AnonymBruker Skrevet 30. mai 2011 #1 Del Skrevet 30. mai 2011 Har dere tips til strategier jeg kan bruke for å lære meg tysk på egenhånd effektivt? Har nå hatt tysk på skolen noen år, men har ikke lært stort. Av flere grunner ønsker jeg meg å lære meg flytende tysk, og lurer på om dette er helt umulig på egenhånd? Skal selvfølgelig kjøpe meg en tyskbok. Er det bare å pugge, rett og slett? Synes likevel gramatikken er heeelt !!&€&)?!€!!!.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grønt blad Skrevet 30. mai 2011 #2 Del Skrevet 30. mai 2011 Den beste måten å lære et språk på er å være i landet der språket snakkes. Anbefaler deg å lese mye, både skjønnlitteratur, magasiner (f.eks. Spiegel), aviser og annet. Det går også an å se på tysk tv på nett eller youtube-videoer, slik at du blir vant til å høre talt tysk. Det kan også være lurt å skrive. Skriv en tekst, og deretter går du systematisk gjennom teksten og retter den, ha fokus på en ting om gangen når du retter. F.eks. samsvarsbøying verb - subj, riktig bøying ved adjektiv, setningsstruktur (bl.a. riktig plassering av verb i hel- og leddsetn.), riktig kasus etter preposisjoner, stor forbokstav ved subst. osv. Skal du ha en bok om tysk grammatikk anbefaler jeg "Tysk grammatikk" av Håvard Reiten. Kjøp eller lån en "Deutsch als Fremdsprache"-ordbok. Der er ordene forklart på tysk, utfordrende i begynnelsen, men man lærer mye av det. Dersom du har mulighet, snakk tysk med en tysker, f.eks. en tandempartner. Dette kan hjelpe deg godt på vei, men skal du snakke helt flytende må du nok bo i landet en periode... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå