Gå til innhold

Visste du hva en tagine var?

133 stemmer

1. 1. Vet du hva en tagine er?

• Ja, selvsagt. Alle vet da det!
      7
    • Ja, men jeg tar det ikke som en selvfølge at alle vet det.
      51
    • Ja, har såvidt hørt om det.
      6
    • Nei, jeg hadde i hvertfall aldri hørt om tagine før jeg leste om det på KG.
      25
    • Nei, hva pokker er en tagine???
      44

Fremhevede innlegg

Gjest Naenia
Skrevet

Jeg har sett og brukt det før, men visste ikke hva det het!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, jeg vet hva det er.

Jeg har ikke lest 'den andre tråden' så diskusjonen aner jeg ikke noe om. :ler:

Skrevet

Nei, det har jeg faktisk aldri hørt om. Jeg har forstått at det betyr at mine kjøkkenkunnskaper er så begredelige at jeg bare kan returnere til toroposen jeg kom fra. :fnise:

• Liker 6
Gjest Passing by
Skrevet

Ja, jeg vet hva en tagine er, har vært flere ganger i Marokko men jeg ser ikke på det som en selvfølge at alle vet hva det er. Jeg visste ikke hva det var før jeg kom til Marokko, men som en matglad dame så er jeg glad jeg ble kjent med fenomenet.

Gjest Lille-pus
Skrevet

Å ja, vet utmerket godt hva en tajine/tagine (begge skriveformer er normale. Tajine er nærmest den opprinnelige Berber'ske uttalen ;) )

Men, tar det ikke helt som en selvfølge at alle vet hva det er :)

Har desverre ikke vært i Marokko... ennå ! :)

AnonymBruker
Skrevet

Nei, det har jeg faktisk aldri hørt om. Jeg har forstått at det betyr at mine kjøkkenkunnskaper er så begredelige at jeg bare kan returnere til toroposen jeg kom fra. :fnise:

Mine kjøkkenkunnskaper vet ikke hva tagine er, men er det ikke nesten det samme som leirgryte, bortsett fra at tagine ikke er vanlig å bruke i komfyren men oppe på platen og man derfor trenger jernringer for å temperere.

Men hva kan man lage i en tagine som man ikke kan lage i en leirgryte? Jeg kjenner flere fra tunis og de er flinke til å lage mat og invitere til middag, men har aldri hørt om tagine før og aldri sett en tagine som jeg kan minnes.

Gjest Lille-pus
Skrevet (endret)

Mine kjøkkenkunnskaper vet ikke hva tagine er, men er det ikke nesten det samme som leirgryte, bortsett fra at tagine ikke er vanlig å bruke i komfyren men oppe på platen og man derfor trenger jernringer for å temperere.

Yepp. Det er en nord-afrikansk leirgryte.

Det fine med den er at den har en "skorstein" på toppen.

En tagine av "normal-europeisk" størrelse brukes ganske greit i stekovnen, men trenger ikke ha den på platetoppen eller på gassgrillen ;)

Men hva kan man lage i en tagine som man ikke kan lage i en leirgryte? Jeg kjenner flere fra tunis og de er flinke til å lage mat og invitere til middag, men har aldri hørt om tagine før og aldri sett en tagine som jeg kan minnes.

Det er vel veldig lite av det som normal lages i en tajine/tagine som ikke kan lages i en "europeisk" leirgryte, men så langt jeg vet brukes en tajine/tagine ved å settes den på kull. Noe som også tilfører en liflig smak.

Spør dine tunisiske venner om de har en, og om du kan få se den :)

Endret av Lille-pus
  • Liker 1
Skrevet

Så med andre ord mener personen i den andre tråden at det som skiller en matelitist fra en glad amatør er at man kjenner til det marokkanske konseptet med leirgryter, i motsetning til leirgrytetradisjoner fra alle andre land? Jojo, tror jeg graver meg ned i Toroposen sammen med Tabris jeg...

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Så med andre ord mener personen i den andre tråden at det som skiller en matelitist fra en glad amatør er at man kjenner til det marokkanske konseptet med leirgryter, i motsetning til leirgrytetradisjoner fra alle andre land? Jojo, tror jeg graver meg ned i Toroposen sammen med Tabris jeg...

Hvilken person i den andre tråden mener det?

AnonymBruker
Skrevet

En tagine er ikke helt som en vanlig leirgryte. Den kjegleformede toppen har en funksjon. Dampen fra maten går opp i toppen på lokket og renner tilbake i gryten som kraft langs innsiden på lokket. Dermed blir alle smakene bevart på en ekstra god måte. Det er derfor retter laget i tagine blir utrolig smakfulle. Der marokkanske kjøkkenet er et av verdens beste. Det legges vekt på aroma, varme og mildhet med lite bruk av chili. Desto mer varmende krydder som spisskumin, paprika, egne krydderblaninger og masser av frisk persille, tørkede frukter, honning som søtningsmiddel mm.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Hvilken person i den andre tråden mener det?

HI i denne tråden:

http://forum.kvinneguiden.no/?showtopic=562587

Jeg ser også at den marokkanske leirgryta er noe annerledes, men jeg mener fortsatt at man ikke skal behøve å kunne alle verdens mattradisjoner på fingrene for å kunne uttale seg. Vi har vel alle spesialisert oss på litt ulike ting, også på kjøkkenet, og det blir bare fjollete dersom jeg skal sitte å være arrogant fordi vi har ulike interessområder. Nå viste det seg også at mange kjente konseptet, uten å vite det nøyaktige navnet, og da blir dette bare et spørsmål om lingvistikk, og ikke kjøkkenferdigheter.

Endret av Rayanne
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det fine med den er at den har en "skorstein" på toppen.

En tagine av "normal-europeisk" størrelse brukes ganske greit i stekovnen, men trenger ikke ha den på platetoppen eller på gassgrillen ;)

Det er vel veldig lite av det som normal lages i en tajine/tagine som ikke kan lages i en "europeisk" leirgryte, men så langt jeg vet brukes en tajine/tagine ved å settes den på kull. Noe som også tilfører en liflig smak.

Spør dine tunisiske venner om de har en, og om du kan få se den :)

[/quote

Jeg skal spørre for nå ble jeg nysgjerrig. Det er litt for sent på kvelden å ringe til noen nå, men i morgen. Men jeg har en venninne som er fra Tunis og hun lager mye rart, men tagine har jeg ikke sett hjemme hos henne og hun er dyktig på kjøkkenet, men kanskje hun er blitt så vestlig at hun synes det er unødvendig med tagine. :fnise:

Skrevet

Jeg har aldri hørt om det, men jeg liker å lage mat fra Toro! :-p

• Liker 1
Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger.

Phaedra,mod

Skrevet

Har sett en, men visste ikke hva det het - og har ingen anelse om hva slags mat man lager i den.

Jeg er ikke en elitist, men lager sjelden toro-mat.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er utdannet (og jobber som) kokk og er nok langt over gjennomsnittet interessert i mat. Jeg har hørt ordet før, men har aldri sett en, så nei jeg visste ikke hva det var før jeg leste det her.

Gjest Lille-pus
Skrevet

Og jeg så ut som et spørsmålstegn første gangen jeg hørte ordet mandolin i matsammenheng :fnise:

Kutteredskap og ikke musikkinstrument altså.

Instrumentet kjente jeg til fra før.

• Liker 1
Gjest BettyBoop28
Skrevet

Det har oppstått en liten og litt morsom diskusjon rundt tagine. Noen har aldri hørt om det, andre mener at det er da noe alle bør ha fått med seg om man er interessert i matlaging.

Selv er jeg veldig interessert i matlaging, har en kokk til svigerfar og en samboer som er langt over middels interessert i temaet. Nå har jeg ikke sjekket med svigerfar, men verken jeg eller samboeren hadde hørt om tagine før jeg leste det på KG nylig.

Man lærer masse nyttig og interessant her! :)

Hva er det?

Skrevet

Med min bakgrunn så skulle det bare mangle at jeg ikke visste hva en tajine er. Jeg har en også, men den har ikke blitt brukt på en stund nå.

Skrevet

Når jeg så ordet tangine tenkte jeg først at det var noe i raklett-familien :fnise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...