Gå til innhold

Medisinske grunner til keisersnitt


AnonymBruker

Keisersnittet skjedde i narkose eller lokalbedøvelse?   

12 stemmer

  1. 1. Hvordan skjedde ditt keisersnitt?

    • Fikk narkose og operasjon
      3
    • Fikk kun lokalbedøvelse fra magen og ned
      9


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

tvillinger + seteleie + svært høyt blodtrykk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lokalbedøvelse? Det vanligste er vel spinalbedøvelse, som neppe kan defineres som lokalbedøvelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heter lokalbedøvelse når bare deler av kroppen er bedøvet.

Narkose er når hele organismen er bedøvet.

Kanskje ikke så mange her som har hatt keisersnitt med lokalbedøvelse?

Hadde vært kjekt å høre erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 av mine 3 barn er tatt med keisersnitt. Fikk spinalbedøvelse begge gangene.

medisinsk grunn; dårlig fødselsfremløp, kroppen "nekter" å samarbeide. Niholder på ungen på en måte..God ruger, dårlig føder... Høyt blodtrykk også en medårsak..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har tatt keisersnitt to ganger. Ett med full narkose og ett med spinalbedøvelse. Begge gangene var pga. tverrleie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heter lokalbedøvelse når bare deler av kroppen er bedøvet.

Litt off topic, men ingen tar ks i lokalbedøvelse. Lokalbedøvelsen kan settes nedentil etter fødselen, hvis du trenger å sy, eller du får lokalbedøvelse når du skal trekke en tann. Skal du gjøre ks, er det mulig å gjøre det i narkose (ikke ønskelig, gjøres helst ved haste-ks), eller spinal el epidural. Spinal gir oftest sikrest total bedøvelse fra ca. korsryggen og ned.

Jeg har født x vaginalt og en gang keisersnitt, tverrleie.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har født x 2 vaginalt og en gang keisersnitt, tverrleie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planlagt keisersnitt med spinalbedøvelse, pga tvilling1 i seteleie. Hadde ikke født før, og da ville overlegen gjerne gå for denne løsningen. Var skeptisk før, fordi jeg så gjerne ville ha dem ut den vanlige veien, men nå er jeg bare lykkelig for at de er ute og at alt gikk fint!

Spinalbedøvelse var forresten bare en drøm: ikke vondt å sette (fikk lokalbedøvelse først), virket ganske umiddelbart og gikk fort ut igjen av kroppen etterpå. Kjente såvidt at de løsnet tvilling1 (ikke ekkelt, bare kjente noe som løsnet), ellers kjente jeg ingenting underveis i operasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvillinger. KS med spinalbedøvelse, pga svangerskapsforgiftning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare ett dumt spørsmål fra meg, er spinalbedøvelse det samme som epidural?

Nei. Spinal settes i spinalrommet i ryggraden og lammer fra der den settes og ned i føttene. Man er fullstendig lam. Det er ett stikk og varer oftest i et par timer.

Epidural settes i durarommet i ryggraden og dempersmerter, men lammer ikke. Den må man oftest ha påfyll av gjennom pumpe. Men man kan øke mengden så effekten blir omtrent som spinal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Emo Fisk

Var det jeg håpte. Etter å ha født en gang med epidural kunne jeg ikke forestille meg at det var god nok bedøvelse til keisersnitt og fikk litt noia i tilfelle jeg skulle ende med det denne gangen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis det allerede er satt epidural, kan man da fylle på med spinalbedøvelse, eller må det en ny slange til?

Jeg har født én gang, hastesnitt i full narkose.

Endret av Vibi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig du bare ville ha svar fra flerlingfødsler, men..,

Hadde en i magen, ble tatt med hastekeisersnitt i narkose pga svært alvorlig svangerskapsforgiftning som utviklet seg raskt i løpet av de 41 timene fødselen varte før det ble snitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men hvis det allerede er satt epidural, kan man da fylle på med spinalbedøvelse, eller må det en ny slange til?

Jeg har født én gang, hastesnitt i full narkose.

Det må et nytt stikk til, fordi spinalbedøvelsen settes i spinalrommet rundt ryggmargen (dypere inn), mens epiduralbedøvelsen ligger i epiduralrommet. Hvis du lurer på om det er mere smertefullt å få spinal i forhold til epidural, så er svaret nei....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Spinal settes i spinalrommet i ryggraden og lammer fra der den settes og ned i føttene. Man er fullstendig lam. Det er ett stikk og varer oftest i et par timer.

Epidural settes i durarommet i ryggraden og dempersmerter, men lammer ikke. Den må man oftest ha påfyll av gjennom pumpe. Men man kan øke mengden så effekten blir omtrent som spinal.

Jeg fikk spinalbedøvelse da jeg fødte, og jeg ble ikke lam, men var oppe og stod litt innimellom. Men det er kanskje mengden bedøvelse som avgjør effekten? Den ga en helt fantastisk bedøvelse derimot, og riene føltes som kynnere.

Endret av Bestee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk spinalbedøvelse da jeg fødte, og jeg ble ikke lam, men var oppe og stod litt innimellom. Men det er kanskje mengden bedøvelse som avgjør effekten? Den ga en helt fantastisk bedøvelse derimot, og riene føltes som kynnere.

Da fikk du ikke spinal, men epidural.

Spinal gjør deg lam, settes den for høyt opp så lammer den respirasjonsmusklene (bare et eksempel på at den ikke er til å spøke med). epidural demper smertene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk spinalbedøvelse da jeg fødte, og jeg ble ikke lam, men var oppe og stod litt innimellom. Men det er kanskje mengden bedøvelse som avgjør effekten? Den ga en helt fantastisk bedøvelse derimot, og riene føltes som kynnere.

Epidural, ikke spinal :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...