Gjest TS Skrevet 31. mai 2011 #1 Skrevet 31. mai 2011 Jeg hadde en diskusjon med en arbeidskollega idag og vi kom innpå dette med kaffedrikking rundt barn. Jeg sa at i barnehagen til min datter så drikker de ansatte kaffe rundt matbordet sammen med ungene. Da mente kollegaen min at dette hadde hun aldri tillatt de ansatte som jobber i hennes unger sin barnehage å gjøre. Men har hun noen som helst rett som mor å detalje styre en voksen persons arbeidsdag? Blir dette litt vel drøyt eller synes dere det er på sin plass å kunne si at dere ikke tillater at det drikkes kaffe eller annen varm drikke rundt deres barn i barnehagen?
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2011 #2 Skrevet 31. mai 2011 Jeg kan jo til en viss grad forstå det, dersom det er begrunnet i sikkerhetsaspektet. En åpen kopp med glodvarm veske er ikke helt ideelt rundt små barn. Men jeg regner med at de barnehageansatte er oppegående nok til å ikke la slike kopper stå ubevoktet. 4
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2011 #3 Skrevet 31. mai 2011 Enten har hun litt for høye tanker om hva hun kan bestemme, eller så mente hun muligens at hun ville tatt det opp med barnehagen og gitt uttrykk for sin misnøye? Noen sier "det ville jeg ikke tillatt" og mener egentlig at "det ville jeg protestert på". 3
FrøkenJosefine Skrevet 31. mai 2011 #4 Skrevet 31. mai 2011 Herrejemini.. De aller fleste som jobber i barnehage lar ikke koppen stå på bordet og har den gjerne på en benk istedenfor, slik at kaffen ikke er i nærheten av ungene! Man kan dessverre ikke sikre barna helt hvis du ikke pakker dem inn i dyner i en tørr kjeller, selv da vil de få vansker.. SÅ hun moren kommer til å få seg noen reaksjoner oppigjennom, både fra ansatte i barnehage og skole, andre foreldre og barn og et opprør uten like i tenårene.. 8
Gjest Barnehagetanta Skrevet 31. mai 2011 #5 Skrevet 31. mai 2011 Jeg jobber i barnehage og der har vi selv bestemt at varm drikke ikke skal drikkes utenom måltider eller pauser. Nå hender det inni mellom at jeg drikker kaffi ved frokosten, ved samme bord som barna. Men jeg bruker alltid mye melk i kaffen og den er langt i fra varm. Men allikevel holder jeg alltid kaffen i hånda (setter den ikke fra meg på bordet) og hvis jeg går i fra bordet tar jeg den med meg og setter den høyt oppe der barna ikke når den (ikke engang om de bruker stol for å nå opp). Du skjønner sikkert poenget? Jeg vet at varm drikke er både vondt og kan være farlig både for voksne og barn å brenne seg på og tar mine forhåndsregler. Dette gjelder også andre ting i hverdage, som at jeg aldri legger fra meg kniver eller farlige gjenstander i høyde hvor barna kan nå det. Kunne sikkert kommet med mange eksempler Jeg vet ikke hvordan andre barnehageansatte tenker. Men jeg kan love deg at jeg som barnehageansatt bryr meg om barna jeg passer på hver dag og gjør alt for at de skal ha det best mulig og være trygge. 4
Vibi Skrevet 1. juni 2011 #6 Skrevet 1. juni 2011 Jeg drikker selv kaffe mens sønnen min er i nærheten, så det kunne aldri falle meg inn å nekte barnehageansatte å gjøre det samme. Jeg går ut ifra at de tar de samme forhåndsreglene som jeg selv gjør, og da er det ikke noe problem. 10
FangeLiv Skrevet 1. juni 2011 #8 Skrevet 1. juni 2011 Jeg drikker selv kaffe mens sønnen min er i nærheten, så det kunne aldri falle meg inn å nekte barnehageansatte å gjøre det samme. Jeg går ut ifra at de tar de samme forhåndsreglene som jeg selv gjør, og da er det ikke noe problem. Det er litt annerledes med en sønn som tar oppmerksomhet fra deg enn f. eks ti barn som maser rundt bordet i barnehagen og skal ha ditt og datt. Men for øvrig er jeg helt enig med deg. I vår barnehage drikker de kaffe, og jeg har full tillit til at det gjøres forsvarlig.
Genesis Skrevet 1. juni 2011 #9 Skrevet 1. juni 2011 Det får da være grenser. Skal man gå rundt å bekymre seg for slike ting, får man heller ta barna ut av barnehagen å passe dem sjæl! 14
Gjest Nanette Skrevet 1. juni 2011 #10 Skrevet 1. juni 2011 Jeg forstår at hun kanskje er redd for skolding, noe som var et tema i media for en liten tid tilbake, om småbarn/babyer som ble med mødrene på cafè, skolding, økning av skader som følge av dette på sykehus etc. Jeg forstår hennes bekymring. Samtidig så tror jeg at barnehageansatte er såpass tilstede når de er på jobb, at om de tar en kopp kaffe på morgenen, voktes kaffekoppen slik at ikke de små barna får tak i den. Samtidig, blir det en ekstra ting å passe på når fokuset skal være på barna. Man kan ikke nekte barnehageansatte å drikke kaffe, det blir for drøyt og jeg regner med at de passer såpass godt på. I barnehagen til ungen min har jeg aldri sett at ansatte drikker kaffe ved siden av barna. 1
Gjest streng mamma Skrevet 1. juni 2011 #11 Skrevet 1. juni 2011 Jeg har sett uforsvarlig kaffe-/tedrikking i nærheten av barna, og utenom måltider pauser, i den forrige barnehagen vår. Jeg har også hørt om barn som har blitt sølt kaffe på i barnehagen. Jeg synes det er en uting. De barnehageansatte er på jobb, det er ingen grunn til at de konstant skal gå rundt og drikke kaffe eller andre varme drikker. Det er mange jobber hvor man ikke har anledning til dette. Konsekvensene for et barn som får varm kaffe over seg, kan bli veldig store. :-( 1
Cava Skrevet 1. juni 2011 #12 Skrevet 1. juni 2011 Herregud, jeg slutter aldri å forundre meg over hva folk kan lage av problemer. Kaffe?!? Ansatte i barnehager er fornuftige folk, og det er all grunn til å tro at de fint kan ta vare på ungene våre selv om de tar seg en kopp kaffe. De er ikke mer interessert i å skade barna enn det du er selv. Ja, det finnes grenser for hva foreldre kan bestemme ift barnehagen - og den går her! Hvis man har så store problemer med å ha tillit til andre mennesker, så la være å ha barnet i barnehage. Du har ingen rett til å detaljstyre driften. Wake up and smell the coffee ;-) 9
Wit1 Skrevet 1. juni 2011 #13 Skrevet 1. juni 2011 At de ansatte i barnehagen drikker kaffe har jeg ALDRI brydd meg om. Jeg drikker selv kaffe på jobb og har ansvaret for at kaffen ikke havner i tastaturet eller andre steder den ikke skal være. De ansatte i barnehagen antar jeg passer på sine kaffekopper også slik at ikke barn får dette over seg. Jeg syns helt ærlig at dette er å langt over grensa for hva foreldre kan bestemme når det gjelder de ansatte i barnehagen. 2
Gjest Gladhjemmemamma Skrevet 1. juni 2011 #14 Skrevet 1. juni 2011 Ting som dette er ting som gjør meg glad for å ha min jente hjemme. Da jeg jobbet som vikar var det ikke få ganger jeg måtte stoppe barna fra å ta kopper som var i faresonen. Jeg fikk høre,jaja,de brenner seg bare én gang.
CoffeeCup Skrevet 1. juni 2011 #15 Skrevet 1. juni 2011 Da jeg jobbet i barnehage var det ikke lov å drikke kaffe inne på avdelingene, kun i pausen på pauserommet... Jeg vet ikke om det var pga anmodning fra noen foreldre eller bestemmelse fra styrer. Men jeg kan tenke meg at om det skjer en ulykke, så blir det nok en regel på det. Og i og med at det ikke er en regel på det i barnehagen til barnet ditt, så er nok de voksne såpass påpasselige at det ikke har skjedd en ulykke Og tror ikke det er nødvendig å gå å bekymre seg for dette i hverdagen, livet har mange andre spennende utfordringer å bryne seg på 1
barnehagetanten Skrevet 1. juni 2011 #16 Skrevet 1. juni 2011 I de barnehagene jeg har jobbet, har vi hatt varm drikke forbud. Dette av sikkerhetsmessige hensyn. Skjønner godt at foreldre reagerer; vi passer tross alt på det kjæreste de har; barna. Jeg vil anbefale å være litt diplomatisk når en legger fram sine synspunkter: en lokker flere bier med honning enn med edikk.
Gjesten Skrevet 1. juni 2011 #17 Skrevet 1. juni 2011 Kjære vene, dette blir for drøyt. Kan man ikke drikke varm drikke rundt barn lenger? Hva med varm mat? La dem være ute på en varm sommerdag? Jeg må si jeg lurer veldig på om disse paranoide mødrene som nekter kaffedrikking rundt deres barn, kjører med barna i bilen? Det er i så fall VELDIG mye farligere. 2
Gjest TS Skrevet 1. juni 2011 #18 Skrevet 1. juni 2011 De får jo servert varm mat som suppe som også barna kan brenne seg på om det ikke passes på. Når jeg leverer datteren min i barnehagen så stoler jeg jo selfølgelig på at de ansatte tar kloke avgjørelser og derfor bryr jeg meg fint lite om de drikker kaffe så lenge de passer på, så jeg deler absolutt ikke synspunktet til min kollega. Men jeg er en ganske avslappet mor som tror det meste går greit så lenge en følger med så jeg og min kollega er rake motsettninger, hun er mor over alle hønemødrene hehe 4
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2011 #19 Skrevet 1. juni 2011 Som student i praksis fikk jeg en pedagogisk begrunnelse på hvorfor ansatte kunne drikke kaffe ved bordet og morgenen. 1. det var alltid en som hadde hovedansvaret for å ta imot ungene i garderoben, den drakk ikke kaffe (rullerende system). 2. en del barn har med frokost og skal spise den i bhg. De voksne som skal være ved forkostbordet har ansvar for å skape et koselig miljø rund bordet som kan likne på det barna opplever når de spiser hjemme. I mange hjem drikker foreldrene kaffe. Ergo de voksne kunne drikke kaffe og gjerne ta seg noe mat mens de satt med barna. Man må passe seg for å ikke detaljstyre hvordan barnehagen drives på alle tenkelige områder. Da ender man opp med noe så sterilt og fjernt fra det barna har hjemme at det blir utrivelig. 2
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2011 #20 Skrevet 1. juni 2011 Termokopp med lokk? - Kaffen blir ikke kald om man må løpe litt til og fra - Mindre fare for å søle over barna om den skulle velte. (eks. på shell (alså selve selksapet-kontoret, ikke stasjonene, får man ikke ha kaffekopp uten lokk - for å unngå skolding.)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå