AnonymBruker Skrevet 21. mai 2011 #41 Skrevet 21. mai 2011 Hvis ts ikke har råd til selskap for barnet sitt så er viser det bare at det er behov for økonomisk støtte fra far. Dette er noe ts kan ha krav på, å far har sluppet utrolig billig unna i alle år siden han kun har bidratt med bidrag. Nå har mor vist i ale år når barnet skal konfirmeres, så hun burde lagt av penger til dette. 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2011 #42 Skrevet 21. mai 2011 Mener du virkelig det? Skal bidragsmottaker ha rett til å kreve far for halvparten av utgiftene hvis hun steller istand en konfirmasjon som koster 100.000 kroner? Jeg synes NAV har fine regler på dette fordi de sier at man skal feire nøkternt. Vi brukte ca. 20.000 kr på konfirmasjon og følte da at vi feiret flott og ganske dyrt. Vi kunne klart oss med 10.000 kr og likevel fått en flott fest. Og hadde vi feiret hjemme (trangt om plassen, men trivelig og intimt) så hadde vi sluppet unna enda billigere. Jeg synes man må se an bidragsyters økonomi. Ingen skal trenge å sette seg i gjeld for å ha råd til å betale konfirmasjon. Jeg tenker at 5-10.000 kroner må være et passende bidrag for de fleste. Hvis faren heter Kjell Inge Røkke så hadde man kunnet forvente 100.000 kroner, men jeg regner med at ts ikke har en eks i den kategorien. Jeg må ta opp gjeld for å holde konfirmasjon for mitt barn. Det er ikke bare selskapet men selve konfirmasjonsundervisningen som skal betales. Er fort oppe i nermere 10.000,- da og med min inntekt er det MYE. Far har nedsatt bidragsevne men tjener det dobbelte av meg og slipper unna. Nå har mor vist i ale år når barnet skal konfirmeres, så hun burde lagt av penger til dette. Sett at man hadde begynt å spare men ble satt over på aap..da ryker sparepengene fort.
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2011 #43 Skrevet 21. mai 2011 Nå har mor vist i ale år når barnet skal konfirmeres, så hun burde lagt av penger til dette. Å far har også vist at han har barn som skal konfirmeres, så han burde lagt av penger til dette. 2
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2011 #44 Skrevet 21. mai 2011 Jeg må ta opp gjeld for å holde konfirmasjon for mitt barn. Det er ikke bare selskapet men selve konfirmasjonsundervisningen som skal betales. Er fort oppe i nermere 10.000,- da og med min inntekt er det MYE. Hvor mye koster egentlig undervisningen? Sånn var min konfirmasjon: - Middag kun til nærmeste familie og faddere. Mamma laget lapskaus hjemme og serverte hjemme. Noen spiste på kjøkkenet, noen i stua. - Kaffe og kaker til litt flere. Mamma bakte et par bløtkaker, og vi fikk to kaker av noen kjente. - Kjolen min var enkel og billig. Skoene hadde jeg fra før. - Gaven min var selskapet pluss et smykkesett i sølv som jeg fikk tidlig på dagen for å ha til kjolen. Det eneste vi brukte ekstra penger på var fotografering i studio for å ha fine bilder til takkekortene, men det kunne man fint droppet. Foruten fotograferingen kostet herligheten ikke mer enn ca. 1500 kroner. Og jeg har kjempefine minner fra den dagen. Det MÅ ikke være dyrt! 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2011 #45 Skrevet 21. mai 2011 Undervisningen koster 3000,- her hvor vi bor.....så kommer klær og gave til konfirmanten. Joda, enkelt selskap. Baker to kaker og steker ei steik. 7 voksne og 4 barn må jo kunne kvalifisere som et beskjedent selskap.
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2011 #46 Skrevet 21. mai 2011 glemte å si at det i tilegg kommer utgifter på en konfirmasjonstur til danmark...kan jo si nei slik som jeg må gjøre med alt annet..
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2011 #47 Skrevet 21. mai 2011 Undervisningen koster 3000,- her hvor vi bor.....så kommer klær og gave til konfirmanten. Joda, enkelt selskap. Baker to kaker og steker ei steik. 7 voksne og 4 barn må jo kunne kvalifisere som et beskjedent selskap. 7000 kr til klær, gave og et beskjedent selskap? Er det nødvendig da?
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2011 #48 Skrevet 21. mai 2011 7000 kr til klær, gave og et beskjedent selskap? Er det nødvendig da? Mulig at jeg blingser litt fordi at jeg ikke har brillene på nå, men hvor står det 7000,- til klær
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2011 #49 Skrevet 21. mai 2011 Dere som mener at far skal slippe å betale bidrag i forbindelse med konfirmasjonen, mener dere seriøst at konfirmanten skal ha en stusselig konfirmasjon bare for å spare far for sine økonomiske forpliktelser? 1
Sulosi Skrevet 21. mai 2011 #50 Skrevet 21. mai 2011 Hva er egentlig normal gave fra en mor eller far til sin konfirmant da??? Venner av meg gir alt ifra 3000,- til 20 000,- til ungene.
Sulosi Skrevet 21. mai 2011 #51 Skrevet 21. mai 2011 Dere som mener at far skal slippe å betale bidrag i forbindelse med konfirmasjonen, mener dere seriøst at konfirmanten skal ha en stusselig konfirmasjon bare for å spare far for sine økonomiske forpliktelser? Personlig må jeg si at det er trist når konfirmasjonen, som er en gang i livet, skal være som en hvilken som helst bursdag. Særlig dersom det skal skyldes at en av foreldrene slipper å bidra.
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2011 #52 Skrevet 21. mai 2011 Mulig at jeg blingser litt fordi at jeg ikke har brillene på nå, men hvor står det 7000,- til klær Ja, hvor står det 7000 kr til klær? For i det innlegget du siterte står det "7000 kr til klær, gave og et beskjedent selskap". Og det var et enkelt lite regnestykke i forhold til at det ble skrevet at konfirmasjonen fort kostet rundt 10.000 kr og at undervisningen kostet 3000 kr. Hva som er normalt å gi barna i konf.gave? Tja, det kommer jo selvsagt sterkt an på økonomien i familien. Det jeg er vant til er rundt 2000-5000 kr fra foreldrene. Men det betyr ikke at det MÅ være så mye. Jeg mener ikke at far skal slippe å betale, langt ifra. Men jeg mener at man uansett må lage et selskap som står i stil med den økonomien man har. Mange foreldre som fortsatt bor sammen har jo heller ikke råd til å leie lokale og gi tusenvis av kroner i gave. Det er ingen selvfølge at en konfirmasjon skal være storslått. Og jeg som selv hadde det noen her vil kalle en "stusslig" konfirmasjon synes at dagen min var kjempeflott til tross for lite penger.
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2011 #53 Skrevet 21. mai 2011 Personlig må jeg si at det er trist når konfirmasjonen, som er en gang i livet, skal være som en hvilken som helst bursdag. Særlig dersom det skal skyldes at en av foreldrene slipper å bidra. Jeg synes også det er leit å se hvilke holdninger omverdenen har til saker som denne. Mange mener tydeligvis at det er greit at konfirmanten skal ha et stusselig - eller at dagen skal være som en hvilken som helst bursdag bare for å spare far for sin forsørgerplikt. Det virker rett og slett som at det er mange stemødre som svarer her, å som heller ikke er intressert i å bidra for sine stebarn. Må også si at jeg selv er stemor å har bidratt til mine stebarns konfirmasjoner både økonomisk, forberedelser og arbeid både før og etter. I dette tilfelle her er det far som har valgt 0 samvær. Det er far som har sørget for at barnet/ ungdommen ikke har hatt sin egen far å se opp til og som forbilde. Med dette så er det også far som har sørget for at det er unaturlig at han blir bedt i konfirmasjonen. Barnet/ ungdommen har ikke hatt noen valg her. Kan ikke huske at jeg har lest at far i dette tilfellet ikke har bidragsevne. Synes derfor det bare er rett og rimelig at far er med på å dekke utgiftene til konfirmasjonen. Det er som du sier en ting man gjør en gang i livet. I.o.m at far i dette tilfellet har valgt å være fraværende, har nok dette barnet vært vant til at det er endel ting som må forsakes da h*n kun har hatt en forelder som stiller opp. Da mener jeg både økonomisk, sosialt og praktisk. Kan ikke h*n få en konfirmasjon der det serveres god mat og ikke hverdagsmat som lapskaus er. Selv om man serverer søndagsmiddag eller koldtbord, trenger det ikke å bli så kostbart det heller.
