Gå til innhold

Begge ansvarlig for uønsketgraviditet?

Hvem er "syndebukken"?  

51 stemmer

1. 1. Gutt og jente møtes og har tilfeldig sex. Jente lyver om at hun er på p-pille, fordi hun ønsker å bli gravid. Gutt benytter derfor ikke kondom. Hvem er "syndebukken"? Og er det riktig at gutt skal måtte bidra økonomisk i ettertid?

• Hun er syndebukken, hun løy om p-pillen og han er derfor helt uskyldig i saken.
      17
    • Han kan holdes ansvarlig, fordi begge må ta ansvar for å beskytte seg, noe han ikke gjorde. Han skal bidra økonomisk i ettertid.
      34

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Av en eller annen grunn komm jeg og sambo inn i en temmelig heftig diskusjon ang. dette i går kveld. Han synes nemlig at gutten i en slik situasjon har blitt lurt, og dermed ikke skal holdes ansvarlig. Jeg derimot mener at begge parter er like mye ansvarlige for å bruke tilstrekkelig beskyttelse når man har sex med en man ikke kjenner eller har grunnlag for å stole på. Spørsmålet er utformet slik det er, fordi det var den spesifike situasjonen vi diskuterte. Det finnes jo mange ulike tilfeller av dette selvsagt, men jeg mener at uansett situasjon, selv i et langvarig forhold er begge to ansvarlige for å beskytte seg mot graviditet. Det betyr selvsagt ikke at jeg synes det er greit med jenter som lurer på seg en graviditet, uansett hva målet med det er. Selv p-piller er ikke 100% sikre, så jenta kan da ikke holdes ansvarlig alene. Han mener at hvis gutten kan bevise at jenta sa hun var på p-piller, bør han "frikjennes".

Huff, dette høres kanskje dumt ut å sitte å diskutere, men vi er veldig interessert i å høre flere synspunkter og meninger ang. dette :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis gutten på forhånd har forsikret seg om at jenta er på pillen ved å spørre henne, har gutten tatt sine forholdsregler. Han har sex med henne i god tro på at de er beskyttet. Derfor mener jeg han ikke kan lastes økonomisk hvis dette er tilfellet. Finnes det jenter som gjør dette, må de forøvrig være helt uten heminger, moral og etiske grenser. Bare ondskapsfulle mennesker ville "lurt" seg til en gravidiet på den måten.

Dette ligner også en diskusjon vi har hatt tidligere. Jeg mener helt bestemt at hvis det er gjensidig samtykke om at man ikke skal få barn, bør ikke gutten bidra økonomisk uansett hvis jenta allikevel velger å bære frem barnet. Dette er fordi de er blitt enige på forhånd om at det ved en eventuell graviditet (kondomen sprekker f.eks.) skal ta abort. Ombestemmer jenta seg underveis i prosessen er det hennes eget valg å bære frem barnet på tross av avtalen om abort. Hun vet at faren ikke er interessert i å få barn, og ikke kommer til å stille opp. Derfor bør hun også ta de økonomiske konsekvensene med i betraktningen om hun skal bære frem barnet eller ikke. Ergo barenfaren bør ikke lastes økonomisk for at jenta bryter den muntlige avtalen deres.

• Liker 4
Gjest Maneater?
Skrevet (endret)

.

Endret av Maneater?
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er så absolutt enig med dere begge. Men i og med at han er barnefaren må han vel allikevel betale bidrag? Jeg er ikke inne i regler og lover når det gjelder dette, men tror kanskje det er slik. Kjipt er det da, for både han og barnet.

Akkurat dette var vel en tenkt situasjon men sånt hender nok. Er dame selv men har overhodet ingen respekt for jenter som lurer gutter for å bli gravid.

Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Man er jo to om å lage barn. Uhell kan skje, og selv om mannen virkelig ikke ønsket det, så var han jo med på handlingen?

Men dersom kvinnen faktisk gjør det med VILJE, og f.eks. løy om at hun går på piller, så er kanskje saken en annen (selv om sjansen er der for å bli gravid på pillen også..). Selv om det kan være vanskelig å bevise - blir vel fort ord mot ord...?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Kvinner som gjør slikt handler særdeles umoralskt. Det er forkastelig å lure en mann på den måten. MEN: Barnet er uansett en uskyldig part i det hele og bør ikke lide for morens idioti. Og uansett hvor ille kvinnens handling er så er det en kjennsgjerning at sex mellom mann og kvinne kan føre til graviditet, selv med prevensjon. Ergo: Har man sex må man også ta følgene av det. Alternativt klare seg med solosex.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis noen hadde gjort det mot meg bare fordi de ville blitt gravide hadde jeg gått motsatt vei enn noen nevner her: jeg ville ikke prøvd å unndra meg ansvar. Jeg ville gjort alt for å få barnet 100%, gjort alt jeg kunne for at moren ikke fikk hatt ungen. En så patetisk person hadde aldri fått lov til å oppdra et barn av meg.

• Liker 4
Gjest Fable
Skrevet

Om mannen er så fordømt redd for å få unger så BRUK KONDOM!

Herrejesusfaderogmormaria.

Det er da ikke så vanskelig.

Joda, kjipt at dere ikke kjenner like mye, men det er enten nedsatt følelse eller risikere bidrag i 18 år fremover.

Og nei, jeg støtter ikke jenta som lyver om p-pille bruk. Jeg syns det er bedritent gjort. Jeg tenker at det er sikkert eneste måten jenta kommer til å få seg barn fordi hun er så mentalt ødelagt at ingen vil ha henne.

Uansett.. har du sex uten kondom med en fremmed jente så anser jeg det det samme som å si at du ikke har noe imot å bli far.

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Hadde mannen min sagt han var sterlisert og det viste seg at han løy hadde det helt klart vært hans ansvar at jeg ble gravid. Skulle jeg mistrodd han på at han var steril? Best han legge fram dokumentasjon? Det mest naturlige ville vel vært å stole på at han snakker sant? Om ingen bruker prevensjon og begge vet det har begge ansvar. Men er det løgn inne i bildet har selvsagt løgneren ansvar.

Skrevet

Tja, prinsipielt sett, og under forutsetning av at hun ikke uansett hadde blitt gravid selv om hun faktisk hadde tatt pillen (som jo er umulig å vite selvsagt, dette blir jo veldig hypotetisk), bør hun ta ansvaret alene. Men loven er jo uansett slik at også far er økonomisk ansvarlig uansett bakgrunn, så diskusjonen blir veldig teoretisk.

• Liker 1
Skrevet

Mannen i forholdet har blitt forespeilet at han ikke behøver å bruke prevensjon, fordi hun gjør det.

Samtidig løper han en viss liten risiko for at en graviditet likevel kan skje, da presvensjonsbruk ikke kan stoles på 100%.

Denne lille risikoen har han akseptert, ved å stole på kvinnen.

TS: de valgalternativene dine var få og ganske låste...synes ike noen av de var nyanserte nok.

Skrevet

Jeg synes at å lyve om at man går på p-pillen er særdeles umoralsk, men samtidig så er det jo alltid en liten sjanse for å bli gravid så lenge man ikke er avholdende. Derfor synes jeg at også mannen har et ansvar, det trengs tross alt to for å lage barn.

• Liker 2
Skrevet

Hvis jenta på forhånd har forsikret seg om at hun bruker prevensjon, så kan hun fremdeles bli gravid. Graviditet kan forekomme ved all prevensjon, også om instruksjonene følges til punkt å prikke. I en sånn situasjon er selvsagt begge ansvarlige. Og jeg mener man vanskelig kan luke ut de tilfellene hvor det er menneskelig svikt med i bildet. Hvordan vet man om det er dama som har sluttet for å bli gravid eller om det er prevensjonen som svikter.

Jeg har forøvrig blitt gravid på p-ring, så jeg har vært gjennom en abort med samboeren min. Hadde han prøvd seg med at det var mitt ansvar å ta meg av ungen alene siden han ikke kunne noe for det, hadde jeg sikkert beholdt den på trass :sjenert:

• Liker 1
Skrevet

Registrerer at 2/3 hittil mener at mannen skal bidra økonomisk, når kjerringa regelrett manipulerer han til å gjøre henne gravid. Det er ikke snakk om de 2 prosent av tilfellene hvor prevensjonen svikter, men at prevensjon ikke blir benyttet i det hele tatt.

At prevensjon KAN svikte blir brukt som et argument for at mannen skal bidra økonomisk. Helt utrolig! Sjansen for å bli gravid er da latterlig mye større uten prevensjon. Dessuten tar oppgående kvinner abort uansett når det ikke på forhånd er avtale om barn.

Å tvinge på en mann et uønsket barn, og samtidig kreve han skal betale bidrag når han hadde en ONS med henne i god tro på at hun var beskyttet. I slike tilfeller sier jeg ja til tvangsabortering ved dom.

• Liker 3
Skrevet

Nei, det kan ikke brukes som argument for at han skal bidra OM han har blitt lurt - men teori og praksis er to forskjellige ting. Hvordan vet vi at han har blitt lurt? Har hun sagt det? Er det noe han har tenkt seg fram til selv?

Kommentaren om hva oppegående kvinner gjør kunne du godt spare deg, da man ikke kan vite på forhånd hvordan man reagerer på en uønsket graviditet, og man er ikke noe mindre oppegående om man finner ut at man vil beholde.

• Liker 2
Skrevet

Basert på at dette er mennesker som ikke kjenner hverandre fra før, mener jeg at begge har ansvar. Man er jo usannsynlig teit om man stoler på at et fremmed menneske tar alt ansvar for graviditet og ikke minst kjønnssykdommer! Jeg går på p-piller selv, og ved tilfeldig sex ville jeg garantert ha krevd kondom, for min egen sikkerhet. Det burde jo ringe ei bjelle om et tilfeldig ligg forsikrer om at man ikke trenger kondom... Ta ansvar for din egen kropp og din eget liv!

• Liker 6
Skrevet
Nei, det kan ikke brukes som argument for at han skal bidra OM han har blitt lurt - men teori og praksis er to forskjellige ting. Hvordan vet vi at han har blitt lurt? Har hun sagt det? Er det noe han har tenkt seg fram til selv?

Kommentaren om hva oppegående kvinner gjør kunne du godt spare deg, da man ikke kan vite på forhånd hvordan man reagerer på en uønsket graviditet, og man er ikke noe mindre oppegående om man finner ut at man vil beholde

Det er en teoretisk problemstilling, som innebærer at mannen HAR blitt lurt, og da må man svare utifra det!

Oppegående eller ikke, så skjønner jeg ikke de som frivillig føder et barn når man vet at faren ikke vil være tilstede. Er vel fordi jeg er mann.... :lur:

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg synes uansett det er så bak mål å ikke bruke kondom med noen man ikke kjenner at jeg ikke klarer å få sympati for ham. Om det er en uønsket graviditet eller en uønsket kjønnssykdom som blir resultatet, kunne begge deler lett vært unngått.

Skjønner ikke at dere tør å ha sex med jenter dere ikke kjenner uten å ta forhåndsregler. I det minste kan man jo la være å få utløsning inni henne? Da skulle sjansen for graviditet være nærmest ikke-tilstedeværende.

Endret av chikako
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Spørsmålet lyder:

Gutt og jente møtes og har tilfeldig sex. Jente lyver om at hun er på p-pille, fordi hun ønsker å bli gravid. Gutt benytter derfor ikke kondom. Hvem er "syndebukken"? Og er det riktig at gutt skal måtte bidra økonomisk i ettertid?

Av en eller annen grunn komm jeg og sambo inn i en temmelig heftig diskusjon ang. dette i går kveld. Han synes nemlig at gutten i en slik situasjon har blitt lurt, og dermed ikke skal holdes ansvarlig. Jeg derimot mener at begge parter er like mye ansvarlige for å bruke tilstrekkelig beskyttelse når man har sex med en man ikke kjenner eller har grunnlag for å stole på. Spørsmålet er utformet slik det er, fordi det var den spesifike situasjonen vi diskuterte. Det finnes jo mange ulike tilfeller av dette selvsagt, men jeg mener at uansett situasjon, selv i et langvarig forhold er begge to ansvarlige for å beskytte seg mot graviditet. Det betyr selvsagt ikke at jeg synes det er greit med jenter som lurer på seg en graviditet, uansett hva målet med det er. Selv p-piller er ikke 100% sikre, så jenta kan da ikke holdes ansvarlig alene. Han mener at hvis gutten kan bevise at jenta sa hun var på p-piller, bør han "frikjennes".

Huff, dette høres kanskje dumt ut å sitte å diskutere, men vi er veldig interessert i å høre flere synspunkter og meninger ang. dette :)

Se hvordan du selv har utformet spørsmålet. Det kan da ikke være noen tvil om at gutten har blitt lurt? Hvis hun har løyet om at hun bruker p-pille fordi hun ønsker å lure ham til å bli far, er det klart han blir lurt. Om han skal kunne fraskrive seg det økonomiske ansvaret er en annen sak. Problemet er at menn lett ville kunne ro seg unna sine forpliktelser også i tilfeller der man har blitt enige om å få barn sammen dersom det bare er å hevde at man har blitt lurt. Så i praksis har politikerne gjennom lovverket gitt kvinnen all makt på dette området. Men siden alle norske kvinner etter at vi fikk abortloven kan ha sex uten å trenge å engste seg for at de skal få et uønsket barn, vil det være naturlig at anstendige oppegående kvinner sørger for at mennene de har sex med kan ha den samme trygghet. Normalt anstendige kvinner vil derfor la mannen få vite om det dersom hun av en eller annen grunn skulle være uvillig til å ta abort dersom prevensjonen svikter. Så selv om det juridisk ikke er straffbart å lure en mann til å bli far, er det ikke desto mindre moralsk forkastelig.

Endret av Cuckold
  • Liker 4
Gjest Seniorita
Skrevet

Min mening i dette er at gutten blir lurt, men samtidig står en liten del på han også.

Altså om jenta sier at hun går på p-piller, er det ikke sikkert at hun ikke blir gravid.

P-piller er ikke 100% sikkert.

For å være "100"% sikker, burde både gutten og jenta bruke prevensjon.

Dessuten må det to til for å lage en baby.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...