AnonymBruker Skrevet 20. mai 2011 #21 Skrevet 20. mai 2011 Jeg har også et barn med far som overhode ikke er intressert i barnet. Han betaler pent og pyntelig på det bidraget NAV har regnet ut og krever inn. Jeg kan heller ikke se for meg at faren kommer til å dukke opp i konfirmasjonen, men det kunne aldri falle meg inn å be han om mer penger til et selskap som han ikke er med å arrangerer. Selv om jeg kanskje hadde hatt krav på det. Jeg synes ikke du kan komme i etterkant å påstå at han har betalt for lite ettersom du selv har vært med på å lage avtalen du har med han. Og at det igjen skal være grunn for at du kan kreve han for penger til et selsap du selv ikke har råd til.
Gjest Gjest Skrevet 20. mai 2011 #22 Skrevet 20. mai 2011 Mye drittslenging på denne tråden, hadde funnet fram linker til tilskudd, skjemaer og informasjon som er konkret til problemstillingen. Slettet alt sammen for det hakkes ensidig på den ene siden (farsiden)
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2011 #23 Skrevet 20. mai 2011 Inviter fyren. Ikke for hans skyld, men for din egen. Hvis du gir ham regningen til en fest han ikke er invitert til får han masse medfølelse og sympati fra andre når han forteller omgangskretsen sin hvor slem og fæl du er. Inviter ham, så har du ditt på det tørre.
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2011 #24 Skrevet 20. mai 2011 Jeg synes at konseptet med at far skal betale selv om han ikke er tilstede smaker litt vondt. Jeg er helt med på at han ikke skal "slippe unna" ansvaret for barnet, men når situasjonen er så betent og han egentlig er en ikke-figur; hva er da vitsen med å halse etter han med regning for konfirmasjon? Personlig ville jeg nok bare ha latt han være samme ikke-person som han ellers er, og ikke tillagt han noen spesiell mening eller la han bli en brikke (som han jo blir om du forventer eller ønsker penger fra han). En konfirmasjon trenger ikke koste så mye at det må to inntekter for å betale den. Hvis det er tilfelle så er lista i utgangspunktet lagt for høyt. Og er egentlig konfirmasjonen en minnerik dag? Om du husker tilbake selv eller spør vennene dine; hva husker du fra konfen? Ikke så mye utover at det var gaver og jeg fikk penger og slekta var der. Hvilke lokaler man var i, hva man spiste og hvilken farge serviettene hadde legges knappast merke til. Han vet sikkert at sønnen hans skal konfirmeres. Kommer han til å gi han noen gave? Fint å lese tankene dine. Mange bra innspill...Han vet vel muligens at barnet skal konfirmeres neste år, men jeg er det nesten 100% sikker på at det ikke kommer noen gave derfra. Han har aldri gitt noe til jul eller bursdager før iallefall.. Inviter fyren. Ikke for hans skyld, men for din egen. Hvis du gir ham regningen til en fest han ikke er invitert til får han masse medfølelse og sympati fra andre når han forteller omgangskretsen sin hvor slem og fæl du er. Inviter ham, så har du ditt på det tørre. Dette har vel også vært min tanke. Jeg føler bare at fordi barnet absolutt ikke ønsker å ha faren i konfirmasjonen sin, så bør jeg respektere det. Ellers så føler jeg at jeg overkjører barnets følelser. Men jeg er nok enig at det blir jeg som får "dårlig omtale" hvis jeg krever penger av barnefaren. Kjenner bare at følelsene mine sliter litt med at en person bare kan stikke fra alt ansvar... Det stikker litt i meg... Takker til dere andre som har svar også... Har fått veldig mange gode svar.
Gjest pysepusen Skrevet 20. mai 2011 #25 Skrevet 20. mai 2011 Som skilsmissebarn med en far som ikke alltid har vært topp vil jeg bare si; hvis konfirmanten ikke vil ha pappaen sin der - ikke inviter ham. Jeg er så evig glad for at jeg ble hørt da jeg skulle konfirmeres. Hadde han vært der hadde dagen blitt helt feil og et dårlig minne. Nå er den et fint minne Så lenge pappaen ikke er til stede her eller gjør en innsats så skjønner jeg ikke hvorfor han skal bes.
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2011 #26 Skrevet 20. mai 2011 Dette har vel også vært min tanke. Jeg føler bare at fordi barnet absolutt ikke ønsker å ha faren i konfirmasjonen sin, så bør jeg respektere det. Ellers så føler jeg at jeg overkjører barnets følelser. Men jeg er nok enig at det blir jeg som får "dårlig omtale" hvis jeg krever penger av barnefaren. Kjenner bare at følelsene mine sliter litt med at en person bare kan stikke fra alt ansvar... Det stikker litt i meg... Ja, jeg er enig i dette, og jeg synes også at barnet burde bli hørt når barnet ikke ønsker å invitere faren. Men faren vil vel mest sannsynlig ikke komme uansett? Kanskje du kan spørre hovedpersonen selv om hva h*n foretrekker? Har h*n lest tråden og kjenner til konsekvenser og alternativer? Håper dere finner en bra løsning
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2011 #27 Skrevet 20. mai 2011 Du har nok rett på det, men mine tanker er at om far ikke er invitert (og jeg går ut fra at hans familie heller ikke er det da?) så hadde ikke jeg bedt om det... Hvorfor må far og hans fam være bedt for at ts skal kunne søke om tilskudd til konfen? De har jo aldri vist noe interesse for barnet, å jeg synes det ville vært unaturlig å be de i selskapet. Det er sikkert unaturlig for alle innvolverte parter at far og fam plutselig skal komme etter så mange år. Legger til at ingen i familien hans blir bedt heller. Det er ingen av dem som har ønsket noe kontakt... Jeg prøvde i flere år...men fant ut at det var best å la være... Enig med deg. Hvorfor be noen som aldri har vist interesse for barnet i tillegg til at de da heller ikke kjenner hverandre. Vil familien bli kjent med barnet må det være hyggeligere for alle parter at det gjøres i en annen setting der det ikke er så mange andre tilstede. Da hadde jeg sett litt annerledes på det og laget et selskap som kunne passet min økonomi. En konfirmasjon trenger ikke bli så dyr Nei, konfirmasjonen trenger ikke å bli så dyr, men hvorfor skal ikke konfirmanten kunne få en fin minnerik dag med litt økonomisk støtte fra far? Det er ikke konfirmantens feil eller valg at far og fam ikke har villet ha noe med h*n å gjøre under oppveksten. Ikke invitere hans fam? ikke far, men du vil ha dekning? verst jeg har hørt. Kansje konfen er rette tiden til å invitere både fam og far. Synes absolutt ikke at konfirmasjonen er den rette anledning til å invitere hverken far eller familien så lenge de hittil har vært fraværende. Da må det være hyggeligere for alle parter at det gjøres en annen dag da det ikke er så mange andre tilstede å konfirmanten har tid til å konsentrere seg om å bli kjent med familien. det er barnets val å ikke be far,men ditt å ikke be de andre. Hvilken historie dette barnet er vokst opp i. Hvilken historie som ligger bak her har hverken du, jeg eller noen andre noe med. En far kan faktisk velge å ikke ville ha noe kontakt med barnet sitt, å da har ikke mor noe eller barn noe de skulle ha sagt til det. At familien til far også velger å ikke ha kontakt kan nok heller ikke mor gjøre noe med. Det trenger ikke å ligge en dramatisk historie bak dette annet enn at far og hans familie ikke vil innvolvere seg i barnet. Min mening er at ts trygt kan søke om ekstra støtte fra far til konfirmasjonen uten at mor skal ha dårlig samvittighet for det. Jeg går utifra at det er mor som har stått for alle utgifter til barnet i alle disse årene (med noe hjelp fra bidraget) så hvorfor skal hun da ikke søke om ekstra støtte til en sånn dag. Den støtten det her er snakk om kan søkes om uavhengig om far er invitert eller ikke. Dette er til barnets beste å ikke til hverken far eller mors beste. 3
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2011 #28 Skrevet 20. mai 2011 Jeg har også et barn med far som overhode ikke er intressert i barnet. Han betaler pent og pyntelig på det bidraget NAV har regnet ut og krever inn. Jeg kan heller ikke se for meg at faren kommer til å dukke opp i konfirmasjonen, men det kunne aldri falle meg inn å be han om mer penger til et selskap som han ikke er med å arrangerer. Selv om jeg kanskje hadde hatt krav på det. Jeg synes ikke du kan komme i etterkant å påstå at han har betalt for lite ettersom du selv har vært med på å lage avtalen du har med han. Og at det igjen skal være grunn for at du kan kreve han for penger til et selsap du selv ikke har råd til. Hvis ts ikke har råd til selskap for barnet sitt så er viser det bare at det er behov for økonomisk støtte fra far. Dette er noe ts kan ha krav på, å far har sluppet utrolig billig unna i alle år siden han kun har bidratt med bidrag. 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2011 #29 Skrevet 20. mai 2011 Er i samme situasjon som deg TS. For vår del blir det nok mine foreldre som kommer til å bidra økonomisk slik at det blir et lite konf.selskap (jeg har mere enn nok med å skrape sammen en gave). Vi har tidligere søkt om ekstra bidrag i forbindelse med regulering men fikk avslag hvilket betyr at vi ikke kommer til å få noe ekstra innvilget til konfirmasjon heller. Man har rett til å søke om tileggsbidrag, men ikke rett til å få det innvilget. Dersom far får "nedsatt bidragsevne" får man ikke slike søknader innvilget.
Gjest Meena Skrevet 21. mai 2011 #30 Skrevet 21. mai 2011 Bare noen få ord fra meg: Jeg har gått noen runder i meg selv her, og tror jeg bare må være glad for at mitt barns far ønsker kontakt med sitt barn, og at han har bidratt i det minste litt økonomisk... Og må gå gå litt mer i meg selv og overse alle problem han skaper og alt han ikke gjør. Ting kunne vært så mye verre for oss ser jeg nå. Jeg kjenner på hele kroppen hvor vondt det må være for deg som mor når far ikke har interesse for deres felles barn. Jeg tror at om ikke konfirmanten ønsker far (eller fars familie) der, så etterkom konfirmantens ønske, og skap en fin fest for konfirmanten ut fra de midler dere har. Man kan lage en flott fest tross dårlig økonomi, både med å pynte med blomster fra hagen, og mat som ikke koster så mye. Få venninner til å lage kaker og lån heller penservice og duker om du selv ikke har. Jeg håper dere får en flott og minnerik konfirmasjonsdag, og ønsker dere lykke til
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2011 #31 Skrevet 21. mai 2011 Bare noen få ord fra meg: Jeg har gått noen runder i meg selv her, og tror jeg bare må være glad for at mitt barns far ønsker kontakt med sitt barn, og at han har bidratt i det minste litt økonomisk... Og må gå gå litt mer i meg selv og overse alle problem han skaper og alt han ikke gjør. Ting kunne vært så mye verre for oss ser jeg nå. Jeg kjenner på hele kroppen hvor vondt det må være for deg som mor når far ikke har interesse for deres felles barn. Jeg tror at om ikke konfirmanten ønsker far (eller fars familie) der, så etterkom konfirmantens ønske, og skap en fin fest for konfirmanten ut fra de midler dere har. Man kan lage en flott fest tross dårlig økonomi, både med å pynte med blomster fra hagen, og mat som ikke koster så mye. Få venninner til å lage kaker og lån heller penservice og duker om du selv ikke har. Jeg håper dere får en flott og minnerik konfirmasjonsdag, og ønsker dere lykke til Så du mener at siden far ikke er intressert i barnet så skal han få slippe unna sine økonomiske forpliktelser? Ville det også gjelde om det er snakk om regulering og briller?
Gjest Meena Skrevet 21. mai 2011 #32 Skrevet 21. mai 2011 Så du mener at siden far ikke er intressert i barnet så skal han få slippe unna sine økonomiske forpliktelser? Ville det også gjelde om det er snakk om regulering og briller? Jeg synes det ikke er riktig at far må betale for et selskap der ikke han eller hans familie er velkommen. Mor (snakker nå på generelt grunnlag) kan i teorien invitere på fest på Bagatelle, og la faren betale halvparten av regninga uten at han hverken kan si noe på det - eller delta... Legger til at jeg hadde ikke invitert far og hans familie om jeg var trådstarter, jeg hadde heller laget et selskap etter egen lommebok. Tror det er viktigere å ta hensyn til konfirmantens ønske, enn å måtte krangle med far om bidrag, og ev måtte be han. En fest kan bli akkurat sånn man gjør den til I utgangspunktet bør far (mener jeg) betale halvparten av selskapet, regulering og briller. Gjerne også bidra ekstra til sykkel osv også. Jeg aner ikke hva loven sier om dette, og regner med NAV har retningslinjer på dette. Det er både leit og urettferdig at enkelte fedre gir fullstendig blaffen, og jeg mener IKKE at noen skal slippe unna sine økonomiske forpliktelser nei... 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2011 #33 Skrevet 21. mai 2011 Jeg synes det ikke er riktig at far må betale for et selskap der ikke han eller hans familie er velkommen. Mor (snakker nå på generelt grunnlag) kan i teorien invitere på fest på Bagatelle, og la faren betale halvparten av regninga uten at han hverken kan si noe på det - eller delta... Legger til at jeg hadde ikke invitert far og hans familie om jeg var trådstarter, jeg hadde heller laget et selskap etter egen lommebok. Tror det er viktigere å ta hensyn til konfirmantens ønske, enn å måtte krangle med far om bidrag, og ev måtte be han. En fest kan bli akkurat sånn man gjør den til I utgangspunktet bør far (mener jeg) betale halvparten av selskapet, regulering og briller. Gjerne også bidra ekstra til sykkel osv også. Jeg aner ikke hva loven sier om dette, og regner med NAV har retningslinjer på dette. Det er både leit og urettferdig at enkelte fedre gir fullstendig blaffen, og jeg mener IKKE at noen skal slippe unna sine økonomiske forpliktelser nei... At far ikke "kan delta" har han vel valgt selv, å selvfølgelig skal det tas hensyn til at knfirmanten ikke ønsker å be far. Det trenger heller ikke å bli krangling ang bidrag til konf da mor søker om dette gjennom Nav. Det virker jo ikke som om de har kontaktsiden far har holdt seg unna. Er lite sannsynlig at far nå plutselig skulle dukke opp for å starte en krangel.
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2011 #34 Skrevet 21. mai 2011 Eksempler på utgifter som det kan gis særtilskudd til, er utgifter til tannregulering, briller og konfirmasjon. Dersom begge foreldrene har holdt selskap for barnet i forbindelse med konfirmasjon, kan de hver for seg sette fram krav om særtilskudd fra den andre til dekning av utgifter. Det er forutsatt at utgiftene er tilpasset en nøktern standard. Hentet fra NAV. Jeg tolker dette som at du kan søke særtilskudd fra far selv om han ikke er invitert. I en situasjon der foreldre og familier ikke går overens så kan man jo arrangere to konfirmasjoner. Du arrangerer en og far arrangerer en, og så kan dere begge søke tilskudd fra den andre. I deres tilfelle vil jo ikke far arrangere en egen konfirmasjon, men det får stå på hans egen kappe. En annen sak er at om han jobber mye svart så vil han kanskje ikke ha høy nok offisiell inntekt til at NAV vil kreve noe fra ham. Her finner du søknadsskjema. 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2011 #35 Skrevet 21. mai 2011 Jeg synes det ikke er riktig at far må betale for et selskap der ikke han eller hans familie er velkommen. Mor (snakker nå på generelt grunnlag) kan i teorien invitere på fest på Bagatelle, og la faren betale halvparten av regninga uten at han hverken kan si noe på det - eller delta... Nei, det kan hun ikke. Ifølge NAV skal standarden være nøktern for at man skal kunne kreve særtilskudd. 1
Gjest Gjest Skrevet 21. mai 2011 #36 Skrevet 21. mai 2011 Du har krav på særtilskudd til konfirmasjonen uansett om far er bedt eller ikke.Det er jo ikke slik at barnet ikke konfirmeres selvom det ikke har kontakt med far.Far plikter og bidra. Det skulle bare mangle at ikke faren skulle være med på å betale konfirmasjonen. Problemet er imidlertid at du neppe får dekket halvparten av utgiftene om det går via NAV, da de helt sikkert opererer med et tak for utgiftene. Jeg synes du må ha rett til å kreve at barnefaren betaler halvparten, uansett hvor dyr konfirmasjonen blir (kanskje med et lite forbehold dersom beløpet overstiger 1-2 millioner kroner).
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2011 #37 Skrevet 21. mai 2011 Det skulle bare mangle at ikke faren skulle være med på å betale konfirmasjonen. Problemet er imidlertid at du neppe får dekket halvparten av utgiftene om det går via NAV, da de helt sikkert opererer med et tak for utgiftene. Jeg synes du må ha rett til å kreve at barnefaren betaler halvparten, uansett hvor dyr konfirmasjonen blir (kanskje med et lite forbehold dersom beløpet overstiger 1-2 millioner kroner). Enig. Far har allerede sluppet veldig billig unna i.o.m at han kun har betalt bidrag i alle år. Han har jo aldri kommet med noen gaver til barnet å har sikkert heller ikke delt på andre utgifter som sykler, ski, fritidsaktiviteter, bursdagsgaver osv.
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2011 #38 Skrevet 21. mai 2011 Det skulle bare mangle at ikke faren skulle være med på å betale konfirmasjonen. Problemet er imidlertid at du neppe får dekket halvparten av utgiftene om det går via NAV, da de helt sikkert opererer med et tak for utgiftene. Jeg synes du må ha rett til å kreve at barnefaren betaler halvparten, uansett hvor dyr konfirmasjonen blir (kanskje med et lite forbehold dersom beløpet overstiger 1-2 millioner kroner). Mener du virkelig det? Skal bidragsmottaker ha rett til å kreve far for halvparten av utgiftene hvis hun steller istand en konfirmasjon som koster 100.000 kroner? Jeg synes NAV har fine regler på dette fordi de sier at man skal feire nøkternt. Vi brukte ca. 20.000 kr på konfirmasjon og følte da at vi feiret flott og ganske dyrt. Vi kunne klart oss med 10.000 kr og likevel fått en flott fest. Og hadde vi feiret hjemme (trangt om plassen, men trivelig og intimt) så hadde vi sluppet unna enda billigere. Jeg synes man må se an bidragsyters økonomi. Ingen skal trenge å sette seg i gjeld for å ha råd til å betale konfirmasjon. Jeg tenker at 5-10.000 kroner må være et passende bidrag for de fleste. Hvis faren heter Kjell Inge Røkke så hadde man kunnet forvente 100.000 kroner, men jeg regner med at ts ikke har en eks i den kategorien.
Gjest Gjest Skrevet 21. mai 2011 #39 Skrevet 21. mai 2011 Mener du virkelig det? Skal bidragsmottaker ha rett til å kreve far for halvparten av utgiftene hvis hun steller istand en konfirmasjon som koster 100.000 kroner? Selvfølgelig mener jeg dette. Dersom konfirmasjonen ikke koster mer enn 2-300.000 kroner, synes jeg barnefaren har å stille opp med halve beløpet uansett. Som sagt, er jeg mer usikker dersom konfirmasjonen er av det mer overdådige slaget til flerfoldige millioner kroner.
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2011 #40 Skrevet 21. mai 2011 Selvfølgelig mener jeg dette. Dersom konfirmasjonen ikke koster mer enn 2-300.000 kroner, synes jeg barnefaren har å stille opp med halve beløpet uansett. Som sagt, er jeg mer usikker dersom konfirmasjonen er av det mer overdådige slaget til flerfoldige millioner kroner. På KG er det vanlig at man bruker dette ikonet når man er ironisk: 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå