Gå til innhold

Har du tatt koloskopi?


Snop

Anbefalte innlegg

Jeg tenker at jeg skal ta taxi alene hjem fra sykehuset etterpå, det går vel greit eller? Tenker på om man er heeelt bortevekk feks etter smertestillende/beroligende og sitter og promper i baksetet i tillegg? :fise:

Hehe.. huff! Hvis du får beroligende/smertestillende må du nok ligge å slappe av etterpå uansett. De sender deg ikke avgårde rusa :gjeiper: Jeg fikk lov til å ligge å slappe av så lenge jeg ville. Sov litt gjorde jeg også ;)

Ang tømminga så rekker du å løøpe til doen før det kommer. Hihi. Jeg kjente det ca tjue minutter etter første inntatt dose kl åtte. Jeg gikk med et bind på meg bare for å være sikker, og ha en trygghet i det, men det gikk greit :)

Ang smertene syns jeg, som Devana, det er vanskelig å beskrive dem. Men sterke luftsmerter var vel noe av smerteforklaringen.

Det blir spennede å høre hvordan du har opplevd det når du er ferdig. For å lette litt på nervøsiteten kan det kanskje være greit å ta en tlf til sykehuset og høre om man kan få smertestillende, for å være på den sikre siden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tok Koloskopi på en privatklinikk, og fikk ikke tilbud om noe bedøvelse.

Fikk ingen nettingtruse, måtte ligge naken. (Men med et pledd over, såklart.)

Fikk fryktelig vondt underveis, lå og gråt så det måtte høres helt ut til venterommet, men legen fortsatte bare likevel...

Ikke for å skremme, men kan være greit å være forberedt på at det kan være vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:daane:

Som du fikk råd om: Ring og forhør deg om smertestillende på forhånd. Det vil løse mange problemer tror jeg. Da er det mindre å grue seg til også. :klemmer:

Hvor skal du ta undersøkelsen Snop?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff da.. :frown:

Ring i morra å hør med dem om ang smertestillende?

Skal du på offentilig eller privat? Kan se ut som at privat ikke har smertestillende tilgjengelig som jeg leser her :vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Oslo Universitetssykehus Aker" står det på lappen min ;P

Jeg har et bittelite håp om at jeg kanskje slipper unna med at de kikker på den nederste delen og ser at jeg bare har rifter eller noe :P Føler meg ganske sikker på at problemet ligger helt nederst, og synes det er en ganske voldsom undersøkelse jeg skal ta i forhold til at jeg høyst sannsynlig/forhåpentligvis bare har hemorrhoider.

Grunnen til at jeg skal dit er nemlig fordi jeg har blødd siden februar, men jeg kjenner jo at det sprekker opp nederst... men... ja... hmm...

Sånn smertestillende, er det alltid intravenøst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er jeg off-topic, men synes nesten det høres bedre å få inn en "slange" den veien, enn gastroskopi.

Hva tror dere? Er litt nysgjerrig bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Oslo Universitetssykehus Aker" står det på lappen min ;P

Jeg har et bittelite håp om at jeg kanskje slipper unna med at de kikker på den nederste delen og ser at jeg bare har rifter eller noe :P Føler meg ganske sikker på at problemet ligger helt nederst, og synes det er en ganske voldsom undersøkelse jeg skal ta i forhold til at jeg høyst sannsynlig/forhåpentligvis bare har hemorrhoider.

Grunnen til at jeg skal dit er nemlig fordi jeg har blødd siden februar, men jeg kjenner jo at det sprekker opp nederst... men... ja... hmm...

Sånn smertestillende, er det alltid intravenøst?

Det finnes en mindre undersøkelse som bare undersøker endetarm. Endoskopi. Kommer vel ann på hvordan du har beskrevet plagene og at de tar deg seriøst og vil undersøke grundig. Det er bra :)

Jeg hadde akkurat samme plagene som deg da jeg tok en endoskopi, og da var det rett og slett rifter i endetarmsåpningen. Kostendring og tilskudd hjalp ikke, så da fikk jeg to sprøyter med botox i anus. Slik at ringmusklen ikke strammet seg så mye. Effekten gikk ut etter tre mnd, så det fikk tid til å heale. Men så ble jeg plaget med diaré, så da turde jeg ikke fortsette :gjeiper: Kunne være sjans for lekkasje.

Nå er jeg off-topic, men synes nesten det høres bedre å få inn en "slange" den veien, enn gastroskopi.

Hva tror dere? Er litt nysgjerrig bare.

Har vært igjennom begge deler, og foretrekker gastroskopi, om jeg kan si det slik :gjeiper: Den er ubehagelig, men ikke smertefull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært igjennom begge deler, og tar heller gastroskopi igjen, men smak og behag. Helst ingen av delene. ;)

Snop: Hvis du skal til Aker er smertestillende garantert tilgjengelig, jeg lover! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uAnonymBruker

Jeg spurte om narkose jeg så da kjørte de like greit en slange nedi halsen på meg i tillegg, siden jeg skulle ha gastroskopi uken etter hvis de ikke fant noe i andre enden. Så jeg merket ingenting, annet enn vondt i magen og sår hals etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært igjennom begge deler, og tar heller gastroskopi igjen, men smak og behag. Helst ingen av delene. ;)

Snop: Hvis du skal til Aker er smertestillende garantert tilgjengelig, jeg lover! :klemmer:

Forresten, smertestillende under sånne undersøkelser er nesten alltid best å få intravenøst. Det virker raskest og det er lettere å gi mer dersom du trenger det. Jeg kan ikke tenke meg annet enn at du vil få tilbud om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Oslo Universitetssykehus Aker" står det på lappen min ;P

Jeg har et bittelite håp om at jeg kanskje slipper unna med at de kikker på den nederste delen og ser at jeg bare har rifter eller noe :P Føler meg ganske sikker på at problemet ligger helt nederst, og synes det er en ganske voldsom undersøkelse jeg skal ta i forhold til at jeg høyst sannsynlig/forhåpentligvis bare har hemorrhoider.

Grunnen til at jeg skal dit er nemlig fordi jeg har blødd siden februar, men jeg kjenner jo at det sprekker opp nederst... men... ja... hmm...

Sånn smertestillende, er det alltid intravenøst?

Ja, det gir alltid gjennom en venflon. Da virker det i løpet av et par minutter.

De er vandt til at folk er nervøse/redde for undersøkelsen. Men fortell dem det, så får du nok beroligende med en gang, det kan du også spørre om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå sitter jeg og psyker meg opp til å ringe den skumle resepsjonist-dama på sykehuset :P

Sist jeg ringte, var for å utsette koloskopi-timen fordi jeg ble veldig syk og dermed ikke klarte å faste. Det stod på lappen at man måtte ringe senest 24 timer før ved avbestilling, og jeg ringte 33 timer før. Da sa den skumle damen "Jaha? det var LITT sent å si fra nå da!!" :rope:

Dette ble en liten digresjon, men.... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå sitter jeg og psyker meg opp til å ringe den skumle resepsjonist-dama på sykehuset :P

Sist jeg ringte, var for å utsette koloskopi-timen fordi jeg ble veldig syk og dermed ikke klarte å faste. Det stod på lappen at man måtte ringe senest 24 timer før ved avbestilling, og jeg ringte 33 timer før. Da sa den skumle damen "Jaha? det var LITT sent å si fra nå da!!" :rope:

Dette ble en liten digresjon, men.... :P

Har du ringt enda? Gikk det greit? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du ringt enda? Gikk det greit? :)

Hrmf. Telefonsvarer: "Du har nå kommet til gastroentrologisk labratorium, vi har åpningstid mellom 09:00-14:00"

Og jeg begynte å ringe 13:30 :P

Jeg misliker det stedet allerede, hehe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hrmf. Telefonsvarer: "Du har nå kommet til gastroentrologisk labratorium, vi har åpningstid mellom 09:00-14:00"

Og jeg begynte å ringe 13:30 :P

Jeg misliker det stedet allerede, hehe!

Du får nok prøve igjen imorgen. :) Og ikke vær redd for å spørre dem om alt du lurer på! De informasjonsskrivene man får er ikke akkurat informative. Jeg var nettopp på Haukeland sykehus og da sa jeg i fra til nevrologen der at informasjonsskrivet var altfor lite informativt. Svaret jeg fikk var: "Jeg har ikke sett det engang jeg ... hmm... er det det altså?". Bra man har kvinneguiden og Google. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du får nok prøve igjen imorgen. :) Og ikke vær redd for å spørre dem om alt du lurer på! De informasjonsskrivene man får er ikke akkurat informative. Jeg var nettopp på Haukeland sykehus og da sa jeg i fra til nevrologen der at informasjonsskrivet var altfor lite informativt. Svaret jeg fikk var: "Jeg har ikke sett det engang jeg ... hmm... er det det altså?". Bra man har kvinneguiden og Google. ;)

hehe ikke sant, hva skulle sånne som meg gjort uten sånne som dere? ;)

Jeg skal ringe igjen i morgen, ja =) har laget en liten liste over ting jeg skal spør om og da har den skumle damen bare med å svare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå starter det store eventyret! Jeg skal øyeblikk drikke det herlige pulveret! :spy:

Gruer meg faktisk ingenting til i morgen, nesten :) Håper ikke jeg blir negativt overrasket :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå starter det store eventyret! Jeg skal øyeblikk drikke det herlige pulveret! :spy:

Gruer meg faktisk ingenting til i morgen, nesten :) Håper ikke jeg blir negativt overrasket :P

Det kommer sikkert til å gå kjempebra! :jepp: Jeg skal til tannlegen imorgen så jeg kan "lide litt" sammen med deg hvis det hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer sikkert til å gå kjempebra! :jepp: Jeg skal til tannlegen imorgen så jeg kan "lide litt" sammen med deg hvis det hjelper.

Hehe, supert :) Hva skal du gjøre hos tannlegen?

Hmm, det er null action i magen her :/ Nesten 5 timer siden jeg tok første dose Picoprep :/

Endret av Snop
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...