Gå til innhold

Låner dere bort bunaden deres?


sequin

Anbefalte innlegg

Nesten det verste er at jeg sendte henne melding i sted og spurte hvorfor hun ikke kunne bruke sin egen, da sa hun fordi den var sydd til henne da hun var 14 og hun har vokst mye siden da.

:sjokkbla: Min ble sydd til meg da jeg var 15, OG den kommer ikke til å passe henne på noen måte fra før av som du skriver :P

Greit nok med de 12cm egentlig, men hun veier også over femten kilo mer enn meg..

Hun insisterer fortsatt på å få bruke den da x) Kanskje jeg bare skal la henne få lov også kan hun finne ut at den ikke passer på 17mai.. :briller:

Du nevner ikke hvor de 15kiloene ligger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan du ikke bare si det som det er... Den vil ikke passe henne både fordi hun er høyere og større, OG du er redd for å få hundehår og is/ketchup på den. Det er jo en kjent sak at bunader er dyre og verdifulle for folk, så jeg hadde ikke vært redd for å si nei, spesielt når du kan risikere å få den ødelagt av matgris/hundehår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt gjør jeg det, det bør man da absolutt. Det er et plagg som hverken blir utslitt eller man kan vise seg i for mange ganger!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, hadde sett utrolig komisk ut med ei dame i altfor liten bunad der skjorta slutta midt på armen og den gikk til litt under knærne. Nei, dette burde hun ha tenkt på tidligere. Hun får ta på seg en vanlig kjole i stedet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det vært aktuelt kunne jeg lånt bunaden min bort til nærmeste familie eller venninner jeg har kjent lenge og vet jeg kan stole på. Nå har jeg riktignok ikke noen i nær familie som er samme str som meg, og de venninnene jag hadde stolt på har egne bunader (som er dyrere enn min). Hadde ei av dem likevel ønsket å låne min hvis hun f.eks. ikke hadde sin i nærheten og jeg ikke skulle bruke min, så hadde det gått greit :)

I ditt tilfelle skjønner jeg ikke problemet fordi utlån er uaktuelt til noen som ikke passer den. Du får si til søsteren din at hvis hun ikke passer sin, så passer hun iallefall ikke din som er enda mindre, ferdig med saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Nesten det verste er at jeg sendte henne melding i sted og spurte hvorfor hun ikke kunne bruke sin egen, da sa hun fordi den var sydd til henne da hun var 14 og hun har vokst mye siden da.

:sjokkbla: Min ble sydd til meg da jeg var 15, OG den kommer ikke til å passe henne på noen måte fra før av som du skriver :P

Greit nok med de 12cm egentlig, men hun veier også over femten kilo mer enn meg..

Hun insisterer fortsatt på å få bruke den da x) Kanskje jeg bare skal la henne få lov også kan hun finne ut at den ikke passer på 17mai.. :briller:

Kanskje like greit å få parkert dette jo før jo helller ? :lur:

Inviter henne over til deg nå i løpet av helgen, slik at hun kan få prøve, og du kan få slutt på det evndelige maset.

Det er jo veldig dumt å sende din bunad med henne, og så må hun transportere den tilbake til deg når hun har innsett at den ikke kan, selv med den beste vilje i verden, passe.

Og så undrer jeg meg litt på hvordan i alle dager hun har fått det for seg at hun skulle kunne passe inn i din bunad... :klo:

Endret av Lille-pus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville ikke lånt bort min bunad til noen, med unntak av min søster (under tvil). Er kjemperedd for den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner deg godt! Bunaden min var veldig dyr og jeg vet helt ærlig ikke om jeg hadde villet latt noen låne den. Ikke en gang lillesøstra mi. Bundaden min er jeg kjempe redd for! Å det høres rart ut hun på dø og liv vil ha din når hun ikke kommer til å passe den?

Hadde noen spurt meg, så tror jeg at jeg hadde sagt nei. Hvis folk skal bli sure pga det, så får de bare bli sure altså. Det er virkelig ikke mitt problem.

Endret av smalls
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje like greit å få parkert dette jo før jo helller ? :lur:

Inviter henne over til deg nå i løpet av helgen, slik at hun kan få prøve, og du kan få slutt på det evndelige maset.

Det er jo veldig dumt å sende din bunad med henne, og så må hun transportere den tilbake til deg når hun har innsett at den ikke kan, selv med den beste vilje i verden, passe.

Og så undrer jeg meg litt på hvordan i alle dager hun har fått det for seg at hun skulle kunne passe inn i din bunad... :klo:

Bunaden er hjemme hos mor hvor alle skal møtes for å ordne seg og spise tidlig på morgenen, så hun får ikke prøvd den før på selve dagen...

Jeg aner ikke hvordan hun har fått for seg det, men hun er minst av de eldste og takler ikke et nei, så det er vel kun for å få viljen sin akkuratt nå :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke bunad da jeg ikke ville ha, men jeg bruker mamma sin gamle Bergens-bunad og hun har kjøpt egen bluse til meg som er finere. Så jeg låner jo av henne, men på en måte deler vi den.

Men jeg ville aldri lånt bort til noen andre. Jeg har ikke søster så kanskje en søster ville få lånt av meg hvis jeg hadde en, men venner eller andre hadde ikke fått lånt den.

Men jeg syns ikke at søsteren din trenger å låne din bunad da hun har selv. Hun kan fint finne seg noe annet å gå med den ene dagen. Hun må jo ikke gå i bunad hver 17 mai. Jeg syns ikke synd på henne fordi du sier nei. Det er lov til å si. Hun burde tatt nei for et nei den første gangen, og skjønne at du syns det er ubehagelig at andre skal bruke din bunad som du er veldig glad i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg låner ikke bort bunaden min. Den er sydd til meg og min kropp, og jeg hadde nok blitt veldig sur om noe hadde skjedd med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud da. Jeg hadde glatt lånt bort bunaden min til min søster.

Hadde aldri lånt den bort til venner ol, men min søster? Ja, selvfølgelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den blir nok hengende i skapet, for jeg kjenner at jeg virkelig ikke vil låne den bort den dagen. Som sagt det er et veldig spesielt plagg for meg, og skulle noe skjedd med den vet jeg at søsteren min ikke har mulighet til å fikse det.

Jeg hadde nok stilt meg annerledes til saken om hun ville bruke den i et bryllup eller noe slikt, hvor man har litt mer kontroll. Takk for hjelpen folkens! :biggrin:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tigress

Eg ville lånt bort bunaden min, eg har inga kjensler for han, han er berre eit plagg, og om lånaren griser han til så får han fikse det, det er ikkje verre enn det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne lånt bort min bunad til mine to søstre for de stoler jeg på at hadde behandlet den skikkelig. Men de hadde nok ikke fått låne den om de skulle passe på unger med det griset som hører til og hund i tillegg.

Jeg ville selv aldri lånt en bunad fra et sted jeg ikke hører til heller, syns det er halve greia med bunader at den viser hvor man slekter fra :)

Syns søsteren din bør respektere at du nå har sagt nei flere ganger. Det er noe helt annet å låne hverdagslige klær, en bunad har en mye større verdi, det er lett å miste sølv om man er uheldig og langt fra alle deler av bunaden tåler griseri.

Og du, nyyydelig bunad :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Den blir nok hengende i skapet, for jeg kjenner at jeg virkelig ikke vil låne den bort den dagen. Som sagt det er et veldig spesielt plagg for meg, og skulle noe skjedd med den vet jeg at søsteren min ikke har mulighet til å fikse det.

Jeg hadde nok stilt meg annerledes til saken om hun ville bruke den i et bryllup eller noe slikt, hvor man har litt mer kontroll. Takk for hjelpen folkens! :biggrin:

Uansett anledning ville ikke din bunad passe til din søster :fnise: .

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Eurodice

Eg ville lånt bort bunaden min, eg har inga kjensler for han, han er berre eit plagg, og om lånaren griser han til så får han fikse det, det er ikkje verre enn det...

"Berre eit plagg" skriver du. Men det er et kostbart plagg. En bunad koster flerfoldige tusen kroner. Det er kjedeligere om den blir griset til og kanskje ødelagt, enn om det hadde vært en sommerdrakt eller kjole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på at hun har hund og den skal være med, ABSOLUTT IKKE!!! Hater hundehår og det er vanskelig å få av en bunad!

Jeg er veldig redd for min bunad, så jeg låner den ikke bort til noen. Søster min bruker ikke samme str som meg, så det hadde uansett ikke blitt noe tema.

Du kan jo si at du er redd for bunaden din og ikke ønsker masse hundehår på den, noe som er umulig å ikke få til om hun skal drasse rundt på hunden sin hele dagen.

Endret av Tropic
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leonidene

Eg hadde lånt vekk bunaden min til noen i min familie siden eg veit at de ville vært forsiktige (tenker mest på min mor og søster). Eg hadde aldri lånt den vekk til noen der det skulle være hund og unger på den, eg lar ikkje eingang mine egne hunder se meg i bunaden ein gang :gjeiper: Bunad er dyrt, rensing er også dyrt.

Vanlige klær vs bunad kan ikkje ein gang sammenlignes, vanlige klær koster normalt sett ikkje over 15 000 kr, så den kommer ho ikkje langt med :gjeiper: Dessuten, om dere har forskjellig bunad og ho ikkje har tilhørighet til der bunaden er fra, så ser eg ikkje heilt poenget med at ho skal låne den. Må ho bare bunad bare for å ha bunad, sjølv når den ikkje vil passe? Kan ho ikkje bruke vanlig kjole?

Folk er rare.

Endret av Leonidene
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg hadde nok lånt vekk bunaden min til noen av jentene/damene i min familie, men ikkje om det skulle være unger og hund "på" den. Bunad er dyrt, rensing er også dyrt.

Vanlige klær vs bunad kan ikkje ein gang sammenlignes, vanlige klær koster normalt sett ikkje over 15 000 kr, så den hadde ho ikkje komt langt med til meg :gjeiper: Dessuten, om dere har forskjellig bunad og ho ikkje har tilhørighet til der bunaden er fra, så ser eg ikkje heilt poenget med at ho skal låne den. Må ho bare bunad bare for å ha bunad, sjølv når den ikkje vil passe? Kan ho ikkje bruke vanlig kjole? Hvorfor kan ho ikkje bruke sin bunad?

Men, om du føler du må låne den vekk har du lov til å si at ho kan låne mot at den blir renset før du får den tilbake.

Ikke alt som kan renses heller... Og hundehår setter seg sykt godt fast :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...