Gjest Cosette Skrevet 22. mai 2011 #1 Skrevet 22. mai 2011 Leste tråden på seksualitetsforumet om en kar som ønsker å klype jenter i rumpa. Nå er det selvsagt ikke noe jeg vil oppmuntre til (), men jeg må si jeg ble noe forundret over svarene som kom. Svært mange svarte at om de hadde opplevd å bli kløpet i rumpa av en mann, hadde de slått ham. Personlig hadde jeg ikke brydd meg særlig, det har skjedd mange ganger på utesteder etc, og jeg sender vedkommende gjerne et fiendtlig blikk eller en skarp kommentar. Dog kan jeg forstå at andre tar det verre og føler det som en stor krenkelse. Men å slå? Er det virkelig greit? Er man ikke da hakket verre enn den som klår? Hvis vi snur på situasjonen: De fleste karer har vel på et eller annet tidspunkt opplevd å bli kløpet i rumpa eller lignende av en dame. Etter logikken om at en krenkelse fortjener å svares med vold, skulle det jo være greit at mannen som blir kløpet er i sin fulle rett til å fike til den klåfingra dama? Hva skjedde med å sette folk på plass verbalt, ikke ved bruk av vold? Hva tenker dere? Er det "greit" å slå til en som klår deg på rumpa? (Og da tenker jeg ikke på en person man har gitt flere advarsler til og som opptrer truende, men "standard" rumpegrafsing som de fleste opplever nå og da). 1
Gjest Pzzt Skrevet 22. mai 2011 #2 Skrevet 22. mai 2011 Nei, det er ikke greit. Det er greit å ta et bestemt tak i armen og flytte den, det er greit å gi en KRAFTIG muntlig beskjed til vedkommende, men jeg syntes ikke det er greit å slå en person som klyper forsiktig på rumpa.
Gjest kaunis Skrevet 22. mai 2011 #3 Skrevet 22. mai 2011 (endret) Hadde ikkje dratt til fyren, men det er fordi eg er ei pingle. Men tykkjer det er heilt greitt å banke litt vett i skallen på folk som klår, uansett om det er menn eller kvinner. Endret 22. mai 2011 av kaunis 5
HopelessFear Skrevet 22. mai 2011 #4 Skrevet 22. mai 2011 Hadde aldri funnet på å slått til fyren. Heller dyttet hånden hans bort og gått min vei.
FrøkenJosefine Skrevet 22. mai 2011 #5 Skrevet 22. mai 2011 Hvis man sier klart og tydelig fra en gang og personen gjør det igjen, så synes jeg det er greit å gi en liten ørefik... Men å bare klaske til uten forvarsel synes jeg ikke er greit! 5
waco Skrevet 22. mai 2011 #6 Skrevet 22. mai 2011 Kvinner elsker jo å bruke vold når noen klapser på stumpen dem for å gi dem positiv oppmerksomhet. Det får kvinnene til å føle seg så verdifulle og selvsikre.
FrøkenJosefine Skrevet 22. mai 2011 #8 Skrevet 22. mai 2011 Kjeder du deg, Waco? Hehe provoserer i samtlige tråder nå.. 2
Rainbow Skrevet 22. mai 2011 #9 Skrevet 22. mai 2011 Jeg hadde følt meg veldig krenka og objektifisert. Jeg har store problemer med pågående menn, og synes det er veldig ubehagelig. Jeg hadde nok slått, men ikke hardt, ikke sånn SMACK så det lager lyd, mer et slags dytt, tror jeg. Tror det hadde skjedd uten at jeg hadde rukket å tenke, det har i alle fall skjedd før. Men hadde ikke slått med knyttneve eller gitt ørefik eller noe. 7
Gjest Katten. Skrevet 22. mai 2011 #10 Skrevet 22. mai 2011 Har faktisk blitt slått til fordi en random fyr kleip ei random jente på rumpa foran meg i køen. Syke satan så mye kjeft den lille jenta fikk. Sluttet ikke før jeg så tårene kom og var sikker at all selvtillit var ødelagt.
waco Skrevet 22. mai 2011 #11 Skrevet 22. mai 2011 Kjeder du deg, Waco? Hehe provoserer i samtlige tråder nå.. usj, det er søndag, - og jeg skal ikke ut før om tjue minutter. Sitter her og ikke vet helt hva skal jeg gjøre, tenker med takkmemlighet at det er flere der ute i verden som har det værre enn meg akkurat nå. For eksempel han franskmannen strauss-kahn, som trodde at stuepiken som skulle re sengen var hans private brunstoffer. Stakkars fyr. Lurer på hvor mye han har misforstått.
Gjest Cipheria Skrevet 23. mai 2011 #12 Skrevet 23. mai 2011 Greit? sannsynligvis ikke. Hadde jeg gjort det? Mulig. 9
Gjest stillness Skrevet 23. mai 2011 #13 Skrevet 23. mai 2011 Nei,jeg syns ikke det er greit. Ser flere tråder der det omtrent oppfordres til vold mot menn og det er ikke greit uansett hva han har gjort. Hadde nok ikke likt om noen gjorde noe sånt,men munnbruk og et stygt blikk hadde nok holdt for min del. Uansett så tror jeg at endel gjør det kun for å være morsom/provosere og i fylla,men det er nok et av de verste sjekketriksene
Gjest Icido Skrevet 23. mai 2011 #14 Skrevet 23. mai 2011 Jeg dytta til kjæresten min når han slo meg på rumpa her om dagen, av ren refleks Ikke noe hardt da. Han slår meg ofte på rumpa men jeg var så i min egen verden da og hadde ikke venta det at jeg skvatt litt. Om noen hadde kløpet meg i rumpa vet jeg ikke hva jeg hadde gjort, hadde kommet an på refleksene mine. Sikkert bare et stygt blikk.
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2011 #15 Skrevet 23. mai 2011 Jeg skallet ned en jente som strøk med på høyre biceps, litt i overkant kraftig reaksjon. Men for meg var det riktig altså! 1
HiCog Skrevet 23. mai 2011 #16 Skrevet 23. mai 2011 Jeg quoter mitt eget innlegg i den relevante tråden: En mann legger vekk rasjonell tankegang og moral. Følelsene styrer og han klapper en jente løst på rumpa. Veldig dårlig oppførsel. Kvinnen snur seg og legger vekk rasjonell tankegang og moral. Hun lar følelsene styre og slår mannen i ansiktet og sparker han i ballene. Ekstremt dårlig oppførsel og selvmotsigende i tillegg. Hun legitimerer hans adferd ved å vise akkurat samme holdninger. Kvinner som reagerer med vold i en slik situasjon forholder seg til blodhevn moralen fra vikingtiden. Om det var kvinner som var sterkere enn menn ville det vært denne typen individer som tokk seg til rette og klådde på det andre kjønn når de følte for det. Og andre enda verre ting som de viser klart med sin tilbøyelighet til vold. Det er ikke slik at fordi noen gjorde noe galt først så er det akseptabelt at du gjør det samme tilbake. Det som har skjedd har skjedd. Det fins ingenting moralsk oppveiende i en negativ motreaksjon. Det er lysten på hevn og en feilaktig tro på "rettferdig gjengjeldelse", (som rettsapparatet selvsagt har beveget seg vekk fra) som motiverer. Det samme dårlige emosjonelle grunnlaget som mannen brukte når han bestemte seg for å klappe til rumpa til kvinnen. Alt du gjør er å synke ned til deres nivå, i noen tilfeller enda lavere. Det er interessant at det eneste innlegget mitt som fikk anbefalinger var det som kun hadde kritikk rettet mot mennene som dasker kvinner på rumpa. (Innlegget ble fjernet av mod. fordi den besvarte en stygg quote, men poenget var det samme som Antlers lange post om hvordan kvinner føler det når de blir klappet på baken.) Når jeg kritiserte den like dårlige handlingen fra kvinnenes side, fysisk angrep da var det ikke greit. Nesten ingen ville tilsynelatende ta kritikk for det de kritiserte andre for. Kun i en situasjon som helt tydelig kaller på selvforsvar er vold akseptabelt. Du går ikke ustraffet fra rettsalen hvis du steriliserte en mann fordi han ga deg et klapp på rumpa. uansett hvor nedverdiget du følte deg. Holdningene deres er et dårlig eksempel for alle som leser denne tråden, våkn opp. Det er ikke bare den dere slår, men dere selv og andre som måtte kopiere adferden deres som står i fare. En voldelig reaksjon kan fort eskalere situasjonen slik at det blir ordentlig farlig. Etter dette fulgte unnskyldninger som at det bare var reflekser. Selv om folk tidligere i tråden åpenbart mente det var riktig og intensjonelt slo folk. Eller rettferdiggjøring som at de hadde sosial angst, tidligere erfaring med vold eller at det bare var en "rettferdig" motreaksjon. Ingen av alternativene er holdbare argumenter for vold selvsagt og gjelder mest sannsynlig ikke for mesteparten av de som skrev i tråden. Dette var vel litt forventet. Når du forteller folk at handlingene deress er inkonsistente med verdier folk selv mener at de har så følger en rekke unnskyldningerer med sterk hjelp av cognitiv bias. Den sterkest stilte universelle reglen forskere i psykologien har funnet er cognitiv dissonans. Altså når en har motsetninger i holdninger og verdier følger negativ rus og en forsøker å kvitte seg med en av motsetningene. I et eksperiment viste det seg at folk som løy om at en kjedelig oppgave var morsom, (til nestemann som skulle gjøre det samme) for en lav sum penger (1 dollar) fikk kognitiv dissonans mellom hvor lite som skulle til for at de løy og deres egne ide om at de var ærlige personer. I motsetning til gruppen som fikk (20 dollar). Derfor i spørsmålsrunden etterpå påsto 1 dollar gruppen at aktiviteten hadde vært morsom, (den var spesielt laget for å være kjedelig). De hadde faktisk forandret egen hukommelse for å fjerne den kognitive dissonansen. Så langt kan folk gå i sine unnskyldninger. Det er ikke første gangen jeg blir møtt med et uendelig hav av unnskyldninger, dårlige rettferdiggjøring og falacyargumenter i en slik tråd hvor jeg kritiserer folks verdier basert på adferden deres. Hverken på dette forumet eller andre forum.
Gjest Cipheria Skrevet 23. mai 2011 #17 Skrevet 23. mai 2011 Jeg skallet ned en jente som strøk med på høyre biceps, litt i overkant kraftig reaksjon. Men for meg var det riktig altså! Bytt ut med klyping i ræva og jeg forstår deg godt. Overarmen har ingen seksuelle tilknytninger sådan. 3
CocoPiaf Skrevet 23. mai 2011 #18 Skrevet 23. mai 2011 Ei dame på bussen ble tatt på rompa av en mann i 50-årene, og hun ble ganske sur men gjorde ingenting. Han tok hånda si mot henne igjen, og da tok hun å dyttet ham lett vekk og sa at han måtte slutte. Da slo han henne skikkelig hardt i ansiktet, hun begynte å gråte og ble så klart lei seg. Deretter begynte han å rope hore og var på tur til å slå henne igjen. Pga. at han ikke fikk ta på rompa hennes. Hun løp ut av bussen gråtende. Veldig ubehagelig situasjon :frown: 2
HiCog Skrevet 23. mai 2011 #19 Skrevet 23. mai 2011 Bytt ut med klyping i ræva og jeg forstår deg godt. Overarmen har ingen seksuelle tilknytninger sådan. Det er mye ulik smak i seksuell tiltrekning. I visse kulturer er for eksempel kyssing veldig rart og ekkelt. Mange kvinner kan bli tiltrukket av sterke armer. Stryking og klyping er samme sak i denne konteksten. Du viser bare at du kun kritiserer den typen adferd som begås mot deg og dine likepersoner. Når du sier du forstår det godt at folk bruker ekstrem vold mot andre mennesker utenfor en kontekst hvor selvforsvar er nødvendig viser bare at du mangler moral.
Nymph Skrevet 23. mai 2011 #20 Skrevet 23. mai 2011 Nei, slå noen hadde jeg ikke gjort. Absolutt ikke. Jeg har blitt klappet, strøket, klypt og klapset på rumpa flere ganger, men enten har jeg knapt forstått at det var det som faktisk skjedde, eller så har jeg ruslet videre litt sånn forvirret og lurt på om det var noen som tok feil av meg og en annen dame. Bortsett fra en gang da, når en fyr som sto bak meg i køen foran et utested stakk hånden sin oppunder kjolen min og strøk meg flere ganger utenpå trusa. Vi snakker ikke om noen uanstendig kort kjole heller, så tilgangen var ikke SÅ enkel. Jeg frøs helt i sjokk over at noen kunne være så frekk og jeg fikk ikke reagert før vi ble dyttet innover i lokalet. Da forsvant han i mengden og jeg så han ikke igjen. Klappe til han hadde jeg ikke gjort, men jeg kunne nok lirt av meg en skjennepreken om jeg ikke hadde blitt så målløs der og da.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå