Gjest Gjest Skrevet 25. mai 2011 #61 Skrevet 25. mai 2011 Hvilken del av landet bor du i egentlig? jeg bor på østlandet, og går du i ikrken er du mer enn middels intressert. Brylup i en kirke er kun siden bygningen er romatisk, og ingen går til kirken annet enn på julaften.Siden det er tradisjon. Men jul handler ikke om Jesus. Det er en fest mist på vinteren, der handelsstanden skal tjene penger. Når en ungdom velger å oppsøke en menighet må man ofte forklare seg veldig grundig om hvorfor man er så tullete å si at man tror på Gud, tannfeen og juelnissen. Alt er jo bare vås, og eventyr. De som da konfirmerer seg i kirken, ofte mot familiens vilje, er meget bevisste. Det er ikke noen stor saueflkkk av nordmenn som bevissløst går til Kirken. I hvertfall ikke i det Norge der jeg bor, der ingen lenger vet hvorfor vi feirer påska og pinse er et ukjent begrep... At en saueflokk konfirmerer (for å få gaver) seg må i tilfelle være hos HEF,- siden vil du i kirka må du kunne begrunne det rimelig bra, og du må tåle en del latterliggjøring som er så naiv å tro på Gud, faktisk... Som jeg skulle skrevet det selv. Bortsett fra at jeg bor i nord.
Gjest pysepusen Skrevet 25. mai 2011 #62 Skrevet 25. mai 2011 Hvilken del av landet bor du i egentlig? jeg bor på østlandet, og går du i ikrken er du mer enn middels intressert. Brylup i en kirke er kun siden bygningen er romatisk, og ingen går til kirken annet enn på julaften.Siden det er tradisjon. Men jul handler ikke om Jesus. Det er en fest mist på vinteren, der handelsstanden skal tjene penger. Når en ungdom velger å oppsøke en menighet må man ofte forklare seg veldig grundig om hvorfor man er så tullete å si at man tror på Gud, tannfeen og juelnissen. Alt er jo bare vås, og eventyr. De som da konfirmerer seg i kirken, ofte mot familiens vilje, er meget bevisste. Det er ikke noen stor saueflkkk av nordmenn som bevissløst går til Kirken. I hvertfall ikke i det Norge der jeg bor, der ingen lenger vet hvorfor vi feirer påska og pinse er et ukjent begrep... At en saueflokk konfirmerer (for å få gaver) seg må i tilfelle være hos HEF,- siden vil du i kirka må du kunne begrunne det rimelig bra, og du må tåle en del latterliggjøring som er så naiv å tro på Gud, faktisk... Jeg bor på Vestlandet - dog ikke med bibelbeltet Men man oppsøker jo ingen menighet her, presten kommer jo på skolen (har fremdeles dårlige minner fra alle diskusjonene jeg hadde med presten om mitt valg...) Men når HEF har ca. 10 000 konfirmanter og kirken har 40 000 (i fjor var det litt over 41 000) så må jo det jeg sier stemme flere steder enn hos meg. Jeg bor jo heller ikke i den landsdelen hvor det er mest folk
Gjest Gjest Skrevet 25. mai 2011 #63 Skrevet 25. mai 2011 Da kan vi vel trygt si at ditt inntrykk, imli, er feil og jeg kan holde fast på at de som velger HEF sitt alternativ nok er mer bevisste. De jeg kjenner som har tatt det valget er ihvertfall det, og jeg kjenner en god del! Litt av en påstand!
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2011 #64 Skrevet 25. mai 2011 Her var det mye feilinformasjon og ville teorier. Først: Ordet konfirmasjon betyr foruten bekrefte også støtte, styrke og gjøre fast. Konfirmasjon har opprinnelig ingenting med kristendom å gjøre, det er et ord fra latin som ble brukt som betegnelse på en romersk soldatskole. Kirkens benyttelse av ordet kom veldig, veldig mye senere. 1
Brunhilde Skrevet 25. mai 2011 #65 Skrevet 25. mai 2011 Litt av en påstand! Pass på nå så du ikke filer fingeren av deg, lille venn. 1
Gjest Gjest Skrevet 25. mai 2011 #66 Skrevet 25. mai 2011 Her var det mye feilinformasjon og ville teorier. Først: Ordet konfirmasjon betyr foruten bekrefte også støtte, styrke og gjøre fast. Konfirmasjon har opprinnelig ingenting med kristendom å gjøre, det er et ord fra latin som ble brukt som betegnelse på en romersk soldatskole. Kirkens benyttelse av ordet kom veldig, veldig mye senere. Så hva er det da humanetikerne/ateistene "gjør fast" som ikke en eksamen fra ungdosskolen/vdg skole gjør offesielt? Ingen ting vil jeg påstå. Det har i hvertfall ikke med soldatskole å gjøre.. Ennå en plausible forklaring som er syyltynn..
Kara W Skrevet 25. mai 2011 #67 Skrevet 25. mai 2011 Det er et underlig forbund.En uselvstendig måte å være ateist på, og en måte å lure folk til å tro at de er verdinøytrale , noe de slett ikke er... Det er da vel ingen som tror at HEF er verdinøytrale? Men jeg lurer litt på hva TS mener at at en borgelig konfirmasjon skulle bestått av? Det eneste fornuftige jeg kommer på er å bekrefte at man fortsatt ønsker å være en borger av dette landet. (hmm, ingen dum idé egentlig. Lære om norsk kultur, historie, verdier osv, og så bestemme seg for om man vil fortsette å tilhøre dette landet, eller velge seg et annet)
Gjest Gjest Skrevet 26. mai 2011 #68 Skrevet 26. mai 2011 Det er da vel ingen som tror at HEF er verdinøytrale? Men jeg lurer litt på hva TS mener at at en borgelig konfirmasjon skulle bestått av? Det eneste fornuftige jeg kommer på er å bekrefte at man fortsatt ønsker å være en borger av dette landet. (hmm, ingen dum idé egentlig. Lære om norsk kultur, historie, verdier osv, og så bestemme seg for om man vil fortsette å tilhøre dette landet, eller velge seg et annet) Mener du ungdommer skulle meldt flytting til utlandet da,hvis de ikke ønsket å konfirmere at de vil være borger av landet... Eh. Joda. For øvrig et flott eksempel på hvordan folk prøver å vri hodet sitt for å finne ut hva de egentlig "bekrefter" i en "borgerlig" seremoni siden begrepet "konfirmasjon" utenfor en kirkelig sammenheng ikke gir noen mening...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå