Gå til innhold

Feil at fastlegen tok betalt for konsultasjon i dag?


Samba

Anbefalte innlegg

Fastlegen får ikke dobbelt betalt fordi du har betalt egenandelen. Det er ulovlig å kreve både egenandel fra deg og fra HELFO for samme legebesøk. Antagelig har legen bare glemt å krysse av for at det var svangerskapsrelatert. Ordner seg sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det er nok sånn det er. Man har rett til gratis legehjelp når man har et barn i magen her i Norge, uavhengig om det har noe med selve graviditeten å gjøre. For en gravid kvinne skal være frisk og det kan påvirke fosteret om hun blir syk. Bra at du ringer, stå på ditt. Og skift lege hvis legen er teit.

Jeg har måttet betale timer som ikke har vært relatert til graviditeten.. jeg har vært til lege 2 ganger etter jeg ble gravid faktisk for andre ting, betalte begge. Men de som angikk bare graviditet, fikk jeg gratis.,..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært hos legen flere ganger nå som jeg er gravid og ikke alt har vært svangerskapsrelatert. Ikke betalt noenting, heller ikke for resepter som har med andre ting å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ringte rett til HELFO jeg og legen har ikke gjort noe feil,eller forglwmt seg.

Det er kun vanlige svangerskapskontroller som er gratis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, da er legen min grei :) Hun skriver alltid "svangerskapsrelatert" også når det ikke er det, hehe :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ringte rett til HELFO jeg og legen har ikke gjort noe feil,eller forglwmt seg.

Det er kun vanlige svangerskapskontroller som er gratis.

Jeg må si dette høres veldig rart ut! Hva er definisjonen på en svangerskapskontroll, da? Man har jo et visst antall anbefalte kontroller som alle bør gå på, men hvis legen eller en selv føler for flere så går man oftere. Dette er da også svangerskapskontroller? Jeg dro f.eks til legen da jeg fikk influensa for noen måneder siden. Jeg hadde ikke gått til legen for dette hvis jeg ikke var gravid, men jeg følte for en kontroll i tilfelle det var noe som kunne påvirke fosteret. Selvsagt var denne timen gratis!

Jeg har vært veldig syk under graviditeten, og vært til legen sikkert ti ganger i tillegg til standardkontrollene. Jeg fikk faktura for én av timene ved en feil, men dette ble rettet opp. Alle kontrollene har vært gratis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du skal ikke betale. Jeg har også vært hos legen utenom de faste kontrollene, og jeg trengte ikke å betale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var gravid en gang og skulle ta abort. Da var jeg hos legen 2 ganger og på sykehuset 2 ganger. Jeg betalte ikke en eneste gang, og når jeg spurte hvorfor, så fikk jeg beskjed om at alt som har med graviditet å gjøre er gratis...uansett om jeg valgte å ikke beholde det.

Oj, jeg betalte hos legen min da jeg var der for henvisning til abort, men det er noen år siden nå. Hvor lang tid tilbake kan man kontakte trygdekontoret, mon tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er nok sånn det er. Man har rett til gratis legehjelp når man har et barn i magen her i Norge, uavhengig om det har noe med selve graviditeten å gjøre. For en gravid kvinne skal være frisk og det kan påvirke fosteret om hun blir syk. Bra at du ringer, stå på ditt. Og skift lege hvis legen er teit.

Nei, det fungerer ikke sånn. Dersom du får lungebetennelse eller hjernerystelse, så er ikke dette svangerskapsrelatert - ergo betaler du som alle andre. Det handler ikke om å "stå på sitt" eller om "teite leger". Makan.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe som heter "vanlige svangerskapskontroller".. Alle kontroller hos legen som har med svangerskapet å gjøre er vanlige i den forstand, eller nødvendige er vel rette ordet, og nei du skal ikke betale. Det er ikke alle som følger "ordinær løype" om det er du mener med vanlige svangerskapskontroller, mange har ekstra kontroller innimellom, man skal ikke betale for de heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det kan høres ut som om fastlegen ikke regnet besøket ditt som svangerskapsrelatert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt MANGE besøk fordi jeg er i div risikosoner,og jeg har ikke betalt noe - ikke for glukosetest eller noe som helst.

Så det syns jeg var rart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å avklare dette er det under utdrag fra forskriftsteksten hentet fra Normaltariff for privat allmennpraksis 2010–2011:

"Forskrift om stønad til dekning av utgifter til undersøkelse og behandling hos lege

§3

Det ytes stønad etter honorartakstene:

1.Kontrollunderrsøkelser under svangerskap, ved fødsel og ved behandling for sykdom i forbindelse med svangerskap og fødsel, og for en undersøkelse etter fødselen."

Det står her ingen begrensninger for hvor mange kontroller som man kan ha, men enkelte av takstene kan kun brukes et begrenset antall ganger pr svangerskap. Den gravide skal likevel ikke betale for kontroller, men legen får litt mindre betalt hvis det blir mange kontroller. Det er også kun sykdom I FORBINDELSE MED svangerskap som skal dekkes. De fleste vil nok tolke det som sykdom knyttet til svangerskapet (bekkenløsning, svangerskapsforgiftning etc) og ikke undersøkelse for f.eks forkjølelse. 6-ukers kontroller er også gratis.

Abort er ikke spesifikt nevnt, men det er likefullt svangerskap.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På legekontoret jeg hører til så registrerer de en som gravid, og på den måten er alle legebesøk i graviditeten gratis, automatisk. Etter 6 ukers kontrollen registreres man som "ferdig".

Jeg fikk bl.a lungebetennelse i graviditeten, men betalte ingeting ved konsultasjon selvom det ikke akkurat var svangerskapsrelatert. Men jeg var jo likefullt gravid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo fint for deg, men ikke nødvendigvis riktig av den grunn. Ifølge regelverket skal det være svangerskapsrelatert. Den eneste det evt går ut over er fastlegen din dersom Helfo finner ut at takstsystemet blir brukt uriktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også litt forvirret ang. dette. Jeg har også betalt når jeg har vært hos legen, også for "vanlige" svangerskapskontroller. Stusset på det, men tenkte at de måtte ha tatt seg betalt for materiell, iom at selve konsultasjonen skal være gratis. Har noen av dere andre betalt for materiell, og i såfall, ca hvor mye? Eller er det uvanlig å ta noe som helst i betaling av den gravide?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er også litt forvirret ang. dette. Jeg har også betalt når jeg har vært hos legen, også for "vanlige" svangerskapskontroller. Stusset på det, men tenkte at de måtte ha tatt seg betalt for materiell, iom at selve konsultasjonen skal være gratis. Har noen av dere andre betalt for materiell, og i såfall, ca hvor mye? Eller er det uvanlig å ta noe som helst i betaling av den gravide?

Hva slags materiell? Jeg har aldri betalt noe som helst.

(Da jeg tok influensavaksine betalte jeg en liten egenandel, men den var mindre enn den "vanlige folk" betaler.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags materiell? Jeg har aldri betalt noe som helst.

(Da jeg tok influensavaksine betalte jeg en liten egenandel, men den var mindre enn den "vanlige folk" betaler.)

Tja, jeg er ikke sikker. Har bare hørt andre som har nevnt at man av og til må betale for materiell (antar forbruksvarer i forbindelse med blodprøvetaking etc :klo: ). Det ble også nevnt noe om betaling for materiell i startinnlegget i denne tråden. Kanskje TS eller noen andre kan opplyse oss uopplyste? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg er ikke sikker. Har bare hørt andre som har nevnt at man av og til må betale for materiell (antar forbruksvarer i forbindelse med blodprøvetaking etc :klo: ). Det ble også nevnt noe om betaling for materiell i startinnlegget i denne tråden. Kanskje TS eller noen andre kan opplyse oss uopplyste? :)

Ville i alle fall klaget hvis jeg var deg... Du skal ikke betale for svangerskapskontrollene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er nok sånn det er. Man har rett til gratis legehjelp når man har et barn i magen her i Norge, uavhengig om det har noe med selve graviditeten å gjøre. For en gravid kvinne skal være frisk og det kan påvirke fosteret om hun blir syk. Bra at du ringer, stå på ditt. Og skift lege hvis legen er teit.

Dette er ikke sant. Knekker du foten eller noe sånn, så mådu betale på lik linje med alle andre. Det er gratis hos legen så lenge det har noe med graviditeten å gjøre. Som halsbrann, bekkenløsning, deprisjon, unormal utflod osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...