Gå til innhold

Låner dere bort bunaden deres?


sequin

Anbefalte innlegg

Søsteren min spurte i går hva jeg skulle bruke på 17mai, svarte at jeg skulle ikke så mye på 17mai og at jeg da egentlig ikke skulle pynte meg.

Da lurte hun på om hun kunne låne min, og jeg svarte indirekte nei med at bunaden er dyr og alt for liten til meg, så hun passet den nok ikke.

Hun har egen bunad, men kunne ikke bruke den i år (fikk aldri vite hvorfor)...

Jeg syns det blir veldig rart om søsteren min skal bruke bdrakten min som min fars side av familien har betalt veldig veldig mye for (hun og jeg har ikke samme far), og hun har ikke familie eller tilhørighet fra stedet drakten er fra en gang. Dessuten har hun to små barn og en stor hvit hund (boxer)som hun skal drasse på hele den dagen.

Hun spurte i går igjen om hun kunne låne den og da svarte jeg nei, så ble hun sur og jeg fikk melding i dag igjen om hun kunne bruke den -jeg hadde jo tross alt brukt mye av klærne hennes.

Er det urimelig av meg å svare nei igjen?

Det er det dyreste plagget jeg har, og i motsetning til hennes bunad er den ikke "masseprodusert", men jeg har selv vært med å lage store deler av den sammen med syersken.

Får litt dårlig samvittighet og føler meg litt slem som ikke stoler på henne med den, og hun har nett vært i en bilulykke så det er jo litt "synd" på henne fra før av... :sjenert:

*la til bilde av den*

post-42582-0-94425500-1305279590_thumb.j

Endret av sequin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skjønner deg godt. Jeg ville aldri lånt bort bunaden min til noen, bortsett fra min mor, men det er hu som har sydd den så vet at hu vil være enda mer forsiktig med den enn jeg er.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri vore noko tema. Men hadde det vore nokon eg stolte på som spurde, så hadde eg ikkje hatt nokon problem med det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pantherinae

Jeg hadde aldri lånt bort bunaden min til noen. Den kan jo ikke akkurat sammenlignes med hverdagsplagg, den er dyr, og vanskelig å få ren eller fikse om noe skulle bli ødelagt. Og når den har spesiell affeksjonsverdi i tillegg, hadde det vært fullstendig uaktuelt!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde kanskje ikke svart nei til min søster. Men har en del venninner som har spurt om de kan låne bunaden min (jeg er gravid så den passer meg ikke nå) og jeg har svart NEI! Den er jo megadyr.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lånte bunaden fra søskenbarnet mitt et år. Ikke noe problem dær. Lånte vel ei sølje, men resten hadde jeg selv. Sko, strømbebukse, underskjørt skaffet jeg også selv. Om bunaden passer og du stoler på henne om å være ekstra forsiktig så skulle vel det gå fint tenker jeg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde jeg hatt bunad hadde jeg med glede lånt den bort til mine 2 søstre, og mine 2 beste venninner hvis de spurte, disse stoler jeg på. Ingen andre.

Men jeg både skjønner og respekterer at ikke alle ville gjort det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Jeg synes du kan si "nei" med god samvittighet.

Et godt argument (dersom du skulle trenge det) er at din bunad er jo mål-sydd til din kropp, og jeg vil anta at selv om dere er søsken med samme mor så er dere ikke nødvendigvis helt like i kroppen ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stoler jo på henne, men med to små guttunger som sikkert skal spise masse is og pølser og alt mulig + en vill hvit boxer.. Ser for meg at stakken ser grusom ut etter den dagen :overrasket:

Jeg synes du kan si "nei" med god samvittighet.

Et godt argument (dersom du skulle trenge det) er at din bunad er jo mål-sydd til din kropp, og jeg vil anta at selv om dere er søsken med samme mor så er dere ikke nødvendigvis helt like i kroppen ?

Jeg prøvd meg med den skjønner du, hun er 1.85over bakken og bunaden min er sydd slik at den rekker meg til rett over foten (ved slutten av leggen liksom) og at den da ville bli alt for kort til henne, jeg er 1.73...

Men jeg får bare pøse på med flere argumenter ang det da, det er empireliv på den også og hun har mye større byste enn meg, så kan jo være at den ikke ville passe der. :lur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell

Jeg har lånt bort bunaden min til bunadløse slektninger ved enkelte anledninger, men ville ikke gjort det hvis jeg ikke hadde stolt 100% på de som vil bruke den. Min bunad er et arvestykke og er over 70 år gammel, og de eneste som har lånt den er andre etterkommere etter den som sydde og eide den først.

Som hundeeier ville jeg ikke funnet på å spørre noen om å låne bunad, da det utvilsomt vil bli hundehår på drakten. Jeg synes ikke det er veldig dårlig gjort av deg å si nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg synes ikke at du er urimelig.. En ting er å låne bort "vanlige" klær, men at folk ikke vil låne bort bunader er forståelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Jeg prøvd meg med den skjønner du, hun er 1.85over bakken og bunaden min er sydd slik at den rekker meg til rett over foten (ved slutten av leggen liksom) og at den da ville bli alt for kort til henne, jeg er 1.73...

Men jeg får bare pøse på med flere argumenter ang det da, det er empireliv på den også og hun har mye større byste enn meg, så kan jo være at den ikke ville passe der. :lur:

Har hun "litt tungt for det", sequin ? :fnise:

Din bunad er mål-sydd til en person som er 12 cm lavere enn henne, og enda tror hun at den skal passe til henne ? :sjokkert:

Som du sier så vil den jo for det første være altfor kort. Ermene på skjorta vil antageligvis være i korteste laget, empire-livet være for trangt (og høyst sannsynlig også for kort) osv. osv.

Din bunad er rett og slett minst en størrelse for liten til henne, og det bare basert på at hun er 12 cm høyere enn deg. - selv om dere ellers skulle ha helt lik kroppsfasong så er de interne avstandene på din kropp mindre enn de er på hennes.

- det tror jeg de fleste vil forstå.... :lur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde vel først og fremst bedt om en forklaring på hvorfor hun ikke kan bruke sin egen. Det er jo litt rart at hun ikke kan det.

Det skal mye til for at jeg ville lånt den bort. Unntaket måtte vært om det var til ei som ikke hadde og som ville prøve det en gang for å se om hun likte det før hun kjøpte selv. Denne personen måtte vært av de forsiktige da :) Altså ingen sigarettglo og søling med mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, jeg låner ikke bunaden min bort. Hadde moren min passet den, hadde hun selvfølgelig fått låne den, men så har den jo en gang vært hennes - og moren hennes igjen. Den er med andre ord en arvet bunad, det eneste jeg egentlig har igjen etter bestemor, og drakten betyr masse for meg. Jeg hadde gått hele 17.mai og bekymret meg for hva som kunne skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne nok lånt bort bunaden min til noen jeg visste ville behandlet den like forsiktig som meg, men jeg skjønner godt at ikke alle ville gjort det samme. Jeg synes ikke du er sær i det hele tatt. Du har et spesielt forhold til bunaden din, og jeg synes det er søsteren din som er vanskelig når hun ikke tar nei for et svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har hun "litt tungt for det", sequin ? :fnise:

Din bunad er mål-sydd til en person som er 12 cm lavere enn henne, og enda tror hun at den skal passe til henne ? :sjokkert:

Som du sier så vil den jo for det første være altfor kort. Ermene på skjorta vil antageligvis være i korteste laget, empire-livet være for trangt (og høyst sannsynlig også for kort) osv. osv.

Din bunad er rett og slett minst en størrelse for liten til henne, og det bare basert på at hun er 12 cm høyere enn deg. - selv om dere ellers skulle ha helt lik kroppsfasong så er de interne avstandene på din kropp mindre enn de er på hennes.

- det tror jeg de fleste vil forstå.... :lur:

Nesten det verste er at jeg sendte henne melding i sted og spurte hvorfor hun ikke kunne bruke sin egen, da sa hun fordi den var sydd til henne da hun var 14 og hun har vokst mye siden da.

:sjokkbla: Min ble sydd til meg da jeg var 15, OG den kommer ikke til å passe henne på noen måte fra før av som du skriver :P

Greit nok med de 12cm egentlig, men hun veier også over femten kilo mer enn meg..

Hun insisterer fortsatt på å få bruke den da x) Kanskje jeg bare skal la henne få lov også kan hun finne ut at den ikke passer på 17mai.. :briller:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje jeg bare skal la henne få lov også kan hun finne ut at den ikke passer på 17mai.. :briller:

:fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke lånt den bort til noen med små barn og hund. Slik er det bare. Si nei og ikke bak det noe mer inn, så får hun bare furte litt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første: For en nydelig bunad!! :)

For det andre: Jeg hadde aldri lånt bort bunaden min til noen. Føler det er et veldig privat plagg som man gjerne har ekstra følelser for. Det er liksom ikke bare å erstatte en bunad. En annen ting er at det er et så kostbart plagg og jeg ville vært redd for at det skulle bli tull i etterkant hvis det ble flekker osv.

Syns det er flott at noen er så rause at de låner bort bunaden sin, men syns det må være en menneskerett å slippe å låne bort en bunad uten at man skal sammenligne med å låne mer normale klær. Det er to helt forskjellige ting i mine øyne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...