Gå til innhold

Prøvesmake smågodt

138 stemmer

1. 1. Er det ok å prøvesmake smågodt i butikken?

• Det er helt i orden
      10
    • Ikke greit uansett
      73
    • Kun greit om man har spurt og fått tillatelse
      55

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det virkelig bare jeg som gir hygieneaspektet en tanke?? Fy fader, folk er griser.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest SnakeOil
Skrevet

Smaker aldri og synes at noe av greia med smågodtet er "I feel lucky" spillet, noe er dritgodt, andre ting gir man til drittunger som går halloween :)

Dessuten tar jeg kun smågodt som befinner seg over 1 meter over gulvet, da slipper man at småtroll har tafset på godteriet med de barnehage-bakterieinfiserte fingrene sine. :fnise:

• Liker 4
Skrevet

Hvorfor det? Kjøper du aldri varer som du ikke har smakt på?

Jo, men jeg foretrekker å kjøpe minst mulig før jeg vet om jeg liker det. Med smågodt er det rimelig enkelt å få smakt en liten bit uten å åpne emballasjen til resten av godteriet (fordi der ikke er emballasje). Hvis jeg kan slippe det, så lar jeg være å bruke penger på mat/godteri som jeg risikerer å måtte kaste uansett. Bedre for miljøet også, det.

• Liker 1
Skrevet

Smaker aldri og synes at noe av greia med smågodtet er "I feel lucky" spillet, noe er dritgodt, andre ting gir man til drittunger som går halloween :)

Dessuten tar jeg kun smågodt som befinner seg over 1 meter over gulvet, da slipper man at småtroll har tafset på godteriet med de barnehage-bakterieinfiserte fingrene sine. :fnise:

Hahaha, gamle folk er faktisk nesten verre enn småungene. Ingen av de som gidder å bøye seg ned til skjeene, eller lete rundt i hyllene (der andre kunder lar skjeene stå), eller i det hele tatt grave med skje selv om de har en. Det er mer lettvint å grafse med fingrene, nemlig. Grøss.

Skrevet

Er det virkelig bare jeg som gir hygieneaspektet en tanke?? Fy fader, folk er griser.

Jeg tenker også det!

Nasty nasty nasty!

Skrevet

Jeg "prøvesmaker" nøtter fra den lille nøttefabrikken nesten hver gang jeg er i butikken :P JUMMI

• Liker 2
Skrevet

Hahaha, gamle folk er faktisk nesten verre enn småungene.

Ja de er nesten verst!

for noen uker siden hadde jeg plukket godteri til nevøene mine i Sverige, også kom det en gammal mann til meg med en halvspist sjokolade i handa og sa "du må prøvesmake vettu, ingenting er gratis lenger derfor må man spise så mye man kan når ingen ser", også gikk han videre og gnafsa i seg godteri fra hyllene, litt etterpå fulgte kona etter og plukka med fingrene. da ble jeg sånn :overrasket: og la fra meg godteposen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg "prøvesmaker" nøtter fra den lille nøttefabrikken nesten hver gang jeg er i butikken :P JUMMI

Tipper du er stolt av å stjele? For det er det du gjør. Håper de ansatte tar deg på fersken en gang og ringer politiet.

• Liker 2
Gjest Hikken
Skrevet

Tipper du er stolt av å stjele? For det er det du gjør. Håper de ansatte tar deg på fersken en gang og ringer politiet.

Om de isåfall ikke ringer politiet, vil jo det hele bli en veldig pinlige afære for den som stjal. Tenk at resten av kundeflokken ser på en med store øyne av vantro over at voksne mennesker stapper fingra nedi smågodter og stjeler. SMÅUNGER gjør slikt, ikke oppegående voksne mennesker.

• Liker 6
Skrevet

Hygiene? Ser ikke den store forskjellen på å slippe en skumpute ned i en pose eller ned i en hånd. Det går da fint an å bruke skjeen, selv om man skal smake :)

Skrevet

Det er så klart greit om man får tillatelse, så jeg stemte på det alternativet. Men jeg har til gode å oppleve at noen tar kontakt med en butikkansatt for å spørre om tillatelse til å smake på smågodtet, haha. Da er det bedre å la være ;)

Å ta et par biter smågodt er ikke akkurat en veldig stor forbrytelse, men det er en så veldig unødvendig en. Hvorfor ikke bare la være? Og dessuten er det ekkelt med masse krafsende fingre nedi smågodtet. Egentlig er smågodt litt ekkelt uansett, så jeg kjøper det aldri.

Skrevet

Ikke greit uansett.

Det at dette ligger tilgjengelige for alle skitne, bakterie og virusbefengte fingre gjør at jeg aldri kjøper smågodt eller nøtter i løsvekt.

Skrevet (endret)

Så du er 12 år da, som i nicket ditt?? Stolt av å stjele og forårsake store svinn for butikken? Tydeligvis!

Endret av Vinnie
Skrevet

Om de isåfall ikke ringer politiet, vil jo det hele bli en veldig pinlige afære for den som stjal. Tenk at resten av kundeflokken ser på en med store øyne av vantro over at voksne mennesker stapper fingra nedi smågodter og stjeler. SMÅUNGER gjør slikt, ikke oppegående voksne mennesker.

Det hender jeg tar yoghurtnøtter. Det er ganske digg å knaske yoghurtnøtter når man går rundt og handler.

Dessuten tjener butikken fett på å ha en sånn godtehylle, for jeg tenker av og til at jeg vil ha yoghurtnøtter, og så legger jeg igjen penger i den sjappa.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er utrolig nasty å tenke på at både barn og voksne grafser opp i smågodtet og nøttene! Det er en grunn til at jeg aldri kjøper smågodt eller nøtter i løsvekt. Yuuk!

Men dere som gjør det, blir dere ikke flaue når kunder ser dere f.eks? Jeg hadde blitt kjempe flau hvis en ansatt kom å snakket til meg foran andre kunder pga jeg stjal smågodt!! :flau: Det er pinlig. Enig i at folk er jammen gjerrige når de ikke gidder å betale for smågodtet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jo, men jeg foretrekker å kjøpe minst mulig før jeg vet om jeg liker det. Med smågodt er det rimelig enkelt å få smakt en liten bit uten å åpne emballasjen til resten av godteriet (fordi der ikke er emballasje). Hvis jeg kan slippe det, så lar jeg være å bruke penger på mat/godteri som jeg risikerer å måtte kaste uansett. Bedre for miljøet også, det.

Det kan hende, men du tar likevel en vare uten å betale for det - uavhengig av hvor lett det er for deg å smake uten å ødelegge emballasje osv. Er det ok bare fordi det er lettvint?

Også morsomt hvordan du prøver å få stjelingen din til å høres ut som et miljøtiltak. Kanskje jeg bare skal spise eplene i butikken, i stedet for å bære dem hjem i en pose og på den måten forsøple? Ærlig talt :fnise:

• Liker 1
Gjest Lebewesen93
Skrevet

Jeg synes ikke noe om det. For en uke siden ca var jeg på rema, å der var det en mann og en dame i sammen. De skulle plukke oppi smågodt som meg, og han mannen tar på en sånn sjokoladebit med henda, for å så legge den ned igjen. Æsj, hadde lyst til å si noe, siden jeg ikke takler at folk tar på det jeg skal spise, men jeg kan jo ikke akkurat be en stor, voksen mann om å ikke ta på godtet "mitt" hadde jeg aldri turt :P

Skjønner ikke hvorfor folk gjør det jeg ? Er jo bare å satse på at den smaker godt, gjør den ikke det, så lar du vær å kjøpe den neste gang. Og om du MÅ smake, så ta opp EN bit å SPIS den, ikke ta opp en bit, se på den, for å så legge den tilbake.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ikke noe om det. For en uke siden ca var jeg på rema, å der var det en mann og en dame i sammen. De skulle plukke oppi smågodt som meg, og han mannen tar på en sånn sjokoladebit med henda, for å så legge den ned igjen. Æsj, hadde lyst til å si noe, siden jeg ikke takler at folk tar på det jeg skal spise, men jeg kan jo ikke akkurat be en stor, voksen mann om å ikke ta på godtet "mitt" hadde jeg aldri turt :P

Hehe ja, jeg skjønner hva du mener. jeg har en lignende (og eklere) historie fra da jeg var barn.

Jeg var med en venninne på butikken, og hun tok på en smågodt-ting som lå på disken. Hun fikk streng beskjed om at hun måtte kjøpe den ettersom hun hadde tatt på den, og hun betalte for den uten å mukke.

Butikkdama plukket biten opp med hånda, tørket av den med fingrene og ga den til venninna mi.

Venninna mi sa "Men nå tar jo du på den med hendene!"

Butikkdama svarte "Ja, men jeg skulle bare tørke av den."

:rolleyes:

Skrevet

Jeg har nok jobbet alt for lenge i butikk, for jeg har utarbeidet forskjellige teknikker som jeg bruker når jeg ser folk "smaker" på smågodtet:

-*Rope høyt borte fra kassa* "Hei du! Smågodtet er billig, men ikke gratis!"

-Når kunden kommer for å betale godteposen: "Neste gang du skal stjele smågodt, er det fint om du bruker spaden i stedet for å plukke med fingrene."

-"13 kroner for godteposen, og hvor mye har du spist for?"

-Slå inn en bærepose for hver bit jeg ser kunden har spist. Hvis vedkommende oppdager dette, forklarer jeg at siden han synes det er greit å ikke betale for smågodtet han har spist, så synes jeg det er greit å ta betalt for bæreposer han ikke trenger.

-Dersom vedkommende er en storspiser, hender det jeg sniker butikkmobilen oppå vekta sammen med godteriet.

Jeg gjør ikke alle disse tingene mot EN kunde, altså. Mange av dem som blir snakket til mens de står og plukker, blir veldig fornærmet over dette. Særlig gjelder det middelaldrende menn. De er kanskje ikke vant til å bli snakket til? En mannlig kollega har til og med blitt truet med bank, fordi han konfronterte en kar som skulle prøvesmake alt han ville kjøpe. "Det er ikke stjeling, det er jo bare prøvesmaking." Det er faktisk forbausende sjelden at barn stjeler smågodt. Det verste tilfellet jeg har sett var forresten en mor med et barn på 2-3 år. Hun stakk hånda nedi boksen med sitronlepper, og puttet en i sin egen munn og en i barnets munn. Flott oppdragelse, ja. :filer:

Smågodtet vårt er temmelig billig, av og til kjører vi kampanjer med lavere priser enn de har på Svinesund. Det rare er at folk er mer tilbøyelige til å prøvesmake når det er tilbud. Det er ulogisk, for billig smågodt blir ikke gammelt! Det selger unna fortere enn vi rekker å fylle på. Dessverre er det ikke særlig å tjene på dette, det er mest for å trekke kunder og håpe at de kjøper noe annet også.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...