Gå til innhold

Hvor tid kan jeg begynne å søke?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har prøvd å sette meg inn i hvilke stønader jeg kan søke på som alenemor men finner ikke noe om hvor tid jeg kan søke om de forskjellige tingene.

Så hvor tid kan jeg begynne søke om utvidet barnetrygd,engangsstønad av fødselspenger og overgangsstønad?

Er redd for å søke for sent etter å ha hørt mange skrekkhistorier om hvor lang behandlingstid NAV bruker.

Er jo avhengig av å få overgangsstønad en stund før termin så jeg har penger til å flytte i leilighet og komme i orden før babyen kommer.

Vil barnebidrag komme automatisk? Eller må jeg søke om det og?

Er mitt første barn så er litt forvirret om hva jeg må søke etter og ikke :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det eneste som kommer automatisk er barnetrygden. Resten må du ordne med Nav. Jeg ville tatt kontakt med de med en gang for å få hjelp med søknadene.

Er det lenge til termin? Hva med å jobbe og tjene seg opp til foreldrepenger istedenfor engangsstønad?

Det heter forresten når, ikke "hvor tid."

Endret av ~white lady~
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I ditt tillfelle ville jeg tatt kontakt med NAV så fort du har tid. Det er ikke farlig å spørre om råd. Vet at det nå er ca 2 mnd ventetid på kontantstøtte, så vær heller tidlig ute.

Barnetrygd kan du ikke søke på før barnet er født.

Det er mange ting du skal ha orden på før fødselen, så du må ikke drøye med det. Leilighet må du ha sier du, hvordan bor du nå?

Det er jo ikke alt det offentlige skal ordne opp i og betale for deg bare fordi du er gravid. Tror du trenger mye hjelp jeg før dette barnet kommer.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste som kommer automatisk er barnetrygden. Resten må du ordne med Nav. Jeg ville tatt kontakt med de med en gang for å få hjelp med søknadene.

Er det lenge til termin? Hva med å jobbe og tjene seg opp til foreldrepenger istedenfor engangsstønad?

Det heter forresten når, ikke "hvor tid."

Det heter forresten kontakt med dem, ikke kontakt med de.

Kontakt NAV direkte du, TS, så hjelper de deg sikkert :) .

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I ditt tillfelle ville jeg tatt kontakt med NAV så fort du har tid. Det er ikke farlig å spørre om råd. Vet at det nå er ca 2 mnd ventetid på kontantstøtte, så vær heller tidlig ute.

Barnetrygd kan du ikke søke på før barnet er født.

Det er mange ting du skal ha orden på før fødselen, så du må ikke drøye med det. Leilighet må du ha sier du, hvordan bor du nå?

Det er jo ikke alt det offentlige skal ordne opp i og betale for deg bare fordi du er gravid. Tror du trenger mye hjelp jeg før dette barnet kommer.

Lykke til.

Jeg er nå bare 19 uker på vei da men hadde vært greit med alt jeg kan ordne nå.

Overgangstønaden er vel nettopp for at jeg skal få ett sted å bo?

Nå bor jeg hjemme hos foreldrene mine men det får jeg ikke lov til etter at ungen er født.

Derfor vil jeg få orden på leilighet å komme i orden før barnet kommer,å da er jeg avhengig å få overgangsstønad så fort det lar seg gjøre hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det heter forresten kontakt med dem, ikke kontakt med de.

Kontakt NAV direkte du, TS, så hjelper de deg sikkert :) .

Ok, fullstendig irrelevant, men greit, så glemte jeg en bokstav. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste som kommer automatisk er barnetrygden. Resten må du ordne med Nav. Jeg ville tatt kontakt med de med en gang for å få hjelp med søknadene.

Er det lenge til termin? Hva med å jobbe og tjene seg opp til foreldrepenger istedenfor engangsstønad?

Det heter forresten når, ikke "hvor tid."

Har termin 26.oktober.

Har bare jobbet som dagmamma i 2 mnder nå å må dessverre slutte i juni da de har fått barnehageplass.

Så blir uansett ikke 6 mnders jobbing før termin :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, fullstendig irrelevant, men greit, så glemte jeg en bokstav. ;)

Du retter jo selv på andre sine skrivefeil så da må du regne med å få høre noe tilbake og ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du retter jo selv på andre sine skrivefeil så da må du regne med å få høre noe tilbake og ;)

Med fare for å kuppe tråden; det er forskjell på en liten skriveleif (dem/de) og å bruke fullstendig feil spørreord i en setning.

Ser flere og flere som bruker når/hvordan/hva og hvilket på feil måte, uten at jeg helt kan si hvorfor. Fraværende norsklærere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal slutte i juli skulle det stå.

Hvis du slutter i juli og har termin i oktober er det nok ikke lett å få seg nytt arbeid, det skjønner jeg.

Ta kontakt med Nav så fort som mulig, det er sannsynligvis en del papirer som må fylles ut (og kanskje sendes fram og tilbake) og sånt kan ta tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

http://www.nav.no/Familie/Enslig+mor+eller+far/Overgangsst%C3%B8nad

Les dette om overgangsstønad.

Uff, så ble det språkdebatt her også.

Det har jeg lest :)

Men sto ikke noe om hvor tid jeg kan begynne å søke.

Vet at jeg kan få pengene to månender før termin,men lurte på hvor tid jeg kan begynne å søke om å få stønaden.

Blir jo for sent å søke når det bare er to månender igjen ettersom NAV har lang ventetid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Michelet

Jeg fikk beskjed om at jeg kunne søke os fra uke 26,men mulig det er forskjell fra kommune til kommune.

dobbel barnetrygd måtte jeg søke om etter at barnet var født.

Lykke til,ts :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du slutter i juli og har termin i oktober er det nok ikke lett å få seg nytt arbeid, det skjønner jeg.

Ta kontakt med Nav så fort som mulig, det er sannsynligvis en del papirer som må fylles ut (og kanskje sendes fram og tilbake) og sånt kan ta tid.

Problemet er jo at jeg jobber til halv 5 dag,så de er stengt når jeg er ferdig.

Men kan jo kanskje ta det 20.juni når jeg likrvel må ha fri til svangerskapskontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Eurodice

Med fare for å kuppe tråden; det er forskjell på en liten skriveleif (dem/de) og å bruke fullstendig feil spørreord i en setning.

Ser flere og flere som bruker når/hvordan/hva og hvilket på feil måte, uten at jeg helt kan si hvorfor. Fraværende norsklærere?

Skriveleif, nesten så jeg spyr når jeg ser dette brukt :frustrert: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Jeg er nå bare 19 uker på vei da men hadde vært greit med alt jeg kan ordne nå.

Overgangstønaden er vel nettopp for at jeg skal få ett sted å bo?

Nå bor jeg hjemme hos foreldrene mine men det får jeg ikke lov til etter at ungen er født.

Derfor vil jeg få orden på leilighet å komme i orden før barnet kommer,å da er jeg avhengig å få overgangsstønad så fort det lar seg gjøre hvertfall.

Mener du å kjøpe leilighet eller leie? Hvis du mener å kjøpe, har du misforstått hva overgangsstønad er. Du får utbetalt en sum pr. måned, etter fødselen. Den er på vel 12000 kroner når du ikke har annen inntekt. Dette får du i inntil tre år. Engangsstønaden er på ca. 35000.

Endret av Belladonna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I ditt tillfelle ville jeg tatt kontakt med NAV så fort du har tid. Det er ikke farlig å spørre om råd. Vet at det nå er ca 2 mnd ventetid på kontantstøtte, så vær heller tidlig ute.

Barnetrygd kan du ikke søke på før barnet er født.

Det er mange ting du skal ha orden på før fødselen, så du må ikke drøye med det. Leilighet må du ha sier du, hvordan bor du nå?

Det er jo ikke alt det offentlige skal ordne opp i og betale for deg bare fordi du er gravid. Tror du trenger mye hjelp jeg før dette barnet kommer.

Lykke til.

Kontantstøtte får hun da ikke nå uansett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nav vil visst ikke ha inn noen søknader hverken på permisjon eller annet før etter uke 26 i svangerskapet. Dette for at de skal slippe å behandle søknader dersom mor aborterer eller fosteret dør før dette (overlevelsesevnen øker visst veldig etter uke 26).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...