Gå til innhold

Hvite skjolder på glass etter oppvaskmaskinen


Gjest Pippi1979

Anbefalte innlegg

Gjest Pippi1979

Hei:)

Alle glassene mine har begynt å få hvite/grå skjolder/flekker etter oppvaskmaskinen. Er det noen som vet hva dette er?? Hvordan jeg kan bli kvitt det?

Det er ikke p.g.a dårlig kvalitet på glassene, jeg har kun Rosedahl og Hadeland glassverk glass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Spinell

Oppvaskmaskin som tørker dårlig?

Vaskepulverrester/dårlig vaskepulver?

Oppvaskmaskin som ikke vasker rent lenger fordi den trenger en rens?

Fettrester på glassene pga at de ikke er skyllet etter at det har vært melk i dem?

Kalkrikt drikkevann - behov for avherdingsmiddel i oppvaskmaskinen?

Alle de punktene jeg har nevnt over kan gi hvite flekker på glassene, men jeg ville forsøkt med rensemiddel for oppvaskmaskin først hvis du ikke allerede har gjort det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pippi1979

Har du huska glansemiddel?

Ja, har glansemiddel. Og bruker Sun oppvaskmiddel og maskinen er nyrenset :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Jeg har akkurat det samme problemet. Jeg har kun Rosendahl glass, noen som vet hvordan man kan få det vekk eller om disse glassene er ødelagt ?

Jeg bruker alltid glansemiddel og har kjørt renseprogramm ett par ganger, men det hjalp ikke. Jeg har oppvaskmaskin fra ikea, kan det ha noe å si?

Jeg har prøvd å få tak i salt til oppvaskmaskin, men finner ingen steder, noen som vet hvor man har dette?

Takk for svar =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det samme hendte med mine glass. Noen som sa det hadde med høyt blyinnhold i glasset å gjøre. Jeg fant ikke ut av det, kastet alle glassene og kjøpte meg nye på IKEA. Så mye for "kvalitetsglass" fra Rosendahl...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppbevarer dere glassene oppned eller rett vei i skapet? Jeg lærte en gang at det hvite belegget kalles "glasspest", og at det oppstår lettere hvis glassene står oppned i skapet. Om det stemmer vet jeg jo ikke, men jeg oppbevarer alltid glass stående rett vei og har aldri opplevd dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk bordsalt. Det er mest sannsynlig pga kalk, og da trenger man salt i maskina. Jeg bruker bare vanlig Jozo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vasker glassene på programmet på 50 grader, i tilegg står glassene ''rett vei'' i skapet.

Men nå har vi fylt på salt i oppvaskmaskinen. Jeg er usikker på om de hvite merkene ble svakere eller ikke, noen som vet om de glassene som allerede er hvite skjolder på er ødlagt eller om det gradvis vil gå vekk for hver vask ? (Jeg har ikke kjørt oppvaskmaskinen så mange ganger etter saltet enda) Jeg merket iallefall at glassene og bestikket ser mye blankere og finere ut nå etter at vi har salt i oppvaskmaskinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...