Gå til innhold

Får alltid DEN køen etter meg


Gjest Impreza

Anbefalte innlegg

At 99% av alle biler har opptil 10% feilmargin på speedometeret og at man kan ta høyde for dette. I tillegg så har politiet en god feilmargin på laserene sine, og man får ikke bot før man blir tatt i 3 km/t over fartgrensa.

Selv hvis du hadde skrevet riktig er dette vrøvl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Oj, 3 km/t. Da skal man jammen sitte med tunga rett i munn for å holde seg innenfor den marginen...

Nei, ikke med tanke på alle feilmarginene som allerede ligger inne. Da kan man fint ligge 10 km/t over fartsgrensa på E6.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjørt forbi slike bokser som viser farten. På vår bil viser den 48 da vi lå i 50. På rette strekk setter jeg på cruser kontrollen og ligger da i fartsgrensen. I 52-53 km/t. Viser med bremslyse dersom de kommer for tett innpå.

Kjører jeg på veier jeg ikke er kjent, så slipper jeg biler forbi. Men er jeg på vei hjem og de legger seg tett opptil, så får de fint ligge bak. Her har vi knappt nok til to biler kan kjøre, og treffer du buss/lastebil er det bare å stoppe og håpe at det går bra denne gangen og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På E6'en er det ikke bare å kjøre til siden og slippe folk forbi, det går i 90 eller 100, så det er vel mindre smart.

Man kan heller ikke anta at speedometeret viser 10% feil, det blir rent sjansespill (mitt viser ikke 10% feil, derimot konstant 6km/t feil)

TS kan trygt holde seg til fartgrensen iht bilens speedometer. Det er fremdeles flyt i trafikken, det blir ikke stopp så lenge hun kjører.

Det må da også legges til at flertallet av de som kjører E6, ihvertfall de jeg har sett og jeg kjører E6 2 ganger daglig, er litt vel fartsglade.

Det er, helt ærlig, ikke TS sitt problem.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, jeg vet at en fartsgrense er en fartsgrense, MEN det er dere som ligger der å bremser om dere tilfeldigvis kjører 61,5 km/t istedenfor 60 km/t, bremser om noen kommer litt nært. Paragrafryttere som ligger eksakt fartsgrensen. Dere skaper irritasjon/uro/provoserer frem farlige forbikjøringer. Ikke hver dag og hver gang, men dere forstår hva jeg mener.

FLYT i trafikken er det viktigste, IKKE å kjøre på millimeteren fartsgrensen!

Politiet sier også det, de slår ikke ned på der trafikken går i fin flyt, men de slår ned på uvettig kjøring, og om dere paragrafryttere ikke har ansvar for alle andre bilister rundt dere, så skal dere allikevel vite at dere er mye skyld i andres uvettige kjøring. Dere fremprovoserer det. FLYT, FLYT og atter FLYT i traffikken er det VIKTIGSTE.

Om dere er ferske sjåfører som føler dere utrygge, så slipp bilene forbi der dere har anledning til det.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du lager kø TS så er det beste og slippe folk forbi. Du vil kunne skape irritasjon og fremmprovosere farlige forbikjøringer hos de som ligger bak deg. Det er faktisk blitt slik i Norge at normen på gode veier slik som E6 er å kjøre ca 10 over farstsgrensen. Om alle de andre billistene gjør dette bør du også gjøre det for å opprettholde flyten. Føler du deg usikker på farten så burde du vente med å kjøre på E6 frem til du føler deg trygg nok til å kunne følge trafikken.

Politiet bryter ikke inn i trafikken om det er jevn flyt, men de kan derimot gjøre det om det blir "propper"

Og så må jeg bare få si til alle som har "drit i det" og "ikke mitt problem" - holdninger.. : I trafikken så MÅ man vise hensyn ovefor andre traffikanter og ikke sitte og gni på sine egne meninger.. Og det gjelder begge veier, både for de som kjører for fort, og de som kjører for sakte. Om man ser man lager kø, eller tar igjen biler så prøv å tillpass farten etter de andre billistene. Så kan man heller spare "drit i det" holdningen til det kommer EN bilist som skiller seg ut som ufin mot de andre.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Silvermist

Jeg har Skoda 65-modell

med såpevasket understell

og alle syns jeg holder passe fart.

På midtstripa i ro og mak

og over 20 biler bak

som slipper se på skilt og bruke kart

For jeg ligger forrest i køen,

foran Volvo, Ford, Caddilac og Honda

Peugeot og Citroën.

Himmel'n er blå,

choken er på og

jeg ligger forrest i køen.

I bakvindu' er biler fra

Levanger, Selbu, Brattøra

og bilferja fra Huftarøy til Os.

Bilkjøring er ingen sak;

i speilet ser jeg bilen bak

dukke inn og ut av min eksos.

Og jeg ligger forrest i køen,

foran Volvo, Ford, Caddilac og Honda

Peugeot og Citroën.

Himmel'n er blå,

choken er på og

jeg ligger forrest i køen.

En gammel bil gir mye bry

i helgen lånte jeg en ny

og kjørte prøvetur med kona mi

Men hun laget mye bråk

på grunn av automatisk choke

Fant ingenting å henge veska si... i.

Og jeg ligger forrest i køen,

foran Volvo, Ford, Caddilac og Honda

Peugeot og Citroën.

Himmel'n er blå,

choken er på og

jeg ligger forrest i køen.

Himmel'n er blå,

choken er på og

jeg ligger forrest i køen.

:digge:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FLYT i trafikken er det viktigste, IKKE å kjøre på millimeteren fartsgrensen!

Men hvis alle hadde fulgt fartsgrensa hadde det også vært flyt i trafikken. Flyt betyr jo bare at alle bilene ligger i nogenlunde samme fart, så jeg skjønner ikke helt hvorfor å ligge over fartsgrensa er å skape mer flyt. Det betyr jo bare at folk flest er litt for fartgal og bidrar til lite flyt i trafikken selv, fordi de tar igjen biler som ligger i fartsgrensa og blir liggende bak og skape kø.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til alle som hevder at politiet oppfordrer til å bryte fartgrensen; jeg vil gjerne se bevis for dette.

Artikkel, uttalelse, vedtekt, u name it.

Ett eller annet, ikke bare et utkast fra en forumbruker som hevder at vedkommende har hørt en gang i tiden at politiet mener man kan kjøre for fort, bare fordi alle andre gjør det.

Satsene for trafikkforselser er da, allere ved 5 km/t over grensen (når man har passert 70-grensen og over) 600nok.

Jfr vegtrafikkoven paragraf 31, nye satser f.o.m februar 2005.

Så, om man kan straffes for å kjøre 5 km/t over grensen, hvorfor skal anonyme forumsbrukere kunne sitte og oppfordre til lovbrudd?

Fri flyt er ikke å kjøre for fort. Fri flyt er jevn fart, avpassing av fart, og fornuftig kjøring.

Hva gjør du hvis du havner bak vogntog med fartsperre på 80km/t? Eller hvis du faktisk havner bak en politibil? Legger deg opp i rompa på bilen for å få vedkommende til å kjøre fortere?

Det er slike mennesker som gjør at det skjer ulykker. Fartsgale mennesker, med null respekt for andre enn seg selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, du er en av de jeg forbanner når jeg er ute og kjører bil. Her har vi vei med 80 km fartsgrense, kun en fil. Når jeg ligger bak folk som på død og liv må ligge på det de tror er fartsgrensen, men som i virkeligheten er 8-10 km under, er det rett før jeg tilter. Jeg kjører en god del her i distriktet, og jeg opplever dette daglig, ofte flere ganger for dagen. Har jeg dårlig tid er det selvsagt ekstra irriterende. Skaff deg en GPS, så ser du hvor fort du egentlig kjører!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis alle hadde fulgt fartsgrensa hadde det også vært flyt i trafikken. Flyt betyr jo bare at alle bilene ligger i nogenlunde samme fart, så jeg skjønner ikke helt hvorfor å ligge over fartsgrensa er å skape mer flyt. Det betyr jo bare at folk flest er litt for fartgal og bidrar til lite flyt i trafikken selv, fordi de tar igjen biler som ligger i fartsgrensa og blir liggende bak og skape kø.

Det å ligge 10 over skaper flyt fordi det alltid går saktere og saktere dess lenger bak den første bilen i "køen" man er.

Om det første ligger og er paragrafrytter pinlig i NØØØYAKTIG 70, og jeg kommer 7 biler lenger bak, kan jeg antakeligvis ikke ligge i mer enn 65. Da ligger jeg, og alle de andre langt der bak altså UNDER fartsgrensa. Hadde førstemann giddi å ligge i 80, så hadde vi bak ligget i fartsgrensa.

Denne dynamikken kalles FLYT i trafikken.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel en grunn til at Politiet og Statens Vegvesen kjører denne kampanjen:

Sjekk hvor fort bilen din egentlig kjører, og ikke føl deg presset til å kjøre fortere enn fartsgrensen. Den er der for en grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Folk som irriterer seg over at andre respekterer fartsgrensen trenger mest av alt et stress- og irritasjonsmestringskurs.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjørt bil i mange år og det der irriterer meg også. Har sjekket speedometeret på bilen min og det viser ca. 3 km/h for lite når jeg tilsynelatende ligger i 80. Ergo plasserer jeg meg med nåla littegrann over 80. Like forbasket så danner det seg kø innimellom. Er det smale og svingete veier så biter jeg i det sure eplet og kjører ut og slipper forbi hvis jeg er så heldig å finne et sted som egner seg, men på hovedveien gidder jeg ikke så lenge jeg vet det kommer en forbikjøringsmuilghet om ikke så lenge. Det koster faktisk en del tid når jeg kjører langt, om jeg hele tiden skal drive og kjøre ut og stoppe bare fordi andre ikke gidder overholde fartsgrensene. :kjefte:

Og hvorfor skal jeg kjøre for fort slik at jeg blir tatt i fartskontroll og må betale bot bare fordi andre velger å ikke følger loven?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er irriterende er de som ikke klarer å holde jevn fart. Jeg merker det veldig godt på litt smale vestlandsveier hvor folk stopper opp når de møter bil hvor det faktisk er helt grei klaring. Disse bilene er ikke alltid like lette å komme forbi fordi der det er mulig å komme forbi legger de seg gjerne i fartsgrensen og vel så det. Slikt synes jeg er en smule irriterende.

Det samme gjelder de som ligger 5-10 over fartsgrensen så lenge veien er bein og vid, men så snart det kommer en aldri så liten antydning til sving så legger de seg opptil 10 under grensa.

For min del gjør det ingenting at folk ligger i fartsgrensen, de kan faktisk ligge under også, så lenge de klarer å kjøre med god flyt og holde jevn fart, noe de færreste gjør.

Et kapittel for seg selv er de som legger seg på støtfangeren og vil forbi, uten å noen sinne prøve å komme seg forbi. Jeg kjørte sammen med en slik for en stund siden, og til slutt slapp jeg ham forbi. Han ble liggende på støtfangeren på neste bil i køen i lang tid, og mulighet etter mulighet passerte. Bråbremser de som ligger foran denne typen sjåfører (som regel Audi, VW Passat eller BMW. Denne gangen var det ikke det) er de nesten garantert å få en bil i hekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Rampunge

Ligger ca 4 km/t over fartsgrensa i følge speedometeret, men har GPS og vet at speedometeret viser litt for lite. Trykker på CC-knappen og holder jevn fart. Driter i de som måtte irritere seg over farten min. Har tenkt å leve lenge. Vet hvordan det føles å kræsje. Unner ingen den opplevelsen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et kapittel for seg selv er de som legger seg på støtfangeren og vil forbi, uten å noen sinne prøve å komme seg forbi. Jeg kjørte sammen med en slik for en stund siden, og til slutt slapp jeg ham forbi. Han ble liggende på støtfangeren på neste bil i køen i lang tid, og mulighet etter mulighet passerte. Bråbremser de som ligger foran denne typen sjåfører (som regel Audi, VW Passat eller BMW. Denne gangen var det ikke det) er de nesten garantert å få en bil i hekken.

Det er den som kjører på bakfra som får all straffskyld,så bare brems!! (det løp jo en katt over veien,må vite!) :fnise: så kansje idioten som lå i hekken på deg får seg en oppvekker og lærepenge.. :rope:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...