Gå til innhold

Permisjonsfordeling


helenaa

Anbefalte innlegg

Er litt fjern når det gjelder dette med permisjon vi.. Kanskje dere kan hjelpe med litt råd da?

Vi vil at jeg skal være hjemme lengst mulig. Jeg har fast jobb ut denne mnd + sommerjobb på samme plass. Har da opparbeidet meg retten på permisjon med lønn (6 av 10 mnd).

Jeg tror vi kommer til å gå for 57 uker med 80% lønn. Pappaen jobber på sjøen, er 4 uker på og 4 uker hjemme. Må vertfall jobbe sånn de 6 første mnd- pga noe utdanningsgreier som jeg ikke helt forstår meg på :P

Såe, hva sier dere folkens?? Hvor lang tid har pappaen på å ta ut permisjonen sin da? Og om jeg tar 57 uker (?) teller pappaens sine uker innenfor disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, dette antallet uker er totalt. Tre av ukene kommer før termin. Ferie kommer i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har valgt å ta 56 uker med 80% lønn begge ganger siden vi første gang fikk januar-baby og andre gangen fikk april-baby. Ikke sjanse her vi bor å få barnehageplass før man har krav på det.

I første permisjon tok jeg hele permisjonen unntatt fedrekvoten. Grunnen til at far ikke tok mer enn fedrekvoten var at jeg var i en jobb jeg mistrivdes i og ønsket derfor å være borte fra jobb så lenge som mulig. Vi valgte gradert uttak i sommermånedene, hvor jeg jobbet 50% og far tok ut sin ferie og noe ulønnet fri, slik at jeg fikk være hjemme lenger.

Nå i andre permisjon skal jeg være hjemme fra april til og med juli før jeg går ut i 100% jobb. Jeg har nå det jeg anser som drømmejobben og ønsker å komme tilbake i arbeidslivet tidlig, i tillegg har jeg vært så mye i permisjon i den siste tiden siden vi har to tette barn. Pappaen tar resten av permisjonen. Hva vi skal gjøre fra permisjonsslutt frem til barnehagestart i august har vi ikke tatt stilling til enda, finner vi ikke egnet dagmamma tar nok mannen ulønnet permisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oki. Så det er opp til oss å fordele disse ukene hvordan vi vil da?

12 av dem er øremerket far, og 9 er til deg, men resten kan dere fordele som dere vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 av dem er øremerket far, og 9 er til deg, men resten kan dere fordele som dere vil.

...og dine 9 er tre uker før fødsel og 6 uker rett etterpå. Fars uker kan tas ut på mange måter (f.eks. som enkeltdager), og tidlig eller seint i forhold til fødsel.

Det er dessuten vanlig at far får fri i forbindelse med fødsel, men dette er enten ulønnet eller betalt av arbeidsgiver. Dette skal derfor ikke regnes inn i ukene fra NAV.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tok 100 % lønn, og mannen fikk 12 uker :) Jeg plusset også på 5 ukers ferie i fjor og 4 uker i år. Begynte å jobbe da babyen var 9,5 mnd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest noe om at dersom man ber om ulønnet ferie i stede for permisjon så mister man ikke rettigheter på¨samme måte, noen som vet om det stemmer? Høres ut som flisespikeri spør du meg, men det er jo så mange rare regler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tar 57 uker med 80% lønn. Jeg tar den første delen (45uker), og så tar mannen de siste 12 ukene av perioden. På den måten er han hjemme når den lille begynner i barnehage neste høst og kan følge opp ekstra i den perioden. Ferie for i år er planlagt før permisjon og ferie neste år blir etter min permisjonstid er ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her skal vi ha 100% og 80% lønn. Lønner seg siden far jobber mest om sommeren og kan tjene mere da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi skal ha 47 uker med 100% lønn, med fordeling 35 uker til mamma og deretter 12 til pappa.

Etter dèt er det ferietid. :)

Endret av missLynch
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her skal vi ha 100% og 80% lønn. Lønner seg siden far jobber mest om sommeren og kan tjene mere da :)

Dere kan vel ikke velge ulike prosenter? Det er enten-eller, slik jeg har forstått det.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kan vel ikke velge ulike prosenter? Det er enten-eller, slik jeg har forstått det.

I Nav-papirene jeg har står det følgende:

Mor og far må velge samme dekningsgrad, og denne gjelder for hele perioden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi har tatt 100% lønn, og 30 uker på meg. 18 lønnede uker på far, og 6 ulønnede uker. (Trengte ikke mer.)

I tillegg har far tatt 4 uker ferie i sin permisjon, og jeg hatt 5 uker ferie i min.

I tillegg tar jo jeg ut ferie nå i sommer, slik at vi kan ha ferie sammen mens han har permisjon. :) (Han gjorde det samme mens jeg hadde permisjon før fødsel ifjor. )

Her passer det supert med augustbarn og barnehageplass fra august. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kan vel ikke velge ulike prosenter? Det er enten-eller, slik jeg har forstått det.

Jeg tipper hun mente 100% permisjon i forhold til max antall uker, og 80% lønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi valgt 80% dekning, med 46 uker til med og 10 uker til mannen. Han jobber i Nordsjøen med 2-4 ordning, så han kommer til å få se mye av babyen også når jeg har permisjon. Jeg har fått overført all ferien min fra i år til neste år, altså 22 dager som jeg kan disponere fritt. Den skal deles litt opp etter at mannen er ferdig med sin permisjon (når han er ute) slik at vi akkurat klarer barnehagestart i august uten å måtte ta noe ulønnet permisjon. :tommelsmil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rabrabara

Vi tar sikte på maks tid, deler 50/50.

(MEn jeg frykter at pappaen vil foretrekke 100% lønn og kortere permisjone, så jeg er forberedt på å overtale:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...