Gå til innhold

K(a)os

Gjest Marmot

Anbefalte innlegg

Gjest Marmot

Men den har vel hjul, håndtak og plass til ungen? Da er det jo en vogn da, vel :fnise: Du er flink til å selge igjen, så jeg synes det er helt greit at du kjøper vogner :jepp:

Jeg la sammen alle pengene jeg har brukt på vogn, og alle pengene jeg har fått for de jeg har solgt, og dermed er jeg per se der at jeg har brukt 800,- kr på vogn og sitter med en splitter ny Brio Happy. Jeg synes jeg er flink, ja! :fnise:

Synes ikke den er så stygg jeg da... :sjenert:

Nei, det er nok smak og behag. Jeg synes Bugaboo Bee er penere, men den blir større sammenlagt og koster nesten dobbelt så mye, og da forsvinner jo poenget litt. Er enig med deg i at man burde hatt full liggestilling og vendbart sete på den vanlige Zappen, da hadde jeg valgt den. Men jeg er vant med å ta vogna fra hverandre for å legge den sammen, så det gjør ikke så mye. Zapp Xtra får stort pluss fra meg for å kunne legges sammen med barnesete-adapterne på. De må nemlig taes av på Bugaboo, og det irriterer meg litt, for da glemmer jeg dem gjerne hjemme.

Om jeg skulle reist på ferie med bare den som vogn, hadde jeg nok tatt med sittedelen jeg også, men jeg ser ikke for meg at det skjer. Vi skal jo ikke på noen utenlandsferie i år. Sover hun godt i den? Jeg hadde vært redd han ikke skulle få sove, for nå er han jo bortskjemt med den fantastiske fjæringen i Brioen.. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hun sovner godt i den, og jeg synes det ser ut til at hun ligger bra, egentlig bedre enn i Go'en.. :sjenert:

Normalt gjør det meg ingenting å ta den fra hverandre, men jeg ser det ville ha forenklet en del om den var i ett nå på reise. Vi fikk den ikke nedover gangen på toget, og da hadde det vært greiere om den var i ett. Men klart, vi hadde bilstol, ryggsekk, stelleveske, koffert og tøtta å håndtere, så det ville bare ha forenklet det litt i enkelte sammenhenger. Jeg ser for meg at den kommer til å bli mye brukt. Muligens vil hun nekte å sitte i vanlig vogn til neste år, og da blir nok zappen mer anvendelig enn Go'en, tror jeg.. :vetikke:

Men nei, fantastisk fjæring er det ikke, der synes jeg MB er definitivt best, lufthjul samt fantastisk fjæring gir en super trillekomfort... Men så var det det at hun er vendt bort.. Hmft, hvor er den ultimate vogna???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marmot

Perfekt vogn finnes ikke. Jeg tror ikke det går an å ha like god fjæring som i de "store" vognen og svingbare hjul i tillegg, det ville nok blitt veldig vinglete. Men ser man bort fra det, hadde drømmevogna mi vært: sittedelen til Bugaboo (og der er Zapp Xtra lik, så den også) med justeirngen av den, understellet til Brio Happy, kalesjen til Zapp Xtra, hjulene til EasyWalker Sky.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marmot

Jeg må forresten innrømme at jeg ikke likte Go som sportsvogn til babyer som er så små som våre. Når de er 1 1/2 - 2 år gamle, tror jeg nok den blir mye bedre, men nå er de ikke sterke nok til å støtte seg opp skikkelig selv og dermed sklir de fremover. I hvert fall gjorde Murmel det. Det var det som var hovedgrunnen til at jeg solgte den bare noen uker etter at vi tok sportsdelen i bruk.. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må prøve den litt mer.. Jeg har bare hatt to-tre turer med den,og føler ikke helt at jeg bare kan bytte heller.

Godt mulig jeg kommer til å bruke xtraen nå på sommeren, får se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi fikk en MB, så vi har hatt den hele tiden, men følte litt på det her med sitteretnng, og byttet grunnet det. Tror ikke gubben ville gått med på å eventuelt bytte igjen... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marmot

Husker det nå ja, O'hara. Men du blir nok helt sikkert fornøyd med Go altså, og du kan kanskje bruke Zapp nå om sommeren og bytte til Go til vinteren. Da er hun større og sitter bedre! :jepp:

Nå har mannen vært og levert Bugabooen til sine nye eiere. Jeg fikk solgt den for 1000,- kr mer enn jeg ga for den selv. :daane: Pleier alltid å prise høyt når jeg selger på finn.no, siden folk alltid pruter. Men bare en og en halv time etter at jeg la den ut, hadde vi avtalt salg for samme pris som jeg la den ut for. Hadde flere interesserte også, så den var tydeligvis lettsolgt. Ei prøvde seg på å prute den ned til 3000,- etter at annonsen hadde ligget ute en halvtime, da bare lo jeg.. :ler2:

Mannen har også plukket med seg en Zapp Xtra på veien hjem, så nå gleder jeg meg til han kommer hjem og jeg får se på den. :nigo:

Om en time får vi besøk av søsteren min med mann og barn, og her er det rotete som fy. Murmel har vært supersutrete i dag og nektet noe annet enn å kose. Fikk så vidt lov å henge opp klesvasken mens han satt på rygg. Nå sovnet han endelig i vogna si, så nå skal jeg sette igang med ryddingen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marmot

Evt. er det bare flaks. :sjenert: Hadde jo ikke regnet med å få så mye for Bugabooen, jeg hadde vært glad om jeg gikk i 0 på den, men.. Nå har vi skrudd sammen og testet Zapp, den er veldig fin. Måtte trille den ned på Kiwi, og det fungerte helt greit det. Nå føler jeg veldig at jeg er ferdig frem til vi muligens får barn nr 2. Kommer helt anpå om det skjer så tidlig at vi må ha søskenvogn eller ikke.

Blir jo litt babysyk av lillenevøen min, han er så skjønn! :hjerte: Men samtidig ser jeg hvor deilig det er å ha så stor gutt som Murmel er. Han sitter i egen stol og spiser middag, jeg slipper å spise mens jeg ammer samtidig, jeg kan sette ham fra meg på gulvet mens jeg knyter skolissene mine osv.

Han er så herlig for tiden! Det sier jeg vel alltid, men.. Har i grunnen synes alle "aldre" frem til nå har vært herlige, og det blir bare bedre og bedre. Han babler masse for tiden, i går satt han i baksetet på bilene og sa "Eeeeeeei bappa, eeeeeeei bappa!" I morges våknet jeg av "mammam, mammam..." Gleder meg til han sier mamma og faktisk mener meg. :nigo:

Nå blir han rasende sint når han må ligge på stellebordet, vil bare sitte, eller aller helst stå. Om han får litt hjelp til å holde balansen, står han veldig fint, men det prøver jeg å begrense så godt jeg kan. Synes i grunnen han heller kan begynne å finne litt mer ut av krypingen sin. Legger ham på gulvet uten sokker ofte, men han blir bare sint fordi han ikke kommer seg noen vei. Hvis han får sitte er alt bra.

Det ser ut som han har et hull i tannkjøttet, betyr det at tannen kommer snart?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, synes godt dere kan gå for nr 2 jeg, så får jeg en nesten-termin-buddy :lur:

:fnise: Nei, fra spøk til alvor, LITT pusterom mellom barna er jo greit da, om man kan velge selv iallfall!

Høres iallfall ut som dere koser dere masse med Murmel nå, og da holder jo det i massevis inntil videre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Marmot

Er det helg? :fnise: Nå som det er sommerferie, er jeg helt dagforvirra. Helg eller ukedag er same shit. Men god helg! :sol:

Zia: Mannen vil jo fremdeles begynne prøvingen nå, og jeg er litt ambivalent. Ble veldig babysyk da Murmel sin fetter kom, men vet liksom ikke om jeg er klar for nr 2 allerede likevel. Er så deilig med en mer selvstendig unge. Vi koser oss veldig ja. Husker det var en periode jeg lurte på hva jeg skulle gjøre sammen med ham, nå er ikke det noe problem lenger. Vi ler og koser oss hele dagen. Mamma veksler mellom å være kilemonster, sussemonter og spisemonster, og Murmel ler og ler og ler.

Sist vi var på helsestasjonen fikk vi med oss et skjema vi skal (om vi vil) fylle ut til 8-mnd-kontrollen, det heter Ages & Stages Questionnaires (se eksempel her) og handler om barnets utvikling. Har ikke helt fått med meg om det er slik at de bør kunne alle tingene ved 8 mnd. eller om barna ligger langt fremme om kan alle tingene. I alle fall tittet jeg på det i dag, og kunne svare ja på de aller fleste spørsmålene. Jeg synes det var ganske greit å se, for jeg lurer alltid på om han ligger bak. Han er visstnok den eneste i barselgruppa som ikke krabber og ikke setter seg opp selv.. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det helg? :fnise: Nå som det er sommerferie, er jeg helt dagforvirra. Helg eller ukedag er same shit. Men god helg! :sol:

Zia: Mannen vil jo fremdeles begynne prøvingen nå, og jeg er litt ambivalent. Ble veldig babysyk da Murmel sin fetter kom, men vet liksom ikke om jeg er klar for nr 2 allerede likevel. Er så deilig med en mer selvstendig unge. Vi koser oss veldig ja. Husker det var en periode jeg lurte på hva jeg skulle gjøre sammen med ham, nå er ikke det noe problem lenger. Vi ler og koser oss hele dagen. Mamma veksler mellom å være kilemonster, sussemonter og spisemonster, og Murmel ler og ler og ler.

Sist vi var på helsestasjonen fikk vi med oss et skjema vi skal (om vi vil) fylle ut til 8-mnd-kontrollen, det heter Ages & Stages Questionnaires (se eksempel her) og handler om barnets utvikling. Har ikke helt fått med meg om det er slik at de bør kunne alle tingene ved 8 mnd. eller om barna ligger langt fremme om kan alle tingene. I alle fall tittet jeg på det i dag, og kunne svare ja på de aller fleste spørsmålene. Jeg synes det var ganske greit å se, for jeg lurer alltid på om han ligger bak. Han er visstnok den eneste i barselgruppa som ikke krabber og ikke setter seg opp selv.. :sjenert:

Ja, det er visst helg :ler: Helt enig, dagene går veldig inn i hverandre når det er ferie!

Høres ut som at din barselgruppe enten har usedvanlig tidlig utviklede unger, eller at mødrene er veldig skrytete av seg :ler: Greit nok at noen kan krabbe og sette seg opp selv når de er 7-8 mnd, men at alle kan det bortsett fra Murmel :klo:

Det fikk meg til å tenke på ei forfatter jeg kjenner som er fra der dere bor, som gav meg en bok hun hadde skrevet om det å bli mamma for første gang. Og der skrev hun det at de i barselgruppa kjempet om at ungene skulle være først ute med alt mulig. Jeg vil tro det er rimelig vanlig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For et fint skjema med punkter! Kunne svare ja til alt bortsett fra å putte tærne i munnen :ler: Tror Goffel syns det er ekkelt :rolleyes: Han gjør det hvertfall ikke.

I min barselgruppe begynte tre av barna å krabbe ved 8 mnd, og hun siste tror jeg ikke har begynt enda (11 mnd).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Marmot

Ja, de er veldig skrytete noen av dem. Alle ungene er født minst en uke etter termin, og Murmel er den yngste, og er i tillegg født tre uker før termin. Han er jo egentlig mye yngre enn dem. Flere av ungene er født i midten av november og 1-2 uker etter termin.

Her er for 10 mnd. og her er for 12 mnd., Pupsi. De er veldig fine, ja. Jeg liker veldig godt å få et sånt skjema som jeg fyller ut hjemme, i stedet for at helsesøster skal vurdere babyen min i løpet av de 15-20 minuttene vi er der. Den gamle helsesøsteren som jeg ikke brukte var helt i mot disse skjemaene, for hun mente alle foreldre løy på dem og at foreldre ikke er kompetente til å vurdere sånt. Jeg tror ikke helt det jeg da, noen gjør sikkert det, men hensikten er jo å finne ut om barna ligger veldig langt bak i utviklingen og trenger ekstra oppfølging, og det vil jeg da tro de fleste foreldre er interesserte i å finne ut i så fall?

Murmel putter heller ikke tærne i munnen, men han kan hvis han vil. Jeg tror det er bare det at han ikke gidder, han har stort sett sluttet å fikle med tærne sine nå, det er morsommere å bruke magen sin som tromme eller dra i alt som er innenfor rekkevidde. Svigermor kaller dette blekksprutalderen, og det er i grunnen en veldig treffende beskrivelse. :fnise:

Her er forresten resten av skjemaene om andre er interesserte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, takk, spennende å se riktig skjema for hans alder. Sjekket 12 mnd skjemaet først, og der var han ganske langt etter på kommunikasjon. Nå er han jo ikke 12 mnd enda da, så litt dumt av meg å titte på den :sjenert: 10 mnd skjemaet var mer riktig for han. Men det motoriske er han god på da, oppfyller de fleste punktene til 12 mnd skjemaet.

Bleksprutalderen ja :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marmot

Nå kommer den første tannen! :rodmer:

Den synes knapt ennå, men vi kjenner den godt når vi stikker inn en finger. Nede, forran, til (hans) høyre. Måtte gi paracet i dag, han våknet en time etter han la seg og bare hylte. Heldigvis hjalp det med paracet, nå sover han søtt. Han har vært en del våken om nettene i det siste, men ikke for å spise. Bare sutret masse, sikkert pga. tannen. Håper det bedrer seg nå snart, for jeg begynner å bli sliten.. Blir til at jeg gruer meg til å legge meg også, og sitter oppe alt for lenge.. :sjenert:

Egentlig skulle vi en tur til svigersene i neste uke, men jeg kjente at jeg ikke orker, så vi avlyste. Med svigersene er det alltid så mye frem og tilbake, jeg blir litt sliten. Vi hadde et forslag til "organisering" av turen, men de må alltid komme med egne forslag, og så må vi diskutere frem og tilbake i evigheter og alt blir bare tull.. Vi har en liten baby, så jeg synes vel kanskje heller de burde tilpasse seg oss, enn omvendt. Jeg har vært/er så veldig opptatt av at Murmel skal få et godt forhold til farmoren og farfaren, for han har ingen andre besteforeldre enn dem, men jeg føler jeg nesten får ansvaret for det alene. De er nok veldig interesserte og engasjerte egentlig, de bare viser det ikke på en måte jeg forstår. F.eks. så sa jeg sist vi traff dem at de burde komme den helgen Murmel har bursdag, han har jo bursdag på en fredag. Da svarte de: "Ja, vi får se.. Kanskje det.. Langt frem i tid det.." og da føler jeg at de ikke vil. Hadde jeg sagt det til mammaen min (om hun hadde levd), vet jeg at hun hadde sagt: "Ja, det er klart jeg vil det!" og så hadde vi alle forstått at man ikke alltid kan få det til som man vil, så ingen hadde blitt skuffet om hun ikke hadde kunnet komme. Men de kan aldri svare noe annet enn ekstremt vagt på noe som helst.. :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:klem:

Så rart at de ikke er tydeligere interessert i å komme på besøk? Bor de ikke et stykke unna også? Så trist at foreldrene dine ikke er her lenger :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...