AnonymBruker Skrevet 5. juni 2011 #21 Skrevet 5. juni 2011 Jeg har normal håndhygiene. Det for holde og det gjør det faktisk. Jeg har aldri hatt influensa, men er en støvsuger når det gjelder omgangssyke. Greit nok for det er ingenting man dør av. Bare ubehagelig. Dersom frykten for bakterier og å bli smittet tar overhånd så er det du som har en problem. Da blir redselen og angsten styrende.
Alvina Skrevet 5. juni 2011 #22 Skrevet 5. juni 2011 Jeg har hatt fobi mot bakterier, men jeg har det ikke nå mer. Var ikke på den måten at jeg ikke kunne drikke av samme glass eller litt klem og nærkontakt. Men jeg måtte alltid dusje etter at jeg hadde gjort rent på badet. Fikk fobien når jeg tok en utdannelse og lærte litt smittevern. Måtte blant annet se på filmer som omhandlet hvor lett bakterier spres og hvor raskt en bakterie blir til millioner... Men jeg klarte heldigvis prate om at jeg synes jeg var litt rar og da fikk jeg høre at ja, det er for drøyt og du vet det selv! Det tok litt tid før jeg ble kvitt hysteriet, men jeg var helt ærlig og sa fanden nå har jeg gjort det igjen..! Det var jo en enkel fobi og takket være at jeg fikk et spark bak, klarte jeg å presse meg selv til å gjøre ting i litt motsatt rekkefølge. I dag tenker jeg ikke over det mer og gjør det som passer meg. Men oppsøker ikke mennesker som har omgangsyke.
Benedicte22 Skrevet 5. juni 2011 #23 Skrevet 5. juni 2011 Da er du ikke redd for å fly, tror jeg. Kanskje du ikke liker å fly, men at du har angst for det og gjør det 12 ganger i året? Nei, det tror jeg ikke mye på. Det er sånn typisk "guuuud, jeg er såååååå redd, altså"-utsagn som ikke henger på greip! Du må jo være totalt tilbakestående. Jeg elsker å reise til andre land og for å reise der jeg vil MÅ jeg fly. Jeg får beroligende av legen min pga flyskrekken som jeg tar før jeg setter meg på flyet og da klarer jeg å slappe av, gjør jeg ikke det så blir flyturen VELDIG ubehagelig for meg selv og passasjerene rundt meg. Blir for dumt at du skal uttale deg om frykten min er overfladisk eller ei. Det vet jeg best selv. 1
Gjest Tjoms Skrevet 5. juni 2011 #24 Skrevet 5. juni 2011 (endret) Du må jo være totalt tilbakestående. Jeg elsker å reise til andre land og for å reise der jeg vil MÅ jeg fly. Jeg får beroligende av legen min pga flyskrekken som jeg tar før jeg setter meg på flyet og da klarer jeg å slappe av, gjør jeg ikke det så blir flyturen VELDIG ubehagelig for meg selv og passasjerene rundt meg. Blir for dumt at du skal uttale deg om frykten min er overfladisk eller ei. Det vet jeg best selv. Man trenger ikke kalle folk for tilbakestående fordi de ikke har forstått innlegget ditt Endret 5. juni 2011 av Tjoms 4
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2011 #25 Skrevet 5. juni 2011 Jeg har aldri tenkt at "oi, jeg kan ikke kline med den personen for han kan være syk og jeg kan bli smittet" og forkjølelse er jeg ganske likegyldig til. Men når det kommer til omgangssyke er det en HELT annen sak! Om noen hjemme har omgangssyke reiser jeg som regel til venner og kommer ikke tilbake før jeg er sikker på alle er friske og huset er vasket og rent Tror det ligger litt i familien, pappa er også sånn. Hvis noen av oss ungene er syk kan han ta ekstra dager på jobb for å slippe og bli smittet menmen..
Brunhilde Skrevet 5. juni 2011 #26 Skrevet 5. juni 2011 Du må jo være totalt tilbakestående. Jeg elsker å reise til andre land og for å reise der jeg vil MÅ jeg fly. Jeg får beroligende av legen min pga flyskrekken som jeg tar før jeg setter meg på flyet og da klarer jeg å slappe av, gjør jeg ikke det så blir flyturen VELDIG ubehagelig for meg selv og passasjerene rundt meg. Blir for dumt at du skal uttale deg om frykten min er overfladisk eller ei. Det vet jeg best selv. På seg selv kjenner man andre, er det noe som heter? Du begynner med å bagatellisere ts sin angst, noe som gjør det nærliggende å tro at du ikke vet hva du snakker om, noe innlegget ditt over forøvrig bekrefter. 1
Benedicte22 Skrevet 5. juni 2011 #27 Skrevet 5. juni 2011 Vet ikke helt hva du prøver å oppnå med å anklage meg for å ikke være redd for å fly, men whatever makes you sleep at night. TS spurte hva våre tanker og meninger rundt smitte og bakterier er. Jeg svarte på innlegget. Jeg skjønner ikke hvorfor noen er redd for dette, på samme måte som noen kanskje ikke forstår hvorfor jeg er redd for å fly.
pantora Skrevet 5. juni 2011 Forfatter #28 Skrevet 5. juni 2011 Greia er, som sagt, at det er ikke snakk om å være redd for noe, men å ha ANGST for noe.
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2011 #29 Skrevet 5. juni 2011 Greia er, som sagt, at det er ikke snakk om å være redd for noe, men å ha ANGST for noe. nei, greia er å svare på hvordan man selv tenker rundt smitte
pantora Skrevet 5. juni 2011 Forfatter #30 Skrevet 5. juni 2011 Jeg er sliter også med angst når det gjelder bakterier. Før tenkte jeg ikke over smitte i det hele tatt, men i det siste er jeg blitt helt fanatiker. Jeg grøsser bare ved tanken på å dele mat/drikke med andre, og antibac er min faste følgesvenn. Har jeg "skeiet ut", og drukket av en annens drink på byen, eller ikke sprita henda etter å ha tatt på dørhåndtak, går jeg med en grusom angstfølelse i hele kroppen til inkubasjonstiden er over og jeg kan puste lettet ut. Denne angsten preger livet mitt noe helt enormt, og hemmer meg veldig. Burde nok gå til psykolog asap, men har ikke råd for øyeblikket. "Godt" å høre at jeg ikke er den eneste.. Takk for (de høflige) svarene fra dere andre
pantora Skrevet 5. juni 2011 Forfatter #31 Skrevet 5. juni 2011 nei, greia er å svare på hvordan man selv tenker rundt smitte Og i den sammenheng faller det seg naturlig å kalle folk tilbakestående?
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2011 #32 Skrevet 5. juni 2011 Og i den sammenheng faller det seg naturlig å kalle folk tilbakestående? huh?
Cata Skrevet 5. juni 2011 #33 Skrevet 5. juni 2011 Niks, det bekymrer meg lite. Har normal håndhygiene med vasking etter jeg har vært på toalettet og før jeg skal lage mat eller sette inn rene kopper og kar fra oppvaskmaskinen. Kliner ikke med fremmede og drikker ikke av andres glass/flaske, og jeg vasker kanskje hendene litt hyppigere på jobb hvis jeg vet det går mye omgangssyke en tid. Antibac bruker jeg så godt som aldri. (Med et unntak i jula da "halve slekta" fikk omgangssyke og jeg skulle reise en hel dag like etterpå.) Tror immunforsvaret mitt fikser det meste. Riktignok blir jeg sylta forkjøla en gang eller to i året, men med unntak av en matforgiftning for noen år siden så har jeg ikke spydd på over 30 år .
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2011 #34 Skrevet 5. juni 2011 Jeg tenker på bakterier/smitte. Vasker alltid hendene når jeg kommer hjem. Likeså rett før lunsj på jobb etter jeg har tatt i en masse dørhåndtak og telefoner (som er bakteriebomber uten like) Er bevisst på å ikke ha fingrene oppi ansiktet, f.eks slikke på fingrene når jeg bler mye i papir, hvis jeg er på jobb og ikke nettopp vasket hendene. Jeg holder litt avstand til folk som er halvsyke på jobb.
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2011 #35 Skrevet 5. juni 2011 Nei, tenker ikke så veldig mye over det. Dvs, jeg har litt kunnskap om mikrobiologi og hygiene, vasker hendene etter dobesøk og før/under matlaging osv (jobber også i perioder med ting som krever ekstra hygiene), men jeg går absolutt ikke og bekymrer meg. Dersom noen rundt meg har eller nettopp har hatt omgangssyke unngår jeg nærkontakt eller besøk, forkjølelse er jeg ikke redd for. Sist jeg hadde omgangssyke var det niesen min som smittet meg, og da kunne det knapt vært unngått; jeg måtte være barnevakt da moren hennes var nyoperert i forbindelse med alvorlig (ikke smittsom...) sykdom.
Timseh Skrevet 5. juni 2011 #36 Skrevet 5. juni 2011 Oh no, nå ble hele innlegget mitt slettet! Andre kaller meg ganske hysterisk når det kommer til bakterier. Jeg er LIVREDD for bakterier. Ikke fordi jeg er redd for å bli syk, men jeg er synes det meste er så ekkelt. Spiser faktisk ofte ute, men har alltid med meg antibac som jeg tørker bestikk og lignende med Må også vite hvordan de oppbevarer glass, bestikk, tallerkner osv før jeg spiser der og hvordan hygienen deres er. Derfor spiser jeg ALDRI på kebabsjapper. Usjameg. Jeg MÅ vite at maten har en viss temperatur, at den har blitt varmebehandlet og at den ikke har stått ute. Temperaturen på kjøleskapet mitt er veldig viktig (tar tempen regelmessig). Vasker frukt og grønnsaker GODT (dvs vannmelon og agurk også), vasker hendene mine FØR jeg lager mat og FØR jeg spiser - ALLTID! Dersom jeg spiser på restaurant MÅ jeg dra inn på badet, vaske hender, lukke kranen med albuen, først ta vekk det første tørkepapiret (tørker ALDRI hender med sånn blåseting) også tørker jeg hender, tar med meg tørkepapiret og åpner dørhåndtaket med det og deretter vasker hender med antibac Haha, ja, vet jeg er merkelig Andre kan sjeldent lage mat til meg ellers må jeg stå og se på eller vite nøyaktig temperatur på maten. Dusjer også minst 1 gang for dagen (helst to), pusser tenner etter hvert måltid og vasker hender unormalt mye har jeg fått høre. Og jada jada, vet at det ikke er bra for kroppen. Leste gjennom innlegget mitt og ja, jeg er ko-ko.
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2011 #37 Skrevet 5. juni 2011 Oh no, nå ble hele innlegget mitt slettet! Andre kaller meg ganske hysterisk når det kommer til bakterier. Jeg er LIVREDD for bakterier. Ikke fordi jeg er redd for å bli syk, men jeg er synes det meste er så ekkelt. Spiser faktisk ofte ute, men har alltid med meg antibac som jeg tørker bestikk og lignende med Må også vite hvordan de oppbevarer glass, bestikk, tallerkner osv før jeg spiser der og hvordan hygienen deres er. Derfor spiser jeg ALDRI på kebabsjapper. Usjameg. Jeg MÅ vite at maten har en viss temperatur, at den har blitt varmebehandlet og at den ikke har stått ute. Temperaturen på kjøleskapet mitt er veldig viktig (tar tempen regelmessig). Vasker frukt og grønnsaker GODT (dvs vannmelon og agurk også), vasker hendene mine FØR jeg lager mat og FØR jeg spiser - ALLTID! Dersom jeg spiser på restaurant MÅ jeg dra inn på badet, vaske hender, lukke kranen med albuen, først ta vekk det første tørkepapiret (tørker ALDRI hender med sånn blåseting) også tørker jeg hender, tar med meg tørkepapiret og åpner dørhåndtaket med det og deretter vasker hender med antibac Haha, ja, vet jeg er merkelig Andre kan sjeldent lage mat til meg ellers må jeg stå og se på eller vite nøyaktig temperatur på maten. Dusjer også minst 1 gang for dagen (helst to), pusser tenner etter hvert måltid og vasker hender unormalt mye har jeg fått høre. Og jada jada, vet at det ikke er bra for kroppen. Leste gjennom innlegget mitt og ja, jeg er ko-ko. Er glad jeg ikke er sammen med en sånn idiot som deg, huff. Kjipeste dama i byn.
Gjest Purple Haze Skrevet 5. juni 2011 #38 Skrevet 5. juni 2011 Jeg jobber i barnehage, og det er jo en bakterie-og smittebombe av dimensjoner, så nei, jeg er ikke redd for noe av dette. Etter mange år i yrket, har jeg fått temmelig bra motstand mot mye. Dessuten tar jeg forhåndsregler når det går mye omgangssyke, influensa o.l. Spriter hender, bruker munnbind og hansker i stellesituasjoner. Jeg tror ikke det er bra å sprite og desinfisere for mye, ei heller vaske seg altfor mye. Immunforsvaret blir svekket av det. Vi skal ha en viss mengde bakterier for å holde oss friske.
Timseh Skrevet 5. juni 2011 #39 Skrevet 5. juni 2011 Er glad jeg ikke er sammen med en sånn idiot som deg, huff. Kjipeste dama i byn. Og det smalt fra en AB Og hvorfor mener du det? Forundrer meg ikke om du ikke vasker hender etter toalettbesøk Er glad jeg har en kjæreste med normal og god hygiene. 1
Gjest Raindrops Skrevet 5. juni 2011 #40 Skrevet 5. juni 2011 Dette er ikke vondt ment på noen måte HenLu, det var bare det første jeg tenkte etter innegget ditt, at du må på mange måter være drømmedama til Sheldon Cooper! 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå