Gå til innhold

Begge ansvarlig for uønsketgraviditet?

Hvem er "syndebukken"?  

51 stemmer

1. 1. Gutt og jente møtes og har tilfeldig sex. Jente lyver om at hun er på p-pille, fordi hun ønsker å bli gravid. Gutt benytter derfor ikke kondom. Hvem er "syndebukken"? Og er det riktig at gutt skal måtte bidra økonomisk i ettertid?

• Hun er syndebukken, hun løy om p-pillen og han er derfor helt uskyldig i saken.
      17
    • Han kan holdes ansvarlig, fordi begge må ta ansvar for å beskytte seg, noe han ikke gjorde. Han skal bidra økonomisk i ettertid.
      34

Fremhevede innlegg

Skrevet
Jeg synes uansett det er så bak mål å ikke bruke kondom med noen man ikke kjenner at jeg ikke klarer å få sympati for ham. Om det er en uønsket graviditet eller en uønsket kjønnssykdom som blir resultatet, kunne begge deler lett vært unngått.

Skjønner ikke at dere tør å ha sex med jenter dere ikke kjenner uten å ta forhåndsregler. I det minste kan man jo la være å få utløsning inni henne? Da skulle sjansen for graviditet være nærmest ikke-tilstedeværende.

Det kan jo også være de kjenner hverandre fra før. Isåfall kan det ligge langvarig manipulering bak, først gjøre fyren trygg nok med henne til å ha sex uten kondom, for deretter å "glemme" pillen.

Forøvrig er vi helt enige i at kondom skal og bør benyttes ved tilfeldig sex, men det rettferdiggjør allikevel ikke kvinnens handling hvis hun har sagt hun er sykdomsfri og går på p-piller.

Nettop derfor klarer jeg fint å få sympati med fyren uansett. 18 år med barnebidrag, og et uønsket barn er for mye straff for noen sekunders ubetenksomhet. Man kan jo ikke gå utifra at alle damer er psyko heller :sjenert:

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes absolutt det er forkastelig og jeg synes det er på sin plass at kvinnen får passet sitt påskrevet, men det vil vel så godt som aldri finnes så gode bevis på at hun har lurt ham at det skulle rettferdiggjøre en tvangsabort, for eksempel.

Hun er ansvarlig for sine handlinger, men det er han også. Har du sex, kan det bli barn. Om man ikke er klar over at det kan bli resultatet i ytterste konsekvens, bør man la være å ha sex.

• Liker 3
Skrevet

Den som ikke vil ha barn beskytter seg. Lett som en plett!

• Liker 4
Skrevet
Jeg synes absolutt det er forkastelig og jeg synes det er på sin plass at kvinnen får passet sitt påskrevet, men det vil vel så godt som aldri finnes så gode bevis på at hun har lurt ham at det skulle rettferdiggjøre en tvangsabort, for eksempel.

Hun er ansvarlig for sine handlinger, men det er han også. Har du sex, kan det bli barn. Om man ikke er klar over at det kan bli resultatet i ytterste konsekvens, bør man la være å ha sex.

Jeg ser vi nå penser litt inn på debatten Cuckold var sterkt delaktig i for en tid tilbake. Om et muntlig samtykke om å ikke bære frem barn skal være "bindende" for kvinnen (dette gjelder jo selvfølgelig ikke i praksis da lovverket stadfester at kvinnen bestemmer). Personlig synes jeg det må være mulig å holde seg til en sånn avtale, og at det er umoralsk og ombestemme seg i etterkant.

Men jeg registrer at mange mener man aldri kan vite hvilke følelser som trenger seg på når man først har fått barn i magen. Er jo heller ikke kvinne, så det kommer jeg ikke til å oppleve heller.

Tror derfor vi heller for være enige om å være uenig akkurat der.

Skrevet (endret)

Det blir jo litt off topic, men jeg har jo vært gjennom en abort selv. Jeg var fullstendig uforberedt på min reaksjon til den graviditeten, og hadde ikke på forhånd kunne forberedt meg på det heller. Jeg valgte å ta abort, som jeg trodde jeg ville gjøre på forhånd, men etter en prosess jeg ikke hadde sett for meg at jeg måtte gjennom.

Hadde jeg ikke opplevd det selv, ville jeg neppe hatt det samme synet på det.

Endret av chikako
Skrevet

Hvis det på forhånd er avklart at jenta bruker p-pillen synes jeg ikke gutten kan holdes ansvarlig for en uønsket graviditet hvis jenta har lurt gutten, dvs i et langvarig forhold. De aller fleste vet at p-piller ikke nødvendigvis er 100% sikkert, og blir man gravid fordi prevensjonen har sviktet blir det annerledes for meg, da partene egentlig stiller likt, dvs hvis verken jenta eller gutten ønsket barn i utgangspunktet.

Så er jeg selvsagt veldig for at gutta også skal bruke prevensjon, men i et langvarig forhold blir det for meg litt annerledes, da bygges forholdet på fortrolighet og tillit. Jeg skjønner meget godt hvorfor mange ikke vil bruke kondom hvis jenta går på p-piller i forhold, og vi gjør det samme selv, ingenting er mer avtennede enn kondom. Derimot må vi selvsagt ta den risken det innebærer, men ingen er ute etter å lure noen. Hadde det vært en ons eller kort affære derimot stiller saken seg annerledes for mitt vedkommende, siden man neppe kjenner hverandre godt nok til å kunne stole slik på hverandre.

Dermed mener jeg at ved en ons eller kort affære bør gutten absolutt ta sitt ansvar, selv om jeg ikke er for at noen skal lure noen i det hele tatt. Derimot er det svært naivt av en gutt å stole slik på en tilfeldig person.

Mvh Yvonne :heiajente:

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

TS her..

Hadde mannen min sagt han var sterlisert og det viste seg at han løy hadde det helt klart vært hans ansvar at jeg ble gravid. Skulle jeg mistrodd han på at han var steril? Best han legge fram dokumentasjon? Det mest naturlige ville vel vært å stole på at han snakker sant? Om ingen bruker prevensjon og begge vet det har begge ansvar. Men er det løgn inne i bildet har selvsagt løgneren ansvar.

I tenkt situasjon er det tilfeldig sex mellom mann og kvinne, ONS som det så fint kalles. Da ka man ikke stole på partneren.

TS: de valgalternativene dine var få og ganske låste...synes ike noen av de var nyanserte nok.

De er utformet slik de er, fordi det var den spesifike situasjonen mellom jente og gutt som vi diskuterte. Det er i hovedsak nettopp den situasjonen vi ønsker tilbakemeldinger på, men alle andre variasjoner kan selvsagt fritt diskuteres :)

Registrerer at 2/3 hittil mener at mannen skal bidra økonomisk, når kjerringa regelrett manipulerer han til å gjøre henne gravid. Det er ikke snakk om de 2 prosent av tilfellene hvor prevensjonen svikter, men at prevensjon ikke blir benyttet i det hele tatt.

At prevensjon KAN svikte blir brukt som et argument for at mannen skal bidra økonomisk. Helt utrolig! Sjansen for å bli gravid er da latterlig mye større uten prevensjon. Dessuten tar oppgående kvinner abort uansett når det ikke på forhånd er avtale om barn.

Å tvinge på en mann et uønsket barn, og samtidig kreve han skal betale bidrag når han hadde en ONS med henne i god tro på at hun var beskyttet. I slike tilfeller sier jeg ja til tvangsabortering ved dom.

I mine øyne er det ganske håpløst å tvinge på en mann barn. Alt han hadde tregt å gjøre var å benytte kondom. Jeg mener at det vil alltid finnes løgnere og tyver her i verden, og alt man kan gjøre er å beskytte seg selv.

Se hvordan du selv har utformet spørsmålet. Det kan da ikke være noen tvil om at gutten har blitt lurt? Hvis hun har løyet om at hun bruker p-pille fordi hun ønsker å lure ham til å bli far, er det klart han blir lurt. Om han skal kunne fraskrive seg det økonomiske ansvaret er en annen sak. Problemet er at menn lett ville kunne ro seg unna sine forpliktelser også i tilfeller der man har blitt enige om å få barn sammen dersom det bare er å hevde at man har blitt lurt. Så i praksis har politikerne gjennom lovverket gitt kvinnen all makt på dette området. Men siden alle norske kvinner etter at vi fikk abortloven kan ha sex uten å trenge å engste seg for at de skal få et uønsket barn, vil det være naturlig at anstendige oppegående kvinner sørger for at mennene de har sex med kan ha den samme trygghet. Normalt anstendige kvinner vil derfor la mannen få vite om det dersom hun av en eller annen grunn skulle være uvillig til å ta abort dersom prevensjonen svikter. Så selv om det juridisk ikke er straffbart å lure en mann til å bli far, er det ikke desto mindre moralsk forkastelig.

Poenget med denne diskusjonen er egentlig ikke om hvorvidt har har blitt lurt eller ikke, det er vi alle enige om at han har. Det er vel heller hvorvidt han skal få medfølelse og ansvarsfraskrivelse for å ikke ta ansvar for å praktisere safe sex. Vi er fullt klar over lover og regler, men vi er ute etter KG-brukeres meninger og tanker om de gitte situasjonen.

Man er jo to om å lage barn. Uhell kan skje, og selv om mannen virkelig ikke ønsket det, så var han jo med på handlingen?

My point exactly. Alle som er modne nok til å ha sex, bør være modne nok til å forstå og risikere et uheldig resultat av det. Takes two to tango.

Hvofor i helvette skal han betale noe når han ikke var klar over at hun ikke gikk på p-pillen? Det er jo helt idiotisk. Når man har noe så nært som sex så burde man kunne stole på hverandre!

Leste du spørsmålet? De har ONS, tilfeldig sex og han har ingen grunnlag for å stole på det jenta sier. Kjempefint at du sier din generelle mening, men vi ønsker veldig gjerne tilbakemeld på den gitte situasjonen :)

Hvis gutten på forhånd har forsikret seg om at jenta er på pillen ved å spørre henne, har gutten tatt sine forholdsregler. Han har sex med henne i god tro på at de er beskyttet.

Mener du virkelig at dette er godt nok? Skal man virkelig være så naiv, så godtroende om mennesker man ikke kjenner?

• Liker 2
Skrevet
Mener du virkelig at dette er godt nok? Skal man virkelig være så naiv, så godtroende om mennesker man ikke kjenner?

Ja, jeg velger å være så godtroende, da jeg tror sannsynligheten for at en ONS (som jeg ikke har fryktelig ofte) kommer til å fake at hun er på pillen for å bli far til mitt barn, er omtrent like stor som at jeg vinner i lotto til helga!

Hvis det faktisk skulle være tilfelle, tror jeg sjansen er stor for at hun ikke ønsker at jeg skal ha kontakt med barnet, og at jeg derfor heller ikke får vite om graviditeten eller for økonomiske krav mot meg. Og det man ikke vet har man som kjent ikke vondt av....

• Liker 1
Skrevet

Ja, jeg velger å være så godtroende, da jeg tror sannsynligheten for at en ONS (som jeg ikke har fryktelig ofte) kommer til å fake at hun er på pillen for å bli far til mitt barn, er omtrent like stor som at jeg vinner i lotto til helga!

Hvis det faktisk skulle være tilfelle, tror jeg sjansen er stor for at hun ikke ønsker at jeg skal ha kontakt med barnet, og at jeg derfor heller ikke får vite om graviditeten eller for økonomiske krav mot meg. Og det man ikke vet har man som kjent ikke vondt av....

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo greit at du ikke tror du ville fått vite om det en gang, men hvis du "velger å være så godtroende" måtte du tatt konsekvensen av det også, dersom du hadde fått krav mot deg. Det var jo tross alt ditt naive valg om godtrohet som satte deg i situasjonen.

TS

AnonymBruker
Skrevet

Det er en teoretisk problemstilling, som innebærer at mannen HAR blitt lurt, og da må man svare utifra det!

Oppegående eller ikke, så skjønner jeg ikke de som frivillig føder et barn når man vet at faren ikke vil være tilstede. Er vel fordi jeg er mann.... :lur:

Barnebidrag er for barnets del, ikke moren. Du må være rimelig bak mål som mener at det er ok å straffe barnet når det var moren som glemte prevensjon/ombestemte seg og faren som ikke tok sine egne forholdsregler. Barnet skal aldri lide uansett hvordan foreldrene måtte være. Det er lenge siden jeg har lest maken til egoisme i et innlegg.

HELDIGVIS er dette kun en rent hypotetisk diskusjon for faren har ansvar for å betale bidrag uansett hvor mye moren måtte ha lurt ham.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva om vi snur litt på problemstillingen? La oss si at mannen i en ONS sier at han er steril (noe som er løgn) og at de derfor ikke trenger prevensjon. Kvinnen bruker ikke p-piller eller lignende og krever da ikke kondom. Så blir hun gravid. Hva da?

Jeg tenker at man er ekstremt uforsiktig og uansvarlig hvis man har tilfeldig sex uten å beskytte seg selv mot både uønsket svangerskap og kjønnssykdommer. Dette gjelder både menn og kvinner.

Det er vel ingen tvil om at den som lyver er en drittsekk i slike tilfeller, og at det er den som lyver sitt ansvar at en graviditet oppstår. Men det fritar på ingen måte den andre parten for ansvar i forhold til barnet som blir født 9 måneder etterpå.

• Liker 4
Skrevet

Nettop derfor klarer jeg fint å få sympati med fyren uansett. 18 år med barnebidrag, og et uønsket barn er for mye straff for noen sekunders ubetenksomhet. Man kan jo ikke gå utifra at alle damer er psyko heller :sjenert:

Man kan vel heller ikke automatisk anta at alle kvinner i en slik situasjon ville krevet barnebidrag/økonomisk støtte?

Hadde det vært meg, og jeg visste at mannen ikke ønsket dette barnet, ville jeg i det minste aldri krevet økonomisk støtte! Det ville jo være direkte ufint.

Ville heller ikek ha krevet at han skulle engasjere seg på noe vis...

Skulle tro at den økonomiske skoen er den som trykker mest for menn i slike situasjoner?

Skrevet (endret)

Hva om vi snur litt på problemstillingen? La oss si at mannen i en ONS sier at han er steril (noe som er løgn) og at de derfor ikke trenger prevensjon. Kvinnen bruker ikke p-piller eller lignende og krever da ikke kondom. Så blir hun gravid. Hva da?

Godt eksempel...for meg ville reaksjonen og valget være avhengig av hvor godt jeg liker mannen :)

Om jeg selv likevel ønsket barn, og mannen var en jeg kunne tenke meg et forhold med - og jeg var i slutten av 30-årene og ikke hadde barn fra før: ville ikke ha følt meg direkte lulrt, ville snarere ha sett på det som positivt. Dette forutsatt at det var duket for forhold.

Ville ikke ha ønsket barnet om det var et tilfeldig ONS, med en jeg ikke skulle møte igjen. Men man takler jo situasjonen når den oppstår.

Endret av bukett

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...