Gå til innhold

p-pillen

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kjære deg! Det hørtes lei ut. Er vel litt sånn med mødre at de ikke vil at barna skal bli eldre, min mor var negativ helt til jeg fikk kjæreste, da var det nesten dytt inn til helsesøster. Prøv å fortell henne at du mener at p-piller vil hjelpe deg, og som du sier at du kjenner din egen kropp best. Og kanskje fortell henne at du ikke har planer om sex enda, og håper at hun kan stole på deg.

Takk for støtte :)

Vi skal dra nedover i lag og snakke med en lege/helsesøster, så jeg håper at hun kan prøve å se det fra min side. Så får vi se om mor endrer sin mening ;)

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

15 år, for å få kontroll på når mensen kom. (Ren idioti, jeg hadde sykluser på 28-30 dager)

Det fikk jeg, men la på meg mye, og fikk svært sterke depresjoner. Begge deler ble tilskrevet pubertet av legen.

Ved en ren tilfeldighet sluttet jeg på pillene når jeg var 18. Raste ned 20 kg på noen få måneder, og sluttet å gråte meg i søvn hver eneste natt. Kvisene jeg hadde over hele kroppen (aldri ansiktet) forsvant også samtidig som jeg sluttet med de.

Tok et år før jeg fikk mens igjen etter jeg sluttet, og ca 2 år før den ble tilnærmet stabil. Leger jeg har snakket med antar at jeg har hatt en midlertidig PCO som jeg heldigvis har blitt kvitt siden jeg sluttet på pillene i tide.

Jeg har fortsatt noe senskader på knær og rygg pga overvekten, noe arr her og deretter de verste kvisebyllene, og jobber med å få tatt igjen de 3 årene jeg mistet pga psykisk sykdom, men utover det har jeg heldigvis kommet meg igjen.

Behøver jeg si at jeg hadde vært meget skeptisk til om min datter hadde ytret ønske om hormonprevensjon? ;) Jeg sier ikke at jeg kategorisk hadde nektet det, men jeg hadde vært svært obs på at hun visste hva hun måtte følge med på, og holdt godt øye med henne selv.

AnonymBruker
Skrevet

15 år, for å få kontroll på når mensen kom. (Ren idioti, jeg hadde sykluser på 28-30 dager)

Det fikk jeg, men la på meg mye, og fikk svært sterke depresjoner. Begge deler ble tilskrevet pubertet av legen.

Ved en ren tilfeldighet sluttet jeg på pillene når jeg var 18. Raste ned 20 kg på noen få måneder, og sluttet å gråte meg i søvn hver eneste natt. Kvisene jeg hadde over hele kroppen (aldri ansiktet) forsvant også samtidig som jeg sluttet med de.

Tok et år før jeg fikk mens igjen etter jeg sluttet, og ca 2 år før den ble tilnærmet stabil. Leger jeg har snakket med antar at jeg har hatt en midlertidig PCO som jeg heldigvis har blitt kvitt siden jeg sluttet på pillene i tide.

Jeg har fortsatt noe senskader på knær og rygg pga overvekten, noe arr her og deretter de verste kvisebyllene, og jobber med å få tatt igjen de 3 årene jeg mistet pga psykisk sykdom, men utover det har jeg heldigvis kommet meg igjen.

Behøver jeg si at jeg hadde vært meget skeptisk til om min datter hadde ytret ønske om hormonprevensjon? ;) Jeg sier ikke at jeg kategorisk hadde nektet det, men jeg hadde vært svært obs på at hun visste hva hun måtte følge med på, og holdt godt øye med henne selv.

huff, det hørtes ikke bra ut :tristbla:

Jeg har lest litt rundt på nettet osv, for å fine ut om "ulemper" med å starte med p-pillen..

Og har funnet ut at det er VELDIG mye som er negativt.

Men jeg klarer ikke å leve med slike mensen blødninger som jeg har nå, kommer meg ikke ut av huset... :sukk:

Men at jeg har hørt om at det finnes noe annet du kan gå på, hvis du sliter med kraftige mensen blødninger. .. Men jeg er ikke 100% sikker på hva det er og hvordan det fungerer ..

Er det noen av dere som har erfaring om dette? :)

Vil bare si tuuuusen takk til alle som har delt sitt og sin erfaring :klemmer:

Gjest Gjest
Skrevet

huff, det hørtes ikke bra ut :tristbla:

Jeg har lest litt rundt på nettet osv, for å fine ut om "ulemper" med å starte med p-pillen..

Og har funnet ut at det er VELDIG mye som er negativt.

Men jeg klarer ikke å leve med slike mensen blødninger som jeg har nå, kommer meg ikke ut av huset... :sukk:

Men at jeg har hørt om at det finnes noe annet du kan gå på, hvis du sliter med kraftige mensen blødninger. .. Men jeg er ikke 100% sikker på hva det er og hvordan det fungerer ..

Er det noen av dere som har erfaring om dette? :)

Vil bare si tuuuusen takk til alle som har delt sitt og sin erfaring :klemmer:

Jeg leste meg litt opp på det når jeg begynte å få mensen igjen (hadde 2 mentruasjoner som var KRAFTIGE. Antar at det var kroppen som rensket opp i gammelt rusk og rask), og jeg vet det finnes... Jeg klarer ikke huske hva det heter..

Med tanke på smertene er det ibux, naproxen, cataflam og den type ting som tar det best (paracet funker for svært få). Men blødnigene står det helt stille for meg hva det er som kan brukes der.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg leste meg litt opp på det når jeg begynte å få mensen igjen (hadde 2 mentruasjoner som var KRAFTIGE. Antar at det var kroppen som rensket opp i gammelt rusk og rask), og jeg vet det finnes... Jeg klarer ikke huske hva det heter..

Med tanke på smertene er det ibux, naproxen, cataflam og den type ting som tar det best (paracet funker for svært få). Men blødnigene står det helt stille for meg hva det er som kan brukes der.

Godt å høre at det ikke er bare meg som sliter med kraftige mensen blødninger :)

Skrevet

Jeg begynte på p-piller da jeg var 15 pga menssmerter.

P-piller vil ofte hjelpe på menssmerter, kraftig blødninger og uregelmessig mens.

Legen din vil anslå blodpropp-risiko, men vil ikke være høyere pga lav alder.

AnonymBruker
Skrevet

Begynte på Microgynon da jeg var 15. Pillen koster bare 78 (?) kr så jeg fikk de gratis. Begynte pga jeg hadde mens som varte mellom 10-13 dager. Litt kjipt å blø halve måneden...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...