FangeLiv Skrevet 11. mai 2011 #1 Del Skrevet 11. mai 2011 Jeg har lagt merke til det skrives fordetom på steder der det er naturlig å bruke allikevel. "Men det kan jo være en bra skole fordetom." Virker som det er muntlig språk som så blir brukt i skiift. Men hvilken dialekt er det som bruker fordetom egentlig? Har ikke hørt det bli sagt, bare sett det skrevet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2011 #2 Del Skrevet 11. mai 2011 Jeg har hørt det bli brukt sånn som du beskriver i mange dialekter. Det blir brukt i min, jeg er fra Nordland og snakker en dialekt fra ei lita bygd i herfra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
antibac Skrevet 11. mai 2011 #3 Del Skrevet 11. mai 2011 Mange som sier "fordetom" her i Stavanger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 11. mai 2011 #4 Del Skrevet 11. mai 2011 Eg seier "fordetom", men ikkje i ei slik setning som TS brukar som døme. I den setninga ville "likevel" ha vore korrekt å skrive, "for det" ville ha vore greit å seie, men ikkje "fordetom". "Fordetom" betyr "sjølv om", og alle med eit visst språkøyre ser/høyrer at det blir feil å bruke i slutten av ei setning. Sjølv om/for det om må brukas midt i ei setning, fordi det må kome noko etter "om". Rotete forklart, sikkert språkguruar som kan greie ut om dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2011 #5 Del Skrevet 11. mai 2011 Bare å ta et kjapt søk her, så ser man at mange bruker "ordet" fordetom sist i setningen. Det er jo riv, rav ruskende galt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FangeLiv Skrevet 11. mai 2011 Forfatter #6 Del Skrevet 11. mai 2011 Ja, jeg bruker det selv av og til, først i setningen. Det er jo feil å skrive det til slutt i setningen, men jeg lurer på om det er riktig å si det i noen dialekter? I dialekter er det jo mye rart som er lov. Noterer Nordland og skal høre etter neste gang jeg snakker med noen derfra Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tears.of.the.Sun Skrevet 11. mai 2011 #7 Del Skrevet 11. mai 2011 "Førdeom" er et veldig vanlig nord norsk dialekt ord ja. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 12. mai 2011 #8 Del Skrevet 12. mai 2011 Ja, jeg bruker det selv av og til, først i setningen. Det er jo feil å skrive det til slutt i setningen, men jeg lurer på om det er riktig å si det i noen dialekter? I dialekter er det jo mye rart som er lov. Noterer Nordland og skal høre etter neste gang jeg snakker med noen derfra Ein har jo for så vidt lov til å snakke som ein vil - ingenting er forbudt å seie Men som eg skreiv, krev "om" at det kjem noko etter, viss ein har eit ynskje om å snakke gramatisk riktig Ein kan fint seie (for å halde fram med dømet frå startinnlegget) at "det kan jo vere ein god skule for det", eller "det kan jo vere ein god skule for det om det....(eit eller anna), men ikkje "for det om" og så punktum. Meiner eg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2011 #9 Del Skrevet 12. mai 2011 "Førdeom" er et veldig vanlig nord norsk dialekt ord ja. Ja, men da følger det noe etter. (betydning: selv om (...osv)) Når det avslutter en setning, droppes "om". (betydning: likevel.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2011 #10 Del Skrevet 12. mai 2011 Jeg har lagt merke til det skrives fordetom på steder der det er naturlig å bruke allikevel. "Men det kan jo være en bra skole fordetom." Ser stadig vekk at noen skriver "fordiom". Om mulig enda verre.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 12. mai 2011 #11 Del Skrevet 12. mai 2011 Eg seier "fordetom", men ikkje i ei slik setning som TS brukar som døme. I den setninga ville "likevel" ha vore korrekt å skrive, "for det" ville ha vore greit å seie, men ikkje "fordetom". "Fordetom" betyr "sjølv om", og alle med eit visst språkøyre ser/høyrer at det blir feil å bruke i slutten av ei setning. Sjølv om/for det om må brukas midt i ei setning, fordi det må kome noko etter "om". Rotete forklart, sikkert språkguruar som kan greie ut om dette Jeg må korrigere deg, Imli. "Fordetom", "fordiom" er ikke på noen måte korrekt. Et eksempel: Selv om du ikke liker det, gjør jeg det (al)likevel (eller for det). På nynorsk: Sjølv om du ikkje likar det, gjer eg det likevel (for det). Noe annet som utrolig mange sier og skriver feil, er "fordi om" og "fordi at". "Fordi" klarer seg utmerket alene. Dessuten sier mange "fordi om" der meningen er "selv om". 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 13. mai 2011 #12 Del Skrevet 13. mai 2011 Jeg må korrigere deg, Imli. "Fordetom", "fordiom" er ikke på noen måte korrekt. Et eksempel: Selv om du ikke liker det, gjør jeg det (al)likevel (eller for det). På nynorsk: Sjølv om du ikkje likar det, gjer eg det likevel (for det). Noe annet som utrolig mange sier og skriver feil, er "fordi om" og "fordi at". "Fordi" klarer seg utmerket alene. Dessuten sier mange "fordi om" der meningen er "selv om". Eg har heller aldri skrivi at det er riktig å skrive, men eg tykkjer både "for det" og "for det om" er greitt å seie - forutsatt av at det er riktig plassert i setning (ikkje avlutte setning med "for det om"). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 13. mai 2011 #13 Del Skrevet 13. mai 2011 Eg har heller aldri skrivi at det er riktig å skrive, men eg tykkjer både "for det" og "for det om" er greitt å seie - forutsatt av at det er riktig plassert i setning (ikkje avlutte setning med "for det om"). Jeg skulle ha presisert at jeg mente skriftlig fremstilling. Det er vel ingen som snakker "etter boka" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
venus_ Skrevet 13. mai 2011 #14 Del Skrevet 13. mai 2011 På Sunnmøre blir det også brukt. Eks på bruk/betydning er: "Han sa jeg ikke skulle gjøre det, men jeg gjorde det "fordiom"." = "Han sa jeg ikke skulle gjør det, men jeg gjorde det allikevel." Mulig det ikke er gramatisk rikitg, men så er det jo en hel del i dialekter som ikke er gramatisk riktig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ludovie Skrevet 13. mai 2011 #15 Del Skrevet 13. mai 2011 Mulig det ikke er gramatisk rikitg, men så er det jo en hel del i dialekter som ikke er gramatisk riktig. Hvis majoriteten av de som snakker en dialekt bruker et bestemt uttrykk/en bestemt talemåte, er det per definisjon grammatisk korrrekt. For når det gjelder talespråk, er det jo nettopp det at en utrykksmåte er akseptert av majoriteten som avgjør hvorvidt den er "riktig" eller "feil". Jeg hisser meg for øvrig ikke opp over at folk av og til bruker litt muntlige uttrykksmåter som 'fordetom' e.l. i uformelle fora som KG, spesielt når det dreier seg om uhøytidelige tema. Selv kan jeg av og til finne på å skrive 'i morra' eller 'cognac', til tross for at begge deler ikke er korrekt i henhold til rettskrivningsnormen. Alt jeg skriver i jobbsammenheng, samt i andre formelle sammenhenger derimot, passer jeg på at er så korrekt som mulig. Så der blir det 'i morgen' og 'konjakk'. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2011 #16 Del Skrevet 13. mai 2011 Hvis majoriteten av de som snakker en dialekt bruker et bestemt uttrykk/en bestemt talemåte, er det per definisjon grammatisk korrrekt. For når det gjelder talespråk, er det jo nettopp det at en utrykksmåte er akseptert av majoriteten som avgjør hvorvidt den er "riktig" eller "feil". Jeg hisser meg for øvrig ikke opp over at folk av og til bruker litt muntlige uttrykksmåter som 'fordetom' e.l. i uformelle fora som KG, spesielt når det dreier seg om uhøytidelige tema. Selv kan jeg av og til finne på å skrive 'i morra' eller 'cognac', til tross for at begge deler ikke er korrekt i henhold til rettskrivningsnormen. Alt jeg skriver i jobbsammenheng, samt i andre formelle sammenhenger derimot, passer jeg på at er så korrekt som mulig. Så der blir det 'i morgen' og 'konjakk'. Er enig i alt dette. At jeg skriver litt uformelt på forum er ganske bevisst fra min side, synes ting blir så "strengt" og upersonlig av og til, hvis jeg skriver de på korrekt måte. Jeg prøver selvfølgelig å skrive sånn at det er lett og lese og forstå, men å bruke noen uformelle ord og skrivemåter innimellom synes jeg er helt OK på et forum som dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå