Gå til innhold

Bidrag til konfirmasjon

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Logger ut for dette spørsmålet.

Jeg har et barn med en mann som er null niks interisert i barnet. Han har ikke løftet en finger, aldri besøk barnet eller bidratt med annet enn de pengene han MÅ ut med gjennom bidrag.

Jeg gikk med på privat avtale, for da gikk pengene rett til barnet. Han lovte å gi beskjed ved lønnsøkning, noe han selvsagt ikke gjorde. Da jeg oppdaget det, nektet han å tilbakebetale meg...

Ja, ja... de pengene ser jeg på som tapt... (det er ikke lett å følge med på hans inntekt gjennom skattelister heller, for han har så mye forskjellig gjeld, og svartjobber)

Nå nærmer det seg konfirmasjon for barnet. Barnet ønsker ikke å be han, og det føler jeg at barnet bør få bestemme. (Jeg er vel også 100% sikker på at han ikke ville kommet)

Så til spørsmålet mitt... Kan jeg kreve han for penger til konfirmasjon når vi ikke ber han? Hva kan jeg evt kreve?

Har søkt og søkt på NAVs sider, men finner ikke ut av det..

Har også hørt at det går ann å "kreve" hjelp til tannregulering... Gjelder det også andre ting...

Har ingen planer om å være grådig, men hvis vi "har krav på" mer fra han, syntes jeg ikke han skal skli rett unna denne gangen også...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan via NAV sende en søknad om dekning/bidrag til konfirmasjon og tannregulering. Du skal finne info om dette på NAVs sider.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk med på privat avtale, for da gikk pengene rett til barnet. Han lovte å gi beskjed ved lønnsøkning, noe han selvsagt ikke gjorde. Da jeg oppdaget det, nektet han å tilbakebetale meg...

Ja, ja... de pengene ser jeg på som tapt... (det er ikke lett å følge med på hans inntekt gjennom skattelister heller, for han har så mye forskjellig gjeld, og svartjobber)

Nå nærmer det seg konfirmasjon for barnet. Barnet ønsker ikke å be han, og det føler jeg at barnet bør få bestemme. (Jeg er vel også 100% sikker på at han ikke ville kommet)

Så til spørsmålet mitt... Kan jeg kreve han for penger til konfirmasjon når vi ikke ber han? Hva kan jeg evt kreve?

Ja, du kan kreve Nav om bidrag fra far til konfirmasjon (samt briller og tannregulering). Ta en telefon til Nav og de hjelper deg med riktig info.

Jeg har uthevet det du skriver om at du valgte privat avtale for da gikk pengene rett til barnet. Det gjør det jo også selv om du tar det via nav. Her må du forklare hvordan du tenker.Når mannen er så lite samarbeidsvillig så hadde jeg bedt om at nav beregnet bidraget samt krevde det inn.

• Liker 3
Skrevet

Ja, du kan kreve Nav om bidrag fra far til konfirmasjon (samt briller og tannregulering). Ta en telefon til Nav og de hjelper deg med riktig info.

Jeg har uthevet det du skriver om at du valgte privat avtale for da gikk pengene rett til barnet. Det gjør det jo også selv om du tar det via nav. Her må du forklare hvordan du tenker.Når mannen er så lite samarbeidsvillig så hadde jeg bedt om at nav beregnet bidraget samt krevde det inn.

Enig med anonym her. Da slipper du å overhodet forholde deg til han, men kan ta alt gjennom det offentlige.

Bidraget går jo til barnet uansett som det sies, men om det brukes til å kjøpe bleier, olabukser eller til å betale strømregning har jo ikke han noe med.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg får sjekke litt mer inne på Nav.. Tror jeg har lest om det før, men nå finner jeg det ikke...

Ang. penger rett til barnet, så slapp vi gebyrer ved privat avtale. Mulig ikke dette utgjør noe særlig, så det hadde vært bedre å tatt alt gjennom Nav... Ble bare så lei hele mannen og kverulering at jeg sa ja til privat avtale. (Jeg har regna ut bidraget utifra Navs kalkulator, men jeg vet jo ikke om inntekten hans stemmer helt...og det finner vel ikke Nav ut heller, siden det foregår endel svart jobbing....)

Men som sagt, jeg bryr meg ikke så mye mer om bidraget.. Han betaler en sum og det gjør han heldigvis hver mnd, så er jeg fornøyd med det...

Tenkte kanskje det måtte bli en felles avtale mellom oss ang. konfirmasjon og ikke en søknad gjennom Nav siden vi har privat avtale..

AnonymBruker
Skrevet

Du har nok rett på det, men mine tanker er at om far ikke er invitert (og jeg går ut fra at hans familie heller ikke er det da?) så hadde ikke jeg bedt om det...

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du har nok rett på det, men mine tanker er at om far ikke er invitert (og jeg går ut fra at hans familie heller ikke er det da?) så hadde ikke jeg bedt om det...

Det var vel i utgangspunktet min mening også...men så ser jeg jo at det er vanskelig å få til et skikkelig selskap på kun min inntekt... (men alt går jo....)

Itillegg vet jeg jo at han har snytt oss for mange penger ved å ikke opplyse og dermed øke bidraget på flere år.. Så jeg føler jo ikke at jeg krever så mye her....på en måte...

Men jeg er usikker....

AnonymBruker
Skrevet

Det var vel i utgangspunktet min mening også...men så ser jeg jo at det er vanskelig å få til et skikkelig selskap på kun min inntekt... (men alt går jo....)

Itillegg vet jeg jo at han har snytt oss for mange penger ved å ikke opplyse og dermed øke bidraget på flere år.. Så jeg føler jo ikke at jeg krever så mye her....på en måte...

Men jeg er usikker....

Glemte å skrive at det var meg TS, som skrev dette...

Legger til at ingen i familien hans blir bedt heller. Det er ingen av dem som har ønsket noe kontakt... Jeg prøvde i flere år...men fant ut at det var best å la være...

AnonymBruker
Skrevet

Men jeg er usikker....

Da hadde jeg sett litt annerledes på det og laget et selskap som kunne passet min økonomi. En konfirmasjon trenger ikke bli så dyr :)

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Logger ut for dette spørsmålet.

Jeg har et barn med en mann som er null niks interisert i barnet. Han har ikke løftet en finger, aldri besøk barnet eller bidratt med annet enn de pengene han MÅ ut med gjennom bidrag.

Har søkt og søkt på NAVs sider, men finner ikke ut av det..

Har også hørt at det går ann å "kreve" hjelp til tannregulering... Gjelder det også andre ting...

Har ingen planer om å være grådig, men hvis vi "har krav på" mer fra han, syntes jeg ikke han skal skli rett unna denne gangen også...

Ikke invitere hans fam? ikke far, men du vil ha dekning? verst jeg har hørt. Kansje konfen er rette tiden til å invitere både fam og far.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Glemte å skrive at det var meg TS, som skrev dette...

Legger til at ingen i familien hans blir bedt heller. Det er ingen av dem som har ønsket noe kontakt... Jeg prøvde i flere år...men fant ut at det var best å la være...

det er barnets val å ikke be far,men ditt å ikke be de andre. Hvilken historie dette barnet er vokst opp i.

AnonymBruker
Skrevet

Ikke invitere hans fam? ikke far, men du vil ha dekning? verst jeg har hørt. Kansje konfen er rette tiden til å invitere både fam og far.

TS her:

Hva er det som gjør deg så sint? Du må ha det vondt inne i deg selv som sprer så stygge ord.

Ser du ikke hva jeg har skrevet? Jeg har prøvd å få til kontakt hele tiden, bedt faren og familien flere ganger, men de ønsker ingen kontakt. Jeg har alltid sagt at vår dør står åpen for dem. Jeg bærer ingen nag, og er alltid blid ovenfor dem.

Grunnen til at jeg tenkte på spørsmålet ang. dekkning var jo bla. annet fordi barnefar opp gjennom årene har betalt barnet MYE mindre enn barnet har krav på. Jeg føler derfor innerst inne, at han kan hjelpe til med dette... (mulig jeg er kravstor i dette, og derfor spør jeg her)

Jeg kan gjerne be både barnefar og familien hans jeg. Men barnet mitt ønsker ikke det. Barnet har selv dannet seg et bilde av barnefar. Barnefar bor i nærmiljøet, og av den grunn treffes de jo i enkelte settinger... Dette har aldri vært positivt for barnet.

Barnet vet også at døren står åpen for familien og faren, men at de velger å ikke komme.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

det er barnets val å ikke be far,men ditt å ikke be de andre. Hvilken historie dette barnet er vokst opp i.

TS her.

Litt utsikker på hva du mener. Men slik jeg ser det, er det et valg å be gjester noe jeg og barnet tar mer eller mindre i fellesskap.

Det er barnets store dag, og jeg vil ikke tvinge barnet til å be noen det ikke ønsker. Men jeg har jo mulighet til påvirke barnets valg endel, ved å diskutere med det.

Og selvsagt ville jeg tatt en siste avgjørelse hvis jeg fant barnets valg helt urimelig.

Barnet har ikke vokst opp med at jeg har sagt noe galt. Det gale som har kommet frem har barnefaren selv vist barnet. Jeg prøver fortsatt å være positiv, ellers vil vi jo bare sitte her og sutre og klage over en mann vi ikke kan (selvsagt) få til å forandre mening. Og da er det vi som får en slitsom hverdag.

Skrevet

Min første reaksjon er at det ikke er riktig å kreve at far betaler for et selskap han ikke er invitert til .

Det kan selvfølgelig være andre omstendigheter , men jeg tror at om du ønsker bidrag til konfirmasjonen må du invitere far og hans famile.

Så kan de jo bare takke nei om de ikke er interessert i å komme .

Hvis de ikke inviteres blir det jo et mindre selskap og ikke så dyrt .

• Liker 2
Gjest annemor30
Skrevet

Du har krav på særtilskudd til konfirmasjonen uansett om far er bedt eller ikke.Det er jo ikke slik at barnet ikke konfirmeres selvom det ikke har kontakt med far.Far plikter og bidra.

• Liker 3
Skrevet

Jeg synes at konseptet med at far skal betale selv om han ikke er tilstede smaker litt vondt.

Jeg er helt med på at han ikke skal "slippe unna" ansvaret for barnet, men når situasjonen er så betent og han egentlig er en ikke-figur; hva er da vitsen med å halse etter han med regning for konfirmasjon?

Personlig ville jeg nok bare ha latt han være samme ikke-person som han ellers er, og ikke tillagt han noen spesiell mening eller la han bli en brikke (som han jo blir om du forventer eller ønsker penger fra han).

En konfirmasjon trenger ikke koste så mye at det må to inntekter for å betale den. Hvis det er tilfelle så er lista i utgangspunktet lagt for høyt. Og er egentlig konfirmasjonen en minnerik dag? Om du husker tilbake selv eller spør vennene dine; hva husker du fra konfen? Ikke så mye utover at det var gaver og jeg fikk penger og slekta var der. Hvilke lokaler man var i, hva man spiste og hvilken farge serviettene hadde legges knappast merke til.

Han vet sikkert at sønnen hans skal konfirmeres. Kommer han til å gi han noen gave?

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde laget en koselig konfirmasjon for barnet mitt, uten å ta med far på noen som helst måte. Dette trenger ikke å bli så dyrt, hvis man får litt hjelp og har middagen hjemme. Dette har ingenting med at jeg mener at far skal slippe unna, men vi damer må lære oss å slutte å prøve å oppdra udugelige fedre og heller gjøre en ekstra innsats selv. Lykke til!!

• Liker 2
Skrevet

Hjertelig enig Sophie-Ann!

Det får være hans tap at han bryr seg så lite at han ikke engang vil delta på merkedager og høytider. Dette vil bite han i rompa når han etterhvert skjønner hva han har gjort. Da er det kanskje for sent...

Gjest Gjest
Skrevet

Du kan hente søknad om særtilskudd fra far hos NAV, husk å spare på ALLE kvitteringer som har med konfirmasjonen å gjøre.

Vi gav en jevn faen og betalte alt selv, og sendte invitasjon. Han hadde skamvett nok til å vise seg og hadde med et par tusen til konfirmanten.

Skrevet

Jeg ville laget til en fest du har råd til, og latt far seile sin egen sjø.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...