Gå til innhold

Legg ned helsevesenet

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg foreslår å privatisere alt av helsetjenester i Norge.

Jeg foreslår å fjerne alle lisenskrav, og la de som selv vil, jobbe som leger eller sykepleiere, dersom noen vil ansette dem.

Jeg foreslår å innføre en søkedatabase-tjeneste som lister opp universitetsutdannelsene helsearbeiderene har.

Jeg foreslår en database over klager og klagestatistikk.

Jeg foreslår å gi oppholdstillatelse til alle som har medisinsk utdannelse og vil jobbe i Norge.

Jeg foreslår frislipp av alle preparater som per i dag må selges på apotek. Trenger du triatec eller selo-zok? Kjøp det på rimi.

Hvorfor foreslår jeg dette?

- Alle folk får de helsetjenestene de ønsker å betale for.

- Samfunnet totalt betaler mye mindre for tjenester, fordi organiseringsmodellene vil være så mye mer effektive enn den dritten som befinner seg i offentlig sektor per idag.

- Leger må faktisk yte noe, og kan ikke sope inn cash fordi staten har gitt dem en priviligert vokter-stilling (fastleger).

- Sykehusene må faktisk yte noe for legene, for hvis ikke kan de jobbe hvor faen de vil, og det fins ikke lenger statlig sponsede pasienter.

- Slutt på at mennesker betaler skjorta av seg i skatt for helsebehandling, når helsevesenet ønsker å nekte disse behandling senere.

- Leger vil få dårligere betalt, og bra er det. Blir som ved frisører. Jeg kan få klippet meg for 150 spenn idag, jeg. Priser som på 90-tallet. Fordi det vrimler av frisører. La det vrimle av leger.

Det må bli slutt på at dumme og redde damer lar sin dumhet begunstige lobbyvirksomhet og særinteresser. Det må bli slutt på at idioter viser til USA og deres syke helsepriser. USAs helsevesen regjeres ikke i et fritt marked. USA har et proteksjonistisk marked, som er laget for å opprettholde en oligopol.

Trenger du et nytt kne? OK, hvor mye må du betale for litt metall, masse plastikk, litt preop. antibiotika og 3-4 arbeidstagere i noen timer? En bruktbil?

Skal vi akseptere et helt fucka helsevesen fordi en eller annen boms ikke har råd til en bruktbil?

Faen heller.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg foreslår å fjerne alle lisenskrav, og la de som selv vil, jobbe som leger eller sykepleiere, dersom noen vil ansette dem.

Første og siste gang jeg bruker dette uttrykket, men... LOL.

• Liker 5
Gjest Mynona83
Skrevet (endret)

Hatt en dårlig opplevelse med helsevesenet??

Fjerne alle lisenskrav og selge alle medisiner på Rimi er det dummeste jeg har hørt i hele mitt liv - og jeg har hørt mye dumt!

Og hvis du nå ikke er fornøyd med helsevesenet her i Norge, så er det ingenting som hindrer deg fra å gå til privatpraktiserende lege og sykehus. F. eks Volvat eller Oslo Akutten.

Vi er priviligerte her i Norge som betaler litt over 100-lappen for å gå til legen. På Volvat koster en vanlig konsultasjon ca. kr. 1150,-. Du har ikke råd til å være så alt for mye syk hvis du har stram økonomi i utgangspunktet da altså.

For å bruke ditt eksempel om kneoperasjon:

1. konsultasjon kr. 1150,-

10 fysioterapaut timer a 550,- = 5.500,-

2. konsultasjon kr. 850,-

10 fysio timer til kr. 5500,-

3. konsultasjon 850,-

OK- dette går ikke an å trene opp, du må ha time til en ortoped

Ortoped kr. 1250,-

MR kr. 2000,-

Operasjon kr. 10.500

Sum kr. 27.600,-.

(priser hentet fra volvat, colosseum klinikk og min egen fysioterapaut)

Det kan hende man har flere konsultasjoner hos legen, og ortopeden før man gjør et inngrep. F.eks for å sette kortinsonsprøyter el.

I tilleg kan det hende man er så uheldig at man pådrar seg en influensa et par mnd senere, så da røyk man på en drøy 1000,- lapp til. Kanskje får man komplikasjoner eller infeksjoner etter kneoperasjonen osv..

Jeg priser meg lykkelig for at vi ikke trenger å betale skjorta når vi blir syke! Og ja, jeg var faktisk på Volvat i går, så jeg er ikke motstander av privat helsevesen heller - men vil ikke ha utelukkende det.

Endret av Mynona83
  • Liker 5
Skrevet

Kudos til dere som orker å bruke tid på å svare på denne dumskapen! :smilyblomst:

• Liker 4
Skrevet

Første og siste gang jeg bruker dette uttrykket, men... LOL.

:skratte: Hahaha akkurat det jeg tenkte. Det er det dummeste forslaget noen har komt med. Jeg nekter å bli med på noe slikt.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Klart det er rom for forbedringer, for eksempel Frankrike, Tyskland og Taiwan har mer konstnadseffektivt helsevesen enn det norske - og mindre køer tror jeg. Men hos alle disse er du garantert helsedekning. og staten står for helseforsikring over skatteseddelen selv om sykehus ofte er private.

AnonymBruker
Skrevet

Trenger du et nytt kne? OK, hvor mye må du betale for litt metall, masse plastikk, litt preop. antibiotika og 3-4 arbeidstagere i noen timer? En bruktbil?

Skal vi akseptere et helt fucka helsevesen fordi en eller annen boms ikke har råd til en bruktbil?

Behandling av kreftpasienter ligger nok nærmere en splitter ny Lamborghini enn en bruktbil. har du råd til det?

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Du sier mye rart her som ikke henger på greip. Jeg orker ikke ta fatt i alt, men akkurat denne klarer jeg ikke holde meg unna:

- Slutt på at mennesker betaler skjorta av seg i skatt for helsebehandling, når helsevesenet ønsker å nekte disse behandling senere.

Dette er en utbredt misoppfatning. Det ser ut til at mange tror at alt vi betaler i skatt går til helsevesenet. Dere glemmer at skatten går til å dekke masse mer:

- Helsetjenester

- Skoler

- Skolefritidsordning

- Barnehager

- Sykehjem

- Barnevern/fosterhjem/barnehjem

- Veier/tunneller/broer

- Tog

- NAV (sosialstønad, dagpenger, AAP, pensjon, fødselspermisjon osv)

- Lønn til offentlige ansatte

Osv.

Prøv å regne litt på hvor mye du betaler i skatt pr år, og så kan du tenke deg hvor liten del av skatten din som går til helsevesenet. Om du skulle slippe å betale for helsevesenet så ville du knapt merket forskjellen på skatten, fordi det er så mye annet vi er med på spleiselag på her i velferdsstaten Norge. Og jeg er evig takknemlig for at jeg bor i et slikt land. Selvsagt er det mange ting som kunne vært bedre, og det bør vi rette fokus mot. Men hovedinnlegget her er jo bare tullprat av en som ikke skjønner hvordan ting henger sammen.

• Liker 2
Skrevet

Jeg foreslår å privatisere alt av helsetjenester i Norge.

Jeg foreslår å innføre en søkedatabase-tjeneste som lister opp universitetsutdannelsene helsearbeiderene har.

Jeg foreslår en database over klager og klagestatistikk.

Jeg foreslår å gi oppholdstillatelse til alle som har medisinsk utdannelse og vil jobbe i Norge.

Jeg foreslår frislipp av alle preparater som per i dag må selges på apotek. Trenger du triatec eller selo-zok? Kjøp det på rimi.

Hvorfor foreslår jeg dette?

- Alle folk får de helsetjenestene de ønsker å betale for.

- Samfunnet totalt betaler mye mindre for tjenester, fordi organiseringsmodellene vil være så mye mer effektive enn den dritten som befinner seg i offentlig sektor per idag.

- Leger må faktisk yte noe, og kan ikke sope inn cash fordi staten har gitt dem en priviligert vokter-stilling (fastleger).

- Sykehusene må faktisk yte noe for legene, for hvis ikke kan de jobbe hvor faen de vil, og det fins ikke lenger statlig sponsede pasienter.

- Leger vil få dårligere betalt, og bra er det. Blir som ved frisører. Jeg kan få klippet meg for 150 spenn idag, jeg. Priser som på 90-tallet. Fordi det vrimler av frisører. La det vrimle av leger.

Det må bli slutt på at dumme og redde damer lar sin dumhet begunstige lobbyvirksomhet og særinteresser. Det må bli slutt på at idioter viser til USA og deres syke helsepriser. USAs helsevesen regjeres ikke i et fritt marked. USA har et proteksjonistisk marked, som er laget for å opprettholde en oligopol.

Faen heller.

så morsom du er! :skratte:

jaja, der ser dere folkens!slik blir du hvis du røyker sokkene dine :skratte:

• Liker 2
Skrevet

Jeg foreslår gratis lørdagsgodis for alle! Samt gratis tusenfryd og cola fra springen! Og gratis McDonaldsmat!! YIPPI! Stem på meg :)

• Liker 6
Skrevet

Jeg foreslår gratis lørdagsgodis for alle! Samt gratis tusenfryd og cola fra springen! Og gratis McDonaldsmat!! YIPPI! Stem på meg :)

Det er sikkert de som ville gitt deg stemmer, men du måtte pakket de inn i noen mer spiselige argumenter.

Ad helsevesenet er så billig: jeg har jobbet på legevakt, sydd ca 200 pasienter, og den behandlingen de fikk der, ville jeg selv kunne skaffet både bedre, mer effektivt, og billigere enn hva staten betaler for behandlingen. Hadde jeg fått ansatt og opplært utenlandske leger som jeg ville til dumpingpriser, hadde det vært slutt på at folk satt i lange køer med brudd og kutt. Men på grunn av staten går ikke dette. Det er vanskelig å konkurrere når folk bare betaler egenandelene.

Ad at man betaler med ikke får, så står det på trappene at KOLSere ikke skal få behandling, og snart finner man på en eller annen løsning som forhindrer sykehjemspasienter å få behandling på sykehus. Når gamle faller nok i maksimal ytelse, og de knapt klarer å stå på beina, så skal det så fryktelig lite til før de blir "akutt syke" og da starter en svinedyr runddans hvor hjemmesykepleien turfer pasienter til akuttmottak og skaper problemer for 50 åringene med hjerteinfarkt, da norsk helsevesen er dømt til å ha kapasitetsvansker ved fluktuasjoner i pasientmassen, grunnet befolkningsmønsteret. 5-6 innleggelser på en grønnsak - og staten kommer til å bestemme at de ikke får snart. Mark my words.

Over hele landet sitter det turnusleger og vurderer brudd, og hver 15 August og 15 Februar får pasienter helt elendig behandling av totalt uerfarne leger. Det spiller ingen rolle, fordi dere alle er indoktrinert i systemet - evident når folk ikke evner svare med mer enn LOL. Det er jo kult hvis dere får hvilesmerter og leddproblemer resten av livet, fordi staten anser det som økonomisk gunstig at dere skal bli avspist med slavearbeidere som vet null og niks om bildevurdering, og har null erfaring. Det er jo kult hvis dere aksepterer at folk som kommer til å jobbe som barneleger, kardiologer, nevrologer osv skal sitte å vurdere håndledd for treningens skyld, selv om de senere aldri kommer til å bruke dette.

Selvfølgelig må enhver kritikk av systemet møtes med unison latterliggjørelse. uten kvalifiserte argumenter. Vel møtt i akuttmottaket.

Skrevet

Du sier mye rart her som ikke henger på greip. Jeg orker ikke ta fatt i alt, men akkurat denne klarer jeg ikke holde meg unna:

Dette er en utbredt misoppfatning. Det ser ut til at mange tror at alt vi betaler i skatt går til helsevesenet. Dere glemmer at skatten går til å dekke masse mer:

- Helsetjenester

- Skoler

- Skolefritidsordning

- Barnehager

- Sykehjem

- Barnevern/fosterhjem/barnehjem

- Veier/tunneller/broer

- Tog

- NAV (sosialstønad, dagpenger, AAP, pensjon, fødselspermisjon osv)

- Lønn til offentlige ansatte

Osv.

Prøv å regne litt på hvor mye du betaler i skatt pr år, og så kan du tenke deg hvor liten del av skatten din som går til helsevesenet.

Om du skulle slippe å betale for helsevesenet så ville du knapt merket forskjellen på skatten, fordi det er så mye annet vi er med på spleiselag på her i velferdsstaten Norge. Og jeg er evig takknemlig for at jeg bor i et slikt land. Selvsagt er det mange ting som kunne vært bedre, og det bør vi rette fokus mot. Men hovedinnlegget her er jo bare tullprat av en som ikke skjønner hvordan ting henger sammen.

Kan du fortelle meg hvor jeg nevner noe som helst om at "vi betaler så mye skatt?"

Kan du vise til et argument hvor jeg sier noe som ikke henger på greip?

På forhånd takk.

Gjest Tjoms
Skrevet

Jeg er enig i at det er mye å ta tak i helsevesenet. Jeg liker egentlig ikke kalle det helsevesen en gang, det er et medisinvesen. Men synspunktene til TS på et generellt grunnlag ble vel litt voldsomt :ler:

Skrevet

Behandling av kreftpasienter ligger nok nærmere en splitter ny Lamborghini enn en bruktbil. har du råd til det?

Bare tull. Kreft er på podiet av dødsårsaker i Norge. Tror du virkelig vi gir en Lamborghini til hver 3. olding her i landet? Latterlig.

Nye molekylære medisiner, vidundersaker som olaparib, herceptin osv vil være dyrt. De vil være spesielt dyre så lenge medisinene er beskyttede. Men så vil prisen falle.

Skrevet

Jeg er enig i at det er mye å ta tak i helsevesenet. Jeg liker egentlig ikke kalle det helsevesen en gang, det er et medisinvesen. Men synspunktene til TS på et generellt grunnlag ble vel litt voldsomt :ler:

Det er et veldig bra poeng du har.

Pasienter kommer til sykehus, og blir fullstappet med piller. Bra piller, for all del. Senker dødeligheten og sykeligheten. Men når man ser på hvor enormt mye mer man kan få til med kostholdsendringer og spesielt utholdenhets og styrketrening for hjerte-karsykdommer, diabetes, osteoporose og funksjon i hverdagen, og ser nærmere på hva det er som hindrer folk i å leve sunnere - så kan man stille seg et spm om hvorfor det ikke gjøres mer på å gripe inn i psyken til mennesker preventivt, og få de til å leve aktive og funksjonsdyktige liv. Jeg så en helt normal kvinne her forleden dag på arbeidsekg til maks 175 watt - 150 watt pluss halve trinnet på 200. Dette i et par minutter - jeg yter jo over 500 watt i samme tidsintervallet uten vanskeligheter. Er det rart folk får problemer? Manglende selvrealisering, deppers, feite, vet ikke hvordan de skal holde seg i form, er ikke motivert, kan ingenting om kosthold.

Men poenget mitt var ikke å trekke fram en liten detalj og diskutere denne spesialdetaljen med forumsdeltakerene. Poenget mitt er en visjon, og den er revolusjonær. Det er trist at mennesker er skrudd sammen så konservativt, og så lite selvstendig at de ikke evner å vurdere fordeler og ulemper for seg selv, hindret av sosiale fordommer.

Gjest Lille-pus
Skrevet

Kan du fortelle meg hvor jeg nevner noe som helst om at "vi betaler så mye skatt?"

Kan du vise til et argument hvor jeg sier noe som ikke henger på greip?

På forhånd takk.

Hvordan skal de med gjennomsnittlig inntekt kunne klare å betale for å holde en kronisk sykdom under kontroll ?

Eksempel: diabetes type 1.

Kostnad medisiner (insulin + tilbehør) per år: 40.000,-

I dag betaler disse pasientene ca. 2000,- i egenandel og trygdesystemet dekker resten av kostnadene.

Med ditt foreslåtte system, kan du vise meg hvordan den pasienten med gjennomsnittlig inntekt eller mindre klarer de nevnte årlige utgiftene på minimum 40,000 - ?

På forhånd takk.

• Liker 1
Skrevet

Hvordan skal de med gjennomsnittlig inntekt kunne klare å betale for å holde en kronisk sykdom under kontroll ?

Eksempel: diabetes type 1.

Kostnad medisiner (insulin + tilbehør) per år: 40.000,-

I dag betaler disse pasientene ca. 2000,- i egenandel og trygdesystemet dekker resten av kostnadene.

Med ditt foreslåtte system, kan du vise meg hvordan den pasienten med gjennomsnittlig inntekt eller mindre klarer de nevnte årlige utgiftene på minimum 40,000 - ?

På forhånd takk.

Hvorfor skal jeg redegjøre for hvordan en som tjener 300 000 i året skal dekke inn diabetessprøytene sine??????

AnonymBruker
Skrevet

Bare tull. Kreft er på podiet av dødsårsaker i Norge. Tror du virkelig vi gir en Lamborghini til hver 3. olding her i landet? Latterlig.

Nye molekylære medisiner, vidundersaker som olaparib, herceptin osv vil være dyrt. De vil være spesielt dyre så lenge medisinene er beskyttede. Men så vil prisen falle.

Nei vi bør ikke sette alle ressurser inn på å redde "oldinger" som får kreft, men for unge så bruker vi vel alle midler tilgjengelig håper jeg da virkelig... og da blir det fort dyrt alt etter hvor ille det er.

Poenget TS er at hvis DU fikk alvorlig kreft eller en annen kostbar sykdrom så hadde du sannsynligvis fått problemer med å betale dette ut av egen lomme. Skulle vi bare la deg dø?

Du blander sammen mye rart i førsteinnlegget ditt syns jeg. Det at alle skal betale utgifter av egen lomme fungerer dårlig og det er det kun U-land som praktiserer i dag (+USA men der får en kjøpt forsikring for en dyr penge).

Men det er likevel andre og bedre måter å organisere helsevesenet på enn det norske. Denne artikkelen har en bra oversikt over de forskjellige måtene andre industrialiserte land har gjort dette på:

http://www.pbs.org/wgbh/pages/frontline/sickaroundtheworld/

Skrevet

Vi er priviligerte her i Norge som betaler litt over 100-lappen for å gå til legen. På Volvat koster en vanlig konsultasjon ca. kr. 1150,-. Du har ikke råd til å være så alt for mye syk hvis du har stram økonomi i utgangspunktet da altså.

For å bruke ditt eksempel om kneoperasjon:

1. konsultasjon kr. 1150,-

10 fysioterapaut timer a 550,- = 5.500,-

2. konsultasjon kr. 850,-

10 fysio timer til kr. 5500,-

3. konsultasjon 850,-

OK- dette går ikke an å trene opp, du må ha time til en ortoped

Ortoped kr. 1250,-

MR kr. 2000,-

Operasjon kr. 10.500

Sum kr. 27.600,-.

(priser hentet fra volvat, colosseum klinikk og min egen fysioterapaut)

Og dette pga staten, som gjør at det ikke fins noe lavprismarked for medisin. Det er jo ingen som kan konkurrere mot subsidierte priser, men tilby billigere enn hva staten kan tilby for, det er ikke noe problem. Volvat er dyrt, fordi de sikter seg inn på mer velstående som ikke ønsker kø, og som kan betale. Når det er sagt, så er ikke 10 fysiotimer til 5500 spesielt dyrt. Kom igjen, hva betaler folk for korps, musikkundervisning, hvor mye kjøring blir det ikke til langrenn, hva koster leirskoler osv. Hvor ofte må du skifte ut et kne? 27.600? Var det så dyrt? Hva betaler du hos tannlegen? (som er privat)

Skrevet

Poenget TS er at hvis DU fikk alvorlig kreft eller en annen kostbar sykdrom så hadde du sannsynligvis fått problemer med å betale dette ut av egen lomme.

Nei, hvorfor det?

Hvor dyrt ville det vært med TUR-P i et system hvor det var flust av leger, og hvor jeg kunne plukke og veie kvalitet opp mot pris? (ref hva jeg sa om lisens)

Hvor dyrt ville det være med hemikolektomi?

Hvor dyrt ville det vært med en whipple?

Hvor dyrt ville adjuvant strålebehandling vært? Brakyterapi?

Nope, ser ikke hvorfor jeg skulle fått problemer med å spandere mindre enn en bruktbil på å bedre overlevelsessjansene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...