Gå til innhold

Tabu å syntes at bryllup er kjedelig?

Gjest Vampen

Anbefalte innlegg

Jeg var så heldig at jeg fikk ÆREN av å være en av 20 nøye utvalgte kaffegjester i et bryllup med 120 middagsgjester. Tenk, jeg var så heldig at jeg slapp å lide meg gjennom middagen med fetter Bjørnulf som kavaler, med kleine taler fra ørtogførti taletrengte mennesker og ikke minst et utall hjemmesnekrede sanger. Det var utrolig trivelig å sitte i gangen på selskapslokalet å vente fra kl 20:00 (som vi var bedt til) til de endelig var ferdig med alle talene og sangene ved 22-tiden. Vi koste oss fælt vi, ble godt kjent og fikk til og med et glass sjampis å kose oss med mens vi ventet. Da vi endelig kom inn følte vi oss veldig spesielle og beærete, vi fikk et eget bord å kose oss ved og vi koste oss gjennom mye krampaktig small-talk, mens alle de andre som hadde funnet tonen gjennom de forferdelige talene og sangene holdt sammen ved hovedbordet. Da kaffen var over og festen skulle fortsette var brudeparet generøse nok til å sørge for at baren tok både kort og kontanter, så vi hadde anledning til å bedøve oss litt til blodpris utover kvelden. Nattmat slapp vi også unna, så det da var jo bedøvelsen vi fikk kjøpt i baren enda mer effektiv... :skaal:

Jeg følte virkelig at det var verdt både gave, ny kjole og frisørbesøk - vi 20 var jo tross alt nøye utvalgt blant 140 gjester...

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

åå jeez! ja du var virkelig heldig skjønner jeg.

Hvorfor skal han ha så jæææævli mange gjester egentlig? tror om jeg skulle bedt så mange så hadde ikke over halvparten vært intressert i å komme.

Nå har jeg jo de nærmeste nærme og de føler jeg virkelig har lyst å tilbringe denne dagen med oss. Jeg hadde værtfall ønsket det med nære venner/familie. Så jeg håper de vil komme og ikke bare stiller opp for å være snill :gjeiper:

Jeg var i bryllup i fjor der det ble en del mennesker, og jeg snakka vel med brudeparet i ca 5 min den kvelden. Sånn vil ikke jeg ha det. Vil ha tid til alle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carleigh-Ann

Gruer meg nesten til å dra i bryllup i sommer når jeg leser om alt det rare her :)Taler er noe av det kleineste jeg vet. Sanger er også teit. Heldigvis kommer flere av mine venninner, så jeg har noen å snakke med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for fantastisk søndagsunderholdning!! :fnise:

Hilsen ei som er så allergisk mot bryllup at hun giftet seg i utlandet uten å si det til noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gruer meg nesten til å dra i bryllup i sommer når jeg leser om alt det rare her :)Taler er noe av det kleineste jeg vet. Sanger er også teit. Heldigvis kommer flere av mine venninner, så jeg har noen å snakke med.

uff, sanger er helt forferdelig. Håper virkelig ingen har laga det. Da tror jeg at jeg dør litt på meg. Heldigvis er ikke min familie sånne som lager sånne teite havre-sanger. Men familien hans derimot. IIIIIIK! Håper de har blitt for gamle til å orke å ordne sånt :fnise:

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom på bryllupet til søskenbarnet mitt for noen år siden. Det var virkelig planlagt med tanke på at gjestene skulle ha en fin dag... De giftet seg på hjemstedet til brudgommen, et lite sted langt uti gokk som "ingen" har hørt om. Jeg stod opp i "otta" for å gjøre meg klar og komme meg til vielsen klokka 12. Etter vielsen hadde vi heldige gjestene drøye fire (!!!) timer på oss til å utforske stedet mens brudeparet ble fotografert på en eller annen spesiell plass en times kjøring unna. Selskapslokalet åpnet elskverdig nok dørene kl 17, en hel time før middagen skulle begynne. Vi koste oss fælt vi, fikk oss en bedre lunsj på stedets (eneste) gatekjøkken og fikk lest VG, Dagbladet og lokalavisa fra perm til perm. Inkludert rubrikkannonsene. Tror hun på gatekjøkkenet følte det var en litt surrealistisk opplevelse å ha 20-30 festkledde mennesker i burgerkø :fnise: .

Da vi kom til selskapslokalet ble det servert velkomstdrink og omsider fikk vi satt oss til bords. Bordet var overdådig pyntet og vi gjestene fikk hver vår lindegrønne chiffonpose med M&Ms i lindegrønt og creme. Middagen varte og rakk, det var fem retter og taler fra alt fra nær familie, via studiekamerater og kolleger. "Høydepunktet" var vel brudens noe beduggede forlover som fant det passende å fortelle om venninnes noe mislykkede kjærlighetsliv i studietiden. Kleint! Vi fikk også "gleden" av å synge med på mange mer eller mindre pinlige festsanger og noen morsomme selskapsleker fikk de jammenmeg skviset inn også. Vi hadde det så artig atte...

Etter middagen som varte i nesten fem(!) timer slapp endelig kaffegjestene som hadde sittet på gangen og kost seg et par timer inn og det var tid for kaker kaffe og dans ut i de små timer. Det var fri bar, noe mange satt stor pris på (selv om de sannsynligvis ikke var like fornøyde dagen derpå...) og siden brudeparet hadde droppet nattmat var det mange som ble i fælt så fin form utover natta. Det østeuropeiske one-man-bandet gjorde en strålende innsats, Waldemar Hoff ville vært stolt, og utpå kvelden tok DJ-Dan's alter ego over. En strålende kveld som ble avsluttet med overnatting i campinghytte på den lokale campingplassen. Joa!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Favours" er noe tull! Jeg har aldeles ikke bruk for hverken roseformede duftlys eller flaskeåpnere formet som Eiffeltårnet. Servietter med monogram og annet fjas er også totalt overflødig... Har vært i bryllup der brudeparet har svidd av masse penger på "staffasjen" (jeg vet mye kan fås billig på eBay og fra kina på nett, men det koster uansett penger) som gjestene jevnt over ikke bryr seg om, men har spart inn på ting som faktisk betyr noe for gjestene. Hva med å sørge for litt enkel matservering i ventetiden mellom vielse og middag om den blir lang? Eller være litt mer generøse med vinen til maten, eventuelt gi gjestene et par bonger til baren?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trenger hjelp fra Gjestzillas!

Etter vielse, som kun vil ta 30 min, er det mottakelse med kaffe og kake, te, osv. Gifter oss i et annet land (Han er derfra, og jeg har bodd her i 6 år og skal fortsette med det), så alle som kommer fra Norge blir selvsagt med på middag, sammen med nærmeste familie men til vielse kan hvem som ønsker komme av de som bor her i landet.

Så, da blir det altså kake og kaffe etc rundt klokken 14.30 til 16.00

Middag klokken 17.00 til ca 19.00,

Fest: 19.30, men åpner dørene tidligere for de som ville komme til vielsen men ikke er med på middagen. Under festen blir det også servert småmat kontinuerlig og åpen bar.

Fått høre at de utenom nærmeste familie som selv velger å komme til vielse beregner å gå ut og spise et sted selv, men de får jo selvfølgelig kaffe og kake evt snitter i lokalet etter vielsen.

Hvordan høres dette ut? Jeg vil virkelig ikke at de som ønsker å være tilstede under vielse OG fest på kvelden skal vente i evigheter, men i bunn og grunn ønsker jeg ikke å stresse på dagen heller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trenger hjelp fra Gjestzillas!

Etter vielse, som kun vil ta 30 min, er det mottakelse med kaffe og kake, te, osv. Gifter oss i et annet land (Han er derfra, og jeg har bodd her i 6 år og skal fortsette med det), så alle som kommer fra Norge blir selvsagt med på middag, sammen med nærmeste familie men til vielse kan hvem som ønsker komme av de som bor her i landet.

Så, da blir det altså kake og kaffe etc rundt klokken 14.30 til 16.00

Middag klokken 17.00 til ca 19.00,

Fest: 19.30, men åpner dørene tidligere for de som ville komme til vielsen men ikke er med på middagen. Under festen blir det også servert småmat kontinuerlig og åpen bar.

Fått høre at de utenom nærmeste familie som selv velger å komme til vielse beregner å gå ut og spise et sted selv, men de får jo selvfølgelig kaffe og kake evt snitter i lokalet etter vielsen.

Hvordan høres dette ut? Jeg vil virkelig ikke at de som ønsker å være tilstede under vielse OG fest på kvelden skal vente i evigheter, men i bunn og grunn ønsker jeg ikke å stresse på dagen heller..

Så hvis jeg forstår deg riktig er det noen gjester som kun skal i vielsen og på festen? Så det blir et rom fra 16:00 til 19:30?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i landet er det vanlig at man går til middag med nærmeste familie, og det er det vi også skal.

Til vielse og fest kan så også si hvem som helst komme,alså da venne av svigermor som gjerne vil se oss bli gift, fordi hun kjenner til min samboer som liten osv. Det er altså ikke bare familie og venner som kan komme i vielse, og hva de gjør etter vielse og kake og kaffe er jo samma, de velger jo selv om de vil komme i vielse eller om de ikke gjør det.

De som blir invitert til fest på kvelden er jo da andre venner og sånt som onkler og tanter. Igjen, onkler og tanter og søskenbarn er ikke med til middag, det er kun foreldre, besteforeldre og søsken samt de som kommer langveis fra Norge. De jeg kan tenke meg som er invitert til festen, ønsker kanskje noen av de også å komme til vielsen, det vet jeg ikke. Det blir altså da fra ca 16.00 til 19.00 at disse menneskene trenger ordentlig mat, siden de ikke er nærmeste familie. Det er en større by og de fleste bor ikke langt unna, 1 time med bil.

På min samvittighet tenker jeg at kanskje vi må stelle i stand en restaurant de kan dra på i mellomtiden, og kanskje betale 50 % av mat eller noe jeg vet ikke. Selv hadde jeg ikke forventet dette.. Min svigerforeldre sier det kun er vanlig å spandere mat og drikke på festen og kake og kaffe etter vielse, men at de som ikke er til middag betaler dette selv mellom vielse og fest.

Huff, mye rot å skulle forklare. Til fest blir det invitert ca 80 stk, og hele dagen legger jeg opp til at skal være heller informell, kom gjerne i olabukse og en fin skjorte for min del. Jeg kan ikke betale middag for de 80 stk som kommer for å se vielse og for å være med på fest senere =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres mye bedre ut å være bedt på bryllupsfest, enn å være kaffegjest ihvertfall :) (kan være godt å slippe middagen også egentlig....gjeeesp)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det klart verste er folk som inviterer venner som bor en helt annen plass i landet/verden på kaffe. Nei tusen takk, skal jeg bruke x antall tusen på flybilletter, hotellopphold og gaver for en slunk sur kaffe?

Dette kombineres gjerne med en ønskeliste hvor billigste gave koster 2500 kroner.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...

Etter å ha tilbrakt aaaaalt for mange timer med klein småprat med mennesker som jeg trolig har hilst på minst fire ganger og fortsatt ikke husker navnet på, fulle folk som tror de er rambo, dansere som bruker bena dine som danseplass, taler som kneler selv den sterkeste sjel, sult, seig mat og mennesker jeg rett og slett ikke liker (phu..) har jeg tatt en beslutning (ny pers rekord på lengste setning forresten): Når jeg skal sveive inn gubben en gang for alle - så stikker jeg kort og greit av.

Dette vil selvfølgelig skape harme hos våre 250 slektninger som så klart venter å bli invitert. Jeg har forståelse for at alle gamle tanter stryker oss fra julekortlista (seriøst, jeg gidder jo aldri å skrive noen selv likevel). Og nei, jeg skal ikke engang forvente gaver - vær så snill, vi har ræl nok fra før. Får vi flere kaffeserviser nå må jeg sette igang et eget loppemarked.

La oss nå for all del være ærlige: Jeg møter gamle tanter og søskenbarn i ørten ledd hvert tidene år, jeg kjenner knapt halvparten - og det er mindre en en halvpart av dem igjen jeg faktisk liker.

Så TAKK for denne tråden, den minte meg på hvor ufyselig brylluper egentlig er. Og jeg kan med fred i sjelen stryke hele gjestelisten. Jeg blir en mye mer harmonisk og unngår økonomisk ruin, så får jeg leve med snurte slektninger :hoppendeglad:

Endret av Crow
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns da det er vel så mange innlegg som sier: "Du trenger ikke møte opp hvis du ikke vil" når folk forteller om bryllupp de ikke har lyst til å gå i. Jeg syns i tillegg det er svært sjeldent at brudepar gifter seg på fjellhyller og forventer gallaantrekk i kanoer, osv. At man må ta seg fri fra jobb eller reise langt for å komme i bryllupp er jo et problem for mange, men alternativet er at brudeparet ikke ber deg fordi de syns du bor for langt unna, og det er vel heller ikke ok? Det kunne jo tenkes du syntes det var koselig med en tur til hjemstedet eller hvor enn de skal gifte seg, og det er da fritt fram for å takke nei til en invitasjon.

Jeg syns ærlig talt at TS er utrolig negativ og lager problemer ut av ting som ikke burde være noe problem.

Hvis noe du er bedt på er et ork og en pine, ja så takk nei! Verre er det ikke :sjenert:

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan syntes bryllup er kjedelig, men av respekt for brudeparet, så hold kjeft om det.

Har til dags dato aldri vært i bryllup som er kjedelig. :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er så uhøflig at eg ikkje går i bryllup :) Sender ein blomst og eit kort. Sånn har det vore dei siste 6 åra, men no når eg har sambo så veit eg ikkje, mulig eg må... Men han seie og helst nei, så vi e ganske på samme side der ;) Har stort sett vore i kjedelege bryllup. Så sidan eg, ukristeleg som eg er, prøver å leve etter regelen "gjer mot andre som du vil andre skal gjera mot deg", så eg/ vi skal kun ha foreldre og søsken når vi gifte oss :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har ikke lest hele tråden men melder meg gjerne inn i deres forening. Dette bryllup maset som folk dirver med kan rett og slett være patetisk. Det er skapt utifra yttre forventninger som paret(les dama) på død og liv må oppfylle. Hurra for det ytre! Hurra for det perfekte par, den flotteste middagen og alt det der............

Jeg skal gifte meg, men har ikke prestasjonsangst for at det ikke blir "slik eller sånn. Jeg er derimot stolt av at vi skal lage vår egen greie helt uten press på hverken oss selv eller gjestene. Mulig svigemor kommer til å skrukke nesa litt, men det må hun bare får lov til:)

Nei til dyre bryllup som bare brukes som et statussymbol!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gorgonzola

Som æresmedlem i Forente Gjestzillaers Støtteforening, så tror jeg faktisk at jeg må påstå at jeg pr dags dato ikke har vært i et eneste bryllup som ikke er boooooooooring! :sleeping: ...............

Bryllup! :rasende: :rasende: :rasende:

:skratte: :skratte: :skratte:

Fornøyelig beskrivelse, rett og slett.

Men- etter en kjapp titt på foruminndelinga på KG tar det ikke mange sekunder å konstatere at forumet benevnt "Bryllup" innehar en relativt solid plassering, bare forbigått av tradisjonelle pjatteforum som Graviditet, Velvære/hud/kosmetikk, Kropp og helse samt mer fornuftige forum som Samliv og relasjoner pluss karriere og utdanning.

Konklusjon: Dere som synes bryllup er kjedelig er en solid minoritet. Understreker at vi snakker om kvinner. 98% prosent av alle menn (brudgommen inklusiv) synes bryllup er kjedelig, i hvert fall fram til klokka 22.30.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke glem at bryllupsforumet primært bebos av bruder som oppsøker forumet nettopp fordi de bare må snakke om alle bryllupsdetaljene sine -de er en egen rase og ikke representative for gjennomsnittskvinnen... ;)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gorgonzola

Ikke glem at bryllupsforumet primært bebos av bruder som oppsøker forumet nettopp fordi de bare må snakke om alle bryllupsdetaljene sine -de er en egen rase og ikke representative for gjennomsnittskvinnen... ;)

Gjelder det kvinner som er gravide, har babyer, småbarn, barnehagebarn og skolebarn også?

:erter:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...