Gjest Mynona83 Skrevet 15. mai 2011 #21 Skrevet 15. mai 2011 Og dette pga staten, som gjør at det ikke fins noe lavprismarked for medisin. Det er jo ingen som kan konkurrere mot subsidierte priser, men tilby billigere enn hva staten kan tilby for, det er ikke noe problem. Volvat er dyrt, fordi de sikter seg inn på mer velstående som ikke ønsker kø, og som kan betale. Når det er sagt, så er ikke 10 fysiotimer til 5500 spesielt dyrt. Kom igjen, hva betaler folk for korps, musikkundervisning, hvor mye kjøring blir det ikke til langrenn, hva koster leirskoler osv. Hvor ofte må du skifte ut et kne? 27.600? Var det så dyrt? Hva betaler du hos tannlegen? (som er privat) Men når du får 5500,- i tillegg til korps, musikkundervisning, langrenn, leirskole osv?? Det er desuten en god del som sliter med å sende barne sine på leirskole. Og det er ikke isolert kr. 5500 for en kneoperasjon det er snakk om her. Hva med hun som har diabetes i tilleg. Kanskje har hun astma også. Det blir en god del legebesøk og medisiner av dette. Synes du det er rimelig at man skal betale kr. 100.000 på et år i legeregninger?? Det synes hvertfall ikke jeg. Jeg betaler 800 hos tannlegen en gang i året. Ikke ca 30.000.. Og ikke 40.000 hvert år for de som har kroniske sykdommer. Det er mange eksempler fra USA hvor mennesker har dødd (ja til og med barn) fordi de ikke har fått den behandlingen de trenger, som kunne gjort de helt friske - nettopp fordi de ikke hadde pengene (eller forsikringen). Hvis din mann får kreft og du må ut med 400.000,- i legeutgifter i tillegg til at dere har lån til pipa - du får ikke betalt dette, så din man dør- og du sitter igjen på tvungen gjeldsordning.. Er det OK synes du?? 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2011 #22 Skrevet 15. mai 2011 Nei, hvorfor det? Hvor dyrt ville det vært med TUR-P i et system hvor det var flust av leger, og hvor jeg kunne plukke og veie kvalitet opp mot pris? (ref hva jeg sa om lisens) Hvor dyrt ville det være med hemikolektomi? Hvor dyrt ville det vært med en whipple? Hvor dyrt ville adjuvant strålebehandling vært? Brakyterapi? Nope, ser ikke hvorfor jeg skulle fått problemer med å spandere mindre enn en bruktbil på å bedre overlevelsessjansene. Emm, fordi det er mange skjulte kostnader du ikke har tenkt på muligens? La meg si det igjen, det er så godt ingen industrialiserte land som praktiserer noe slikt og det er med god grunn at systemene har blitt designet slik av folk som har studert dette i dybden. Men du, "Kårnflakekid" er nok mye smartere enn dem tenker jeg.
Gjest Tjoms Skrevet 15. mai 2011 #23 Skrevet 15. mai 2011 Det er et veldig bra poeng du har. Pasienter kommer til sykehus, og blir fullstappet med piller. Bra piller, for all del. Senker dødeligheten og sykeligheten. Men når man ser på hvor enormt mye mer man kan få til med kostholdsendringer og spesielt utholdenhets og styrketrening for hjerte-karsykdommer, diabetes, osteoporose og funksjon i hverdagen, og ser nærmere på hva det er som hindrer folk i å leve sunnere - så kan man stille seg et spm om hvorfor det ikke gjøres mer på å gripe inn i psyken til mennesker preventivt, og få de til å leve aktive og funksjonsdyktige liv. Jeg så en helt normal kvinne her forleden dag på arbeidsekg til maks 175 watt - 150 watt pluss halve trinnet på 200. Dette i et par minutter - jeg yter jo over 500 watt i samme tidsintervallet uten vanskeligheter. Er det rart folk får problemer? Manglende selvrealisering, deppers, feite, vet ikke hvordan de skal holde seg i form, er ikke motivert, kan ingenting om kosthold. Men poenget mitt var ikke å trekke fram en liten detalj og diskutere denne spesialdetaljen med forumsdeltakerene. Poenget mitt er en visjon, og den er revolusjonær. Det er trist at mennesker er skrudd sammen så konservativt, og så lite selvstendig at de ikke evner å vurdere fordeler og ulemper for seg selv, hindret av sosiale fordommer. Vi blir fullstappet med piller uansett hvor vi beveger oss i helsevesenet, det er jo tross alt dette legemiddelindustrien lever av. Jeg husker jeg var innlagt på sykehuset med mageproblemer. Frokosten var piller, fint brød med ost, og et stort glass melk. Til middag noe halvfabrikat og pudding til dessert. Ikke akkurat mat som er gunstig for magen? Min gamle lege skulle også ha meg til å ta kortisonsprøyte fordi jeg var ekstremt plaget med allergi. Nei takk, sa jeg, valgte den alterantive tilnærmelsen til helse, og har ikke hatt snev av pollenallergi siden. Jeg har mange eksempler på eget møte med helsevesenet, medisinering, osv. Min egen konklusjon er at jeg overhodet ikke stoler på dem. Vi hadde vært et langt friskere folk hvis vi faktisk spiste riktig, bearbeidet hva enn vi har opplevd i livet, og mosjonerte regelmessig.
Gjest Mynona83 Skrevet 15. mai 2011 #24 Skrevet 15. mai 2011 Nei, hvorfor det? Hvor dyrt ville det vært med TUR-P i et system hvor det var flust av leger, og hvor jeg kunne plukke og veie kvalitet opp mot pris? (ref hva jeg sa om lisens) Hvor dyrt ville det være med hemikolektomi? Hvor dyrt ville det vært med en whipple? Hvor dyrt ville adjuvant strålebehandling vært? Brakyterapi? Nope, ser ikke hvorfor jeg skulle fått problemer med å spandere mindre enn en bruktbil på å bedre overlevelsessjansene. Mener du seriøst at vi ikke skal ha noen kvalitetssikring av leger?? Mener du det er OK hvis jeg finner ut at: JA, jeg vil bli lege - uten noen som helst erfaring. Skriver ut en resept på paralgin forte til en pasient som har vondt i hodet - uten å oppdag at han har svulst på hjernen. For det visst jeg jo ikke at man kan ha?? Snakk om å senke levealdern her til lands a...
KårnflakeKid Skrevet 15. mai 2011 Forfatter #25 Skrevet 15. mai 2011 Men når du får 5500,- i tillegg til korps, musikkundervisning, langrenn, leirskole osv?? Det er desuten en god del som sliter med å sende barne sine på leirskole. Og det er ikke isolert kr. 5500 for en kneoperasjon det er snakk om her. Hva med hun som har diabetes i tilleg. Kanskje har hun astma også. Det blir en god del legebesøk og medisiner av dette. Synes du det er rimelig at man skal betale kr. 100.000 på et år i legeregninger?? Det synes hvertfall ikke jeg. Jeg betaler 800 hos tannlegen en gang i året. Ikke ca 30.000.. Og ikke 40.000 hvert år for de som har kroniske sykdommer. Det er mange eksempler fra USA hvor mennesker har dødd (ja til og med barn) fordi de ikke har fått den behandlingen de trenger, som kunne gjort de helt friske - nettopp fordi de ikke hadde pengene (eller forsikringen). Hvis din mann får kreft og du må ut med 400.000,- i legeutgifter i tillegg til at dere har lån til pipa - du får ikke betalt dette, så din man dør- og du sitter igjen på tvungen gjeldsordning.. Er det OK synes du?? Nå må du gi deg. En type 1 diabetiker er da ikke representativ for kostnadsnivået for kronisk syke. Herregud, det du ser mest av er kolsere og hjertesyke. Høyt blodtrykk, litt redusert ejeksjonsfraksjon, hyperkolesterolemi og angina på bakgrunn av moderat kransarteriesykdom: - simvastatin 20mg - årsforbruk: (kjøper 40mg og deler i to) - 1047 kroner - triatec 5mg - årsforbruk: 450 kroner - metoprolol 50 mg (kjøper 100mg og deler i to) - 392.4 kroner - ismo 453 kroner Jommen sa jeg 40 tusen. Prisene kommer til å synke når Rimi selger tablettene, da generika er billigere i USA.
KårnflakeKid Skrevet 15. mai 2011 Forfatter #26 Skrevet 15. mai 2011 Mener du seriøst at vi ikke skal ha noen kvalitetssikring av leger?? Mener du det er OK hvis jeg finner ut at: JA, jeg vil bli lege - uten noen som helst erfaring. Skriver ut en resept på paralgin forte til en pasient som har vondt i hodet - uten å oppdag at han har svulst på hjernen. For det visst jeg jo ikke at man kan ha?? Snakk om å senke levealdern her til lands a... Jeg ser for meg en framtid hvor arbeidsgiver søker opp verifisering av at vedkommede har jobbet i helsesektoren/utdannet seg/hvilke karakterer vedkommende har fått. Jeg ser for meg at pasienter søker opp sin lege basert på hans internettside og credentials, og utforsker ham ved hjelp av sider som proff.no, dinside.no og finner den legen som er best og billigst, som når vanlige folk kjører bruktbiler. Du dreper en kar like lett i et dårlig sikret bil uten elektronisk stabiliseringssystem og uten airbags, som du dreper en ved å gi ham for mye metoprolol, så han faller og slår seg, eller for mye simvastatin så han får rhabdomyolyse og nyresvikt.
KårnflakeKid Skrevet 15. mai 2011 Forfatter #27 Skrevet 15. mai 2011 (endret) uten å oppdag at han har svulst på hjernen. For det visst jeg jo ikke at man kan ha?? Snakk om å senke levealdern her til lands a... 1) Han vil ikke gå til deg lenge. 2) Han vil på et tidspunkt få et anfall 3) Dersom det ikke er et meningeom, så dør han stort sett allikevel. Case closed. Endret 15. mai 2011 av KårnflakeKid
Gjest Mynona83 Skrevet 15. mai 2011 #28 Skrevet 15. mai 2011 1) Han vil ikke gå til deg lenge. 2) Han vil på et tidspunkt få et anfall 3) Dersom det ikke er et meningeom, så dør han stort sett allikevel. Case closed. 1) Nei, han dør jo 2) Anfall: ja, det er bare migrene - ta det med ro og spis mer piller. Du kan få morfin av meg!! 3) Men det kan hende det ikke er det - så jeg drepte han likeve jeg.
Gjest Mynona83 Skrevet 15. mai 2011 #29 Skrevet 15. mai 2011 Nå må du gi deg. En type 1 diabetiker er da ikke representativ for kostnadsnivået for kronisk syke. Herregud, det du ser mest av er kolsere og hjertesyke. Høyt blodtrykk, litt redusert ejeksjonsfraksjon, hyperkolesterolemi og angina på bakgrunn av moderat kransarteriesykdom: - simvastatin 20mg - årsforbruk: (kjøper 40mg og deler i to) - 1047 kroner - triatec 5mg - årsforbruk: 450 kroner - metoprolol 50 mg (kjøper 100mg og deler i to) - 392.4 kroner - ismo 453 kroner Jommen sa jeg 40 tusen. Prisene kommer til å synke når Rimi selger tablettene, da generika er billigere i USA. Men det er jo en hel haug av diabetikere der ute!! Skal vi bare drite i de da eller?? Eller hva med alenemoren som jobber så mye hun kan og får akkruat endene til å møtes som blit utsatt for en bilulykke. Hun har ikke råd til operasjonen som kan redde livet hennes. Skal de bare la henne ligge på operasjonbordet å dø?? By the way: kunne det ikke være en bedre idé å se på prossessene i det offentlige helsevesen og forbedre disse før man avskaffer hele driten? Hva med å legge ned hele NAV systemet når vi først er i gang. Da kan de som er så syke at de ikke kan jobbe få bo på gata, og har hvertfall ikke råd til å gå til legen. Hvis du brekker beinet mister du inntekt i 2 mnd osv.. Jeg betaler skatten min med glede. Er det forbedringspotensiale? Ja, absolutt - men legge ned. NO WAY! Jeg er så uenig med deg jeg kan bli - så jeg avslutter denne diskusjonen fra min side. Det er ikke noe poeng å fortsette.
Gjest Tjoms Skrevet 15. mai 2011 #30 Skrevet 15. mai 2011 Men det er jo en hel haug av diabetikere der ute!! Skal vi bare drite i de da eller?? Eller hva med alenemoren som jobber så mye hun kan og får akkruat endene til å møtes som blit utsatt for en bilulykke. Hun har ikke råd til operasjonen som kan redde livet hennes. Skal de bare la henne ligge på operasjonbordet å dø?? By the way: kunne det ikke være en bedre idé å se på prossessene i det offentlige helsevesen og forbedre disse før man avskaffer hele driten? Hva med å legge ned hele NAV systemet når vi først er i gang. Da kan de som er så syke at de ikke kan jobbe få bo på gata, og har hvertfall ikke råd til å gå til legen. Hvis du brekker beinet mister du inntekt i 2 mnd osv.. Jeg betaler skatten min med glede. Er det forbedringspotensiale? Ja, absolutt - men legge ned. NO WAY! Jeg er så uenig med deg jeg kan bli - så jeg avslutter denne diskusjonen fra min side. Det er ikke noe poeng å fortsette. Selvsagt! Men hadde det ikke vært en enda bedre idé og spørre seg selv hvorfor sykdom i det hele tatt oppstår, og tenke mer helhetelig helse enn medisinering?
Gjest Lille-pus Skrevet 15. mai 2011 #31 Skrevet 15. mai 2011 (endret) Hvorfor skal jeg redegjøre for hvordan en som tjener 300 000 i året skal dekke inn diabetessprøytene sine?????? Av den urimelig enkle grunn at det systemet du skisserer legger opp til at hver enkelt pasient selv bekoster den påkrevde behandling uten statlig støtte av noe slag. Da må du se på den helhetlige kostnaden på overordnet nivå, og ikke på hver enkelt post i samfunnsregnskapet, for å kunne estimere et overskudd eller underskudd. Du skisserer et system som slik du ser det skal gi et enormt overskudd, noe det kan stilles sterk tvil til.... Du avkrever av andre at de skal dokumentere enhver påstand relatert til ditt foreslått systems feil og mangler. Jeg har gitt deg et eksempel som jeg ønsker at du demonstrerer virkningen og økonomiske effekt av, slik du ser dette i ditt foreslåtte system. Endret 15. mai 2011 av Lille-pus 1
KårnflakeKid Skrevet 15. mai 2011 Forfatter #32 Skrevet 15. mai 2011 1) Nei, han dør jo 2) Anfall: ja, det er bare migrene - ta det med ro og spis mer piller. Du kan få morfin av meg!! 3) Men det kan hende det ikke er det - så jeg drepte han likeve jeg. 1) Først vil han merke skepsis til dine ord. 2) Når han ligger der og rister, så vil det være noen som ymter frampå at det ikke bare er migrene. 3) Javel.
KårnflakeKid Skrevet 15. mai 2011 Forfatter #33 Skrevet 15. mai 2011 Av den urimelig enkle grunn at det systemet du skisserer legger opp til at hver enkelt pasient selv bekoster den påkrevde behandling uten statlig støtte av noe slag. Da må du se på den helhetlige kostnaden på overordnet nivå, og ikke på hver enkelt post i samfunnsregnskapet, for å kunne estimere et overskudd eller underskudd. Du skisserer et system som slik du ser det skal gi et enormt overskudd, noe det kan stilles sterk tvil til.... Du avkrever av andre at de skal dokumentere enhver påstand relatert til ditt foreslått systems feil og mangler. Jeg har gitt deg et eksempel som jeg ønsker at du demonstrerer virkningen og økonomiske effekt av, slik du ser dette i ditt foreslåtte system. Det holder lenge at dere ikke legger ord i munnen på meg, antakelser må dere få gjøre, så lenge folk er redelige på at det er antakelser. Jeg prøver igjen, hvorfor må jeg redegjøre for hvordan en diabetiker skal finne 40 lapper, for at jeg skal kunne komme med påstanden om at det totalt sett vil bli mer helse per krone, med omstrukturering av helsevesenet? Hvor har jeg sagt at helsevesenet vil bli bedre for ALLE, inkludert de med størst sugerør ned i sykekassa?
KårnflakeKid Skrevet 15. mai 2011 Forfatter #34 Skrevet 15. mai 2011 Men det er jo en hel haug av diabetikere der ute!! Skal vi bare drite i de da eller?? Eller hva med alenemoren som jobber så mye hun kan og får akkruat endene til å møtes som blit utsatt for en bilulykke. Hun har ikke råd til operasjonen som kan redde livet hennes. Skal de bare la henne ligge på operasjonbordet å dø?? Kan ikke staten få betale private sykehus for traumebehandling, og gi beskjed til ambulansene hvor traumeofre skal kjøres, hvis de ikke har privatforsikring på seg, eller registrert i en slags hurtigportal? Syns ikke det virker så vanskelig å tenke ut andre systemer her, som ikke inneholder sentraliseringsfeilen som helsevesenet og all behandling/ressursfordeling lider av. De fleste pasienter er ikke involvert i traumer, så din tendensiøse vinkling blir gal.
Gjest Lille-pus Skrevet 15. mai 2011 #35 Skrevet 15. mai 2011 Og da var det klart for alle at det du driver med ikke har rot i virkeligheten verden, og at ditt foreslåtte system er rimelig lite gjennomtenkt. Muligens kun basert på egenfokus. Da antar jeg at du er rimelig ung, og jeg sier pent takk for meg fordi jeg ikke gidde diskutere med folk som ikke kan argumentere bedre for sine påståtte sannheter. Jeg er forvrig diabetiker type 1, medisinkostnadene er mine egne, og jeg tolker din siste kommentar om "sugerør" i sykekassen til å gjelde slike som meg. forøvrig er jeg uten barn, men betaler min skatt (ca 300.000,- per år) uten store personlige kvaler. Det gjør jeg fordi jeg, i motsetning til andre, vet at mine skattepenger er et bidrag til fellesskapet og til de tjenester som fellesskapet er avhengige av: skole, veier, sykehus, offentlig kommunikasjon osv. Jeg skulle gjerne sett deg den dag en av dine foreldre ble rammet av kreft.... eller den dag du får et barn med livsvarig pleiebehov. Det er em stor sannsynlighet for at pipen da vil få en helt annen lyd.
Inx Skrevet 15. mai 2011 #36 Skrevet 15. mai 2011 Tankeeksperimentet ditt er helt ok det, det vil medføre dårlig medisinsk dekning for de mange til fordel for de få og bemidlede. Dette er ikke et problem for deg, men for de aller fleste nordmenn er det et kjempeproblem. Det er altså ikke mye vits å diskutere et slikt system for Norge engang, det finnes ikke politisk vilje til å innta et såpass radikalt program og enhver rasjonell politiker vil se at det å fronte noe slikt er en gigantisk fiaskosak for dem og partiet de tilhører. 1
KårnflakeKid Skrevet 15. mai 2011 Forfatter #37 Skrevet 15. mai 2011 (endret) Tankeeksperimentet ditt er helt ok det, det vil medføre dårlig medisinsk dekning for de mange til fordel for de få og bemidlede. Dette er ikke et problem for deg, men for de aller fleste nordmenn er det et kjempeproblem. Hvorfor skulle man få dårlig medisinsk dekning av å ha mange flere og billigere leger? Hvorfor skulle man få dårlig medisinsk dekning av å ha private tilbydere i mange kostnadskategorier? Hvor går grensen for årsinntekt, når vil de sosiale omfordelingene krysse kostnadsbesparelser og effektivitetsvinn i helsesektoren for de forskjellige lønnsnivåene? Hva får deg til å tro at grensen her går ved 50% av befolkningen? Her er du optimist på vegne av et svært dårlig og tungrodd helsesystem. Jeg er forvrig diabetiker type 1, medisinkostnadene er mine egne... Egoismen lenge leve. Det gjør jeg fordi jeg, i motsetning til andre, vet at mine skattepenger er et bidrag til fellesskapet Og fordi du ser deg tjent med det, tenker jeg. Bruke andre mennesker til egen fordel. Endret 15. mai 2011 av KårnflakeKid
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå