Gå til innhold

Hvor mye kan foreldre bestemme?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det er mange farer som lurer for et lite barn. De kan sette mat i vranghalsen, de kan putte farlige ting de finner ute i munnen og de kan klatre på ting og falle ned. Alt dette er naturlige deler av livet. De voksne som er rundt barna har i oppgave å passe på barna så godt de kan, enten det er hjemme eller i barnehagen. Men å skjerme barna for alt som KAN gå galt ville gitt dem en kjedelig og steril hverdag.

Om barnehageansatte får drikke kaffe eller ei er egentlig ikke så viktig for meg. Drikker de kaffe så er det helt ok for meg. Får de ikke lov til å drikke kaffe så plager ikke det meg nevneverdig heller. Men jeg synes på generelt grunnlag at man går i en litt unaturlig og engstelig retning i forhold til barn. Det har man forsåvidt gjort i mange år allerede, og det blir bare flere og flere regler som skal beskytte barna fra vonde ting som kan skje.

Hvor blir det da av barnas læring og mestringsevne? Hvis de samme foreldrene som vil nekte barnehageansatte i å drikke kaffe på jobb heller ikke tør å drikke kaffe hjemme fordi barna kan brenne seg, når skal barna da lære at det kan være varm drikke i kopper som står på et bord? Barn skal jo lære å passe seg for ting som kan skade dem, og for å lære så må de erfare. Noen må fortelle og vise at det er noe varmt i koppen, så da må de passe seg. Hvis barna aldri har opplevd at man må passe seg for kopper med varm drikke så er sjansen større for at de brenner seg en dag de er på besøk hos andre som ikke er vant til å ta sånne hensyn, eller de er på kafé osv. Bare for å ta et eksempel.

Jeg stoler på at de som jobber i barnehage gjør sitt beste både for å gi barna kunnskap og mestringsevne, og for å beskytte dem mot alvorlig skade.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har tillit til at de ansatte gjør dette på en forsvarlig måte og ikke lar kopper med varm kaffe stående omkring, så jeg ville aldri kommet på et sånt forbud. Det får være måte på hvor mye foreldrene skal kunne bestemme.

• Liker 4
Gjest Purple Haze
Skrevet

Jeg jobber i barnehage, og vi har regler for kaffedrikking, faktisk. De ansatte får ikke ha kaffekoppen med rundt på avdelingen, i garderoben eller drikke kaffe ute med barn rundt seg. Dette handler både om sikkerhet og holdningene vi viser utad. Vi er på jobb for å jobbe, ikke for å dingle rundt med kaffekoppen hele tiden. Selfølgelig får de som drikker kaffe lov til det i arbeidstiden, men det skal ikke ta helt av heller.

Vi ønsker å fremstå som profesjonelle, og kommer man i garderoben med kaffekoppen i hånda når man ønsker velkommen om morgenen, virker det lite profesjonelt, syns jeg.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi ønsker å fremstå som profesjonelle, og kommer man i garderoben med kaffekoppen i hånda når man ønsker velkommen om morgenen, virker det lite profesjonelt, syns jeg.

Enig. Og en skrev over her at hun aldri satte kaffekoppen fra seg når hun drakk kaffe sammen med barna. Da lurer jeg på hvor mange hender hun har, for to av de burde jo brukes på å hjelpe barna..

• Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg jobber i barnehage, og vi har regler for kaffedrikking, faktisk. De ansatte får ikke ha kaffekoppen med rundt på avdelingen, i garderoben eller drikke kaffe ute med barn rundt seg. Dette handler både om sikkerhet og holdningene vi viser utad. Vi er på jobb for å jobbe, ikke for å dingle rundt med kaffekoppen hele tiden. Selfølgelig får de som drikker kaffe lov til det i arbeidstiden, men det skal ikke ta helt av heller.

Om en ansatt i mitt barns barnehage hadde tatt oss imot i garderoben med en kopp kaffe i hånda hadde jeg bare følt det som hjemmekoselig :)

• Liker 3
Skrevet

Jeg synes det er fint at dere har regler for kaffedrikkingen, i hvert fall hvis det flyter med kaffekopper hvis dere ikke har det.

Men jeg hadde ikke reagert om en ansatt hadde hatt med seg kaffe i garderoben om morgenen, så lenge han eller hun ikke samtidig skulle holde et barn.

Skrevet

Det skal jo være avslappet og koselig i en barnehage om morgenen.. Jeg synes ikke en kaffekopp i hånda er noe å gå i fistel for! En sneip og en flaske pils derimot..

Barna må jo lære at varme er farlig og at deres behov skal være sidestilte med de voksne sine under måltider, synes barn uten bordskikk er frustrerende... griser, skriker og maser!

Tror de fleste foreldre setter pris på hva barnehageansatte lærer ungene deres når det kommer til akkurat det..:P

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er fint at dere har regler for kaffedrikkingen, i hvert fall hvis det flyter med kaffekopper hvis dere ikke har det.

Men jeg hadde ikke reagert om en ansatt hadde hatt med seg kaffe i garderoben om morgenen, så lenge han eller hun ikke samtidig skulle holde et barn.

Poenget er jo at den ansatte alltid skal være parat til å kunne holde et barn.. Man vet aldri om barnet f.eks får grinebyge når foreldrene går, og trenger å bli løftet opp. Eller om mor ikke har tid til å kle av barnet f.eks..

Jeg hadde sytnes det var litt merkelig om den ansatte "først måtte sette fra seg kaffekoppen" før hun var klar..

• Liker 1
Gjest Purple Haze
Skrevet

Om en ansatt i mitt barns barnehage hadde tatt oss imot i garderoben med en kopp kaffe i hånda hadde jeg bare følt det som hjemmekoselig :)

Fint at du tenker sånn :)

Vi tenker egentlig litt omvendt. Klart det skal være trygt og godt for barna å være i barnehagen, men vi ønsker ikke å legge vekt på at det skal være hjemmekoselig. Det skal være forskjell på å være hjemme og i barnehagen.

Heldigvis er det slutt på den tiden da man skulle ha det akkurat som hjemme i barnehagen. Rutete gardiner, planter overalt, kaffedrikking over en lav sko og strikketøyet framme. Det er en arbeidsplass, og skal vise det faglige innholdet. Jeg syns det er flott at vi kan sette grenser mellom hjemme og barnehage, slik at vi som faktisk er utdannet innen dette, får høynet statusen for yrket.

Noe av det barnehageansatte får kritikk for, er jo å stå i klynge og skravle med kaffekoppen i hånda, mens ungene går på selvstyre (satt på spissen, så klart). Dette ønsker vi å unngå, selvfølgelig :)

Gjest Gjest
Skrevet

Vi tenker egentlig litt omvendt. Klart det skal være trygt og godt for barna å være i barnehagen, men vi ønsker ikke å legge vekt på at det skal være hjemmekoselig. Det skal være forskjell på å være hjemme og i barnehagen.

Heldigvis er det slutt på den tiden da man skulle ha det akkurat som hjemme i barnehagen. Rutete gardiner, planter overalt, kaffedrikking over en lav sko og strikketøyet framme. Det er en arbeidsplass, og skal vise det faglige innholdet. Jeg syns det er flott at vi kan sette grenser mellom hjemme og barnehage, slik at vi som faktisk er utdannet innen dette, får høynet statusen for yrket.

Noe av det barnehageansatte får kritikk for, er jo å stå i klynge og skravle med kaffekoppen i hånda, mens ungene går på selvstyre (satt på spissen, så klart). Dette ønsker vi å unngå, selvfølgelig :)

B

Enig med det du sier ang statusen, men barnehgaen skal vel først og fremst ikke betraktes som en arbeidsplass? Det er jo for barna.

AnonymBruker
Skrevet

i vår barnehage er d lov med kaffe ved måltider og i pause. aldri ellers.. er d sånn at ingen på min avdeling drikker kaffe..så d har aldri vært noe sak....men vi får ikke betalt for å drikke kaffe hele dagen, så d forbeholdes "voksentid" og mat.. jeg mener d er uansvarlig å gå rundt med kaffekopper når du skal være sammen med barna...

Gjest Gjest
Skrevet

Enig med det du sier ang statusen, men barnehgaen skal vel først og fremst ikke betraktes som en arbeidsplass? Det er jo for barna.

