Gå til innhold

Første dag som servitør i morgen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I morgen skal jeg jobbe som servitør for første gang. Dette er på et fint hotell. Er litt nervøs. Jeg kan jo ikke menyen, så kan ikke svare på spørsmål om maten, hva om jeg snubler med fat og mister alt i gulvet. Så hadde vært fint med noen tips og råd:) Sikkert noen som har jobbet som servitør selv, eller iallefall vært ute og spist å sett hvordan servitører jobber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest minsin373

Har ikke jobbet som servitør, men vet at når jeg begynte i jobb i en klesbutikk tok jeg katalogen deres med hjem og så over den for å bli kjent med plaggene de hadde.

Kanskje arbeidsplassen din har en nettside? Ofte menyen ligger der.

Folk flest har nok forståelse for at en som er i opplæring ikke kan hele menyen på rams!

Lykke til :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du jobbe på a'la carte, eller buffetrestaurant? Vesentlig forskjell der.

Jobbet selv i buffetrestaurant på fint hotell. Første dagen blir du nok mest å følge på de andre servitørene, se hva de gjør osv. Om du skal i buffetrestaurant kommer hovmester, eller en av de andre servitørene til å informere gjestene om menyen og vinen, så det skal du ikke tenke på :) Også får du sikkert lov til å bare ta med deg 2 tallerker av gangen, til du har lært å ta 3 eller fler. Du kommer nok fort inn i det :) Morsomt yrke, men for min del ble det for slitsomt med bare kveld/nattejobbing hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med det som er sagt. Jeg tror også det kan nevnes (spesielt om dette er bordservering) at gjestene vil som regel bare ha en blid og overbevisende anbefaling om du ber om det. Svært sjelden har gjesten såpass mye kunnskap at han ikke vil være enig med det du anbefaler, og enda sjeldnere vil han/hun i så fall rette deg på det. Om du sier at en vin er god til maten, så blir gjesten som regen fornøyd. Selv om du har mye å gjøre og gjesten må vente litt, er det som regel nok å gi et vink om at du har sett vedkommende, "jeg kommer snart!" slik at man ikke føler man blir totalt oversett. Det er lov å ha det travelt! Det er hvertfal min erfaring fra servering og restaurantarbeid: Vær alltid åpen og unnskyldende om det oppstår noe, så er det som regel helt ok for de fleste. Så har du den lille prosenten som bestemmer seg for å være grinete uanset, men som sagt, som regel er det et veldig hyggelig yrke.

Hovedtipset mitt er egentlig sagt her før: Ta med deg menyen og lær den. Plukk også opp noen "hovedfraser" du kan bruke. Om restauranten har hatt lam på menyen i tjue år, og folk stort sett liker lammeretten, så anbefal den! Jeg synes det er så merkelig når folk vil ha pasta med kjøtt på en fiskerestaurant - restauranten kan som regel lage best det de er kjent for. Vær ikke redd for å "guide" gjesten inn på noe gjesten vil bli fornøyd med, fordi du vet kjøkkenet er bedre på å lage det ene.

Ok nå ble det veldig mye rant her, men hovedpoeng: Lær litt om menyen og maten, plukk opp noen hovedanbefalinger (denne vinen til denne maten), vær åpen og pratsom, så er servitør en fin jobb! Og du vet, hvertfall det første halvåret kan du dra den berømte "jeg er litt ny her" ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du vet, hvertfall det første halvåret kan du dra den berømte "jeg er litt ny her" ;)

å, den er kjekk å ha med seg i bakhodet ja! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...