Gjest hmm Skrevet 25. mai 2011 #41 Skrevet 25. mai 2011 Det er vel ingen som mener at kristendommen har enerett på overgangsriter, jeg forstår ikke hvor denne påstanden kommer fra. Det er vel heller slik at ordet konfirmasjon i denne sammenheng er knyttet til kristen teologi, og at det derfor kan virke rart om man kaller et humanistisk eller annen ikke-kristent overgansrite for det samme, hvis man ikke har konkret man ønsker å bekrefte i et slikt ikke-kristent overgansrite. Viser det bare at de som er med i HEF-sekten i virkeligheten ikke er så veldig dyptenkende og klarer å vise respekt for de med andre livssyn?
Gjest hmm Skrevet 25. mai 2011 #42 Skrevet 25. mai 2011 Viser det bare at de som er med i HEF-sekten i virkeligheten ikke er så veldig dyptenkende og ikke klarer å vise respekt for de med andre livssyn? Det manglet et ikke.
Tabris Skrevet 25. mai 2011 #43 Skrevet 25. mai 2011 Viser det bare at de som er med i HEF-sekten i virkeligheten ikke er så veldig dyptenkende og klarer å vise respekt for de med andre livssyn? Det synes jeg blir en altfor generaliserende og unyansert påstand. HEF er heller ikke en sekt. 1
Gjest hmm Skrevet 25. mai 2011 #44 Skrevet 25. mai 2011 Det synes jeg blir en altfor generaliserende og unyansert påstand. HEF er heller ikke en sekt. Det var ikke en påstand men et spørsmål. Er forresten et av barna til grunnleggeren av HEF, Kjell Horn, som har karakterisert HEF som en stor sekt (han har forøvrig meldt seg ut av organisasjonen).
Tabris Skrevet 25. mai 2011 #45 Skrevet 25. mai 2011 Det var ikke en påstand men et spørsmål. Ok, da er mitt svar nei. Er forresten et av barna til grunnleggeren av HEF, Kjell Horn, som har karakterisert HEF som en stor sekt (han har forøvrig meldt seg ut av organisasjonen). Det blir ikke mer riktig av den grunn. (Når det er sagt så er den religionsvitenskaplige forståelsen av ordet "sekt" nok annerledes enn hvordan det brukes i dagligtalen).
Eidi_81 Skrevet 25. mai 2011 #46 Skrevet 25. mai 2011 Det er en kirkelig praksis, men det er ikke det fra begynnelsen av. At kirken har overtatt dette, er ikke dermed sagt at de har enerett på dette. Og jeg står fortsatt for det andre jeg skriver, for å tvinge noen til å utføre en kristen handling, er over min fatteevne. Jeg tror ikke så mange foreldre nekter barna å ikke konfirmere seg eller å konfirmere seg borgelig, men jeg har hørt enkelte som da sier at de ikke har samme ønske om å ha en stor fest fordi det er noe foreldrene ikke kan stå for. Så er man tilbake til spm om man gjør det for fest og gaver eller et genuint ønske om å vise hva man står for!
Brunhilde Skrevet 25. mai 2011 #47 Skrevet 25. mai 2011 Jeg tror ikke så mange foreldre nekter barna å ikke konfirmere seg eller å konfirmere seg borgelig, men jeg har hørt enkelte som da sier at de ikke har samme ønske om å ha en stor fest fordi det er noe foreldrene ikke kan stå for. Så er man tilbake til spm om man gjør det for fest og gaver eller et genuint ønske om å vise hva man står for! Jeg tror de fleste som velger det borgelige alternative er atskillig mer bevisst hva de står for enn saueflokken som står i kirken og ikke helt vet hva de gjør der. 1
Gjest imli Skrevet 25. mai 2011 #48 Skrevet 25. mai 2011 Jeg tror de fleste som velger det borgelige alternative er atskillig mer bevisst hva de står for enn saueflokken som står i kirken og ikke helt vet hva de gjør der. "Bevisste"? For 20 år sida, kanskje. Etter mitt inntrykk er det nesten like mange som vel hum. konfirmasjon no for tida, så så veldig bevisst trur eg ikkje dei er gitt.
Gjest pysepusen Skrevet 25. mai 2011 #49 Skrevet 25. mai 2011 "Bevisste"? For 20 år sida, kanskje. Etter mitt inntrykk er det nesten like mange som vel hum. konfirmasjon no for tida, så så veldig bevisst trur eg ikkje dei er gitt. Like mange? Min lillesøster konfirmerte seg nå for noen uker siden og av de 100 elevene de er på trinnet var det tre stykker som valgte humanistisk konfirmasjon. To konfirmerte seg ikke og resten i kirka.
Gjest imli Skrevet 25. mai 2011 #50 Skrevet 25. mai 2011 Like mange? Min lillesøster konfirmerte seg nå for noen uker siden og av de 100 elevene de er på trinnet var det tre stykker som valgte humanistisk konfirmasjon. To konfirmerte seg ikke og resten i kirka. Alle i vår familie og omgangskrets har komfirmert seg via HEF i år. Har inntrykk av at det er nesten like mange, ja. Det varierar sikkert veldig frå plass til plass. Det her er sikkert ein "hedningekommune" Då eg konfirmerte meg for over ti år sida, gjekk nok nærmare 40% borgerleg.
Gjest pysepusen Skrevet 25. mai 2011 #51 Skrevet 25. mai 2011 Fra human.no: Antallet unge som velger Humanistisk konfirmasjon i 2011 er 15,7 prosent av årskullet. Totalt benytter 10113 unge seg av Human-Etisk Forbunds tilbud.
Brunhilde Skrevet 25. mai 2011 #52 Skrevet 25. mai 2011 "Bevisste"? For 20 år sida, kanskje. Etter mitt inntrykk er det nesten like mange som vel hum. konfirmasjon no for tida, så så veldig bevisst trur eg ikkje dei er gitt. Fra human.no: Antallet unge som velger Humanistisk konfirmasjon i 2011 er 15,7 prosent av årskullet. Totalt benytter 10113 unge seg av Human-Etisk Forbunds tilbud. Da kan vi vel trygt si at ditt inntrykk, imli, er feil og jeg kan holde fast på at de som velger HEF sitt alternativ nok er mer bevisste. De jeg kjenner som har tatt det valget er ihvertfall det, og jeg kjenner en god del! 1
Gjest imli Skrevet 25. mai 2011 #53 Skrevet 25. mai 2011 (endret) Slik er ikkje ståa her i alle fall. Det er i alle fall ikkje slik at det er oppsiktsvekkande å velgje hum.konfirmasjon lenger. Og eg har heller inga tru på at dei som velgjer det det så innmari "bevisste" medan dei som velgjer konfirmasjon berre "følgjer saueflokken". Trur det er begge deler i begge leire. For 20 år sida kan det godt hende det var litt "opprøyr" å velgje borgerleg konfirmasjon, men det er ikkje slik i dag, med mindre ein bur midt i tjukkaste bibelbeltet, kanskje. Endret 25. mai 2011 av imli
Gjest imli Skrevet 25. mai 2011 #54 Skrevet 25. mai 2011 Da kan vi vel trygt si at ditt inntrykk, imli, er feil og jeg kan holde fast på at de som velger HEF sitt alternativ nok er mer bevisste. De jeg kjenner som har tatt det valget er ihvertfall det, og jeg kjenner en god del! Vel, det er ikkje mi erfaring. Ingen av oss kjenner vel alle ungdommane i landet, så det er nok både og. Du eg konfirmerte meg, var dei som valte borgerleg dei som "ikkje gadd å bruke eit skuleår på undervisninga" (veit ikkje korleis det er no, men då var det i alle fall slik at Kirka bruke eit skuleår, HEF eit halvt år). Ikkje ei veldig bevisst tankegang, utan at eg trur det kjenneteiknar alle som konfirmerar seg via HEF.
Gjest Gjest Skrevet 25. mai 2011 #55 Skrevet 25. mai 2011 Det er jo ingen tvil om at kirken ikke har enerett på ordet konfirmasjon, og at det må være fullt lovlig for andre tros- og livssynssamfunn å benytte seg av dette ordet, på seremonier som har med overgangen fra barn til voksen å gjøre. Men hvorfor skal det hete konfirmasjon? Ordet fantes ikke brukt på denne måten om overgangsriten fra barn til voksen, før de kristne begynte å ta det i bruk på sin stadfesting (konfirmasjon) av at den unge var medlem i kirken/menigheten... Derfor er det meningsløst å kalle en seremoni for konfirmasjon, når det faktisk ikke er noe som blir bekreftet/stadfestet/konfirmert. (På engelsk har vi verbet To confirm- å bekrefte.) Jeg ville gjerne hatt et rituale som ikke er pseudo-kristelig, og som ikke har fnugg av kristne begreper. Da skulle jeg feiret det. Me det fins ikke og "humanistisk konfirmasjon" blir bare teit. Det er en unnskyldning for å få penger av slekta og marsipankake. Hvorfor skal jeg fexs ha en HEF "konfirmasjon" når jeg ikke ønsker å være med i deres trossamfunn, og ikke føler behov for å bekrefte noe? Har man HEf "konfirmasjon" i andre land i Europa? Nei, man har ikke det... Og de som ikke tror på Kirkens lære i andre land er faktisk voksne nok til å akseptere at det ikke blir noe party med kake og gaver...Med mindre det er sweet-sixtin, 18års-dag eller feiring av bursdag den dagen man blir myndig (21år). Det eneste ikke religiøse overgangsritualet vi har i Norge som virkelig markerer overgang fra barn til voksen er faktisk russetida...
Gjest Gjest Skrevet 25. mai 2011 #56 Skrevet 25. mai 2011 Slik er ikkje ståa her i alle fall. Det er i alle fall ikkje slik at det er oppsiktsvekkande å velgje hum.konfirmasjon lenger. Og eg har heller inga tru på at dei som velgjer det det så innmari "bevisste" medan dei som velgjer konfirmasjon berre "følgjer saueflokken". Trur det er begge deler i begge leire. For 20 år sida kan det godt hende det var litt "opprøyr" å velgje borgerleg konfirmasjon, men det er ikkje slik i dag, med mindre ein bur midt i tjukkaste bibelbeltet, kanskje. I dag tror jeg faktisk opprøret består i å velge kirka når man samtidig sier man tror på Gud, og foreldrene blir helt satt ut og hater det... 1
Gjest pysepusen Skrevet 25. mai 2011 #57 Skrevet 25. mai 2011 Da kan vi vel trygt si at ditt inntrykk, imli, er feil og jeg kan holde fast på at de som velger HEF sitt alternativ nok er mer bevisste. De jeg kjenner som har tatt det valget er ihvertfall det, og jeg kjenner en god del! Samme her. Men vi må ikke glemme at det er en god del av de som velger konfirmasjon i kirken også er veldig bevisste på sin tro. Slik er ikkje ståa her i alle fall. Det er i alle fall ikkje slik at det er oppsiktsvekkande å velgje hum.konfirmasjon lenger. Og eg har heller inga tru på at dei som velgjer det det så innmari "bevisste" medan dei som velgjer konfirmasjon berre "følgjer saueflokken". Trur det er begge deler i begge leire. For 20 år sida kan det godt hende det var litt "opprøyr" å velgje borgerleg konfirmasjon, men det er ikkje slik i dag, med mindre ein bur midt i tjukkaste bibelbeltet, kanskje. Selvfølgelig er det ikke alle som er like bevisste, men jeg tror at flertallet av de som velger HEF tenker mer gjennom sitt valg enn størstedelen av de som velger kirken. Men det er alltid unntak - man kan ikke skjære alle over en kam. Opprør er det nok ikke å velge HEF, men mange folk ser på det som uvanlig. En god del av de som velger konfirmasjon i kirken velger det nok fordi det er det som er "vanlig". Vel, det er ikkje mi erfaring. Ingen av oss kjenner vel alle ungdommane i landet, så det er nok både og. Du eg konfirmerte meg, var dei som valte borgerleg dei som "ikkje gadd å bruke eit skuleår på undervisninga" (veit ikkje korleis det er no, men då var det i alle fall slik at Kirka bruke eit skuleår, HEF eit halvt år). Ikkje ei veldig bevisst tankegang, utan at eg trur det kjenneteiknar alle som konfirmerar seg via HEF. Selvfølgelig er det både og Det er fremdeles mindre timer undervisning med HEF.
Gjest Gjest Skrevet 25. mai 2011 #58 Skrevet 25. mai 2011 Selvfølgelig er det ikke alle som er like bevisste, men jeg tror at flertallet av de som velger HEF tenker mer gjennom sitt valg enn størstedelen av de som velger kirken. Men det er alltid unntak - man kan ikke skjære alle over en kam. Opprør er det nok ikke å velge HEF, men mange folk ser på det som uvanlig. En god del av de som velger konfirmasjon i kirken velger det nok fordi det er det som er "vanlig". Hvilken del av landet bor du i egentlig? jeg bor på østlandet, og går du i ikrken er du mer enn middels intressert. Brylup i en kirke er kun siden bygningen er romatisk, og ingen går til kirken annet enn på julaften.Siden det er tradisjon. Men jul handler ikke om Jesus. Det er en fest mist på vinteren, der handelsstanden skal tjene penger. Når en ungdom velger å oppsøke en menighet må man ofte forklare seg veldig grundig om hvorfor man er så tullete å si at man tror på Gud, tannfeen og juelnissen. Alt er jo bare vås, og eventyr. De som da konfirmerer seg i kirken, ofte mot familiens vilje, er meget bevisste. Det er ikke noen stor saueflkkk av nordmenn som bevissløst går til Kirken. I hvertfall ikke i det Norge der jeg bor, der ingen lenger vet hvorfor vi feirer påska og pinse er et ukjent begrep... At en saueflokk konfirmerer (for å få gaver) seg må i tilfelle være hos HEF,- siden vil du i kirka må du kunne begrunne det rimelig bra, og du må tåle en del latterliggjøring som er så naiv å tro på Gud, faktisk... 1
Gjest imli Skrevet 25. mai 2011 #59 Skrevet 25. mai 2011 Hvilken del av landet bor du i egentlig? jeg bor på østlandet, og går du i ikrken er du mer enn middels intressert. Brylup i en kirke er kun siden bygningen er romatisk, og ingen går til kirken annet enn på julaften.Siden det er tradisjon. Men jul handler ikke om Jesus. Det er en fest mist på vinteren, der handelsstanden skal tjene penger. Når en ungdom velger å oppsøke en menighet må man ofte forklare seg veldig grundig om hvorfor man er så tullete å si at man tror på Gud, tannfeen og juelnissen. Alt er jo bare vås, og eventyr. De som da konfirmerer seg i kirken, ofte mot familiens vilje, er meget bevisste. Det er ikke noen stor saueflkkk av nordmenn som bevissløst går til Kirken. I hvertfall ikke i det Norge der jeg bor, der ingen lenger vet hvorfor vi feirer påska og pinse er et ukjent begrep... At en saueflokk konfirmerer (for å få gaver) seg må i tilfelle være hos HEF,- siden vil du i kirka må du kunne begrunne det rimelig bra, og du må tåle en del latterliggjøring som er så naiv å tro på Gud, faktisk... Er litt slik eg føler det og. Som eg skreiv lengre opp, så varierar det nok veldig frå plass til plass.
Gjest Gjest Skrevet 25. mai 2011 #60 Skrevet 25. mai 2011 Jeg tror de fleste som velger det borgelige alternative er atskillig mer bevisst hva de står for enn saueflokken som står i kirken og ikke helt vet hva de gjør der. Der er jeg veldig uenig. Bor i en by med rundt 30 000 og her blir man sett nærmest sett på som en "tulling" om man velger kirkelig. I år var det omlag 50/50 som valgte HEF/kirka. Snakket med foreldrene til en av dem som valgte humanistisk konfirmasjon og jeg ble helt satt ut over hvor mye nedrakking det var på kirkelig konfirmasjon. En annen forelder nærmest skammet seg over at barnet valgte kirkelig konfirmasjon. Men jenta var tøff og stod på sitt, hun ønsket kirkelig. Jeg syns disse ungdommene er modige som tør å stå for sine valg. Men hvorfor kaller dere det borgelig? Det heter jo ikke det lengre. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå