Gå til innhold

Hvor mye kan foreldre bestemme?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Poenget er jo at den ansatte alltid skal være parat til å kunne holde et barn.. Man vet aldri om barnet f.eks får grinebyge når foreldrene går, og trenger å bli løftet opp. Eller om mor ikke har tid til å kle av barnet f.eks..

Jeg hadde sytnes det var litt merkelig om den ansatte "først måtte sette fra seg kaffekoppen" før hun var klar..

Det tar ett sekund å sette fra seg en kopp. Jeg ser ikke hva som er merkelig med det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det tar ett sekund å sette fra seg en kopp. Jeg ser ikke hva som er merkelig med det.

Man skal gjerne ha en passende plass å sette fra seg denne kaffekoppen og da. Er man på jobb i en barnehage og står med koppen i hånda, så kan det fort gå mer enn et sekund å få satt fra seg koppen forsvarlig.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

For en tåpelig diskusjon. Sitte her på KG å slenge dritt om barnehageansatte som om de ikke skulle vær menneskelige. Er det NOE dere ER fornøyde med ang barnehage ansatte?

• Liker 1
Skrevet

Man skal gjerne ha en passende plass å sette fra seg denne kaffekoppen og da. Er man på jobb i en barnehage og står med koppen i hånda, så kan det fort gå mer enn et sekund å få satt fra seg koppen forsvarlig.

I de barnehagene jeg har jobbet i har det ikke vært mangel på hyller/kommoder som er så høye at barn ikke får tak i det som står der. Det er fort gjort å sette fra seg koppen der. Jeg drikker ikke kaffe, men har en vannflaske (sånn med imsdal-tut) som jeg prøver å drikke mest mulig av, blir sliten (og sulten) og da hjelper det med mest mulig vann. Denne må jeg også sette fra meg dersom det skjer noe med et barn i de sekundene jeg sniker til meg en slurk med vann, og det er samme prinsippet da - jeg må sette den så høyt at ikke noen barn får tak i den og søler/drikker av den. De kan ikke bli skada av innholdet, det er greit nok, men jeg tar alikevel hensyn.

I tillegg tar man ekstra hensyn i de periodene man er færre på jobb, og ikke minst blir man vant til å øyne i nakken for å avverge farlige situasjoner selv om man trøster et barn.

Gjest BettyBoop28
Skrevet

Jeg hadde en diskusjon med en arbeidskollega idag og vi kom innpå dette med kaffedrikking rundt barn. Jeg sa at i barnehagen til min datter så drikker de ansatte kaffe rundt matbordet sammen med ungene. Da mente kollegaen min at dette hadde hun aldri tillatt de ansatte som jobber i hennes unger sin barnehage å gjøre.

Men har hun noen som helst rett som mor å detalje styre en voksen persons arbeidsdag?

Blir dette litt vel drøyt eller synes dere det er på sin plass å kunne si at dere ikke tillater at det drikkes kaffe eller annen varm drikke rundt deres barn i barnehagen?

Hva er galt med å drikke kaffe rundt barna?? Er de redde for at en av ungene skal grabbe tak i koppen og bælme nedpå?

Skrevet

I de barnehagene jeg har jobbet i har det ikke vært mangel på hyller/kommoder som er så høye at barn ikke får tak i det som står der. Det er fort gjort å sette fra seg koppen der. Jeg drikker ikke kaffe, men har en vannflaske (sånn med imsdal-tut) som jeg prøver å drikke mest mulig av, blir sliten (og sulten) og da hjelper det med mest mulig vann. Denne må jeg også sette fra meg dersom det skjer noe med et barn i de sekundene jeg sniker til meg en slurk med vann, og det er samme prinsippet da - jeg må sette den så høyt at ikke noen barn får tak i den og søler/drikker av den. De kan ikke bli skada av innholdet, det er greit nok, men jeg tar alikevel hensyn.

I tillegg tar man ekstra hensyn i de periodene man er færre på jobb, og ikke minst blir man vant til å øyne i nakken for å avverge farlige situasjoner selv om man trøster et barn.

Der jeg jobber er det ikke alltid høye hyller i umiddelbar nærhet. En vannflaske med drikketut kan man kaste fra seg om det skulle trenges, en kaffekopp med varmt innhold blir straks verre.

Dette minner meg forøvrig på, jeg drikker altfor lite vann i løpet av dagen når jeg jobber på den ene avdelinga. Det må jeg gjøre noe med :skravle:

Skrevet

Hva er galt med å drikke kaffe rundt barna?? Er de redde for at en av ungene skal grabbe tak i koppen og bælme nedpå?

...eventuelt grabbe tak i koppen og søle varm kaffe utover seg selv eller andre barn.

Har sett unger ned i 2-årsalderen sitte i vogn og drikke på flasker med Gatorade eller hva den blå guffa heter, hvorfor skulle kaffe være noe verre :fnise: (bare sånn til opplysning, jeg ville aldri gitt unger hverken kaffe eller gatorade eller andre koffeindrikker)

Gjest BettyBoop28
Skrevet

...eventuelt grabbe tak i koppen og søle varm kaffe utover seg selv eller andre barn.

