Lille85 Skrevet 28. mai 2011 #41 Skrevet 28. mai 2011 I mine øyne snurrer hun mot klokken.. At hun snurrer med klokken klarer jeg ikke skjønne at noen ser! :-P Jeg er venstrehendt, men er flink til å bruke både venstre og høyre hånd!
Gjest imli Skrevet 29. mai 2011 #42 Skrevet 29. mai 2011 Mot klokka uansett kva eg gjer! Kva betyr det då? Moro
bukett Skrevet 29. mai 2011 #43 Skrevet 29. mai 2011 (endret) http://greengabbro.net/images/spinny-dancer.gif Folk i salen ble spurt om de ser denne dama spinne med klokka, eller mot klokka. Mitt inntrykk er at hun spinner i motsatt vei av den veien klokken går (altså mot og , og ikke med, klokken). Er ikke venstrehendt. Hva sa Dr.Phil om betydningen av denne testen? Endret 29. mai 2011 av bukett
Benedicte22 Skrevet 29. mai 2011 #44 Skrevet 29. mai 2011 Googlet litt og fant ut at hvis man ser damen snurre motsatt av klokken bruker man mest venstrehjernen, og hvis man ser damen snurre med klokken bruker man mest høyre hjernen. LEFT BRAIN FUNCTIONS uses logic detail oriented facts rule words and language present and past math and science can comprehend knowing acknowledges order/pattern perception knows object name reality based forms strategies practical safe RIGHT BRAIN FUNCTIONS uses feeling "big picture" oriented imagination rules symbols and images present and future philosophy & religion can "get it" (i.e. meaning) believes appreciates spatial perception knows object function fantasy based presents possibilities impetuous risk taking
leirbål Skrevet 29. mai 2011 #45 Skrevet 29. mai 2011 Oi, nå ser jeg faktisk at jeg ble helt lurt! Googlet litt og kom inn på denne siden, årsaken til at hun spinner ulikt er at det ikke er dybde i bildet. Her spinner hun mot høyre og her mot venstre. Det er samme filmen, men de små hvite strekene skaper dybde, og gjør at hun bare spinner en vei. Morsomt! Nei, hun spant den samme veien på begge linkene for meg.
Benedicte22 Skrevet 29. mai 2011 #46 Skrevet 29. mai 2011 Nei, hun spant den samme veien på begge linkene for meg. Samme her. Hun spinner motsatt av klokken på begge bildene.
FrøkenJosefine Skrevet 29. mai 2011 #47 Skrevet 29. mai 2011 Hun snur seg mot klokken men stemte ikke i det hele tatt med hvordan venstrehjerne-tenking.. Im a freak of nature!
Mann 42 Skrevet 29. mai 2011 #48 Skrevet 29. mai 2011 Jeg så nettopp dette på tv (ok, jeg tilstår, på dr. Phil). http://greengabbro.net/images/spinny-dancer.gif Folk i salen ble spurt om de ser denne dama spinne med klokka, eller mot klokka. Det skulle visstnok ha noe å gjøre med om man er dominert av høyre eller venstre hjernehalvdel. Til min store overraskelse mente rundt halvparten at hun spinner mot klokka. Jeg kan ikke forstå hvordan det er mulig å se det? Er dette en illusjon, eller noe? Rart var det, i hvert fall. Hvordan ser du det, spinner hun medurs eller moturs? Spinner hun mot klokka, er det enten noe rart med min klokke, eller med min hjerne. Det er ikke noe galt med hverken klokka eller hjernen din. Men animasjonen kan oppfattes som at den spinner enten den ene eller andre veien. Grunnen til det, er at den er en todimensjonal siluett, MEN forandrer form på en måte som gjør det veldig lett å projisere inn tredimensjonalitet. Det som avgjør om du ser den som roterende med eller mot klokka, er hva du "velger" som forgrunn og bakgrunn. Dersom du "ser" at det utstrakte beinet passerer "foran" kroppen, så blir oppfatningen av rotasjonsretning den motsatte av om du "ser" at beinet passerer "bak" kroppen. Verre er det ikke.
Mann 42 Skrevet 29. mai 2011 #49 Skrevet 29. mai 2011 Hun snur seg mot klokken men stemte ikke i det hele tatt med hvordan venstrehjerne-tenking.. Im a freak of nature! Det er fordi det ikke har noe med høyre eller venstre hjernehalvdel å gjøre. Det er forholdsvis lett å tvinge damen til å snurre motsatt vei av det du først så. Endrer du personlighet, da? I think not.
Sushi Skrevet 29. mai 2011 #50 Skrevet 29. mai 2011 Det er fordi det ikke har noe med høyre eller venstre hjernehalvdel å gjøre. Det er forholdsvis lett å tvinge damen til å snurre motsatt vei av det du først så. Endrer du personlighet, da? I think not. Er ikke påstanden at man "velger" den veien hun snurrer først ut fra hvilken hjernehalvdel man bruker mest? Vet ikke om det er sant, men det er det jeg har hørt påstått. 1
Mann 42 Skrevet 29. mai 2011 #51 Skrevet 29. mai 2011 Nei, her snurrer hun med klokka uansett hvor mye jeg stirrer, og snur på pcen There IS no spoon...
Mann 42 Skrevet 29. mai 2011 #52 Skrevet 29. mai 2011 Er ikke påstanden at man "velger" den veien hun snurrer først ut fra hvilken hjernehalvdel man bruker mest? Vet ikke om det er sant, men det er det jeg har hørt påstått. Jeg vet at de sier det, men se litt logisk på det. Hvor behandles og struktureres synsinntrykkene dine? Det skjer i en serie med moduler i de visuelle nervebanene, og sluttføres i et relativt lite område av hjernen, bakerst og mellom de to hjernehalvdelene. Hva i all verden skulle dette ha å gjøre med hvordan resten av hjernen, for ikke å si personligheten, fungerer? Dette er en renheklet visuell illusjon, som blir til fordi vi er tilbøyelige til å projisere tredimensjonalitet der det finnes visse cues, til tross for at synsinntrykket er todimensjonalt. Det er selvsagt fordi synssystemet vårt er laget for å fungere i en tredimensjonal verden, og spørsmålet om hva som er forgrunn og bakgrunn er av den største viktighet. Men denne animasjonen er tvetydig, og har INGEN cues som kunne slått fast en gang for alle hva som er hva. Så synssystemet vil kunne se henne som roterende begge veier, alt ettersom. Når du først ser det på en måte, fortsetter du gjerne med det, men det ER mulig å "snu" inntrykket, og jeg gjorde det tre-fire ganger nå nettopp. Så er jeg en høyre-eller venstre-hjerne-person?
Sushi Skrevet 29. mai 2011 #53 Skrevet 29. mai 2011 Jeg vet at de sier det, men se litt logisk på det. Hvor behandles og struktureres synsinntrykkene dine? Det skjer i en serie med moduler i de visuelle nervebanene, og sluttføres i et relativt lite område av hjernen, bakerst og mellom de to hjernehalvdelene. Hva i all verden skulle dette ha å gjøre med hvordan resten av hjernen, for ikke å si personligheten, fungerer? Dette er en renheklet visuell illusjon, som blir til fordi vi er tilbøyelige til å projisere tredimensjonalitet der det finnes visse cues, til tross for at synsinntrykket er todimensjonalt. Det er selvsagt fordi synssystemet vårt er laget for å fungere i en tredimensjonal verden, og spørsmålet om hva som er forgrunn og bakgrunn er av den største viktighet. Men denne animasjonen er tvetydig, og har INGEN cues som kunne slått fast en gang for alle hva som er hva. Så synssystemet vil kunne se henne som roterende begge veier, alt ettersom. Når du først ser det på en måte, fortsetter du gjerne med det, men det ER mulig å "snu" inntrykket, og jeg gjorde det tre-fire ganger nå nettopp. Så er jeg en høyre-eller venstre-hjerne-person? Jeg aner ikke hvordan de visuelle nervebanene fungerer Men jeg ser henne alltid snurre mot klokka først, selv om jeg ikke har noe problem med å "snu henne" fram og tilbake.
Mann 42 Skrevet 29. mai 2011 #54 Skrevet 29. mai 2011 Jeg aner ikke hvordan de visuelle nervebanene fungerer Men jeg ser henne alltid snurre mot klokka først, selv om jeg ikke har noe problem med å "snu henne" fram og tilbake. En eller annen vei "må" hun jo snurre, og jeg antar at dersom du har sett figuren før, så "vet" hjernen din hvilken vei hun snurrer. Du blir ikke mer høyrehjerne av den grunn Eller mindre. Men hvis du ser at hun snurrer begge veier samtidig, kan det være grunn til uro!
Gjest imli Skrevet 29. mai 2011 #55 Skrevet 29. mai 2011 Eg greier ikkje få ho til å snurre med klokka.
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2011 #56 Skrevet 29. mai 2011 Dette er en illusjon. Jeg kan få henne til å snu akkurat slik jeg ønsker, tenker jeg høyre snur hun mot høyre tenker jeg venstre snur hun igjen. Dette har desverre ikke noe mev hvilken hjernehalvdel vi bruker mest. Det er heller ingenting osm tilsier at personlihgeten vår avhenger av hilken hjernehalvdel vi bruker mest. Det stemmer at noen evner er mer lokalisert i en halvdel, slik som språk i venstre feks men alle funksjoner er lokaliser i begge halvdelene, og ikke minst er kommunikasjon mellom hjernehavldelene og de forskjellige områdene en konstant prosess slik at vi til en hver tid bruker hele hjernen. Dette er en poppulærpsykologisk gimmik som desverre ikke har noe med hjernehalvdel eller personlihet å gjøre, men morsomt er det uansett.
Gjest Villrips Skrevet 29. mai 2011 #57 Skrevet 29. mai 2011 Jeg er venstrehendt. På bildet ts la ut spinner hun med klokken hele tiden. Ikke sjans for at jeg ser noe annet :gjeiper: Men på linken til Nalla "mot høyre" så får jeg henne til å spinne begge veier. Jeg måtte prøve igjen. Nå får jeg originalbildet til å spinne begge veier :gjeiper:
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå