AnonymBruker Skrevet 24. mai 2011 #1 Skrevet 24. mai 2011 Om man ikke ønsker konfirmasjon gjennom Human-Etisk Forbund, finnes det "ren" borgelig konfirmasjon, på linje med borgelig bryllup? Hva med begravelse?
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2011 #2 Skrevet 24. mai 2011 Nei, det som tidligere het borgerlig konfirmasjon er det som nå er humanistisk konfirmasjon. Det eneste alternativet til å konfirmere seg i kirka eller via HEF, er så vidt meg bekjent gjennom sosialhumanistene, men den heter ikke konfirmasjon men "ungdomsundervisning".
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2011 #3 Skrevet 24. mai 2011 Hvem var det da som hadde ansvaret / arrangerte det som før ble kalt borgelig konfirmasjon? Hvorfor finnes ikke det lengre?
Leeloo Skrevet 24. mai 2011 #4 Skrevet 24. mai 2011 Det var vel HEF som arrangerte det før også? Mulig de har endret navnet for å tydeliggjøre at dette er et humanistisk arrangement, dvs. at det tilhører en organisasjon.
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2011 #5 Skrevet 24. mai 2011 Hvem var det da som hadde ansvaret / arrangerte det som før ble kalt borgelig konfirmasjon? Hvorfor finnes ikke det lengre? Jeg ble borgerlig konfirmert gjennom HEF for 17 år siden. Det har nok alltid vært HEF som har arrangert borgerlig konfirmasjon. 1
Gjest imli Skrevet 24. mai 2011 #6 Skrevet 24. mai 2011 Trur alltid HEF har arrangert det, men det er fyrst dei seinare åra det har skifta namn. Eg tykkjer absolutt det burde ha vore ein nøytral borgerleg konfirmasjon som alternativ til Kirka og HEF. 1
Eidi_81 Skrevet 24. mai 2011 #7 Skrevet 24. mai 2011 Konfirmasjon handler om å konfirmere, altså bekrefte, det løftet foreldrene og fadderne ga for deg ved dåpen. Hvorfor skal man da konfirmere seg når man ikke er kristen?? Er det ikke bedre å evt lage sin egen "snart voksen"-fest eller noe? Konfirmasjon er det jo uansett ikke. 6
Gjest Gjæst Skrevet 24. mai 2011 #8 Skrevet 24. mai 2011 Hva skulle en nøytral borgelig konfirmasjon gå ut på? Og hvem skulle arrangere den? I kristelig/humanetisk konfirmasjon inngår trosopplæring og opplæring om etikk/menneskesyn. For meg vil et arrangement uten noen form for opplæring være fullstendig blottet for innhold. Ingen organisasjon er vel helt nøytral, og det vil neppe statlig (?) konfirmasjon være heller. 5
FangeLiv Skrevet 25. mai 2011 #9 Skrevet 25. mai 2011 Det var vel HEF som arrangerte det før også? Mulig de har endret navnet for å tydeliggjøre at dette er et humanistisk arrangement, dvs. at det tilhører en organisasjon. Som om HEF har enerett på humanisme? Det er da massevis av humanisme i kristendommen også. Hele jesu budskap bygger jo på humanisme. Vet det ikke er det tråden handler om, men det har irritert meg lenge at det liksom bare er HEF som praktiserer humanisme. Det er jo i de fleste trosamfunn. For øvrig er jeg enig i at hvis man ikke er kristen og ikke vil følge HEF sitt opplegg så får man ingen seremoni eller fest. Det skal jo tross alt bety noe. 4
Grønt blad Skrevet 25. mai 2011 #10 Skrevet 25. mai 2011 Som om HEF har enerett på humanisme? Det er da massevis av humanisme i kristendommen også. Hele jesu budskap bygger jo på humanisme. Vet det ikke er det tråden handler om, men det har irritert meg lenge at det liksom bare er HEF som praktiserer humanisme. Det er jo i de fleste trosamfunn. For øvrig er jeg enig i at hvis man ikke er kristen og ikke vil følge HEF sitt opplegg så får man ingen seremoni eller fest. Det skal jo tross alt bety noe. Enig med deg. Humanisme er vel i bunn og grunn de gode verdiene fra kristendommen (og andre religioner?), bare at de har tatt bort Gud, Jesus, Den hellige ånd, frelsen o.l. Husker da jeg ble konfirmert, og spurte de med borgelig konfirmasjon om hva de skulle "konfirmere"/bekrefte. Svaret var at de skulle være gode mennesker, som om de ikke hadde vært det hvis de ikke ble konfirmert... TS: Hva skulle en ren borgelig konfirmasjon inneholdt? Bryllup er ikke bare et rituale og en fest, men man endrer status hos myndighetene og får andre rettigheter og plikter overfor myndighetene og partner (f.eks. enkepensjon, arveoppgjør, forsørgelseplikt o.l.). En konfirmasjon inneholder ikke noe slikt. 1
Brunhilde Skrevet 25. mai 2011 #11 Skrevet 25. mai 2011 Konfirmasjon handler om å konfirmere, altså bekrefte, det løftet foreldrene og fadderne ga for deg ved dåpen. Hvorfor skal man da konfirmere seg når man ikke er kristen?? Er det ikke bedre å evt lage sin egen "snart voksen"-fest eller noe? Konfirmasjon er det jo uansett ikke. Nei, det er kirken som bekrefter overfor den døpte, ikke motsatt slik du hevder. Det er vel det samme hva det kalles, vi vet jo hva som ligger i de forskjellige begrepene? Overgansriter har vært feiret lenge før kristendommen var tenkt på - igjen er det kirken som har tatt et allerede etablert rituale og gjort det til sitt, og så kommer alle troende og innbiller seg at de har enerett på handlingen og begrepet. Merkerlig, spør du meg. 3
Gjest hmm Skrevet 25. mai 2011 #12 Skrevet 25. mai 2011 Konfirmasjon handler om å konfirmere, altså bekrefte, det løftet foreldrene og fadderne ga for deg ved dåpen. Hvorfor skal man da konfirmere seg når man ikke er kristen?? Er det ikke bedre å evt lage sin egen "snart voksen"-fest eller noe? Konfirmasjon er det jo uansett ikke. Enig med deg. Kaller HEF sermonien konfirmasjon for å lokke til seg medlemmer? Hva er det ungdommene skal bekrefte? Jeg syns det er helt ok at de holder en "snart voksen" fest, men jeg syns det er merkelig at de kaller det konfirmasjon. 3
Gjest Gjest Skrevet 25. mai 2011 #13 Skrevet 25. mai 2011 Jeg bare lurer: hva skal du med det til? Hva er pointet hvis det ikke skal ha noe verdiladet innhold? Trenger du et rituale til å bevise at du er blitt voksen? I tilfelle kan du vel arrangere en stor fest og markere at ungen er blitt voksen. Er poenget å få gaver, så kan du sikkert få det av slekta på en privat fest. Hele vitsen med at humanetikere ønsket "konfirmasjon" (en tåpelig betegnelse når man ikke konfirmerer noe dåpsløfte) er jo det behovet mennesker har for overgangsritualer i livet. Men siden humanetikerne manglet et navn på ritauelt brukte man det kristne. Dustete å ikke komme opp med sitt eget navn, og kutte ut "kurset"som er en "erstatning" for konfirmatopplæringa i kirken(trosopplæring). Folk går jo obligatorisk på skolen og har livssyn og etikkundervisning der. Det bør være nok å hive sammen en fest når ungen er voksne nok til å begynne å jobbe. Men jeg antar at folk gjerne vil ha noe offisielt, og et slags diplom eller noe. (Ellers ville det vel aldri vært populært for hedninger å giftes i en kirke og døpe unger når de ikke har til hensikt å lære dem om Jesus, heller...) Man har jo navnefest, så da kan man vel ha voksenfest..? 3
Gjest hmm Skrevet 25. mai 2011 #14 Skrevet 25. mai 2011 Enig med deg. Humanisme er vel i bunn og grunn de gode verdiene fra kristendommen (og andre religioner?), bare at de har tatt bort Gud, Jesus, Den hellige ånd, frelsen o.l. Husker da jeg ble konfirmert, og spurte de med borgelig konfirmasjon om hva de skulle "konfirmere"/bekrefte. Svaret var at de skulle være gode mennesker, som om de ikke hadde vært det hvis de ikke ble konfirmert... TS: Hva skulle en ren borgelig konfirmasjon inneholdt? Bryllup er ikke bare et rituale og en fest, men man endrer status hos myndighetene og får andre rettigheter og plikter overfor myndighetene og partner (f.eks. enkepensjon, arveoppgjør, forsørgelseplikt o.l.). En konfirmasjon inneholder ikke noe slikt. Tror det ikke tenker så nøye gjennom at det er HEF som står bak. Blant "vanlig dødelige" kalles det borgelig konfirmasjon og man tenker på den som "nøytral", nærmest som borgelig bryllup. Søstra mi hadde feks navnefest for ungen gjennom HEF men hun var ærlig nok til å innrømme at det nå hovedsaklig var for å få en sermoni/fest. 1
Gjest Gjest Skrevet 25. mai 2011 #15 Skrevet 25. mai 2011 Nei, det er kirken som bekrefter overfor den døpte, ikke motsatt slik du hevder. Det er vel det samme hva det kalles, vi vet jo hva som ligger i de forskjellige begrepene? Overgansriter har vært feiret lenge før kristendommen var tenkt på - igjen er det kirken som har tatt et allerede etablert rituale og gjort det til sitt, og så kommer alle troende og innbiller seg at de har enerett på handlingen og begrepet. Merkerlig, spør du meg. Men hvis det er sånn, hvorfor bruker da HEF det KRISTNE navet på et rituale de påstår fantes før kirkne "kuppet dette"? HEF har jo ikke noe tilsvarende å hente et navn fra, til denne seremonien sin... Altså tror jeg de konstruerer opp en plausibel foklaring på at de er sjalu på kristne som kan holde fest, og ville ha sin egen. Akkurat som at de ikke maktet å la være å ha dåpsfest, men kuttet ut dåpen og sa det var fordi ungen fikk sitt eget navn. Håpløst. Hvorfor kaller det det ikke "Velkommen til verden-fest" og "Velkommmen som voksen- fest", hvis det er dette de mener det er- basert på eldgamle ritualer? Nei, HEF kopierer Kirkens rituelle liv, siden de var sjalu på det estetiske ved ritualene og ikke klarte seg uten presanger ved store anledninger. Enkelt og greit. 4
Gjest hmm Skrevet 25. mai 2011 #16 Skrevet 25. mai 2011 Jeg bare lurer: hva skal du med det til? Hva er pointet hvis det ikke skal ha noe verdiladet innhold? Trenger du et rituale til å bevise at du er blitt voksen? I tilfelle kan du vel arrangere en stor fest og markere at ungen er blitt voksen. Er poenget å få gaver, så kan du sikkert få det av slekta på en privat fest. Hele vitsen med at humanetikere ønsket "konfirmasjon" (en tåpelig betegnelse når man ikke konfirmerer noe dåpsløfte) er jo det behovet mennesker har for overgangsritualer i livet. Men siden humanetikerne manglet et navn på ritauelt brukte man det kristne. Dustete å ikke komme opp med sitt eget navn, og kutte ut "kurset"som er en "erstatning" for konfirmatopplæringa i kirken(trosopplæring). Folk går jo obligatorisk på skolen og har livssyn og etikkundervisning der. Det bør være nok å hive sammen en fest når ungen er voksne nok til å begynne å jobbe.Men jeg antar at folk gjerne vil ha noe offisielt, og et slags diplom eller noe. (Ellers ville det vel aldri vært populært for hedninger å giftes i en kirke og døpe unger når de ikke har til hensikt å lære dem om Jesus, heller...) Man har jo navnefest, så da kan man vel ha voksenfest..? Kjenner noen som lagde en slik fest for alle 3 ungene sine. Mens andre valgte kirkelig konfirmasjon og "humanisktisk konfirmasjon" gjennom Hef lagde de en egen "snart voksen"-fest. Mange var kritiske og syntes det var veldig merkelig. De forstod godt at de ikke valgte kirkelig konfirmasjon men forundret seg over hvorfor de ikke valgte "borgelig". Men jeg må si jeg får mer og mer sansen for den måten å gjøre det på. De tok et veldig bevisst valg.
Gjest Gjest Skrevet 25. mai 2011 #17 Skrevet 25. mai 2011 Tror det ikke tenker så nøye gjennom at det er HEF som står bak. Blant "vanlig dødelige" kalles det borgelig konfirmasjon og man tenker på den som "nøytral", nærmest som borgelig bryllup. Søstra mi hadde feks navnefest for ungen gjennom HEF men hun var ærlig nok til å innrømme at det nå hovedsaklig var for å få en sermoni/fest. Det er dette det er: Kun for å få seremoni og fest. Men man går da til et trosamfunn som påstår at det ikke er en religion - for å ha denne seremonien. Når det vitterlig er et trosamfunn med en trosbekjennelse- til mennesket som Gud. På samma måte som det er "borgerlig begravele" her tar man igjen navnet til et kristent rituele, i stedet for å gå til tradisjonen fra førkirkelig tid. Man kopierer konsekvent Kirken, samtidig som man nekter for dette. Det er ren kpoi av kristne ritualer, men der Jesus er byttet ut med Mennesket. Det er et underlig forbund.En uselvstendig måte å være ateist på, og en måte å lure folk til å tro at de er verdinøytrale , noe de slett ikke er... 3
Gjest hmm Skrevet 25. mai 2011 #18 Skrevet 25. mai 2011 Men hvis det er sånn, hvorfor bruker da HEF det KRISTNE navet på et rituale de påstår fantes før kirkne "kuppet dette"? HEF har jo ikke noe tilsvarende å hente et navn fra, til denne seremonien sin... Altså tror jeg de konstruerer opp en plausibel foklaring på at de er sjalu på kristne som kan holde fest, og ville ha sin egen. Akkurat som at de ikke maktet å la være å ha dåpsfest, men kuttet ut dåpen og sa det var fordi ungen fikk sitt eget navn. Håpløst. Hvorfor kaller det det ikke "Velkommen til verden-fest" og "Velkommmen som voksen- fest", hvis det er dette de mener det er- basert på eldgamle ritualer? Nei, HEF kopierer Kirkens rituelle liv, siden de var sjalu på det estetiske ved ritualene og ikke klarte seg uten presanger ved store anledninger. Enkelt og greit. Jeg tror faktisk det er det som er sant, innerst inne. 2
Gjest Gjest Skrevet 25. mai 2011 #19 Skrevet 25. mai 2011 Skulle det vært rent borgerlig, som ved juridisk inngåelse av ekteskap, måtte man få en bekreftelse på at man juridisk sett er en voksen fra nå av. Dette får man når man blir myndig, og det er naturlig å ha en fest da. Derfor trenger man ikke ta fra kirken tre-fire år før dette for å ikke føle at man taper noe morsom feiring ved å ikke tro på Gud. Men for HEF så vil jeg tro motivasjonen var å ikke miste det festlige de troende hadde. Man ville også ha fest. Derfor heter også markeringen det samme. Man var altså ikke voksen nok til å unnvære festene og presangene de kristne hadde tradisjon for, selv om man ikke trodde på Gud.. Med andre ord var man sjalu, men vil ikke stå for dette... HEF prøver å nekte for dette, men hvorfor fins det da ikke noen egne navn på deres tradisjoner, fra førkristelig tid, som de kunne plukket fram? 2
Gjest Gjest Skrevet 25. mai 2011 #20 Skrevet 25. mai 2011 Kjenner noen som lagde en slik fest for alle 3 ungene sine. Mens andre valgte kirkelig konfirmasjon og "humanisktisk konfirmasjon" gjennom Hef lagde de en egen "snart voksen"-fest. Mange var kritiske og syntes det var veldig merkelig. De forstod godt at de ikke valgte kirkelig konfirmasjon men forundret seg over hvorfor de ikke valgte "borgelig". Men jeg må si jeg får mer og mer sansen for den måten å gjøre det på. De tok et veldig bevisst valg. Det er flere som gjør det samme nå, når de har fått barn. De har en privat fest. Det er å være ærlig og ikke påstå at man har en tro man ikke har. Enkelt og greit, syns jeg. Det er ikke like utbredt når man har med tenåringer å gjøre , siden da blir det plutselig veldig tydelig at ungdommen er svært opptatt av gavene... Man vil jo ikke virke grådig og invitere til fest med gaveplikt, uten "gyldig grunn"... 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå