Gå til innhold

Har du tatt koloskopi?


Snop

Anbefalte innlegg

Jeg skal ta koloskopi neste uke og føler meg litt usikker på hva jeg kan vente meg, og lurer på om noen har lyst å fortelle om deres opplevelse, gjerne litt i detalj - før, under og etter.

:tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hehe! Jeg skjønner hvordan du har det!! Hadde det helt forferdelig tiden før jeg skulle ta koloskopi. Grudde meg helt vanvittig. Men overlevde det ;-)

Nå begynner det å bli en stund siden, men jeg husker at jeg måtte faste døgnet før og at jeg hadde time ganske seint på dagen. (Sulten som rakkern). Jeg fikk gå inn på et lite rom, ta på meg en nettingtruse som de klippet hull i bak. Legen førte et tynt rør med et kamera på inn i exiten og dette skulle vandre opp i tarmsystemet. så vidt jeg husker fortalte han litt hvor henn vi var i tarmsystemet mitt. Også kunne jeg følge med på en tvskjerm. Jeg husker at det gjorde veldig vondt i første svingen i tarmen. Derfor satte de bedøvelse på meg. Virka som det var uvanlig at det skulle gjøre vondt. Ellers husker jeg det ikke som noen smertefull opplevelse. Heller ikke som spesielt "grisete" heller.

Jeg tenker du må prøve å slappe av i det det skjer. Jeg ønsker deg lykke til! Det kommer til å gå veldig bra. Etterpå kommer du til være kjempe glad ;-) Unn deg et godt måltid etterpå. Jeg var så sulten, og det jeg spiste etterpå var noe at det beste jeg hadde spist på lenge og noe jeg husker at jeg spiste akkurat den dagen :P Hehe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heihei!

Jeg har tatt to ganger. Første gang fikk jeg litt beroligende, men andre gang ba jeg om narkose fordi det gjorde så vondt at jeg ikke ville gjennomføre det en gang til i "våken" tilstand.

Dagen før: Må man tømme tarmene. Dette er også en utfordrenes dag. Man må drikke to doser med et middel, som jeg ville ha blandet med saft, siden det smaker veldig vondt. Denne dagen må du holde deg inne, i og med at doen blir din beste venn :gjeiper:

En dose om morraen og en om kvelden, men da er du nesten tømt.

Jeg fikk alle bivirkninger som oppkast, kvalme, sjelvinger, feberristninger- typisk!

Undesøkelsen: I og med du skal være våken forteller jeg om det. Du kommer inn i rommet, snakker først litt med legen for å gå igjennom hva som er symtomene og plagene dine. Legen forteller litt om undersøkelsen. Legger deg på en benk. Først ligger du på siden når de fører slangen inn. Slangen er på tykkelse med lillefingeren din, med kamera på tuppen. Slangen er bevegelig for å kunne titte rundt i hele tarmveggen.

Når de er igjennom den første svingen legger du deg på ryggen. Legen forklarer hva du skal gjøre underveis. Så tar de vevsprøver. Dette kjenner man såvidt. Kjenner det napper litt på en måte. Det er veldig fasinerende å se på, og man kan følge med på skjermen selv. Tykktarmen er ca 1 - 1,5 meter lang.

Jeg er redd for å skremme deg, men dette var veldig smertefullt for meg. Det er forskjellig fra person til person, så det er ikke noe fasitsvar på hvor mye smerter du får. Men de fleste jeg har snakket med som har tatt denne undersøkelsen har slitt, en måtte avbryte.

Jeg ville bedt om beroligende/smertestillende. Da er du avhengig av at noen kan kjøre deg, og du kan heller ikke kjøre bil resten av dagen. Om du får medisiner vil du være litt groggy etterpå.

Dagen etter: Som en vanlig dag :)

Dette er som sagt veldig individuelt. Noen merker kanskje lite til det, som anonym over meg her. Som regel kan legen se hva som er galt, eller ikke, med en gang. Vevsprøvene tar noen uker å få svar på, men om det er betennelse f.eks, ser de det.

Det her var hvertfall min opplevelse. Jeg ønsker deg masse lykke til! :) Håper de finner utav hva det er som plager deg. Det er det du må tenke på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du fikk et veldig godt svar over meg.

Jeg har jobbet litt på en gastrolab (som det så fint heter) og har vært med å assistert under mange colonskopier. For noen er det vondt, andre kjenner lite. Men du kan få både beroligende og smertestillende underveis i en veneflon. Det kan være vondt når de når svingene i tarmen.

Noen diagnoser kan sees med en gang, andre må det tas biopsier av og du får beskjed senere. Det er ikke nerver i tarmen så det gjør ikke vondt å ta biopsier.

Du får (ihvertfall hos oss) en bukse med splitt bak, så du slipper å ligge naken.

Det tar fra 20-60 min, alt etter hvor vanskelig det er å komme gjennom hele tarmen, hvor god skopøren er og hvor mye biopsier de tar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei TS

Kjempegode svar over meg!

Jeg hadde ikke så vondt egentlig, jeg tenkte hele tiden at det værste var unnagjort, for det værste for meg var det å gå å grue meg egentlig. Og de var så hyggelige de som utførte det, og jeg er evig takknemlig for hvor ålreite de var. Jeg fikk også 20 minutter ca etterpå til å komme til meg selv på et bad, kle på meg, sitte på do osv.

Jeg tenkte også på hvor mye jeg gledet meg til å spise bakst! haha! :D Jeg som nesten aldri spiser bakst... når du er ferdig kommer du til å være så lettet.

Igjen, dere som jobbermed sånt: Dere gjør så mye for en pasient ved å vise godt humør og medmenneskelighet.

Tusen takk for en god opplevelse i et slikt øyeblikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode svar her, ja.

Det jeg vil tilføye, som jeg ikke var forberedt på, er at man blir full av luft i magen etterpå. Jeg fikk kraftig 'mageknip' og det gikk ganske så heftig for seg da denne luften skulle ut igjen. :ler:

For å si det sånn, jeg var glad jeg var hjemme hos meg selv....og alene. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ville bare ønske deg lykke til. :) Det kommer sikkert til å gå kjempebra! Jeg har selv tatt koloskopi og kunne få både smertestillende og beroligende intravenøst hvis jeg ønsket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange gode svar!

Den tømmingen man må gjøre dagen før, er det sånn at alt bare velter ut i store mengder bakfra da? :P

Og hvis det blir for ille vondt, kan man si fra da, og så stopper de hele greia?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange gode svar!

Den tømmingen man må gjøre dagen før, er det sånn at alt bare velter ut i store mengder bakfra da? :P

Og hvis det blir for ille vondt, kan man si fra da, og så stopper de hele greia?

Hos meg rant det så og si bare ut. Jeg var innlagt på sykehuset og det var IKKE gøy å dele rom med en annen. Anbefaler å ta skyllingen hjemme hvis det er mulig for deg. ;)

Blir undersøkelsen for ille så sier du ifra. Jeg sa i fra når jeg fikk sterke smerter (pga at jeg hadde en kranglete tarm) og de stoppet ikke undersøkelsen, men ga meg en god dose smertestillende så jeg nesten gikk til lalaland. Ting ble en liten tåke og resten av undersøkelsen gikk greit nok. Det beste er bare å bli ferdig med det, så man slipper å gjøre det enda en gang. :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange gode svar!

Den tømmingen man må gjøre dagen før, er det sånn at alt bare velter ut i store mengder bakfra da? :P

Og hvis det blir for ille vondt, kan man si fra da, og så stopper de hele greia?

Tømmingen blir nesten som diaré for deg. Ihvertfall etterhvert. Til slutt så skal det bare være vann som kommer ut.

De ser det på deg om det blir for vondt om du ikke selv klarer å si ifra, da spør de deg om du ønsker smertestillende. Da stopper de det til du er klar igjen.

Det er større sjans for å få vondt hvis du har hatt operasjoner i buken før eller om du har betennelser.

Luften som blir blåst inn i tarmen er med på å gjøre det ubehagelig både under undesøkelsen og etterpå.

Du får god tid til å sitte på toalettet etter undersøkelsen for å få ut litt, men det kan ta hele dagen å få ut alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville bare ønske deg lykke til. :) Det kommer sikkert til å gå kjempebra! Jeg har selv tatt koloskopi og kunne få både smertestillende og beroligende intravenøst hvis jeg ønsket.

Det er ikke alle steder man kan få smertestillende.

Jeg spurte men fikk beskjed om at det ga de ikke der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alle steder man kan få smertestillende.

Jeg spurte men fikk beskjed om at det ga de ikke der.

Nei, det kan nok stemme det ja. Det er jo bare nyttig hvis du allerede har en veneflon i hånden så de kan sette det inn direkte. En smertestillende tablett ville tatt altfor lang tid, og antageligvis ikke funket optimalt. Nå tok jo jeg undersøkelsen min på sykehus, så derfor hadde de selvfølgelig smertestillende.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alle steder man kan få smertestillende.

Jeg spurte men fikk beskjed om at det ga de ikke der.

Kan jeg spørre hvor dette var? Altså om det var på et sykehus eller en klinikk eller noe annet.

På en sånn undersøkelse så burde man absolutt ha mulighet å gi smertestillende.

Å legge inn en venflon tar et halvt minutt og er ikke noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan jeg spørre hvor dette var? Altså om det var på et sykehus eller en klinikk eller noe annet.

På en sånn undersøkelse så burde man absolutt ha mulighet å gi smertestillende.

Å legge inn en venflon tar et halvt minutt og er ikke noe problem.

Det var hos Spesialistgruppen Gastro på Nesttun, Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som hadde vondt, var det samme følelse når man har skikkelig mageknip pga luft i magen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var hos Spesialistgruppen Gastro på Nesttun, Bergen.

Det synes jeg var dårlig. Det kan jo skremme folk fra å dra dit.

Håper det gikk bra med deg, selv om du ikke fikk smertestillende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dere som hadde vondt, var det samme følelse når man har skikkelig mageknip pga luft i magen?

Smertene etterpå er som å ha luft i magen, på en måte knip. Da er det bare å få det ut så blir alt bra igjen.

Smertene under selve undersøkelsen varierer jo veldig fra person til person. Nå er det 5 år siden jeg tok undersøkelsen, men jeg husker at jeg ikke kunne beskrive smertene for andre etterpå, det var annerledes enn noe annet jeg hadde opplevd, og jeg hadde hatt mye mageknip siden jeg var liten. Nå husker jeg ærlig talt ikke smertene noe særlig lenger, men det er friskt i minnet at jeg måtte ha smertestillende mens det pågikk. Jeg fikk beskjed av legen at tarmene mine var spesielt "vanskelig" så det er sikkert derfor jeg hadde såpass vondt. Bestemoren min er likedan og hun har tatt undersøkelsen 3-4 ganger. Smertestillende gjør undersøkelsen mer behagelig i hvert fall, men man kjenner jo at det er noe som romsterer inni magen. Det som gjør vondt tror jeg er at de må presse litt luft inni magen mens de holder på for å kunne undersøke ordentlig.

Anbefaler deg å få noen (jeg fikk samboeren min som jeg er veldig trygg på og ikke flau ovenfor) å massere magen din litt etterpå når du kommer hjem for å få luften ut raskere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at jeg skal ta taxi alene hjem fra sykehuset etterpå, det går vel greit eller? Tenker på om man er heeelt bortevekk feks etter smertestillende/beroligende og sitter og promper i baksetet i tillegg? :fise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at jeg skal ta taxi alene hjem fra sykehuset etterpå, det går vel greit eller? Tenker på om man er heeelt bortevekk feks etter smertestillende/beroligende og sitter og promper i baksetet i tillegg? :fise:

Det går nok helt greit. Jeg tok også taxi hjem. Fikk slappe av litt på sykehuset først da vel og merke, og så hentet bestemoren min meg og vi tok taxi sammen (helt unødvendig å hente meg vel og merke, men hun insisterte).

Jeg tror det skal gå helt fint, bare å spørre hvis du har noen spørsmål. Vet hvor ille det kan være å grue seg til noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare vær veldig obs så du ikke får i deg noe som helst drikke som inneholder noe som helst melkegreier. Jeg tok en kopp kakao for å få opp varmen i kroppen etterpå (for jeg kjølte ned den væsken veldig så det skulle være lettere å få ned) og spydde som en gris da man ikke skulle ha i seg noe med melk.

Men kan hende du får et anna tømmningsmiddel enn meg da.

Bar vær obs på det ;)

Jeg syns det å grue seg var veldig mye værre enn selve undersøkelsen. Man hører jo så mye ille!!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...