Gjest Purple Haze
Skrevet

Selvfølgelig er den for barna (og foreldrene). Men vi er på jobb, vi har mange forskrifter, mål og planer vi er pålagt å gjennomføre. Så klart det er en arbeidsplass. Det er barnas arbeidsplass også :)

Barnehagen er ikke en oppbevaringsplass der man kan sitte og skvulpe kaffe og skravle. Det er en jobb med pedagogisk innhold. Ergo synes jeg at det er greit at foreldre reagerer hvis kaffedrikking (eller andre ting) tar overhånd. Flere plasser jeg har jobbet har bruk av mobiltelefon i arbeidstiden vært et problem. Vi må ha regler på dette også. Men det blir en digresjon.

• Liker 2
Skrevet

Selv om det er en givende jobb er det å jobbe i barnehage er mye mer krevende enn mange tror.

Man må konstant være tilstedet, og om du er uoppmerksom kan dette få følger. Har jobbet på kontor tidligere, og dette var ikke på langt nær like slitsomt. Da kunne jeg stå ved kopimaskinen og drikke kaffe, sitte på facebook, og ikke minst snakke med andre voksne.

Når du jobber i barnehage er du konstant på jobb, er du ikke deltagende så skal du observere og reflektere. Du skal yte service, både mot barn og foreldre.

Å bli fortalt at man da ikke kan drikke kaffe ved måltidene synes jeg er latterlig. Tviler svært på at moren som foreslå dette avstår fra all varm drikke rundt hennes barn

Skrevet (endret)

Varm drikke er en av de tingene som gir barn mest brannskader i Norge. HMS er en veldig viktig ting på alle arbeidsplasser, og varm drikke i barnehager burde være en selvfølge at er bannlyst etter mitt skjønn.

Mitt barn har blitt skoldet av barnehageansatt som drakk kaffe. Det var et uhell, noen ble skumpet og koppen veltet. Det var IKKE morsomt, selv om det gikk bra (tross ekstremt skriking pga smerte en god stund). Og den barnehageansatte ble veldig veldig lei seg, selv om det endte bra for vår del. Jeg er glad det ikke satt en 1-åring under bordet der kaffen rant ned på gulvet, for å si det sånn. Har en venninne med store brannskader på brystet etter en kaffeepisode som lite barn hjemme.

Endret av Donpedro
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde en av de ansatte kommet ut i garderoben og møtt oss med en kaffekopp i hånden tror jeg at jeg hadde spurt henne om vi forstyrret hun midt i frokosten eller noe sånt. Blir litt samme som om de ansatte i klesbutikker skulle gått rundt med kaffekoppen i hånden..

• Liker 2
Skrevet (endret)

Blir litt samme som om de ansatte i klesbutikker skulle gått rundt med kaffekoppen i hånden..

Enig. Varm drikke på jobb er ingen menneskerett. Feks da jeg jobbet i butikk fikk vi ikke sitte å drikke brus samtidig som vi ekspederte kunder. Og det var jo kun pga service/estetikk, ikke pga sikkerhet. En kirurg kan ikke drikke kaffe, ei heller tannlegen.

Jeg har spurt i vår barnehage hva slags rutiner de har, og fikk til svar at varm drikke ikke skulle drikkes i nærheten av barna. Noe de tydeligvis ikke følger opp.

Dog synes jeg man bør ta opp slik på en høflig og dannet måte, ikke med spydigheter.

Foreldre kan ikke bestemme hva de ansatte gjør. Men man kan ta det opp med FAU, barnehagekontoret eller høre hva kommuneoverlegen synes om slike vaner.

Endret av Donpedro
  • Liker 1
Skrevet

Der jeg jobber har vi ikke lov til å gå rundt med kaffekoppen i hånda, på grunn av sikkerhet, og for å ha hendene fri om det skulle være nødvendig. Noe det jo stort sett er i en barnehage.

Vi drikker kaffe til måltidene, og kaffekoppen står trygt plassert på kjøkkenbenken ellers. Så kan man ta seg en slurk eller 3 når det passer.

Selv bruker jeg Statoil-koppen på jobb. Praktisk med lokk. Dessuten er kaffen i min kopp oftere å finne kald, enn varm. Det er ikke så mye tid til kaffedrikking i løpet av arbeidsdagen :fnise:

Gjest peyone
Skrevet

Ved måltider og ellers drikker de voksne kaffe hvis de vil. Barna er ikke helt rabagaster som hopper opp på bordet og veiver ned alt de ser. På syv år har ingen blitt skoldet med kaffe. Setter koppen opp på en benk barna ikke når opp til. Det varierer nok fra barnahage til barnehage hva som lønner seg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...