Gå til innhold

Tøying og stekking - noen som vet om nettside


Mynona

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg trenger å tøye og strekke ut noen muskler pga skade. Fikk noen øvelser av fysioterapauten, men synes ikke de strekker så mye som jeg hadde håpet. Noen som vet om en nettside med tøyingsøvelser som også viser muskelen som tøyes, slik at jeg vet at jeg tøyer riktig muskel?

Jeg prøver jo å vri og vende kroppen for å finne en posisjon som strekker, men er litt usikker på om det strekker riktig...

Uff, jeg kan alt for lite om muskler og muskelgrupper. Skal tilbake til fysio til uken, men vil jo gjøre ting riktig intil da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei,

Jeg trenger å tøye og strekke ut noen muskler pga skade. Fikk noen øvelser av fysioterapauten, men synes ikke de strekker så mye som jeg hadde håpet. Noen som vet om en nettside med tøyingsøvelser som også viser muskelen som tøyes, slik at jeg vet at jeg tøyer riktig muskel?

Jeg prøver jo å vri og vende kroppen for å finne en posisjon som strekker, men er litt usikker på om det strekker riktig...

Uff, jeg kan alt for lite om muskler og muskelgrupper. Skal tilbake til fysio til uken, men vil jo gjøre ting riktig intil da.

For å være sikker på at det blir gjort riktig fortsetter du med de øvelsene fysioterapeuten gav deg. Når du kommer tilbake forklarer du hva du syntes om øvelsene og spør om du kanskje burde få noen flere eller om terapeuten kan sjekke at du gjør det riktig.

For alt du vet kan det hende at det ikke skal strekke så voldsomt, men at fysioterapeuten har tenkt at dette skal skje gradvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg trenger å tøye og strekke ut noen muskler pga skade. Fikk noen øvelser av fysioterapauten, men synes ikke de strekker så mye som jeg hadde håpet. Noen som vet om en nettside med tøyingsøvelser som også viser muskelen som tøyes, slik at jeg vet at jeg tøyer riktig muskel?

Jeg prøver jo å vri og vende kroppen for å finne en posisjon som strekker, men er litt usikker på om det strekker riktig...

Uff, jeg kan alt for lite om muskler og muskelgrupper. Skal tilbake til fysio til uken, men vil jo gjøre ting riktig intil da.

Hva er det du skal strekke som krever at du vrir og vender på deg?

Det er lettere om du sier hvilke muskler det er, så kan vi finne videolinker.

Om du er stødig i muskelnavn så er denne siden fin: http://exrx.net/Lists/Directory.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tractus ettellerannet på i. Den som går fra hofta og ned mot kneet.

Jeg er usikker på om jeg husker øvelsene han gav meg riktig, med hvilket ben som skal foran osv. Jeg synes det strekker mest i rompa, og ikke i hofta/låret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det på utsiden av beinet, altså ITB du trenger å strekke (iliotibial band) ?

Den kan være veldig vanskelig å strekke på egenhånd, vil tippe det er derfor du ikke kjenner noe når du tøyer. Fortsett med øvelsene frem til neste avtale, det kan hende du treffer mer riktig ettersom du øver. Er ikke alltid så lett å treffe rett sted og hvertfall ikke denne.

Assistert strekking er ganske enkelt utført på denne, men det krever at du har en person som vet hva de gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tractus ettellerannet på i. Den som går fra hofta og ned mot kneet.

Jeg er usikker på om jeg husker øvelsene han gav meg riktig, med hvilket ben som skal foran osv. Jeg synes det strekker mest i rompa, og ikke i hofta/låret.

Er det på utsiden av beinet, altså ITB du trenger å strekke (iliotibial band) ?

Den kan være veldig vanskelig å strekke på egenhånd, vil tippe det er derfor du ikke kjenner noe når du tøyer. Fortsett med øvelsene frem til neste avtale, det kan hende du treffer mer riktig ettersom du øver. Er ikke alltid så lett å treffe rett sted og hvertfall ikke denne.

Assistert strekking er ganske enkelt utført på denne, men det krever at du har en person som vet hva de gjør.

Jeg er enig med Spøkelse. Ev kan du søke på youtube tractus iliotibialis stretch

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...