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2011 #54 Skrevet 21. mai 2011 Jeg synes også det er leit å se hvilke holdninger omverdenen har til saker som denne. Mange mener tydeligvis at det er greit at konfirmanten skal ha et stusselig - eller at dagen skal være som en hvilken som helst bursdag bare for å spare far for sin forsørgerplikt. Det virker rett og slett som at det er mange stemødre som svarer her, å som heller ikke er intressert i å bidra for sine stebarn. Må også si at jeg selv er stemor å har bidratt til mine stebarns konfirmasjoner både økonomisk, forberedelser og arbeid både før og etter. I dette tilfelle her er det far som har valgt 0 samvær. Det er far som har sørget for at barnet/ ungdommen ikke har hatt sin egen far å se opp til og som forbilde. Med dette så er det også far som har sørget for at det er unaturlig at han blir bedt i konfirmasjonen. Barnet/ ungdommen har ikke hatt noen valg her. Kan ikke huske at jeg har lest at far i dette tilfellet ikke har bidragsevne. Synes derfor det bare er rett og rimelig at far er med på å dekke utgiftene til konfirmasjonen. Det er som du sier en ting man gjør en gang i livet. I.o.m at far i dette tilfellet har valgt å være fraværende, har nok dette barnet vært vant til at det er endel ting som må forsakes da h*n kun har hatt en forelder som stiller opp. Da mener jeg både økonomisk, sosialt og praktisk. Kan ikke h*n få en konfirmasjon der det serveres god mat og ikke hverdagsmat som lapskaus er. Selv om man serverer søndagsmiddag eller koldtbord, trenger det ikke å bli så kostbart det heller. Jeg har også tenkt tanken på at det er stemødre som er de som svarer så kvast. Men de fleste gir meg fine og godt begrunnede svar. Far har absolutt bidragsevne. Jeg vet at han ligger på 700 000/800 000 itillegg til mye svartjobbing (som selvsagt ikke blir med i Navs beregninger) Ser noen skrev at jeg burde vist om at barnet skulle konfirmeres og spart opp til det. Selvsagt har jeg gjort det. Jeg klarer å betale konfirmasjon, gave og klær selv, MEN barnet kunne fått en enda finere fest med litt tilskudd. Føler barnet fortjener det denne dagen.
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2011 #55 Skrevet 21. mai 2011 Jeg har også tenkt tanken på at det er stemødre som er de som svarer så kvast. Men de fleste gir meg fine og godt begrunnede svar. Far har absolutt bidragsevne. Jeg vet at han ligger på 700 000/800 000 itillegg til mye svartjobbing (som selvsagt ikke blir med i Navs beregninger) Ser noen skrev at jeg burde vist om at barnet skulle konfirmeres og spart opp til det. Selvsagt har jeg gjort det. Jeg klarer å betale konfirmasjon, gave og klær selv, MEN barnet kunne fått en enda finere fest med litt tilskudd. Føler barnet fortjener det denne dagen. Beklager... glemte igjen å skrive at det var meg TS, som skrev her....
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2011 #56 Skrevet 21. mai 2011 Jeg har også tenkt tanken på at det er stemødre som er de som svarer så kvast. Men de fleste gir meg fine og godt begrunnede svar. Far har absolutt bidragsevne. Jeg vet at han ligger på 700 000/800 000 itillegg til mye svartjobbing (som selvsagt ikke blir med i Navs beregninger) Ser noen skrev at jeg burde vist om at barnet skulle konfirmeres og spart opp til det. Selvsagt har jeg gjort det. Jeg klarer å betale konfirmasjon, gave og klær selv, MEN barnet kunne fått en enda finere fest med litt tilskudd. Føler barnet fortjener det denne dagen. Da syns jeg at du skal søke om bidrag til konfirmasjonen sånn at barnet får den konfirmasjonen h*n fortjener. Det skal du gjøre med god samvittighet, å jeg er sikker på at du klarer å lage en fin dag for konfirmanten din.
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2011 #57 Skrevet 22. mai 2011 Unnskyld meg, men nå blir jeg kraftig provosert her. "Det er sikkert stemødre som svarer kvasst og ikke vil bidra til stebarns konfirmasjon". For noe tull! Jeg er stemor, jeg betaler mer til mine stebarns konfirmasjon enn mannen min gjør (fordi jeg tjener mer og vi har felles økonomi), jeg gir av tid og penger for å gjøre stebarnas konfirmasjon så bra som mulig. Jeg har skrevet flere innlegg i denne tråden om hvor ts kan finne regler og søknadsskjema rundt det hun spør om og om at faren selvfølgelig bør gjøre sin plikt og bidra til barnets konfirmasjon. Men jeg har også skrevet at alle må gjøre det beste ut av det de har. Så DERSOM ts ikke klarer å få noe særskilt bidrag fra far så klarer hun helt sikkert å få til en flott konfirmasjon likevel. For det er helt fint mulig å stelle til fest uten å bruke flerfoldige tusenlapper på mat, klær og gave. Hilsen rritert stemor som er såååååå lei av å bli beskyldt for å stikke kjepper i hjulene for stebarna her på KG.
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2011 #58 Skrevet 22. mai 2011 Jeg synes også det er leit å se hvilke holdninger omverdenen har til saker som denne. Mange mener tydeligvis at det er greit at konfirmanten skal ha et stusselig - eller at dagen skal være som en hvilken som helst bursdag bare for å spare far for sin forsørgerplikt. Det virker rett og slett som at det er mange stemødre som svarer her, å som heller ikke er intressert i å bidra for sine stebarn. Må også si at jeg selv er stemor å har bidratt til mine stebarns konfirmasjoner både økonomisk, forberedelser og arbeid både før og etter. Det var jeg som skreiv dette innlegget her. Dette ble skrevet etter at jeg begynte å tenke på hvem det er som ikke unner en konfirmant et ok selskap, men bare et bursdagslignende selskap. Kom da fram til at det måtte være stemødre (sier ikke alle) som ikke vil være med på å dekke konfirmasjon til stebarna for at far skal slippe sine økonomiske forpliktelser. Unnskyld meg, men nå blir jeg kraftig provosert her. "Det er sikkert stemødre som svarer kvasst og ikke vil bidra til stebarns konfirmasjon". For noe tull! Jeg er stemor, jeg betaler mer til mine stebarns konfirmasjon enn mannen min gjør (fordi jeg tjener mer og vi har felles økonomi), jeg gir av tid og penger for å gjøre stebarnas konfirmasjon så bra som mulig. Jeg har skrevet flere innlegg i denne tråden om hvor ts kan finne regler og søknadsskjema rundt det hun spør om og om at faren selvfølgelig bør gjøre sin plikt og bidra til barnets konfirmasjon. Men jeg har også skrevet at alle må gjøre det beste ut av det de har. Så DERSOM ts ikke klarer å få noe særskilt bidrag fra far så klarer hun helt sikkert å få til en flott konfirmasjon likevel. For det er helt fint mulig å stelle til fest uten å bruke flerfoldige tusenlapper på mat, klær og gave. Hilsen rritert stemor som er såååååå lei av å bli beskyldt for å stikke kjepper i hjulene for stebarna her på KG. Hvilke mennesker tror du det er som ikke unner konfirmanten et fint selskap å ikke bare en lapskausmiddag med kun de nærmeste tilstede? Jeg mener ikke at konfirmanten skal få et stort og flott selskap til flere hundretusen, men et selskap innen rimelighetens grense. Å selv om far har valgt å ikke ha kontakt så bør barnet likevel få et fint selskap - uten lapskaus. Tenk så flaut å komme på mandag å fortelle at de spiste lapskaus til middag, selskapet besto av 7 personer og gaven var selskap og klær. Bare for at far skal slippe å betale. Sier ikke at dette er tilfelle i ts sin sak, men utifra hva enkelte her skriver, så bør konfirmanten nøye seg med det siden far ikke vil delta i barnets liv. 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2011 #59 Skrevet 22. mai 2011 Det var jeg som skreiv dette innlegget her. Dette ble skrevet etter at jeg begynte å tenke på hvem det er som ikke unner en konfirmant et ok selskap, men bare et bursdagslignende selskap. Kom da fram til at det måtte være stemødre (sier ikke alle) som ikke vil være med på å dekke konfirmasjon til stebarna for at far skal slippe sine økonomiske forpliktelser. Hvilke mennesker tror du det er som ikke unner konfirmanten et fint selskap å ikke bare en lapskausmiddag med kun de nærmeste tilstede? Jeg mener ikke at konfirmanten skal få et stort og flott selskap til flere hundretusen, men et selskap innen rimelighetens grense. Å selv om far har valgt å ikke ha kontakt så bør barnet likevel få et fint selskap - uten lapskaus. Tenk så flaut å komme på mandag å fortelle at de spiste lapskaus til middag, selskapet besto av 7 personer og gaven var selskap og klær. Bare for at far skal slippe å betale. Sier ikke at dette er tilfelle i ts sin sak, men utifra hva enkelte her skriver, så bør konfirmanten nøye seg med det siden far ikke vil delta i barnets liv. Jeg tror det er du og enkelte andre her som har et fryktelig skjevt bilde av stemødre. Selvsagt finnes det idioter av noen stemødre som ikke unner stebarna en fin konfirmasjon, akkurat som det finnes idioter av noen fedre som ikke orker å bidra til sitt eget barns konfirmasjon. Men å antyde at dette er normalen er rett og slett frekt. Alle de stemødre jeg kjenner bidrar kjempemasse i sine stebarns liv, både økonomisk og praktisk. Og tilbake får man dritt om at man ikke bryr seg om barna, man er den slemme fæle stemoren. At det faller seg naturlig for deg å tenke at stemor er den eneste som ikke unner barna noe godt sier mest om deg og ditt skjeve bilde av verden. Jeg har selv vokst opp i en familie med dårlig råd, så jeg vet hva det vil si å komme på skolen og fortelle at vi hadde lapskaus til middag og at pengegavene jeg fikk fra slekt og venner ikke utgjorde stort mer i totalen enn det de andre fikk fra bestemoren sin. Klart det ikke er morsomt å være den som fikk minst, men det har heller ikke gitt meg arr på sjela. I min familie lærte vi å sette pris på det vi hadde istedet for å beklage oss over det vi ikke hadde. Jeg mener at selvsagt skal far i denne saken bidra til sitt barns konfirmasjon, noe annet ville vært direkte pinlig for ham og veldig dårlig gjort. MEN, dersom ts ikke ønsker å kreve særskilt bidrag (hun har skrevet noe om at hun ikke synes det er helt uproblematisk for henne å søke om dette), eller at hun ikke får gjennomslag for søknaden, så finnes det fortsatt muligheter for å lage en flott konfirmasjon som barnet kan huske med gode minner i mange år. Oppsummert: Far bør definitivt bidra. Men dersom det er umulig å få ekstra bidrag så blir sikkert konfirmasjonen flott uansett. Hilsen fortsatt irritert stemor
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2011 #60 Skrevet 22. mai 2011 At det faller seg naturlig for deg å tenke at stemor er den eneste som ikke unner barna noe godt sier mest om deg og ditt skjeve bilde av verden. Hilsen fortsatt irritert stemor Å fortsatt irritert stemor har enda ikke svart på hvilke type personer hun tror ikke unner konfirmanten et skikkelig selskap - så lenge det ikke er stemor.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå