Gå til innhold

K(a)os

Gjest Marmot

Anbefalte innlegg

Gjest Marmot

Ehm, jeg bruker aldri oppskrift, bare lager på slump.. :fnise:

Men jeg bruker (alt for mye) kokt makaroni, tykk hvit saus (smeltet smør + mel til jevning, rør inn passe mengde melk + tre eggeplommer + ca 1/2 ts muskatnøtt (om ikke babyen skal ha, kan man ha litt salt i også) og la det koke i noen minutter til det er passe tykt), fisk, ca 400-500 gram, som oftest hvit. Gjerne sei. Bland alt sammen og legg i en ildfast form. Pisk eggehvitene stive og ha på toppen. Det høres rart ut, men det er veldig godt! :jepp:

Murmel har alltid likt alt, så lenge det ikke kommer fra glass. Skjønner det ikke, men absolutt alt jeg har servert ham av ferdig barnemat har han spyttet ut igjen. Alt jeg lager selv spiser han. Trodde en stund det var fordi han var blitt vant med klumper, men også barnemat for 1-åringer spytter han ut, og det er jo ganske klumpete. Så da tenker jeg det kanskje er fordi alt er blandet og det derfor smaker litt rart? Synes jo ikke det smaker noe godt selv heller.

Fiskeboller er Murmel veldig, veldig glad i! Man kan lage dem selv, men jeg tror nok man kan servere de fra boks også, det er begrenset hvor mye salt de får i seg av å spise maks en fiskebolle. Jeg moser potetene lett og blander med revne gulrøtter og saus, og deler fiskebollene opp i små biter. Blander ikke alt sammen. Akkurat fiskeboller er for grisete til å spise med fingrene, så jeg tar oppå skjeen for ham og gir ham den i hånden.

Så ja, jeg stemmer for å gi ham fiskeboller. Det er godt og sunt, og du trenger ikke finmose det for at det skal få en "ufarlig" konsistens heller.

Nå fikk jeg lyst på fiskeboller, tror vi må ha det på torsdag! :spise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Marmot

Glemte å skrive at jeg steker den på 200 grader midt i ovnen, til den er ferdig. Sånn ca 40-50 minutter, kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, spiser han selv?? Med skje også...? :daane: Bolla får frukt og grønnsaksbiter, samt brødskorper å sutte på. Har håpt at et skal gjøre at han spiser mer selv. Men han leker vel egentlig mest med maten.. :roll:

Da skal det blir fiskegrateng her i huset snart! :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marmot

Ja, han spiser alt selv. Brødskivene deler jeg i fire, tar ikke vekk skorpen eller noe. Han spiser enten en eller to sånne "firedeler". Ofte blir skorpene igjen, men de er gode å tygge på.

Grønnsaker deler jeg opp sånn at det er lett å holde, f.eks. agurk kutter jeg først en stor bit, og så deler jeg den i seks strimler. Ca dobbelt så lange som hånde hans. Gulrot gjør jeg det samme med, og koker sånn at den er fast nok til at han kan holde den og tygge litt på den, men myk nok til at han faktisk får spist. Blomkål og brokoli deler jeg bare i stilkene, koker like myke som gulrøttene. Når mannen og jeg spiser pasta, får Murmel pastaskruer. De er i passende størrelse til at han kan spise dem selv. Eple og pære koker jeg enten litt møre, eller gir i baby safe feederen. Banan deler jeg i to, og fjerner skallet fra den ene halvdelen (av den halvdelen han får altså), for uten skall er den umulig å holde.

Foreløpig har han ikke fått noe særlig kjøtt eller fisk, men det begynner vi med nå. Han har fått kjøttkaker, de deler jeg i relativt små biter. Fiskegrateng og fiskeboller spiser han.

Han har til og med fått tomatsuppe, men det ble gris altså.. :fnise:

Han mates aldri, med unntak av når vi er på besøk hos folk hvor jeg ikke vil at han skal grise så voldsomt. For det blir mye gris. Men jeg synes det er verdt det, for jeg har aldri sett noe barn som koser seg så mye med maten som han. Og som sagt; jeg kan servere ham hva som helst, og han spiser så lenge han får spise selv. I dag spiste han paprika, forøvrig også en genial grønnsak å gi i hånden.

En annen positiv "bivirkning" av dette er at han ligger langt fremme når det gjelder finmotorikk. Han plukker opp og spiser rosiner helt selv.

Dette ble langt altså, beklager det. Jeg er bare godt over middels engasjert i denne måten å innføre fast føde på, jeg synes det er så genialt, og det er 100% på barnets premisser. Om han ikke vil ha, spiser han ikke. Når han begynner å leke med maten, er han mett, så da tar jeg den. Når jeg en sjelden gang mater ham, ser jeg at han spiser og spiser og spiser, sannsynligvis fordi "det kommer". Vi er jo født med en velfungerende evne til å selvregulere matinntaket vårt alle sammen, men i det samfunnet vi vokser opp i, tror jeg det ødelegges. Mat blir "dyttet i oss" alle steder vi er, og det er noe av dette jeg ønsker å unngå ved å ikke mate ham. Og det funker, det eneste man må være obs på er at det tar lenger tid, fordi de må lære seg å "behandle" maten i munnen, så man må være forberedt på å amme mer lenger. Pluss at det blir mye gris da, vi vasker gulvet under spisebordet hver eneste kveld nå, men det er så absolutt verdt det. Til og med mannen synes det, enda han var litt skeptisk til dette i begynnelsen. :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for lang og informativ og inspirerende forklaring! Jeg hat vært inne på tanken om selvbetjening (kort sagt ;) ). Tenker at en mellOmting må være greia for oss. Om det lar seg gjøre..(?) Men gir dere ikke grøt i det hele tatt? Skive i stede?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marmot

Nei, han spiser aldri grøt. Eneste fordelen med grøt sånn jeg ser det (i tillegg til at det er enkelt å få i dem) er at det som oftest er tilsatt jern. Vi passer på å gi mye brokkoli, leverpostei og annen jernrik mat, slik at han får i seg jern likevel.

Det går litt sakte med oss da, men nå spiser han en halv skive til frokost. Et glass (hjemmemost) fruktmos eller umost frukt til lunsj, og middag. Til middagen får han alltid servert minst to typer grønnsaker, og nå de siste ukene litt kjøtt også. Han får det samme som oss, så lenge det er barnevennlig. Gir ham ikke biff f.eks, så da får han grønnsaker og saus.

En mellomting går nok helt fint, du kan f.eks. gi grøt som du bruker og heller prøve å la ham spise middagen selv. Ellers er brødskive veldig fint å begynne med, for det er lett å holde og lett å bite av passende biter. Han kommer til å hoste og harke litt i begynnelsen, men husk at brekningsrefleksen på babyer er mye lenger fremme enn hos oss. De brekker seg om de har mat liggende midt på tungen de ikke har kontroll over, så det kan se mer dramatisk ut enn det er.

Endret av Marmot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her gjør vi vel en mellomting.. Jeg bruker aldri å mate henne, men gjør som du, lar henne få styre selv matingen. Jeg vet jo ikke hvor sulten hun er, og ved å la henne bestemme selv får hun i seg det hun trenger. Er hun sulten så gir hun definitivt beskjed!

Er litt pysete på en del, så jeg har krakket erter og brokkoli sammen, litt nervøs for for store biter.. :sjenert:

Jeg gir henne ofte avokado, det liker hun godt, må bare passe på mengdene for det er så fett. Hun spiser også grøt selv, jeg koker hirse, som er full av jern, iblandet litt sammalt hvete eller havregryn, mem det blir litt kliss.. :fnise:

Hun elsker paprika og agurk. Og hun er og glad i sitron! Jeg ga henne en skive og trodde hun kom til å kaste den, men neida, hum mmmm'et seg der hun suttet på den. Jeg leste en plass, foreldre og barn/klikk?, at de anbefalte å gi ungene en hel sitron å sutte på, så det har jeg gjort.

Her er frøkna inne i en skeptisk (?) periode, for hun er ikke like gira på annen mat nå, vil helst ha bare pupp. Lar henne styre selv jeg, og regner med det endrer seg eterhvert :)

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marmot

Ser for meg at det blir litt gris å spise grøt selv.. :fnise:

Stakkars Murmel holder på å få tenner, og han har det så leit. :tristbla: Er sutrete og grinete hele dagen, tygger på alt han kommer over og han sover dårlig. I natt våknet han flere ganger og virkelig hylte, så ille at jeg måtte slå på lyset og nesten forventet å se at vi var invadert av romvesner og babyen var blitt grønn eller noe sånt. Håper han ikke har arvet mitt tannkjøtt, for da kommer dette til å vare i evigheter. Jeg brukte visstnok 3 mnd. på å få den første tannen min, med konstant sutring. Og 12-årsjekslene mine kom seg ikke opp før jeg var 20. Har ekstremt seigt tannkjøtt.

Jeg har kjøpt barnehagedress til ham i dag, utrolig sært. Er ikke klar for det i det hele tatt, men når de hadde Reima på 50% her måtte jeg bare ha. Kjøpte to luer og votter også. Hadde nok shoppet mye mer om jeg ikke hadde glemt mobilen hjemme og dermed ikke kunne overføre penger til kontoen.. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det og bra med sutring da tennene brøt igjennom. Men vet du, hun biter faktisk mer på ting nå. Virker som det klær mer nå, men hun sutrer ikke mer. De har ikke vokst helt ut ennå.

Har Mumel noen gang satt noe noe i halsen? Jeg liker filosisien din, men er så redd for at hun skal sette ting fast i halsen. Kjenner noen som gjør som deg og deres datter setter visst ting i halsen rett som det er, men foreldrene ser visst på det som en del av lærdommen (har bare hørt dette igjennom andre). PÅ det området der merker jeg at jeg er pysete, men liker veldig godt tankegangen din. Har du noen tips å komme med? Spiser ikke Murmel noe flytende, siden dere aldri mater ham?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS: ser du har svart om grøt tidligere. Hadde egentlig lest det, men glemt det ;) Du trenger ikke skrive ting igjen som du har skrevet i de innleggene du akkurat skrev. Bare lurer på om du har noen tips til en nervøs mamma. Har du aldri vært nervøs når du har gitt ham skalker o.l?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror vi er på tannutbrudd her også. Til tider er hun skrekkelig sutrete, og vi hadde litt trøbbel en stund med soving, slik som du opplever. Tøtta viste alle mulige tegn for å ville sove, snudde seg rundt, men plutselig vred hun seg og hadde tydelige smerter. Og hun er mer med fingrene i munnen, så det er tydelig det klør, samt at det enkelte ganger er smerter. Jeg kjøpte nå en bitering som jeg legger i kjøleskapet slik at den blir kald, det virker som om hun liker det.enkelte sverger til Dentinox og føler det hjelper, andre synes ikke det hjelper. Jeg har ikke kjøpt/brukt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marmot

Her var det og bra med sutring da tennene brøt igjennom. Men vet du, hun biter faktisk mer på ting nå. Virker som det klær mer nå, men hun sutrer ikke mer. De har ikke vokst helt ut ennå.

Har Mumel noen gang satt noe noe i halsen? Jeg liker filosisien din, men er så redd for at hun skal sette ting fast i halsen. Kjenner noen som gjør som deg og deres datter setter visst ting i halsen rett som det er, men foreldrene ser visst på det som en del av lærdommen (har bare hørt dette igjennom andre). PÅ det området der merker jeg at jeg er pysete, men liker veldig godt tankegangen din. Har du noen tips å komme med? Spiser ikke Murmel noe flytende, siden dere aldri mater ham?

Han spiser yoghurt og fruktmos, om vi ikke har tid/mulighet til å gi ham et ordentlig måltid. Da tar jeg på skjeen for ham, og gir han skjeen i hånden. Han spiser selv med litt hjelp. Det blir grisete altså, så vet ikke om jeg ville anbefalt det. :fnise:

Nei, han har aldri satt noe i halsen, men han har hostet og harket litt. Det er fordi brekningsrefleksen er mye lenger fremme hos så små enn hos oss voksne. Han hoster om han har noe midt på tungen som han ikke har kontroll på, og da får han det som regel ut selv. Bare én gang har jeg "måttet" hjelpe ham, da stakk jeg bare lillefingeren så vidt inn i munnen hans og fisket det ut. Eneste grunnen til at jeg gjorde det da, var at svigermor satt og slo ham i ryggen fordi han hostet og da tenkte jeg det var likegreit å pille det ut.

Om man ikke vet det med brekningsrefleksen, kan det godt se ut som om Murmel også setter ting i halsen og jeg "ikke bryr meg", men sånn er det aboslutt IKKE. Jeg følger nøye med når han spiser, og har stålkontroll på førstehjelp på barn, så jeg vet hva jeg skal gjøre om han setter noe i halsen.

Jeg har aldri vært nervøs nei, han får trygg mat og har alltid enten meg eller mannen sittende rett ved siden av når han spiser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Førstehjelp for barn/babyer er noe jeg har lyst å lære meg. Jeg føler jeg ikke har kontroll på det i det hele tatt.. Lyst å gi noen helt grunnleggende tips? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruccola

Førstehjelp for barn/babyer er noe jeg har lyst å lære meg. Jeg føler jeg ikke har kontroll på det i det hele tatt.. Lyst å gi noen helt grunnleggende tips? :)

Sjekk med helsestasjonen eller din lokale røde kors om de har foreldrekurs! Kjempenyttig!

Jeg har jobbet mye i barnehage og fått mange gode kurs derifra opp i gjennom årene, og det er vannvittig viktig å ha disse basiskunnskapene! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Marmot

Ja, førstehjelp på barn synes jeg det er godt å kunne. Burde vært kurs for alle som skal bli foreldre f.eks. Det er skremmende mange som ikke vet at hvis små barn/babyer får noe i halsen, skal man legge dem over fanget og få hjelp av tyngdekraften når man dunker, i stedet for sånn man gjør på voksne. Førstehjelp er viktig å kunne! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gøy å lese om Murmel som spiser selv! Han er kjempeflink! :nigo: Goffel spiser endel selv han også, men ikke med skje :fnise: Prøver noen ganger og det blir bare klin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marmot* Ja, det er akkurat det.. Vet at det er annerledes for barn/babyer enn med voksne, så forhørte meg litt ang det med en lege da jeg fikk muligheten. Får sjekke ut litt ang hva de har i nærmiljøet også som det ble tipset om :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marmot

Så gøy å lese om Murmel som spiser selv! Han er kjempeflink! :nigo: Goffel spiser endel selv han også, men ikke med skje :fnise: Prøver noen ganger og det blir bare klin.

Det er ikke så rart, det er nemlig naturlig for dem å snu skjeen opp ned. Det krever trening å ikke gjøre det, så jeg anbefaler å kle av ham det mest og la ham kline i vei. :nigo:

I dag sovnet babyen uten hyl og skrik, heldigvis. Vi har hatt nevøene mine på besøk, og han rakk derfor bare to lurer, var så mye spennende som skjedde at han ikke ville sove. Så han var nok trøtt.

Egentlig skulle jeg ønske at vi klarte å få til to lurer sånn på fast basis, for det føles som om han sover hele formiddagen sånn det er nå. Han står opp rett før 9, og må legges igjen maks en time etter han har stått opp. Sover en time, og er oppe en og en halv time. Sover en halvtime-time, og er oppe en og en halv time før han må sove igjen. Og sånn holder han på.. Hadde det vært opp til meg hadde han sovet to timer to ganger, men..

Har begynt å bade babyen sittende i baljen sin, i stedet for liggende i babysetet, og han koser seg sånn! :hjerte: I dag fikk han badeleker for første gang også, en grønn badeand og en plastbåt. Veldig artig! Og han er nesten litt for tøff etter min smak, for han sitter og lener seg fremover så han får ansiktet under vann og titter ned i vannet. Veldig spennende å studere hendene sine først over vann og så under vann.. :fnise:

Er nødt å selge Bugabooen. Trillet den i går, og den er jo ikke noe god i forhold til Brio. Veldig god inne på kjøpesenter, men ikke til og fra. Murmel sitter så veldig, veldig mye bedre i den enn i Brio, det er det eneste som holder meg igjen (pluss at jeg synes den er utrolig fin da!), men han blir jo bare mer og mer stødig i Brioen også. Og hva hjelper det at han sitter fint i den når jeg aldri bruker den? Jeg som var sååååå fornøyd med den da jeg fikk den, føles som om jeg skal til å selge sjela mi.. :rulle:

Forresten; i går var vi på handletur, og Murmel satt for første gang i sånn vanlig sete i handlekurven i stedet for sånn babysete. Store gutten min! :hjerte: :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...