Gå til innhold

K(a)os

Gjest Marmot

Anbefalte innlegg

Droppa hele styret med bussen og har Murmel hjemme fra barnehagen i dag, tenkte jeg skulle ta meg en lang trilletur med ham senere når han våkner fra luren sin. Det er ganske deilig å være alene hjemme med ham også. Han er så herlig, og begynner å bli så stor. Det er tydelig at han skjønner veldig mye nå, f.eks. hører han etter når jeg sier "nei" eller "stopp". Noen ganger avslører han seg selv, ved å si "neineineinei" selv når han gjør noe ulovlig. :fnise:

Han har tre ord; nei, bø og mamma! :rodmer:

Krabbingen tror jeg han hopper over, han setter seg opp på rumpa og aker seg fremover, ene benet bakover og andre lener han seg på. Snakket med søsteren min og to av hennes tre barn har gjort akkurat det samme, så jeg gidder ikke stresse med det. Han kommer seg fremover og er sååååå stolt! Stakkars kattene er helt forskrekket over at han kommer seg bort til dem. :fnise: Når han ligger på magen kommer han seg fremdeles bare bakover, men han gjør det en del også. Virker som han synes det er artig å ligge på magen og skli bakover rundt i hele stuen.

I natt sov han forresten fra 18 til 7, fikk en flaske melk i 22-tiden, men da lå han i sengen og var ikke våken. Jeg hørte ham kvart på seks og fryktet jeg måtte stå opp da, men han sovnet visst igjen. På dagtid har han begynt å sove to lurer på to timer og en kort en på en halvtime på ettermiddagen, så det er ganske behagelig å være hjemme med ham. I barnehagen sover han bare to lurer og mye kortere, så kanskje han tar igjen tapt søvn i helgene? De sier det ikke går an, men det virker litt sånn på meg.

Mannen kommer hjem i ettermiddag, Murmel og jeg skal hente ham på bussen. Blir blir koselig å få ham hjem igjen! :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mhm, vi har det bra for tiden. Det er veldig fint! :rodmer:

Likevel er jeg usikker på fremtiden, fordi det har vært så mye tunge stunder det siste året. Jeg skjønte det ikke da jeg sto midt oppi det, men de første 6 mnd. som mamma var fryktelig, fryktelig tunge fordi mannen var så lite delaktig. Jeg husker så altfor godt hvordan det var da Murmel hylte og hylte og hylte i flere timer hver eneste kveld (før vi var hos manuellterapaut) og mannen bare lot meg ligge alene inne i sengen med ham uten å engang spørre om det var noe han kunne gjøre. Og de gangene han skulle "hjelpe til" lå han der kanskje 10 minutter før jeg måtte komme inn fordi han ikke orket mer og han mente jeg måtte amme. :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De første seks månedene var helvettesmåneder her også, mye usikkerhet med å ha en ny liten person i huset som krever sitt av deg 24/7 jeg hadde en mann som slet med sitt oppå det hele, det var som å ha to barn i huset. Så jeg forstår situasjonen som du hadde den gang veldig, samt usikkerheten du går rundt å bærer på nå. Mannen her har smått begynt å snakke om nr to, jeg har mint han på det som skjedde med nr en, og at jeg ikke takler å gå igjennom dette en gang til, så jeg vil vente til vi har blitt "mer voksen" og heller kose meg litt ekstra med lillemor, selvom hun også krever sitt til tider - hun har fått det for seg å våkne midt på natten å holde det gående i tre-fire timer nå :sukk: Og med et barn til eventuell et svangerskap sammen med ei som nekter å sove - da hadde jeg blitt sprø!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min også snakker om nr 2, og da svarer jeg bare at det blir koselig for den nye dama hans å få barn med ham. :fnise:

Jeg venter fortsatt på mensen så jeg kan begynne med p-pillene, er 48 dager siden mensen nå. Jadda. I mellomtiden har jeg tatt tre tester fordi jeg er så livredd for å være gravid, og nå skal jeg ikke ha sex før mensen er kommet.

I natt har vi hatt en skikkelig drittnatt, Murmel har vært våken i mange timer, først på kvelden og så på natten. Satt der inne i gyngestolen fra 1 til 3.30 og begynte nesten å grine. Han er så forkjølet, vet ikke om det er det? Han våknet uansett 6.30 som vanlig, og holdt ikke ut en halvtime engang før han måtte legges ut i vogna. Han ligger der nå, så jeg håper han sover en stund nå.

Det er minusgrader ute nå, og jeg lurer på hvor grensen skal gå før han må sove inne? Han må uansett sove i vogna, så da triller jeg den bare inn på gjesterommet og åpner vinduet der. Nå er det -2 omtrent, og han ligger i Voksi-posen med den godt snurpet sammen. Han er så søt der han ligger med ullvottene sine forran øynene, jeg måtte jo ut og titte på ham... :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

trodde du hadde spiralen :klo: eller jeg husker feil......har syklusene dine alltid vært så lange?

Her går grensen min på -10 grader, og er det kraftig vind og -5 så kan det tilsvare -10.....men her vi bor er det sjeldent så kaldt, i fjor var det til sammen ca 1 uke Bumba kunne ikke sove ute pga været.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiral, nei... Jeg er litt rar, for selv om jeg er livredd tanken på flere barn, vil jeg gjerne kunne bestemme at "nå slutter jeg med prevensjon!" og da kunne slutte nærmest på dagen. Og mest sannsynlig blir det flere om ikke så mange år, selv om jeg nå påstår at Murmel kommer til å bli enebarn. Kaller ham til og med "enebarnet mitt" når jeg kosesnakker med ham. :fnise:

Huset vårt er heldigvis bygget sånn at han står helt i ly for vinden når det blåser, og ikke blåser det noe særlig her heller. Men det kan bli veldig kaldt, husker den morgenen Murmel ble født var det -34 grader da vi kjørte til sykehuset. :daane: Jeg hadde så dårlig samvittighet for å skulle ta ham ut av den varme, trygge magen min og inn i denne kalde, farlige verden. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe ok, jeg er jo super glad å ha spiralen da jeg trenger ikke tenke på det, får heller ikke lov å bruke noe annet så for meg var det i grunn ikke noe valg.

oi ja altså er det -34 da ville jeg holdt han inne for å si det såånn hehe men det gjør du garantert. Jeg vet om mange som har en grense på -5......så tror man må kjenne på det selv........men de jeg kjenner i nord ler av den da ville barna dems aldri kunne sove på vinteren ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I barnehagen der jeg jobbet var grensen -12 grader, jeg kommer til å la lillemor sove ute til -7 grader tenker jeg, siden hun er astma er ikke kulden helt vår venn, men så er det store forskjeller på minusgradene på innlandet og ute på kysten også da ;)

Du må bare føle deg frem tror jeg - så lenge han er godt kledd og ikke fryser sover han sikkert kjempegodt i den kalde luften.

Jeg har faktisk begynt å glede meg til neste svangerskap, hvem hadde trodd det :sjokk:

Men det skal gå noen år før nr to kommer - kanskje når jeg fyller tredve om noen år.. :vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først, en helvetes natt, og en helvetes formiddag der Murmel bare hylte og hylte og hylte, og sov maks en halvtime i strekk. Nå har han sovet tre og en halv time ute i vogna! :daane:

Jeg har selvsagt sjekket to ganger at han lever, men han ligger der og snorker med sovevottene over øynene! :rodmer:

Verdens deiligste sovevotter er forresten disse! Til vanlig bruker vi votter med tommel, men disse elsker han når han skal sove. Jeg legger ham i vogna, tar på vottene og han tar hendene forran øynene og sovner med én gang. Selvsagt med kosen sin inntill kinnet sitt! :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff sånne dager er så tøffe, vi har hatt en ganske lik dag, hun sto opp aaaalt for tidlig og har mer eller mindre gråtet.....er vel enda et magevirus som henger igjen her så kanskje det er det, men jeg tenker også at det kan være tenner da hun bare plutselig skriiiiker....

håper Murmel sover godt i natt da :) Skal du forresten til Pusla på treff eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ble en ganske slitsom dag, ja. Var fullstendig kaos her da Murmel endelig kom seg i seng, og nå har jeg bare kastet alt som er rot inn på gjesterommet. Burde vasket gulvet også, men vet ikke om jeg orker. Får besøk om en time, er egentlig for sliten, men... :sjenert:

Takk, håper han sover godt jeg også. Han var fullstendig utslitt, sovnet som en stein.

Når er det da? Har ikke fått med meg det, jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

uff vi har alle sånne dager, drit i vasking av gulv.......er det smuler tar du feiebrett eller støvsuger såvidt der.......tror ikke besøket ditt bryr seg.....sånn er det å ha barn :)

31okt skal vi treffes hos Pusla, jeg blir hos svigers hele den uka så vi fant ut at vi kunne samles litt de som klarer det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Annonse

Takk! :blomst:

Han er veldig sutrete, veldig kosete og veldig søt i dag. Veksler litt i formen, vi har fått lekt litt på gulvet, nå sover han ute i vogna. Har ikke fått i ham noe som helst mat i dag, bare eplejuice og vann. Lurer på om han kan ha vondt i halsen og ikke vil svelge annet enn heeeelt flytende? Han har heldigvis ikke kastet opp noe mer enn de fire gangene i morges, håper det ikke blir mer. Han må jo være hjemme fra barnehagen i morgen, noe vi hadde tenkt uansett (skulle på babysang), men håper han kan gå på tirsdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter oppkast/diare/omgangssyke, skal han ha vært syptomfri i 48 timer før man kan dra i barnehagen :opplyser:

Dette er en veldig viktig regel for å hindre videre smitte..

God bedring til, Murmelen :kose:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...