Gå til innhold

Enkel mat fra en enkel sjel..


FrøkenJosefine

Anbefalte innlegg

:hallo:

Har noen en god og enkel oppskrift på dressing til Cæsar-salat? Når jeg googler så finner jeg bare avanserte og de inneholder ansjos, uææ.

Beklager, men cæsar-dressing har pr definisjon ansjos i seg, ellers er det ikke cæsar-dressing.

Ellers fant jeg denne, der det ser ut til at man bare har droppet ansjosen:

http://www.aperitif.no/index.db2?id=130785

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Mahareth

Hva er ditt/ deres beste råd til hvordan man bør oppbevare fersk sopp? Champignon :)

Det beste rådet jeg kan gi er å kjøpe den og bruke den samme dagen. Champignoner blit fort brune og tørre og seige, og bør brukes før den er blitt brun på toppen.

Når du kjøper den bør du legge den i papirpose (ligger som regel sammen med soppen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anuket

Det beste rådet jeg kan gi er å kjøpe den og bruke den samme dagen. Champignoner blit fort brune og tørre og seige, og bør brukes før den er blitt brun på toppen.

Når du kjøper den bør du legge den i papirpose (ligger som regel sammen med soppen).

Ja kan sjeldent la den ligge i mer enn en dag :( Og det er ikke så ofte jeg finner store og fine champignoner. Bør jeg la dem ligge på kjøkkenbenken inni posen eller i kjøleskapet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare hyggelig! uff, jeg har neglisjert denne tråden litt..:P

Jeg har en omelettoppskrift og en ny måte å lage omelett på som meg var revulosjonerende (eller så har jeg bare vært dum) hehe vil dere ha?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min kjære far har jobbet med mat i mange herrans år og har lært meg en måte å lage omelett på som ikke gjør at den ser ut som et flykræsjh.. først blander jeg ca 2-3 egg pr person, to ss melk pr egg og visper dette sammen til en luftig masse. så har jeg oppi en diger neve ost og litt pepper.

Min favoritt er med baconterninger og det steker jeg fort opp før jeg heller oppi eggemassen og det jeg har i kjøleskapet av grønnsaker, litt nøtter, kanskje litt pesto eller urter. Dette kommer helt an på egen smak! :)

Så kommer det geniale, jeg har på svak varme (min ovn går opp til seks, jeg har på fire i styrke) og rører ikke på ett minutt, så lager jeg små hakk i omeletten slik at rått egg renner ned i hakkene og stivner! Dette holder jeg på med en liten stund til jeg har fordelt det råeste på toppen, også lar jeg bare omeletten stå på mellomvarme til det på toppen har blitt stivt. Tar gjerne over ti minutter, spørs litt hvor stor den er..:) Jeg snur den aldri! :D

Ny favorittgrønnsak til å ha ved siden av omeletten er avokado, undervurdert til egg! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da skal jeg lage middag for gutten min som hjelper meg å flytte i dag, tingen er at jeg elsker wok. Og han ba meg overraske han i dag - så da prøver jeg meg på en wok med nudler, strimlet kjøtt og grønnsaker. Så håper bare han liker det :sjenert: Jaja han ba meg overraske han :fnise:

Hva er din beste wok oppskrift frøken Josefine? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

La akkurat ut denne under en annen tråd, men jeg digger denne tråden, så da legger jeg den ut her også...

Jeg vil anbefale Eplekake. Prøvde denne oppskriften her om dagen, og den er bare nydelig, holder seg like saftig i flere dager og...(sitter og spiser et stykke nå, og jeg lagde kaken på fredag..)

ps: det er en stor oppskrift, så for meg med innbyggingsovn, og indre langpanne må oppskriften minskes, skriver de målene i parentes jeg...

600 g smør (400 g)

1000 g sukker (670 g)

12 egg (8)

800 g hvetemel (530 g)

3 ts bakepulver (2)

8 epler

Kanel og sukker

Rør smør og sukker hvitt og porøst.

Ha i eggene, ett av gangen.

Ha i melet og bakepulveret.

Bre deigen utover i en langpanne.

Skrell eplene, del de i båter, og "bad" de i en kanel/sukkerblanding før du trykker dem ned i kakedeigen. Viktig å få de tett.

Stek på 170 gr i 45-60 min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke epler bruker du? Og når eplene trykkes ned i deigen, skal man ikke se eplene da? Altså, at deigen kommer over eplene igjen...på en måte :fnise:

Noen som har en god oppskrift på lyse muffins? Finner mye på nett, men føler ikke de helt strekker godt nok til. Bruker forresten kefir i muffinsene, bør jeg heller bruke melk? Og kan jeg da bruke lettmelk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte first price epler jeg, de var røde og grønne... :sjenert:

jeg dytter eplene nedi deigen, sånn at de syns litt, hmm, merkelig forklart kanskje...deigen eser opp over dem uansett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg brukte first price epler jeg, de var røde og grønne... :sjenert:

jeg dytter eplene nedi deigen, sånn at de syns litt, hmm, merkelig forklart kanskje...deigen eser opp over dem uansett...

Okei, takk :) Skal prøve den oppskriften en dag :jepp:

Tenkte å lage pannekaker i dag. Er det mulig å bytte ut litt melk med kefir? Noen som har prøvd uten at det skal bli amerikanske pannekaker? Tenkte helt vanlig oppskrift bare å ta vekk litt av melken og tilsette kefir. Kanskje halvt med kefir og halvt med melk.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha, bra måte å spise det på josefine :)

Potetene min ble ferdig til slutt, jeg ville spare tid og kokte 2 store fremfor 3-4 små, og det sparte ikke tid, de brukte nesten 45 min på å bli ferdig, og jeg stekte de i tillegg enda et par min.

Hvis du deler store poteter i mindre biter, blir de ferdig fortere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...