Gå til innhold

Hva er forskjellen på neger og hottentott?


waco

Anbefalte innlegg

Det er noe som heter Musikkonline og de er norske og har lagt ut en mengde sanger man kan lytte til. Det finnes en barnestjerne som heter Torbjørn Egner som lærte alle norske barn å pusse tennene med karius og baktus (jeg er født på ullevål sykehus på syttitallet så jeg vet dette) også sang vi sanger i barnehagen... blant annet VISEN OM VESLE HOA (som du finner nederst på linken, man kan lytte gratis).... er det noen som kan sangen, jeg får ikke helt tak i forskjellen på en neger og hottentott?

Waco

"Det var en liten negergutt som hette vesle Hoa", Torbjørn Egner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hottentott er en stamme i Namibia.

Neger oppfattes av mange som et politisk ukorrekt ord som favner alle som har mørk hudfarge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

hva i alle dager er galt med å si neger?`

når man ikke bruker det som er skjellsord, men som en informasjon..??

bruker både ordene neger og homse jeg..

og legger ikke noe vondt i noen av dem..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest :-) anna (ikke pålogga)

Et ord er ikke farlig i seg selv, men neger er et ord som jeg har valgt å ikke bruke. Fordi det for mange mennesker med mørk hudfare er et veldig ladet og nedgraderende ord.

Det har ikke med hva ordet betyr, negro betyr svart, på samme måten som black betyr svart. Men det har med den emosjonelle baggasjen ordet har. Negro/neger/nigger har blitt brukt som et skjellsord og oppleves av mange svarte som et skjellsord.

Jeg ønsker ikke å uforvarende støte andre med min språkbruk, og sier derfor heller "afrikanere" eller "med mørk hudfarge" eller benevner folk etter hvilket land de faktisk kommer fra.

Homse blir noe annet. (Om man ikke bruker det som et skjellsord da naturligvis. Gjør man det, er man i mine øyne litt mindre begavet)

Homse er det er det de fleste homofile sier om seg selv, og helt greit for de fleste tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
EtJeg ønsker ikke å uforvarende støte andre med min språkbruk' date=' og sier derfor heller "afrikanere" eller "med mørk hudfarge" eller benevner folk etter hvilket land de faktisk kommer fra.[/quote']

"afrikaner" er vel rimelig teit å bruke om hudfarge..

man trenger slett ikke å være fra afrika for å være sort og man trenger heller ikke å være sort for å være fra afrika (jeg kjenner en hvilt mann som er fjerde generasjons afrikaner!!)

sort er ok.. "mørkhudet" blir litt for "nyhetsoppleseraktig"

-da mener jeg at neger er et bedre ord..

og så lenge jeg vet at jeg ikke mener noe vondt med det og jeg bruker det på en saklig og hyggelig måte, så har jeg tenkt å fortsette å bruke det..

dersom en blond, en mørkhåret og en sort mann kommer mot meg og jeg ser til venninnen min at der kommer per. og hun spør hvem av dem.. da ville jeg si han lyse om den blonde, han mørke om den mørkhårede og han sorte om den sorte..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal ikke la ord bli farlige - da har man tapt, mener jeg.

Mange svarte kaller jo hverandre nigger osv. "Over There" - for å avmystifisere ordet.

Jeg har kanskje ikke så mye jeg skal ha sagt, er jo norskfødt - men nordnorsk - og for ikke så mange år siden, da Kirsti Sparboe var i sin pure ungdom, trodde folk sørpå at folk i Nord-Norge hadde hale (det sier kanskje en del om opplysningstidas gjennombrudd i Sør-Norge, eller - kanskje litt om ... ja... :briller: ).

Det stod ofte å lese i annonser bl.a. i Aftenposten ad. bolig til leie; der det var presisert; Nordlendinger ikke ønsket...

Hva de kalte oss, var jeg for ung til å vite - var ikke født, men vi har et skjellsord som heter "søringa" - gjerne med et bannord framfor seg...

Må nevne at jeg er samboer med en j..... forpult søring i tillegg, og han finner seg i litt kraftig tale, siden det er fra meg, og jeg er nordnorsk... noe jeg er begynt å innbille meg betyr at jeg kan si nær sagt hva jeg vil... hm...

Her nord er det jo lov å kalle polititjenestemenn for Hest-kuk eller Hest-peis også, mens det er det ikke lov til sørpå, av uvisse grunner.

Ja ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Homse er det er det de fleste homofile sier om seg selv, og helt greit for de fleste tror jeg.

Homse var et et skjellsord, men homsene tok det, ganske genialt. Hadde vært fint om negrene kunne gjøre det samme med ordet neger. Det er jo litt paradoksalt at ingen i Norge hadde tenkt på at det var noe galt med ordet neger, men nå er det altså noe galt med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men vi har et skjellsord som heter "søringa" - gjerne med et bannord framfor seg...

En natt under krigen ble det hørt skyting ved et tettsted i Nord-Norge. Neste dag dro to karer ut for å finne ut hva som hadde skjedd. Da de kom tilbake var folk svært spente på hva de hadde å fortelle. Karene sa: "Næ, det vakkje nokka, det e berre tyskeran som har skote to søringa."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge mange med mørk hudfarge selv føler det krenkende å bli kalt "neger", er det like greit å la være, uansett hva man selv mener ordet betyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Så lenge mange med mørk hudfarge selv føler det krenkende å bli kalt "neger"' date=' er det like greit å la være, uansett hva man selv mener ordet betyr.[/quote']

men de er jo negere...

det blir som om jeg skulle føle meg krenket av å bli kalt hvit...

ærlig talt; neger er ikke et skjelsord.. bare en helt vanlig betegnelse på svært mørk hudfarge..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Så dersom du ser en fra india med svært mørk hudfarge så kaller du han neger??

Hvit er en farge, men neger har vel aldri værtt en farge??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det skremmer meg at noen er så blåøyd i 2003.

Hvis du insisterer på og kalle alle neger , da må du vær vennlig å forklare meg hvor negerland er!!!!!

man kan ikke kalle alle FARGEDE i en boks, de tbest e er jo og si hvor de kommer fra.

Datteren min er mulatt, du hadde vel kalt henne neger også du, natruligvis i beste mening- Men tro meg- slik hadde ikke jeg sett på det :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Anonymous
Det skremmer meg at noen er så blåøyd i 2003.

Hvis du insisterer på og kalle alle neger , da må du vær vennlig å forklare meg hvor negerland er!!!!!

negerland???? det er jo det som er poenget.. ordet neger sier bare noe om hudfargen.. ikke om nasjonalitet eller opprinnelse..

ergo mye bedre en ordet "afrikaner" som antyder at man er fra afrika (noe som ofte ikke er tilfellet)

de tbest e er jo og si hvor de kommer fra.

men det vet jeg jo vanligvis ikke.. og det har ofte ingen sammeheng med hudfarge.. ola er fra toten.. men hva sier det.. han er neger.. det er en helt anne opplysning..

Datteren min er mulatt, du hadde vel kalt henne neger også du, natruligvis i beste mening- Men tro meg- slik hadde ikke jeg sett på det :evil:

angst..! nå kan det være veldig vanskelig å se at mennesker er mulatter da.. det finnes jo mange grader av hudfage..

men jeg kunne fort kommet på å kalle henne neger.. dersom hun har neger-hud (dvs mørk hud)

at du ikke vil se på det som ment i beste mening er virkelig ikke mitt problem.. dersom du skal fly rundt å anta at folk mener noe stygt med vanlige tradisjonelle og ikke fordømmende beskrivelser av folks hudfarge, så er det bare å sette i gang.. men det kan fort bli slitsomt..

ps. 'farget`er vi da vel alle? selv er jeg ganske grise-rosa.. bortsett fra når jeg rødmer.. da blir jeg nesten tomat.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Poenget mitt er vel i korte trekk at vi som er lyse i huden burde aksepter at de som er mørkhudede oppfatter neger som et negativt ord, fordi det stammer fra ordet nigger.

Om det er blir slitsomt for meg for det så være- men jeg har et sterkt ønske om at folk så litt lengeree en sin egen nese.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Poenget mitt er vel i korte trekk at vi som er lyse i huden burde aksepter at de som er mørkhudede oppfatter neger som et negativt ord, fordi det stammer fra ordet nigger..

Kjenner flere negere jeg.. som ikke har noe problem med at jeg sier "neger" (har hørt min sorte venninnne bruke ordet selv), så det er ikke nødvendigvis en almenn oppfatning at det er negativt

ei heller stammer det fra "nigger" det stammer fra "negro" (som enkelt og greit betyr "svart")

ordet "nigger" er et nyere ord som alltid har vært et stygt ord... ordene "neger" og "nigger" er to vidt forskjellige ord.. (begge finnes på norsk)

Om det er blir slitsomt for meg for det så være- men jeg har et sterkt ønske om at folk så litt lengeree en sin egen nese.

jeg mener nå jeg ser langt forbi min egen nese i denne saken..

jeg har ingen rasisitiske tendenser i meg.. mange mørke venner.. og mener dønn seriøst at ingen trenger å føle seg ille til mote av ordet neger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget mitt er vel i korte trekk at vi som er lyse i huden burde aksepter at de som er mørkhudede oppfatter neger som et negativt ord, fordi det stammer fra ordet nigger.

Om det er blir slitsomt for meg for det så være- men jeg har et sterkt ønske om at folk så litt lengeree en sin egen nese.

Rent teknisk stammer vel ordet "nigger" fra "neger", ikke omvendt - "nigger" er en slangform av engelske "negro", som er en språklig forvridning av det spanske "negro" (= "svart").

Når det er sagt, er jeg helt enig med deg, Gamle Alex. Problemet er ikke hvorvidt neger er en rase- eller hudfargebetegnelse, men at ordet i tidligere tider har blitt brukt nedsettende. Det har blitt oppfattet som stigmatiserende og rasistisk. Og slik kan det bli oppfattet også i dag, uansett hva den som sier, legger i det. Derfor lar jeg være å bruke ordet neger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...