AnonymBruker Skrevet 28. mai 2011 #1 Skrevet 28. mai 2011 Jeg så nettopp dette på tv (ok, jeg tilstår, på dr. Phil). http://greengabbro.net/images/spinny-dancer.gif Folk i salen ble spurt om de ser denne dama spinne med klokka, eller mot klokka. Det skulle visstnok ha noe å gjøre med om man er dominert av høyre eller venstre hjernehalvdel. Til min store overraskelse mente rundt halvparten at hun spinner mot klokka. Jeg kan ikke forstå hvordan det er mulig å se det? Er dette en illusjon, eller noe? Rart var det, i hvert fall. Hvordan ser du det, spinner hun medurs eller moturs? Spinner hun mot klokka, er det enten noe rart med min klokke, eller med min hjerne.
KaDust Skrevet 28. mai 2011 #2 Skrevet 28. mai 2011 Ehm. Jeg så først at hun spinte mot klokka. Men etter noen sekunder spinte hun med klokka. Det har sikkert med hvilken gjernehalvdel man bruker mest. Som keivhendt og opplært så vet jeg at jeg bruker begge hjernehalvdelene ganske bra - noe som er grunnen til at jeg er både god i realfag og kunst.
Anjah Skrevet 28. mai 2011 #3 Skrevet 28. mai 2011 Jeg får henne til å spinne begge veier, jeg. Hold et fokus på det hevede benet, så skjer det ett eller annet til slutt Ved første øyekast spinner hun mot høyre, men med litt mer titting, endrer dette seg! For meg i allefall.
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2011 #5 Skrevet 28. mai 2011 Jeg får henne til å spinne begge veier, jeg. Hold et fokus på det hevede benet, så skjer det ett eller annet til slutt Ved første øyekast spinner hun mot høyre, men med litt mer titting, endrer dette seg! For meg i allefall. Jeg stirrer og stirrer, men hun spinner jevnt og trutt fra venstre til høyre. Det er så man lurer på om de har laget bildet så hun spinner i ulike retninger til ulik tid (for å lure folk), men de som satt i tv-studio ser jo samme bilde og i like lang tid. Og de så altså to helt forskjellige ting. Skulle ønske jeg hadde en person her som så det motsatte av meg. Da kunne jeg bedt vedkommende følge bevegelsen hennes med fingeren. Og sett om hun virkelig ser en annen bevegelse enn meg, eller om fingeren hennes også beveger seg mot høyre når hun sier kvinnen spinner mot høyre...
Cata Skrevet 28. mai 2011 #6 Skrevet 28. mai 2011 Her spinner hun også med klokka, samme hvordan jeg ser på henne. Så hvis TS har krøll i hjernen så har jeg det også. Synes forøvrig det var litt rart at jeg ikke klarte se henne annerledes, for jeg er fra naturens side ganske "to-hendig" og liker både språk og realfag, så jeg har alltid trodd at mine hjernehalvdeler sto på noenlunde like fot.
Nalla Skrevet 28. mai 2011 #7 Skrevet 28. mai 2011 For meg ser det veldig ut om de bytter på hvilken vei hun snurrer, så dette er nok ikke en illusjon... Når hun snurrer mot klokken er venstre bein og arm "utstrakt", men det er motsatt når hun snurrer med klokken (altså høyre arm og bein). Tror jeg da
Sushi Skrevet 28. mai 2011 #8 Skrevet 28. mai 2011 Hun spinner mot klokka for meg (er venstrehendt), men hvis jeg fokuserer på skyggen hennes får jeg henne til å "snu". 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2011 #9 Skrevet 28. mai 2011 For meg ser det veldig ut om de bytter på hvilken vei hun snurrer, så dette er nok ikke en illusjon... Når hun snurrer mot klokken er venstre bein og arm "utstrakt", men det er motsatt når hun snurrer med klokken (altså høyre arm og bein). Tror jeg da Det er jo hele tiden hennes høyre arm som er lengst fra kroppen, og hennes høyre ben som er utstrakt. Altså, den armen er jo selvsagt på vekselvis høyre og venstre av bildet etter hvert som hun spinner. Men det er jo like fullt hennes høyre arm. Er det der hele greia ligger? At noen av dere tenker at det er venstrearmen de gangene den er til venstre i bildet? Det høres i hvert fall helt ulogisk ut for meg, selv om det visstnok er jeg som er lite logisk ut fra den testen. :gjeiper:
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2011 #10 Skrevet 28. mai 2011 Hun spinner mot klokka for meg (er venstrehendt), men hvis jeg fokuserer på skyggen hennes får jeg henne til å "snu". Snur skyggen også da? Jeg har prøvd å fokusere på ulike steder i bildet, uten at noe forandrer seg. Noe jeg forsåvidt er glad for, tror ikke jeg hadde blitt mindre usikker på min egen hjernefunksjon da. Dr. Phil, hva har du gjort med meg!?
Gjest WendyClear Skrevet 28. mai 2011 #11 Skrevet 28. mai 2011 Her spinner hun også med klokka, samme hvordan jeg ser på henne. Så hvis TS har krøll i hjernen så har jeg det også. Synes forøvrig det var litt rart at jeg ikke klarte se henne annerledes, for jeg er fra naturens side ganske "to-hendig" og liker både språk og realfag, så jeg har alltid trodd at mine hjernehalvdeler sto på noenlunde like fot. "språksentralen" av hjernen har ikke noe med venstre og høyre halvdel å gjøre, den ligger bak øret på begge sider. Matematikk, tall og logikk ligger på venstre halvdel, man kan være glad i realfag selvom man styres av høyre halvdel. Høyre halvdel består av følelser, kreativitet, fantasi, rim, rytme osv. Her er det bare snakk om hvilken halvdel som dominerer, for du bruker jo hele hjernen hele tiden.
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2011 #12 Skrevet 28. mai 2011 For meg ser det veldig ut om de bytter på hvilken vei hun snurrer, så dette er nok ikke en illusjon... Når hun snurrer mot klokken er venstre bein og arm "utstrakt", men det er motsatt når hun snurrer med klokken (altså høyre arm og bein). Tror jeg da Ser du henne faktisk på noe tidspunkt sette ned høyrebeinet og strekke ut det venstre? Dere som ser henne skifte retning etter en stund, hvor lenge stirrer dere på bildet for å få det til? *prøver å forstå*
sequin Skrevet 28. mai 2011 #13 Skrevet 28. mai 2011 Når jeg snur pcen min mot høyre skifter hun vei, og når jeg snur den tilbake så skfiter hun tilbake til å gå mot venstre
Sushi Skrevet 28. mai 2011 #14 Skrevet 28. mai 2011 Snur skyggen også da? Jeg har prøvd å fokusere på ulike steder i bildet, uten at noe forandrer seg. Noe jeg forsåvidt er glad for, tror ikke jeg hadde blitt mindre usikker på min egen hjernefunksjon da. Dr. Phil, hva har du gjort med meg!? Ja, skyggen snur også, på en måte. Du ser skyggen av den utstrakte foten som går fra høyre til venstre, ikke sant? Se for deg at denne går først bak den foten hun står på, så foran. Da vil figuren snu. Ser du henne faktisk på noe tidspunkt sette ned høyrebeinet og strekke ut det venstre? Dere som ser henne skifte retning etter en stund, hvor lenge stirrer dere på bildet for å få det til? *prøver å forstå* Hun setter nok aldri ned den andre foten. Figuren er laget slik at det kan se ut som den utstrakte foten er både høyrebein og venstrebein. Det kommer altså bare an på hva hjernen din tror at den ser.
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2011 #15 Skrevet 28. mai 2011 Har prøvd både å snu PC'en og stirre på skyggen, men hun går med klokka, helt konsekvent. Det er alltid hennes høyre ben som er utstrakt. Hun snur nok ikke før jeg henter et speil.
Gjest shirleys-secret Skrevet 28. mai 2011 #16 Skrevet 28. mai 2011 Denne skjønner jeg virkelig ingenting av.. Stirret på den i eeevigheter mens den gikk med klokken. Så snudde jeg pc'n til høyre og venstre før jeg vippet den vanlig igjen. Da snurrer hun plutselig mot klokken. Etter en liten stund snurret hun med klokken igjen. Men dersom hun spinner med klokken, hvilken del av hjernen bruker man da liksom? Dette var forvirrende
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2011 #17 Skrevet 28. mai 2011 Jeg tror jeg skal slutte å prøve. Kommer bare til å klikke hvis hun plutselig skifter retning. Hele greia gjør meg bokstavelig talt spinnvill.
Pjusk Skrevet 28. mai 2011 #19 Skrevet 28. mai 2011 Nei, her snurrer hun med klokka uansett hvor mye jeg stirrer, og snur på pcen
Nalla Skrevet 28. mai 2011 #20 Skrevet 28. mai 2011 Ser du henne faktisk på noe tidspunkt sette ned høyrebeinet og strekke ut det venstre? Dere som ser henne skifte retning etter en stund, hvor lenge stirrer dere på bildet for å få det til? *prøver å forstå* Oi, nå ser jeg faktisk at jeg ble helt lurt! Googlet litt og kom inn på denne siden, årsaken til at hun spinner ulikt er at det ikke er dybde i bildet. Her spinner hun mot høyre og her mot venstre. Det er samme filmen, men de små hvite strekene skaper dybde, og gjør at hun bare spinner en vei. Morsomt!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå