Gå til innhold

Min kjære Volvo V70 bruker 0,92 på mila! Bytte den ut?


daemonia

  

4 stemmer

  1. 1. Bytte ut bilen etter 5 mnd pga høyt forbruk?

    • Ja
      0
    • Nei
      4


Anbefalte innlegg

Jeg bytta ut Opelen min med en Volvo V70 for ca 5 mnd siden fordi det bare var tull med Opelen. 5 år gammal rustholk er vel en dekkende forklaring...

Jeg merket jo at Volvoen brukte en del bensin med det samme, men jeg hadde et lite håp om at det kunne være på grunn av at dekkene var omtrent blankslitte, eller at det var noe feil på måleren eller noe sånn. Et veldig LITE håp altså...

Det hjalp å bytte dekk da. Den gikk fra å bruke 1,16 på mila til å bruke 0,92 på mila. :sjokkert:

Så nå vurderer jeg å bytte den ut etter kort tid, selv om jeg er superfornøyd med alt utenom akkurat det.

Bør jeg gjøre det, og evt. hvilket merke av samme kvalitet men med lavere driftsutgifter bør jeg velge da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Consensio

elsker Volvo v70 og hadde nylig en slik bil selv. Forbruket ble ganske høyt ja, så vi endte med å bytte bil. Vi byttet bil pga andre ting også, men forbruket spilte en stor rolle.

Har en Ford Ranger nå, diesel, og bruker mye mindre i drivstoff, i tillegg til at forsikringen er mye lavere også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

elsker Volvo v70 og hadde nylig en slik bil selv. Forbruket ble ganske høyt ja, så vi endte med å bytte bil. Vi byttet bil pga andre ting også, men forbruket spilte en stor rolle.

Har en Ford Ranger nå, diesel, og bruker mye mindre i drivstoff, i tillegg til at forsikringen er mye lavere også

Jeg har sett på Audi for jeg har hørt veldig mye bra om dem også. Er visst ganske lik kvalitet, er det ikke?

Forresten skal visst diesel bli dyrere pga NOx-gassene fra dieselen var farligere enn CO2-gassen fra bensin, så i utgangspunktet ser jeg etter bensinbiler. Men om forbruket uansett blir lavere med en dieselbil så stiller jo saken seg litt annerledes. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forbruket blir lavere med diesel ja, men d... du egentlig nok i dine medmennesker til å kjøre dieselbil? Jeg er jo stort sett en relativt grei fyr som aldri voldtar og kun unntaksvis dreper, så for meg er tanken på å kjøre dieselbil frastøtende.

Opplever du 0.92 ved langkjøring eller ved blandet kjøring? For langkjøring kan jeg være enig i at det er litt mye. Automat eller manuell? Hvilken dekkdimensjon? Er du nøye på å sjekke lufttrykk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forbruket blir lavere med diesel ja, men d... du egentlig nok i dine medmennesker til å kjøre dieselbil? Jeg er jo stort sett en relativt grei fyr som aldri voldtar og kun unntaksvis dreper, så for meg er tanken på å kjøre dieselbil frastøtende.

Opplever du 0.92 ved langkjøring eller ved blandet kjøring? For langkjøring kan jeg være enig i at det er litt mye. Automat eller manuell? Hvilken dekkdimensjon? Er du nøye på å sjekke lufttrykk?

Det var ved langkjøring. Jeg regnet det ut etter en tur på 10 mil tur/retur. Når jeg har kjørt blandet (litt i by, noen korte turer, og en middels lang tur i ny og ne) så har faktisk måleren bevega seg fortere.

Det er manuell gir, og jeg passer på å ikke ha for høyt turtall slik som jeg ble innprenta på kjøreskolen. "Kjør økonomisk og miljøvennlig med høye gir og lavt turtall, blablabla". Det har ikke fungert særlig godt med den her.

Dekkene er helt nye for et par uker siden, så lufttrykket burde ikke være noe problem. Dekkene er 16". Bilen har 145 HK hvis det har noe å si :-)

Nei, dieselbil kommer nok ikke til å komme i hus her. Ikke bare er det helsefarlig, men motorene irriterer vettet av meg med den tikkinga, og dieselbiler skulle bli dyrere både i bruk og innkjøp. Så det er mer som taler mot enn for for min del der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Blir ikke klar på om det er V70'en eller Opelen som er/var 5 år gammel rusthaug ?

En 5 år gammel V70 (2006 modell) skal ha langt igjen til å bli en gammel rusthaug.

Frisk motorolje, rene luftfilter ( i tillegg til og riktig dekktrykk) ?

Lenge siden service ?

Min nå 6 uker gamle S60 D3 ligger akkurat nå på 0,63 med blandet kjøring, og for hver uke jeg har den så kryper snittforbruket litt nedover.

Men det er jo en diesel da, uten ventilklapringen du nevner :lur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blir ikke klar på om det er V70'en eller Opelen som er/var 5 år gammel rusthaug ?

En 5 år gammel V70 (2006 modell) skal ha langt igjen til å bli en gammel rusthaug.

Frisk motorolje, rene luftfilter ( i tillegg til og riktig dekktrykk) ?

Lenge siden service ?

Min nå 6 uker gamle S60 D3 ligger akkurat nå på 0,63 med blandet kjøring, og for hver uke jeg har den så kryper snittforbruket litt nedover.

Men det er jo en diesel da, uten ventilklapringen du nevner :lur:

Opelen var en rusthaug, hehe. Volvoen har jeg ingen problemer med utenom det ekstreme forbruket da. Har sjekket på hjemmesiden deres også, og sammenlignet dieselmotorene med bensinmotorene, og V70 ligger faktisk på ca 0,9 med bensinmotor ved blandet kjøring :sukk:

Er det bare til å kaste inn håndkleet da for den bilen jeg har vært mest fornøyd med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Spørsmålet blir da; kjører du så mye at en forskjell på 3 dl/mil kjennes på lommeboken ?

I praksis betyr det jo at 3 mil koster sånn ca 13 kroner mer.

Kjører du da 12.000 km i året så blir det sånn ca 5.500 kroner mer i drivstoffutgifter på et år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet blir da; kjører du så mye at en forskjell på 3 dl/mil kjennes på lommeboken ?

I praksis betyr det jo at 3 mil koster sånn ca 13 kroner mer.

Kjører du da 12.000 km i året så blir det sånn ca 5.500 kroner mer i drivstoffutgifter på et år.

Akkurat nå for tiden så bruker vi bilen mye. Vi fyller 2 ganger i mnd, og med dagens priser så blir det jo 17-1800 kroner i mnd.

Før kunne vi en tank en hel mnd uten problem. Ja det kjennes på lommeboka, men vi går ikke konkurs av den grunn. Men surt er det jo uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er manuell gir, og jeg passer på å ikke ha for høyt turtall slik som jeg ble innprenta på kjøreskolen. "Kjør økonomisk og miljøvennlig med høye gir og lavt turtall, blablabla". Det har ikke fungert særlig godt med den her.

Dekkene er helt nye for et par uker siden, så lufttrykket burde ikke være noe problem. Dekkene er 16". Bilen har 145 HK hvis det har noe å si :-)

I typisk langturfart er det jo utelukkende øverste gir som er aktuelt uansett, så der tror jeg ikke det er mulig å gjøre særlig feil :) Jeg har imidlertid opplevd at på noen biler stiger forbruket mer enn andre dersom man øker farten fra 80 til 100 (eller videre opp, utenlands), så hvis denne mer komfortable bilen gjør at du kjører raskere enn med Opelen kan det forklare forbruket.

Jeg ville sjekket dekktrykk likevel, stoler ikke lenger på dekkforhandlere. Sist jeg kjøpte fire nye sommerdekk til quattroen var bilen så rar på vei hjem at jeg stoppet på første bensinstasjon. Konstaterte trykkforskjell på en hel bar, fra altfor lite til litt for mye. Noen er gjerne litt sløve og fyller 2 bar uansett, selv på skikkelige biler som skal ha 2.5 eller mer.

Følg med på hvordan dekkene slites, hvis spissingen er feil vil det ha konsekvenser for forbruket.

16" burde være greit det, du har gjerne 205/55-profil? Jeg merker det fort ved pumpen når jeg har skiftet fra vinter til sommer og øket bredden med 3 cm.

145? Er det en litt eldre V70 med 2.4/2.5? Ikke den mest moderne konstruksjonen, men burde likevel ikke bruke 0.92 hvis du holder 80.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Akkurat nå for tiden så bruker vi bilen mye. Vi fyller 2 ganger i mnd, og med dagens priser så blir det jo 17-1800 kroner i mnd.

Før kunne vi en tank en hel mnd uten problem. Ja det kjennes på lommeboka, men vi går ikke konkurs av den grunn. Men surt er det jo uansett.

Dersom dere bestemmer dere for å bytte, og har vært veldig fornøyd med V70'en, så kan det være et lite tips å vurdere å bytte til en V70 DRIVe.

Da kan du regne med et snittforbruk på ca 0.5 l/mil, selv om reklame sier 0,45 l/mil.

Uelempen, for deg som er litt skeptisk til dieselmotorer, er at det er en diesel da....

Sørger man for å inkludere dieselvarmer i prisen så blir forbruket på vinteren lavere enn det ville blitt ved å dra i gang med kald motor i -10 mesteparten av vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En diesel (nesten uansett merke) vil bruke betydelig mindre. Særlig på småkjøring/riks.

Volvoen din bruker sikkert 1,1-1,5 liter pr mil på bykjøring og ca 0,7-0,9 på langkjøring.

Feks en 130hk VW Passat diesel vil bruke ca 0,5 på langkjøring og ca 0,65 på småkjøring/riks.

Kjører dere veldig mange km småkjøring i året vil jo det utgjøre en del

Selv kjører jeg bare ca 8000 km i året og bytta nå fra Audi med 130 hk diesel til ny Audi med 211hk bensin

Bensinmotoren bruker mer på småkjøring, men jeg kjører såpass lite at jeg velger heller bensinmotor-komfort fremfor de få kronene det skiller i drivstoff

Endret av Henkie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to spørsmål; bor du i storby/nærheten av LPG-fyllestasjon?

http://www.gjelstenli.no/lpg/FyllestasjonerNorge.htm

Det andre; hvor langt kjører du i året?

Vi har en S60 i familen, samme bil som du har i sedan, 2,0 turbo og automat. Kjenner veldig godt igjen forbruket, den også ligger på rundt 0,9 på blandet/langkjøring. Den kom faktisk ned på 0,8 blank på langkjøring i fjor sommer en gang. Uansett, løsningen er å bygge om til LPG. Det er en engangsutgift på ca ca 30-35000, og deretter fyller du for 5-6 kr literen. I teorien mister du litt effekt, men i praksis vil du ikke merke det. Vår har gått på gass nå i over to år, og har enda ikke hatt noen problemer.

Det kan virke som om utgiften er høy for å få bygget om, men dersom alternativet er å bytte bil bør du tenke på at bare omregistreringen for en relativt ny bil ligger på rundt 20 000,-. Da begynner kostnaden å minke. En annen fordel er at du får CO2-utslipp som en dieselbil og NOx-utslipp som en bensiner, altså det beste fra begge sider. Jeg personlig vet iallefall at jeg ville tenkt meg om to ganger før jeg gikk fra en nydelig turbo-femmer til en knatrende diesel-firer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lille-pus

Vi har en S60 i familen, samme bil som du har i sedan, 2,0 turbo og automat. Kjenner veldig godt igjen forbruket, den også ligger på rundt 0,9 på blandet/langkjøring. Den kom faktisk ned på 0,8 blank på langkjøring i fjor sommer en gang.

Beklager avsporing av TS tråd, men..... min "gamle" S60 (å ja da, hadde en før nåværende), 2.0 bensin, med lavtrykksturbo og automatkasse.... Hun lå på 0,8 i snitt (blandet kjørin). Langkjøring trakk gjennomsnittsforbruket ned på 0,67.Underlige saker.... Det skal nevnes at jeg er urimelig prikete med oljeskift, luftfiler-bytte, sjekk av dekktrykk og servicer da... :lur:

Og, tilbake til tråden; LPG-tipset er et godt tips altså :)

Endret av Lille-pus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da fryktelig lavt. Jeg har enda ikke snakket med noen med noe særlig lavere enn 0,8-0,9 med femsylindret Volvo. Som sagt, vår var nede i rundt 0,77 eller noe sånt i sommer, hadde en langtur på nærmere 80 mil. Det var riktignok på gass, som i teorien skal gi litt høyere forbruk uten at jeg har målt noe nøyaktig på forskjellen. Vår er også rimelig godt holdt mtp service, oljeskift osv. Var inne på service med den nå for et par dager siden, 100k km og 6 år gammel. Det eneste de kunne forbedret var visst kjølevæsken som bare tålte -30, ikke -35 som den skulle...

Anyway, det er nok avsporing nå...

Edit: Hadde du smale/små dekk? Det kan muligens forklare litt av forskjellen. Jeg mener å huske at det varierer fra 195/65-15 - 225/45-17. Sistnevnte er tross alt betydelig bredere og større, og jeg ser ikke bort fra at de kan bidra til høyere forbruk...

Endret av aluminium
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to spørsmål; bor du i storby/nærheten av LPG-fyllestasjon?

http://www.gjelstenli.no/lpg/FyllestasjonerNorge.htm

ar Det andre; hvor langt kjører du i året?

Vi har en S60 i familen, samme bil som du har i sedan, 2,0 turbo og automat. Kjenner veldig godt igjen forbruket, den også ligger på rundt 0,9 på blandet/langkjøring. Den kom faktisk ned på 0,8 blank på langkjøring i fjor sommer en gang. Uansett, løsningen er å bygge om til LPG. Det er en engangsutgift på ca ca 30-35000, og deretter fyller du for 5-6 kr literen. I teorien mister du litt effekt, men i praksis vil du ikke merke det. Vår har gått på gass nå i over to år, og enda ikke hatt noen problemer.

Det kan virke som om utgiften er høy for å få bygget om, men dersom alternativet er å bytte bil bør du tenke på at bare omregistreringen for en relativt ny bil ligger på rundt 20 000,-. Da begynner kostnaden å minke. En annen fordel er at du får CO2-utslipp som en dieselbil og NOx-utslipp som en bensiner, altså det beste fra begge sider. Jeg personlig vet iallefall at jeg ville tenkt meg om to ganger før jeg gikk fra en nydelig turbo-femmer til en knatrende diesel-firer.

Oi, for et bra tips! Det skal jeg huske på! Vi bor i Tysvær så det er en fyllestasjon for gass på "vår" bensinstasjon til og med :) Men bilen er jo 14 år gammal, så det å bygge om akkurat den blir nok ikke aktuelt. Hadde den vært nyere, så hadde jeg glatt gjort det!

Planen er jo å bytte den ut om et par år likevel, så da kommer jeg absolutt til å vurdere ombygging. Merker du noen forskjell i forbruket? Altså at det går mindre på mila?

Vi har vel satt kilometere til 12000 i året, og det er vel akkurat nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Beklager avsporing av TS tråd, men..... min "gamle" S60 (å ja da, hadde en før nåværende), 2.0 bensin, med lavtrykksturbo og automatkasse.... Hun lå på 0,8 i snitt (blandet kjørin). Langkjøring trakk gjennomsnittsforbruket ned på 0,67.Underlige saker.... Det skal nevnes at jeg er urimelig prikete med oljeskift, luftfiler-bytte, sjekk av dekktrykk og servicer da... :lur:

Og, tilbake til tråden; LPG-tipset er et godt tips altså :)

Hvordan forrige eier har vært med servicer er ikke så godt å si egentlig. Svigerfaren til han vi kjøpte den av er mekaniker og har sjekket den jevnlig og fikset ting som har vært klart for utskifting mtp slitasjedeler.

De har hatt den inne til oljeskift en gang i året pga høy alder. Og jeg har hatt den i 5 mnd, så jeg har ikke hatt behov for slike store servicer enda, hehe. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den bruker heller ørlite mer på mila, men det er ikke så mye at jeg i praksis merker noe særlig til det. Kostnaden per mil tilsvarer uansett en tre-sylindret diesel Polo. Det vil jeg si er ganske greit med tanke på at man tross alt kjører en mellomstor premiumbil med behagelig motorisering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit: Hadde du smale/små dekk? Det kan muligens forklare litt av forskjellen. Jeg mener å huske at det varierer fra 195/65-15 - 225/45-17. Sistnevnte er tross alt betydelig bredere og større, og jeg ser ikke bort fra at de kan bidra til høyere forbruk...

Vi har 205/65 på bilen såvidt jeg kan huske. De var ikke lette å få tak i til våre felger ihvertfall. Forresten har vi energibesparende dekk fra Michelin om det i det hele tatt har noe å si :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den bruker heller ørlite mer på mila, men det er ikke så mye at jeg i praksis merker noe særlig til det. Kostnaden per mil tilsvarer uansett en tre-sylindret diesel Polo. Det vil jeg si er ganske greit med tanke på at man tross alt kjører en mellomstor premiumbil med behagelig motorisering.

Helt sant, beste bilen jeg har hatt, selv om den er betydelig eldre enn den jeg kvitta meg med av ren irritasjon :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...