Gjest Gjest Skrevet 22. mai 2011 #61 Skrevet 22. mai 2011 Jeg syns du skal søke om særtilskudd til konfirmasjon. Du må dokumentere alle utgiftene, så ta godt vare på kvitteringer. Utgiftene skal være rimelige og nødvendige, så f.eks utgifter til dyr bunad dekkes ikke, men klær opp til en viss sum kan dekkes. Kvitteringene må ikke være over ett år gamle. Dersom far vil ha et eget selskap for barnet, kan han lage et eget og søke bidrag av deg for dette, sånn at det blir rettferdig. Gaver til konfirmanten dekkes ikke av særtilskuddet, det må man dekke selv. Det du skal være klar over er at dersom far på søknadstidspunktet har gått ned i inntekt eller er har blitt arbeidsledig eller lignende, risikerer du å ikke få noe bidrag til konfirmasjonen. Det tar dessuten tid å behandle søknaden, så jeg ville ikke holdt et dyrere selskap enn du har råd til selv, fordi det kan ta tid før du får pengene. Derfor anbefaler jeg deg å lage et flott selskap, men ikke dyrere enn at du har råd til det selv. Pengene du får dekket av far, kan jo f.eks brukes til en ekstra gave til konfirmanten. Når det gjelder at far har tjent mer enn dere trodde og at han derfor skulle ha betalt mer bidrag er ikke dette så veldig relevant i denne situasjonen, når man har en privat avtale, så skal bidragspliktige betale det man er blitt enige om. At det kunne ha vært mer hvis dere hadde fått det fastsatt av NAV, er ikke relevant og det blir feil å si at han ikke har betalt det han skulle. Bidragsbeløpet bestemmes av mange ting, og det er ikke mulig å få det 100% korrekt til enhver tid. Da må man søke om endring hele tiden, det er ikke spesielt hensiktsmessig og det blir dyrt hvis man skal få det fastsatt av NAV. Noen ganger er det bidragspliktige som har betalt "for mye" i en periode og noen ganger er det omvendt, men det jevner seg som regel ut. 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2011 #62 Skrevet 22. mai 2011 Å fortsatt irritert stemor har enda ikke svart på hvilke type personer hun tror ikke unner konfirmanten et skikkelig selskap - så lenge det ikke er stemor. Herregud, det kan da være hvem som helst! Det kan være fedre som skriver inn her som selv ikke ønsker å betale mer for sine barn. Det kan være disse fedrenes venner/familiemedlemmer som synes synd på menn som betaler for barna sine. Det kan være folk som ikke har barn selv og derfor ikke har tenkt over hvorfor en fraværende far bør være med på spleiselaget. Det kan være hvem som helst (mødre til og med, faktisk) som bare har sine meninger i denne saken uten at de har noen spesiell grunn. Jeg synes det er merkelig at du ikke kan skjønne at andre enn stemødre skulle finne på å mene at far ikke burde trenge å betale. Jeg regner med at enkelte av dem som har svart at ts ikke bør søke ekstra støtte selv er enslige mødre som selv foretrekker å klare seg uten penger fra eksen som de helst skulle glemt eksisterte. Jeg er altså stemor og mener at ts BØR søke ekstra støtte. Det samme vil mange andre stemødre mene også. Hvordan passer det inn i din svarthvite verden? Er det virkelig så vanskelig å forstå at folk har forskjellige meninger uavhengig av deres sivilstand? Irritert stemor
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2011 #63 Skrevet 22. mai 2011 Herregud, det kan da være hvem som helst! Det kan være fedre som skriver inn her som selv ikke ønsker å betale mer for sine barn. Det kan være disse fedrenes venner/familiemedlemmer som synes synd på menn som betaler for barna sine. Det kan være folk som ikke har barn selv og derfor ikke har tenkt over hvorfor en fraværende far bør være med på spleiselaget. Det kan være hvem som helst (mødre til og med, faktisk) som bare har sine meninger i denne saken uten at de har noen spesiell grunn. Jeg synes det er merkelig at du ikke kan skjønne at andre enn stemødre skulle finne på å mene at far ikke burde trenge å betale. Jeg regner med at enkelte av dem som har svart at ts ikke bør søke ekstra støtte selv er enslige mødre som selv foretrekker å klare seg uten penger fra eksen som de helst skulle glemt eksisterte. Jeg er altså stemor og mener at ts BØR søke ekstra støtte. Det samme vil mange andre stemødre mene også. Hvordan passer det inn i din svarthvite verden? Er det virkelig så vanskelig å forstå at folk har forskjellige meninger uavhengig av deres sivilstand? Irritert stemor Du er virkelig irritert du
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2011 #64 Skrevet 22. mai 2011 Du er virkelig irritert du Hehe, ja, jeg var det. Har roet meg litt nå. Det er bare så utrolig frustrerende når jeg vet at både jeg selv og alle mine venner/slekt/kollegaer osv som er stemødre strekker oss langt og enda lenger for stebarna våre og at vi er oppriktig glade i dem, og så får man sånne kommentarer slengt mot seg om at "dere stemødre liker ikke stebarna deres, dere vil bare slippe unna mest mulig ansvar". Jeg synes den holdningen er trist og skremmende. For i dag er jo omtrent annenhver kvinne i et forhold stemor. Og hvis man faktisk tror at stemødre er slemme og vil barna vondt så blir det svært vanskelig å få til et godt samarbeid mellom far/stemor og mor. Taperen i den konflikten er alltid barnet. Og jeg har faktisk selv opplevd at folk stiller krav til meg når far ikke gjør alt han burde gjøre. Min mann er en flott far som tar seg godt av barna sine både økonomisk og praktisk, men det hender jo at ting glipper for ham også og at han glemmer eller feilvurderer ting. Og da hender det at de som er rundt kritiserer meg for at jeg ikke sørget for at ting ble gjort på riktig måte... Jeg synes man legger altfor store krav på stemødre, og det er ikke mulig å leve opp til det glansbildet som det virker som man må være for å bli godkjent hos enkelte. Jeg vet med meg selv at jeg er en god stemor, at barna trives med meg og at jeg yter like mye i det daglige for dem som for egne barn. Men er jeg uheldig og trår litt feil en dag (som mødre og fedre gjør hele tida, ingen av oss er perfekte), så er det alltid noen som er kjapt ute med klistremerket "ond stemor" og plasserer det midt i panna på meg. Hilsen ikke så veldig irritert lenger, men litt oppgitt stemor.
Mille_ Skrevet 22. mai 2011 #65 Skrevet 22. mai 2011 Jeg ville kontaktet NAV og fått bidragsavtale gjennom dem først og fremst, det samme for dekning av utgifter til konfirmasjon. For meg er det helt irrelevant om far ikke er involvert i barnets liv eller ikke når det kommer til økonomi - han har vært med å lage et barn, og har plikt til å forsørge det. Jeg ser heller ingen grunn til å invitere far i konfirmasjonen for å være "snill", hvis barnet selv ikke ønsker det. 2
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2011 #66 Skrevet 22. mai 2011 Unnskyld meg, men nå blir jeg kraftig provosert her. "Det er sikkert stemødre som svarer kvasst og ikke vil bidra til stebarns konfirmasjon". For noe tull! Jeg er stemor, jeg betaler mer til mine stebarns konfirmasjon enn mannen min gjør (fordi jeg tjener mer og vi har felles økonomi), jeg gir av tid og penger for å gjøre stebarnas konfirmasjon så bra som mulig. Jeg har skrevet flere innlegg i denne tråden om hvor ts kan finne regler og søknadsskjema rundt det hun spør om og om at faren selvfølgelig bør gjøre sin plikt og bidra til barnets konfirmasjon. Men jeg har også skrevet at alle må gjøre det beste ut av det de har. Så DERSOM ts ikke klarer å få noe særskilt bidrag fra far så klarer hun helt sikkert å få til en flott konfirmasjon likevel. For det er helt fint mulig å stelle til fest uten å bruke flerfoldige tusenlapper på mat, klær og gave. Hilsen rritert stemor som er såååååå lei av å bli beskyldt for å stikke kjepper i hjulene for stebarna her på KG. TS HER: Jeg beklager meget sterkt hvis du oppfattet at jeg mente alle stemødre var negative til ekstra bidrag fra far. Som gjesten jeg siterte skrev, så tenkte også jeg på at det kansje var NOEN stemødre som skrev dette. Jeg tenker absolutt ikke negativt om alle stemødre... Kjenner mange fantasiske jeg, som faktisk er mye flinkere med barna enn mødrene.... Jeg syns du skal søke om særtilskudd til konfirmasjon. Du må dokumentere alle utgiftene, så ta godt vare på kvitteringer. Utgiftene skal være rimelige og nødvendige, så f.eks utgifter til dyr bunad dekkes ikke, men klær opp til en viss sum kan dekkes. Kvitteringene må ikke være over ett år gamle. Dersom far vil ha et eget selskap for barnet, kan han lage et eget og søke bidrag av deg for dette, sånn at det blir rettferdig. Gaver til konfirmanten dekkes ikke av særtilskuddet, det må man dekke selv. Det du skal være klar over er at dersom far på søknadstidspunktet har gått ned i inntekt eller er har blitt arbeidsledig eller lignende, risikerer du å ikke få noe bidrag til konfirmasjonen. Det tar dessuten tid å behandle søknaden, så jeg ville ikke holdt et dyrere selskap enn du har råd til selv, fordi det kan ta tid før du får pengene. Derfor anbefaler jeg deg å lage et flott selskap, men ikke dyrere enn at du har råd til det selv. Pengene du får dekket av far, kan jo f.eks brukes til en ekstra gave til konfirmanten. Når det gjelder at far har tjent mer enn dere trodde og at han derfor skulle ha betalt mer bidrag er ikke dette så veldig relevant i denne situasjonen, når man har en privat avtale, så skal bidragspliktige betale det man er blitt enige om. At det kunne ha vært mer hvis dere hadde fått det fastsatt av NAV, er ikke relevant og det blir feil å si at han ikke har betalt det han skulle. Bidragsbeløpet bestemmes av mange ting, og det er ikke mulig å få det 100% korrekt til enhver tid. Da må man søke om endring hele tiden, det er ikke spesielt hensiktsmessig og det blir dyrt hvis man skal få det fastsatt av NAV. Noen ganger er det bidragspliktige som har betalt "for mye" i en periode og noen ganger er det omvendt, men det jevner seg som regel ut. Takk for et fint svar. Jeg tenker ikke på de pengene jeg har "tapt" fordi han har løyet for meg ang. inntekt...Jeg nevnte det bare her, for å få frem et tydligere bilde av barnefar. Det er jo "litt" min egen skyld fordi jeg godtok privat løsning, og fordi jeg ikke selv fulgte med på hans inntekt. (Jeg var så dum at jeg trodde jeg kunne stole på hans ord om å si ifra når han gikk opp i lønn....) Men som sagt, dette ble med for å skape et bilde av barnefar, men også for å forklare hvorfor jeg føler at DENNE gangen bør han kunne bidra....
ini Skrevet 23. mai 2011 #67 Skrevet 23. mai 2011 Jeg tenker at far ikke trenger å inviteres. Har han interesse av å være der bør han jammen stå for like mye kakebaking og snittesmøring (eller hva du enn vil servere) som hva du gjør. Da inviterer man han ikke. Realistisk sett virker det ikke som om han har tenkt til å gjøre dette, og da trenger du heller ikke ha noe dårlig samvittighet for dette. Min kusine hadde den beste konfirmasjonen i verdenshistorien: Gressplen, partytelt, grilling og kaker! Det var veldig uformelt, men veldig koselig. Jeg satt i alle fall igjen med inntrykk av at folk syns det var supert, selvom det ikke var 4-retters middag og 25 forskjellige marsipankaker. Point being: Det trenger ikke bli dyrt. Man gjør hva man vil med det. 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2011 #68 Skrevet 23. mai 2011 Jeg tenker at far ikke trenger å inviteres. Har han interesse av å være der bør han jammen stå for like mye kakebaking og snittesmøring (eller hva du enn vil servere) som hva du gjør. Da inviterer man han ikke. Realistisk sett virker det ikke som om han har tenkt til å gjøre dette, og da trenger du heller ikke ha noe dårlig samvittighet for dette. Min kusine hadde den beste konfirmasjonen i verdenshistorien: Gressplen, partytelt, grilling og kaker! Det var veldig uformelt, men veldig koselig. Jeg satt i alle fall igjen med inntrykk av at folk syns det var supert, selvom det ikke var 4-retters middag og 25 forskjellige marsipankaker. Point being: Det trenger ikke bli dyrt. Man gjør hva man vil med det. Virker som om din kusine hadde en kjempefin konfirmasjon. Med stusselig servering, mente jeg lapskaus eller annen hverdagsmat. Man kan lage en rimelig men alikevel hyggelig konfirmasjon. Hvis man har familie eller gode venner, kan man be om hjelp til å f.eks bake, så kan man gi en gjenytelse når det måtte passe. Sier ikke at dette er aktuellt for ts, men for de som sliter litt mer kan det gjøres på den måten. Jeg går også for at ts skal søke om særtilskudd til konfen, å at hun ikke trenger å føle på det at far ikke inviteres. Far har ikke vært tilstede tidligere, så hvorfor akkurat denne dagen.
ini Skrevet 23. mai 2011 #69 Skrevet 23. mai 2011 Virker som om din kusine hadde en kjempefin konfirmasjon. Med stusselig servering, mente jeg lapskaus eller annen hverdagsmat. Man kan lage en rimelig men alikevel hyggelig konfirmasjon. Hvis man har familie eller gode venner, kan man be om hjelp til å f.eks bake, så kan man gi en gjenytelse når det måtte passe. Sier ikke at dette er aktuellt for ts, men for de som sliter litt mer kan det gjøres på den måten. Jeg går også for at ts skal søke om særtilskudd til konfen, å at hun ikke trenger å føle på det at far ikke inviteres. Far har ikke vært tilstede tidligere, så hvorfor akkurat denne dagen. Det er det jeg mener; søk om det! Har man ikke krav på det får man det heller ikke. Så enkelt er det bare. Men jeg syns at hvis far vil være tilstede i konfirmasjonen får han være tilstede som en far - ikke bare som en random gjest - og da må han også bidra med hjelp til å ordne i stand også. Det viktigste med dagen er på ingen måte at man serveres dyr mat eller at det skal være formelt. Konfirmasjonen er jo i dagens samfunn feiringen av at man går fra å være barn til litt mer voksen. Ønsker ts lykke til i alle fall, uansett hva hun velger tror jeg det blir bra. Virker i alle fall som hun har veldig lyst til å gjøre stas på barnet sitt den dagen, og den viljen når man langt med.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå