BellaRose Skrevet 30. mai 2011 #1 Skrevet 30. mai 2011 (endret) Hei allesammen. Skriver dette innlegget selv om noen som leser det helt sikkert vil bli sint. Samboeren min har alltid ønsket seg hund. Men det har aldri passet. Etter hvert hadde plutselig omtrent alle rundt han skaffet seg hund, og da ble jo ønsket enda sterkere. Jeg har aldri ønsket meg hund, jeg har vokst opp med katter og syns de er helt greie, de passer stort sett på seg selv. Er litt redd for aktive hunder og vil helst ikke ha så mye med de å gjøre... Vi har også snart 5 barn (2 av dem annenhver helg, mitt tredje på vei...) Og jeg har diskutert med samboer så mange ganger at vi har nok å passe på og styre med...Men han ble så "barnefurten" da jeg nektet å skaffe hund, at jeg rett og slett måtte sette meg ned å tenke over det, og fant ut at hvorfor ikke, siden han hadde sagt at han skulle påta seg ansvaret for hunden. (Hvor dum går det an å bli, ikke sant..) Så vi ble enige om at vi skulle finne en hundevalp som passet til oss og vår kapasitet og lave aktivitetsnivå(i hvert fall mitt..) Men etter hvert som vi kikket på nettet etter hund, så ble gubben så kresen på både pris og henteavstand! Jeg tenkte en pomeranian eller en golden retriever(litt for stor da egentlig..). Noe i den duren av rolig type hund i hvert fall. Men på grunn av at pomeranian er så dyre og de fleste hunder var så langt unna der vi bor, så endte vi opp med å kjøpe en "billig" border collie noen få mil unna. Vi fikk advarsler fra mange hold om den rasen, men samboeren er så bestemt på at han skal få det til...Hva med meg da? Jeg kan ikke med hunder, også skal jeg hanskes med en spinnvill hund når han jobber skift, og baby! I tillegg til de andre to turbobarna..Valpen kom på torsdag, og er ca 8 uker gammel. Hun er vill, biter på alt, skal klatre over alt, opp trappen og på rommene, biter etter føttene våre, biter etter barna, biter i møblene, hopper opp i ansiktene våre, hopper opp etter barna, drar i gardinene, drar på ALT, er rastløs og tråkker og løper rundt hele dagen! Jeg blir så stressa av henne at jeg klarer ikke å slappe av! Jeg er høygravid og blir jo sliten av de to barna... Jeg prøvde å passe henne litt alene i helgen, men ble totalt utslitt! Hun hører jo også mindre på meg enn på samboer. Jeg er skikkelig sint på meg selv for at jeg i det hele tatt gikk med på å skaffe hund, spesielt nå og spesielt denne rasen! Hva tenkte jeg på?? Og hva i all verden skal jeg gjøre nå? Vil bare skrike..Savner min gamle tilværelse med rolige kvelder etter barnas leggetid med full avslapning. Det føles nesten som om jeg har fødselsdepresjon etter å ha skaffet denne bikkja, jeg er ikke meg selv.. Hilsen fortvilet sliten mor... Endret 30. mai 2011 av Tittitt
Gjest Spinell Skrevet 30. mai 2011 #2 Skrevet 30. mai 2011 Jeg synes mye rart når jeg leser dette, men en ting er sikkert, og det er at jeg ikke blir sint på deg. Samboeren din, derimot, høres ut som barn nr 1 i familien, for makan til barnslig reaksjon og handlingsmønster. En valp er krevende uansett rase, og uten at jeg har barn selv, ville jeg vurdert det som uaktuelt å skaffe en valp mens en venter barn selv. En border collie er i tillegg en hund som krever mye aktivisering og å få brukt hjernen sin for ikke å bli understimulert. Understimulerte border collier finner gjerne på ting selv, noe som sjelden er vellykket! (Rasering av møbler og inventar, f.eks) Var jeg deg ville jeg krevd at dere returnerte valpen så snart som mulig. Både rase og tidspunkt virker helt feil. 6
Gjest uAnonymBruker Skrevet 30. mai 2011 #3 Skrevet 30. mai 2011 Enig med Spinell, få returnert hunden så fort som mulig både for deres og hundens skyld.
Gjest Fable Skrevet 30. mai 2011 #4 Skrevet 30. mai 2011 Også enig med Spinell. Dette er definitivt ikke en rase som passer familien. Og det er jo viktig at rasen passer alle sammen, ikke bare en...som itillegg legger ansvar på deg når han er borte.
Capricorn Skrevet 30. mai 2011 #5 Skrevet 30. mai 2011 Skjønner deg godt og syns dere burde levere valpen tilbake så fort som mulig. Boarder Collie er heller ikke rett rase for dere. De er kjent for å nappe pga gjeteregenskaper og trenger mye stimuili. Syns dere skal vente til barnet har kommet og dere kan finne en rase som passe for en småbarnsfamilie. Hvis ikke mannen din skjønner dette så er han ikke mye voksen. Ikke la dette gå utover hunden, men gi den fra dere nå så den kan komme til et hjem som er mer egnet for den. 1
Havtorn Skrevet 30. mai 2011 #6 Skrevet 30. mai 2011 BC er en rase som krever forholdsvis mye stimulanse. Når dere ikke kan gi hunden det.. nei, jeg hadde returnert. Bruk heller lengre tid enn en halvtime på å skaffe dere hund neste gang (satt på spissen såklart).. Mange fine, enkle familiehunder der ute, men vær uansett forberedt på at valpetiden er krevende! Hvem skulle trodd at pelsdotten som ligger oppned i sofaen og snorker dagen lang her hjemme, har vært fullstendig gal/raptus/turbo, fått tulltak på det meste, spist opp møbler og gnagd på fingre? Det er en kneik de må over, lykkes man i valpetiden (anbefaler mannen din å ta hunden med på klubb!), får man gjerne en snill og stabil venn for livet! Har ei søster som har BC som familiehund/kosehund, den krever sine turer, men er en sofagris nummer én når den har fått det. Uansett hva dere velger, masse lykke til! 1
LovelyMonroe Skrevet 30. mai 2011 #7 Skrevet 30. mai 2011 (endret) Først vil jeg si at, selvfølgelig blir jeg ikke sur på deg. Det er lett å tenkte litt impulsivt, og at dette skal gå bra og "hvorfor ikke?" etc.. Men nå er det jo sånn at Border collie er en veldig aktiv rase, det er veeeeldig store forskjeller på Border collie og pomeranian. Border collie er en brukshund, og skal ha mye aktivitet for å trives! Dette burde din mann ha sittet seg inn i lenge han skaffet seg hund, det er et dyr man skal ha i pluss minus 10 år fremmover.. Men, jeg vil bare si at det er helt normalt at valpen oppfører seg slik som du beskriver, den er jo akkurat som en baby, den skal lukte og bite i alt, den klør jo i tennene sine vet du. Alle disse valpefaktene roer seg ned etterhvert. Viss dere bestemmer dere for å beholde valpen, noe dere egentlig bør nå som dere har tatt på dere ansvaret..(så lenge det ikke hadde vært bedre uten for alle parter da) er å dra på biblioteket og kjøpe bøker å sette seg inn i hundehold ved å lese, gjerne kontakte NKK eller hundeklubben til border collie. Dere burde har valpesikret huset før valpen kom så den ikke kom seg opp trappen, eller spise og bet på ting den ikke skulle. Jeg vil anbefale dere å sitte dere ned å snakke sammen om det, bli enige om ting, og om hvem som skal gjøre hva. Og viktigst av alt; Prøv å gjør det beste ut av situasjonen! Valpetiden varer ikke evig.. ( skulle jo ønske det jeg da... ) og det er viktig å huske på at ting kommer til å roe seg ned etterhvert, MEN du kjøper deg ALDRI en hund for å bare blåse luften ut av den å pakke den sammen i et skap når du ikke vil ha den der, en hund er der hele tiden, den er en del av familien og trenger både kjærlighet, mat og aktivitet.... En annen ting, er det at valpetiden er den viktigste delen av livet til hunden, DET den erfarer nå gir resultater for hvilke hund den vil bli som stor... så gjør dere mye "feil" med ham nå, så kan han bli en skikkelig rakker, eller.. en veldig aggresiv hund.. eller en som er redd og sky.. Men gjør dere som dere skal, og gjør det beste utav situasjonen, bruker positiv forsterkning etc... kan dere få en venn for livet.. Håper dere finner utav det... valpetiden er jo bare herlig...(og jeg mener at man skal ikke ha valp viss ikke alle i familien liker hund...skal jo være en glede, ingen byrde) .. Lykke til! Endret 30. mai 2011 av LovelyMonroe
LovelyMonroe Skrevet 30. mai 2011 #8 Skrevet 30. mai 2011 Men som de over meg har skrevet, ser dere at dette kommer til å gå feile veien ville jeg returnert den så det ikke går utover valpen at dere har gjort en feil.. og så tidlig som mulig så den får tid med ny familie når den er valp. Det er opp til dere, tenk fremmover.. den lever i mange år. Og neste gang, ikke kjøp den første og billigste hunden dere vil ha. De som tar hundehold seriøst drar gjerne landet rundt, eller til andre land for å få tak i den riktige hunden med riktige egenskaper eller gemytt. Å kjøpe fra oppdretter når dere har valgt å gå for en rasehund er lurest, da får du med alt, får all info.. etc. Og de selger ikke hundene til hvem som helst. Mye lureri ute på Finn.no 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2011 #9 Skrevet 30. mai 2011 Deg er jeg ikke sint på Men samboeren din!! Tenker han ikke langt, eller? Han har vel jobb, han skjønner vel at han skal være vekke en del timer for døgnet og at du da blir sittende med valpen du? Og det skulle han liksom prakke på deg og tillate, bare fordi han ville ha hund? Han kan bli med i en kennelklubb eller noe, bikkjeklubb eller hva det heter, så kan han bli kjent med de forskjellige rasene skikkelig, og ikke bare velge noe! Border collie har jeg hatt selv, jeg er OVER gjennomsnittet aktiv og interessert i krevende aktiviteter, sånn sett passa jeg og bikkja som hånd i hanske alle de årene jeg hadde ham. Jeg vet hva det krevde av meg, energi og tid, for at hunden skulle trives. Jeg tror ALDRI dere kan tilby det samme, med alle de barna, baby på vei, lite tid, og en samboer som jager en ønskedrøm fremfor å følge realitet.... Returner valpen, for dens skyld, din skyld, barnas skyld.. 1
Gjest Ms. Raggsokk Skrevet 30. mai 2011 #10 Skrevet 30. mai 2011 Jeg synes også dere skulle fått den returnert. Alle valper er litt sånn i starten, men det var kanskje ingen god ide med hund når du tydeligvis er gravid, har flere barn og han jobber skift?
BellaRose Skrevet 30. mai 2011 Forfatter #11 Skrevet 30. mai 2011 Takk skal dere ha for svar:) Samboer sier seg enig i at han har sett litt for lett på det å ha valp og at det er mye mer slit enn han trodde, men jeg tviler på at han kommer til å levere den tilbake...Det er han alt for stolt til! Og om jeg sier at det er det jeg vil, så kommer han til å bli sint..Han ble sur bare da jeg sa jeg ville ha hundegård..
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2011 #12 Skrevet 30. mai 2011 Ærlig talt, faen til fyr! Dette handler ikke om at stoltheten hans er større enn jordkloden eller universet eller hva faen! Skal livet til en uskyldig hund risikere å bli ødelagt, fordi det er mangel på tid til skikkelig oppdragelse og trening, bare fordi han er for stolt!??!!? Beklager, men fy f@3n så provosert jeg blir. Hadde dette vært min mann så hadde jeg feid den stoltheten under teppet og han hadde selv levert valpen tilbake. Den hunden fortjener 100% god livskvalitet, med mindre samboeren din skal bevilge MANGE timer om dagen til den hunden i kanskje 10-15 år frem, så får han faen meg levere den tilbake! Vis ham denne tråden! Ps, ikke deg jeg er sint på kjære deg, jeg blir bare så provosert, lei meg og sinna av folk som ikke tenker saken tvers gjennom når det er snakk om dyr! De kan ikke tale for seg, noen må tale for dem. 6
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2011 #13 Skrevet 30. mai 2011 Dere skaffer dere en border collie når dere ikke er aktive? Gi hunden ett hjem den fortjener FORT! 4
BellaRose Skrevet 30. mai 2011 Forfatter #14 Skrevet 30. mai 2011 Ja, jeg skjønner hva du mener..Jeg skulle ønske jeg hadde litt mer bein i nesa når det gjelder han..
