Gå til innhold

blodtype?


^me^

Anbefalte innlegg

i dag fikk jeg prøvesvarene fra den første svangerskapskontrollen.

jeg har ikke visst hvilken blodtype jeg har hatt så dette har vært spennende, spesielt med tanke på at mor er rhesus negativ..

men:

på papiret står det 0 øverst og så rhesus negativ under, hva betyr dette?er det en vanlig blodtype eller den typen som man må passe på under svangerskap?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du er 0 rhesus minus så skal du ta tre blodprøver i løpet av svangerskapet for å sjekke om du danner antistoffer.

Også får du en sprøyte etter fødselen om barnet er rhesus pluss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det betyr 0-, og at du må følges opp ekstra med tanke på eventuelle antistoffer mot barnet ditt iløpet av svangerskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hvilken blodtype mannen din (barnefar) har? Det er kun rhesus +/- som har betydning. Dersom han også er rhesus - (negativ) er det ikke noe problem. Hvis han er rhesus + (positiv) kan barnet også være det, og det er det som kan skape problemer. Du kan da danne antistoffer mot rhesus i barnets blod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wikipedia forklarer dette om blodtyper ganske godt synes jeg. For å legge til det de andre her skriver, så vil det ikke være noe problem i dette svangerskapet uansett. Hvis barnet i magen din er rhesus positiv kan det føre til problemer i neste svangerskap. Hvis jeg ikke husker helt feil, så er det fordi at under fødsel kan blodet til barnet komme i kontakt med ditt blod, og ditt blod vil da danne antistoffer mot rhesus-antigenet. Og det kan da være farlig for foster i neste svangerskap hvis denne ungen også er rhesus positiv. :) Men dette har de full kontroll på i norske sykehus. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er rhesus-negativ, og det ble tatt ekstra blodprøver to ganger i løpet av svangerskapet.

Etter fødsel tar de en blodprøve av barnet for å sjekke om det er rhesus-positivt. I så fall vil du få en sprøyte. Dette kan være greit å huske, for da jeg fødte glemte de å sjekke dette hos barnet mitt (de hadde feilaktig registrert meg som rhesus positiv, viste det seg). Nå viste det seg at gutten min er rhesus-negativ selv, så det hadde ingenting å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å legge til det de andre her skriver, så vil det ikke være noe problem i dette svangerskapet uansett.

Hvis man har vært gravid tidligere (SA/selvbestemt abort), og har gått mer enn 8 uker av det svangerskapet skal man ha fått Rhesussprøyte. Dette er ikke alltid gjort, så det er greit å være obs på dette selv og informere om at man har fått/ikke fått sprøyten. Hos meg ble det skikkkelig kluss, og sprøyten ble ikke satt automatisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er 0 - er du en særdeles ettertraktet blodgiver, sånn i tilfelle du ville vurdert det etter svangerskapet... :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er 0 - er du en særdeles ettertraktet blodgiver, sånn i tilfelle du ville vurdert det etter svangerskapet... :)

Universalblod :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er 0 - er du en særdeles ettertraktet blodgiver, sånn i tilfelle du ville vurdert det etter svangerskapet... :)

Universalblod :Nikke:

åh har jeg det? jeg trodde rhesus minus bare kunne gis til rhesus minus personer jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

åh har jeg det? jeg trodde rhesus minus bare kunne gis til rhesus minus personer jeg?

Nei, tvert motsatt! At du har Rh - betyr at du ikke har rhesus antigen. Ergo, du kan ikke utløse noen immunreaksjon hos mottakeren, uavhengig av dens Rh status. Det samme gjelder for blodtype 0. Du har verken A eller B antigener, så mottakeren vil uansett blodtype ikke danne antistoffer mot blodet ditt, for det er ikke noe å danne antistoffer mot.

(Til sammenligning er en som er AB + universalmottaker, fordi den har alle antigenene, og inget blod som tilføres vil oppfattes som "fremmed" dvs alle antigener finnes allerede i mottakeren. Man vil kun danne antistoffer mot et antigen man ikke har fra før).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

men nå gikk det opp en ting for meg her..

hvorfor må jeg teste meg for at jeg ikke lager antistoffer mot babyen i løpet av svangerskapet om mitt blod ikke kan skade noen andre sitt??

:forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men nå gikk det opp en ting for meg her..

hvorfor må jeg teste meg for at jeg ikke lager antistoffer mot babyen i løpet av svangerskapet om mitt blod ikke kan skade noen andre sitt??

:forvirret:

Det skjer som regel ikke antistoffdannelse fra deg mot barnets røde blodlegmer under første svangerskap, men det er under fødsel når blodbarrieren mellom deg og barnet blir brutt, hvor noe av blodet til barnet kan komme inn i ditt blodomløp. Selv om det er svært små mengder kan dette sette i gang antistoffproduksjonen mot barnets røde blodlegemer i din kropp. Dette kan så være farlig ved en senere graviditet hvis det andre barnet ditt også får en annen blodtype. Siden den er kun IgA antistoffer som kan vandre over placenta/livmoren kan disse angripe ditt neste barns rødeblodlegemer. Så det er ikke blodet ditt som er farlig, det er antistoffene som er dannet i kroppen din.

Hvis du skulle være så uheldig å danne antistoffer vil barnet ditt kunne motta blodoverføring gjennom navle strengen, hvis det er nødvendig. Dette pleier å gå veldig bra.

Endret av bioing
Lenke til kommentar
Del på andre sider

men nå gikk det opp en ting for meg her..

hvorfor må jeg teste meg for at jeg ikke lager antistoffer mot babyen i løpet av svangerskapet om mitt blod ikke kan skade noen andre sitt??

:forvirret:

Grunnen til at du kan gi blod til alle er at det med "blod" i dette tilfellet menes røde blodceller. Dine røde blodceller mangler antigen som andre blodtyper lett reagerer mot (A/B, evt. Rh(D)). Antistoff befinner seg løst i plasma, og overføres derfor ikke ved overføring av kun blod. :)

Siden den er kun IgA antistoffer som kan vandre over placenta/livmoren kan disse angripe ditt neste barns rødeblodlegemer.

IgG, mener du vel? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

I følge legen min er det veldig sjelden komplikasjoner pga dette. Det hender jo sikkert en sjelden gang, men ingenting å gå rundt å være nervøs for :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at du kan gi blod til alle er at det med "blod" i dette tilfellet menes røde blodceller. Dine røde blodceller mangler antigen som andre blodtyper lett reagerer mot (A/B, evt. Rh(D)). Antistoff befinner seg løst i plasma, og overføres derfor ikke ved overføring av kun blod. :)

IgG, mener du vel? :)

Jepp var det jeg mente;) IgA er i spytt og andre kroppsvæsker..

http://www.legeforeningen.no/id/131755.0 (Her står det litt om sannsynlighet osv..)

(Behandling etter fødsler ved svangerskapsuforlikelighet)

Profylakse (forebygging) med anti-D immunoglobulin:

Man kan forebygge alloimmunisering i et neste svangerskap ved å gi 1500 IE anti-D immunglobulin til rhesusnegative kvinner som har født et rhesuspositivt barn innen 72timer etter fødselen. Virkningsmekanisme: Anti-D immunglobulin vil feste seg til og føre til ødeleggelse av de føtale celler som kommer over i mors blod i forbindelse med fødselen, og dermed hindre at mors eget immunsystem danner antistoffer. Tilførte anti-D immunglobuliner går bare i beskjeden grad over placenta, og anti-D gitt i svangerskapet er derfor i praksis ufarlig for fosteret. Anti-D immunglobulin profylakse vil kunne påvises i mors sirkulasjon i ca 6 måneder etter at det er gitt. Hvis anti-D gis til gravide i svangerskapet, reduseres muligheten for å overvåke en ekte Rhesus D alloimmunisering ved hjelp av anti-D titrering.

Endret av bioing
Lenke til kommentar
Del på andre sider

men nå gikk det opp en ting for meg her..

hvorfor må jeg teste meg for at jeg ikke lager antistoffer mot babyen i løpet av svangerskapet om mitt blod ikke kan skade noen andre sitt??

:forvirret:

Barnet kan ikke lage antistoffer mot ditt blod, men du kan lage antistoffer mot barnets blod (avhengig av barnets blodtype).

Du er universalgiver (ingen tar skade av å motta ditt blod), men du kan kun motta 0 - dersom du noengang skulle trenge blodoverføring. Du vil lage antistoffer mot alle antigenene (A, B, og Rhesus) fordi alle disse er "fremmede" i din kropp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnet kan ikke lage antistoffer mot ditt blod, men du kan lage antistoffer mot barnets blod (avhengig av barnets blodtype).

Du er universalgiver (ingen tar skade av å motta ditt blod), men du kan kun motta 0 - dersom du noengang skulle trenge blodoverføring. Du vil lage antistoffer mot alle antigenene (A, B, og Rhesus) fordi alle disse er "fremmede" i din kropp.

godt forklart!tusen takk! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...