Har sett unger ned i 2-årsalderen sitte i vogn og drikke på flasker med Gatorade eller hva den blå guffa heter, hvorfor skulle kaffe være noe verre :fnise: (bare sånn til opplysning, jeg ville aldri gitt unger hverken kaffe eller gatorade eller andre koffeindrikker)

Åja sånn ja. Jeg tror så lenge de voksne sitter og passer på så skulle det vel ikke være så vanskelig å unngå at en unge skulle finne på å velte den utover.

Skrevet

Åja sånn ja. Jeg tror så lenge de voksne sitter og passer på så skulle det vel ikke være så vanskelig å unngå at en unge skulle finne på å velte den utover.

Det er nok det. Unger er lynraske. Men jeg synes likevel det skal være lov å drikke kaffe i barnehagen, så lenge de tar forholdsregler.

Gjest BettyBoop28
Skrevet

Det er nok det. Unger er lynraske. Men jeg synes likevel det skal være lov å drikke kaffe i barnehagen, så lenge de tar forholdsregler.

syns alt for mye er farlig for unger idag..

• Liker 3
Skrevet

syns alt for mye er farlig for unger idag..

Skålding kan være livsfarlig, det er ikke noe å spøke med.

AnonymBruker
Skrevet

Eg synes det får vere måte på til kor kontrollerande foreldra skal få vere. Eg har ei dotter i barnehage, og stolar på dei såpass at eg ikkje bekymrar meg.

• Liker 1
Gjest Oooops
Skrevet

Er det noen som har dødd av å få sølt kaffe fra en kopp over seg? Oi, det visste jeg ikke.

Skrevet

Er det noen som har dødd av å få sølt kaffe fra en kopp over seg? Oi, det visste jeg ikke.

Kaffe kan være skoldhett og et barn kan få forbrenninger på store deler av kroppen. Mange av barna som legges inn på sykehus har forbrenningsskader pga. varm drikke, det er en av de vanligste forbenningsårsakene blant barn.

AnonymBruker
Skrevet

Det seier vel kanskje meir om kor trygt det generelt sett er i Noreg, enn om kor farleg kaffedrikking er ;)

• Liker 2
Gjest BettyBoop28
Skrevet

vet det er farlig. Alt i verden er farlig. Man burde lære unger å holde seg unna ting som er farlig framfor å skåne dem fra alt.

Om en voksen sitter og drikker kaffe ved matbordet så burde man være streng med at de skal sitte stille ved matbordet. Mine foreldre har alltid drukket kaffe ved frokostbordet. Ikke om jeg noen gang forsøkte å rive koppen ned i min barndom.

Hva skal man gjøre? pakke unger inn i bobleplast og kle de i hjelm hver gang de skal ut døra?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Og hvor skal hun da sette den i fra seg? på benken i garderoben ? det må jo hun i såfall om hun skal kunne ta i mot barnet som kommer. Og hvor mange barn kan ikke da komme borti denne etterpå?!

Skrevet

Det seier vel kanskje meir om kor trygt det generelt sett er i Noreg, enn om kor farleg kaffedrikking er ;)

Eh, nei? Det er ikke farlig å drikke kaffe, men faktum er at skålding er en av de vanligste hjemmeulykkene der barn skades. Og ja, de kan dø av det hvis kaffen er varm nok og dekker store deler av kroppen. Det er ikke det samme som hvis en voksen hadde sølt kaffe på kneet sitt, det er bare en liten del av kroppen. En kaffekopp kan dekke store deler av et barns kropp.

• Liker 1
Skrevet

vet det er farlig. Alt i verden er farlig. Man burde lære unger å holde seg unna ting som er farlig framfor å skåne dem fra alt.

Om en voksen sitter og drikker kaffe ved matbordet så burde man være streng med at de skal sitte stille ved matbordet. Mine foreldre har alltid drukket kaffe ved frokostbordet. Ikke om jeg noen gang forsøkte å rive koppen ned i min barndom.

Hva skal man gjøre? pakke unger inn i bobleplast og kle de i hjelm hver gang de skal ut døra?

Tror du virkelig at en ettåring begriper at han skal sitte stille ved bordet og ikke ta de voksnes drikke? Ærlig talt. Dette har ingenting med å pakke unger inn i bobleplast, det er som å ikke sette et stearinlys midt i synet på dem.

• Liker 1
Skrevet

Jobber i bhg , der drikker vi kaffe/te under måltid med barna , og i pausen vår. Ellers er det ikke tilatt. Kaffi koppen er alltid plassert langt inn på bordet (om den velter vil det meste av innholdet flyte utover bordet,ikke barna) , om jeg reiser meg , tar jeg koppen med . Vi har ansvar for barna,og det tar vi alvorlig , sikkerhet er noe vi jobber aktivt med i min bhg .

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...