KaDust Skrevet 30. mai 2011 #15 Skrevet 30. mai 2011 Om dere ikke kan gi valpen den aktiviteten den trenger, den hjernetrimmen og treningen den trenger, så synes jeg du skal gi blanke faen i din manns stolthet. Lever valpen tilbake, ellers vil h*n bare lide stakkars. 1
Gjest Ms. Raggsokk Skrevet 30. mai 2011 #16 Skrevet 30. mai 2011 Og ikke bare vil valpen lide, men dere som familie vil nok også streve. Vil han virkelig det, mannen din? 1
Titti72 Skrevet 30. mai 2011 #17 Skrevet 30. mai 2011 Syns det ble litt vel mye kosemose svar på deg. Dere har (nesten) 5 unger, og klarer ikke å ta en skikkelig avgjørelse ang. hunden dere skal ha i mange år framover! Du orker ikke stå i mot samboeren din, når du ser han allerede har tatt seg vann over hodet, og alt vil til syvende og sist falle på deg. Stakkars hund, som skal vokse opp, understimulert og oversett, bare fordi du ikke har baller nok til å fortelle guttevalpen du bor med at nok er nok. Blir sur over å måtte skaffe hundegård.... *koker over* Få levert den bikkja tilbake snarest, og ikke anskaff dyr før dere vet at dere gidder å følge det opp. Dere er begge skyld i dette. Han fordi han trasser, og du som er så ettergivende, og ikke "orker" å stå imot surheten hans. Du valgte den enkleste løsningern der og da, med det værst tenkelige resultatet på lang sikt. 6
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2011 #18 Skrevet 30. mai 2011 Og ikke bare vil valpen lide, men dere som familie vil nok også streve. Vil han virkelig det, mannen din? Eksmannen min brakk en handfull bein i foten under en fjelltur en gang. Hele veien ned kunne vi alle se at han hadde det jææævlig vondt, vi visste ikke at det var brudd, men han så døden nær ut. Men ringe ambulanse? Helikopter? Neeeida, han freaka ut bare det ble nevnt. Få minutter etter svimte han av og ble hentet av helikopteret. Moralen er; Menns stolthet har i alle årtusener garantert tatt livet av dem, fra huleboeren som ville vedlikeholde veddemålet om å kuke rundt i skogen på nattestid og dermed ble spist av sabeltanntigere, til dagens freako sapiens mann som heller lar andre lide bare han får rett. De trenger det inn med makt!! Offtopic, men måtte bare.. 5
Tabris Skrevet 30. mai 2011 #19 Skrevet 30. mai 2011 Jeg synes også dette er altfor ille. Dere må jo sette dere skikkelig inn i hundehold, trening og hunderaser før dere skaffer dere en hund. Slikt som dette gjør meg så oppgitt. En border collie krever svært mye aktivitet. Den har masse energi, og hvis den ikke blir trent, fulgt opp og aktivisert skikkelig, så vil dere få en stresset og ulykkelig problemhund. Hunden bør absolutt leveres tilbake snarest, mens den enda er liten og det er lettere å få omplassert den til noen som faktisk vet hva de skaffer seg. Min største sympati ligger med hunden. Si til din mann at hvis han ikke er interessert i å tilby hunden det den krever, så skal den leveres tilbake denne uka. Punktum. Hans stolthet og din ettergivenhet kan IKKE overstyre hundens velvære - og etterhvert også deres velvære, når dere ender opp med en understimulert hund som blir klassifisert som "vanskelig". Jeg blir så oppgitt av slikt som dette, kjenner jeg.
Titti72 Skrevet 30. mai 2011 #20 Skrevet 30. mai 2011 Jeg lurer på hvor mye kjeft denne lille valpen har fått allerede, med høygravid matmor som er frustrert pga valpeherjing, og en dust av en samboer. Kjenner jeg får vondt i hjertet bare å tenke på det. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå