Gå til innhold

Prøvesmake smågodt

138 stemmer

1. 1. Er det ok å prøvesmake smågodt i butikken?

• Det er helt i orden
      10
    • Ikke greit uansett
      73
    • Kun greit om man har spurt og fått tillatelse
      55

Fremhevede innlegg

Gjest Nadezhda
Skrevet (endret)

Gøy å se hvordan fordelingen er :takke:

Endret av Nadezhda
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

1. Ikke greit uansett = normale mennesker

2. Det er helt i orden = kvalitetsbeviste mennesker

3. Kun greit om man har spurt og fått tillatelse = gale mennesker

"Hei, jeg har lyst å teste smågodtet deres, kan jeg ta én av hver?".

Man vet jo som oftest hva man liker av smågodt, hvis man "smaker" er det ikke for å bare "smake" for å si det sånn. Dessuten, hvis jeg vil teste ut nye smågodt, så tar jeg heller noen av de i posen jeg skal betale for og med meg hjem :).

Når det kommer til ferskvare som druer, så er jeg med på at det er fint å spørre først eller ikke gjøre det, spesielt hvis man tar fra en kurv, som da neste person skal kjøpe så er den halvfull fordi folk har vært og smakt.

Endret av Micolina
  • Liker 5
Skrevet

Jeg tar meg en bit om jeg får lyst på det når jeg går forbi, hva skal de gjøre? Ringe politiet? Herregud.

• Liker 2
Skrevet

Hvis alle kunder bare "tar seg en bit" når de går forbi hver dag hele året kan en jo begynne å regne ut hvor mye svinn dette blir. Sikkert kilovis pr butikk hver måned. Tusenvis av kroner tapt hvert år fordi kunden synes det er greit å stjele. Ja det er faktisk stjeling. NEI, selvfølgelig er det ikke greit!

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Enig med deg Vinnie. Og alt svinnet generelt pga. stjeling må dekkes inn ved at prisene blir lagt på. Dermed er det vi andre kundene som må betale det, til syvende og sist.

• Liker 4
Skrevet

Jeg tenker på alle de ekle svette busefingrene som klår oppi godiset jeg skal kjøpe. Æææsj.

• Liker 6
Skrevet

Hvis man må smake er det jo bare å kjøpe 2-3 biter. Man må jo kjøpe alle andre varer for å smake. "Hei jeg bare åpnet denne frokostblanding-esken for å smake jeg, skal ikke kjøpe den men går det bra eller?"

• Liker 4
Skrevet

Nei det er absolutt ikke greit. :nei: Det kalles å stjele selv om det bare er en liten bit med små godt. Tenk om alle gjorde det, butikken ville tape masse masse penger.

• Liker 2
Skrevet

Er helt enig! Vil du smake, må du betale :popcorn:

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det er greit når man har mistanke om at godteriet ikke akkurat er ferskt. Viser det seg at det er gammelt, bør det uansett ikke selges. Viser det seg at det er ferskt så kjøper man (forhåpentligvis) flere biter av det man har smakt på.

Å smake bare for å smake synes jeg ikke er greit. Det er ufint å stappe en drue i kjeften om man uansett ikke har tenkt å kjøpe en klase.

Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

De kan faktisk ringe politiet om folk snoker og stjeler smågodt, for det er tyveri ;)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tar meg en bit om jeg får lyst på det når jeg går forbi, hva skal de gjøre? Ringe politiet?

Ja, faktisk.

• Liker 6
Skrevet

Jeg mener det er greit om man har spurt og fått tillatelse. :arwen:

• Liker 1
Gjest MrsTux
Skrevet

Smågodt i løsvekt verken smaker (man smaker da ikke på varene i daglivarebutikken?) eller kjøper jeg. Noe så ufyselig!

Skrevet

Jeg mener også at det er greit om man har spurt og fått tillatelse. Det sier seg jo selv at det likevel ikke er i orden å ta en av hver, men er det kommet en ny sort, så er det jo naturlig at man gjerne vil smake før man kjøper en neve.

Det som skjer hvis man tar én bit i posen og går i kassa for å betale den er jo uansett at den er for lett til at vekta kan måle den, så de fleste som sitter der lar den som regel gå gratis likevel (eller for 50 øre, i verste fall).

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener også at det er greit om man har spurt og fått tillatelse. Det sier seg jo selv at det likevel ikke er i orden å ta en av hver, men er det kommet en ny sort, så er det jo naturlig at man gjerne vil smake før man kjøper en neve.

Hvorfor det? Kjøper du aldri varer som du ikke har smakt på?

• Liker 2
Skrevet

Jeg tar meg en bit om jeg får lyst på det når jeg går forbi, hva skal de gjøre? Ringe politiet? Herregud.

Jepp. De kan ringe politiet. Det er faktisk stjeling selv om du bare tar en liten bit ;)

• Liker 3
Skrevet

Det spiller da ingen rolle om det er liten bit man tar eller om man tar flere biter. Det er stjeling uansett og det er ikke greit!

Jeg synes folk er veldig frekke og hvis alle skal tenke at "jammen jeg tar jo bare en liten bit" så er det faktisk mye smågodt som forsvinner til slutt. Har man mistanke om at smågodtet er gammelt, så kjøp heller noe annet da.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jepp. De kan ringe politiet. Det er faktisk stjeling selv om du bare tar en liten bit ;)

Ja, ringer de politiet er det stress, dersom de blir så provosert at de vil igjennom alt det tullet, så kan det fort bli pes. Da må man la handlekurven stå igjen, og bare forlate åstedet. Så mye bråk er ikke litt snop verdt det.

Men stort sett er butikkansatte for konfliktsky og får for dårlig betalt til å gidde å bry seg. Da går det helt greit å rappe smågodt. Dersom du husker at det er de mest skitne ting i hele butikken å putte i munnen.

Ellers, i store butikker, så går det an, dersom du kjøper flere poser godteri, å kjøre innom godterivarene først, ta med to like poser f.eks bamsemums, legge ene i bunn av kurven, spise opp den andre, dersom noen reagerer, så betaler du for den, dersom ingen reagerer MENS du er i butikken, så pælmer du den ene posen, og har den andre slik at du kan si det var den du spiste av, dersom noen spør. Da får du to for en. Du kan også helle over litt fra posen du kaster i den du har åpnet, dersom du ikke vil spise alt i butikken.

Dette går også veldig enkelt med litago-sjokomelk, fordi pakken ikke er gjennomsiktig, og ingen tester om du har åpna korken.

AnonymBruker
Skrevet

Enig med deg Vinnie. Og alt svinnet generelt pga. stjeling må dekkes inn ved at prisene blir lagt på.

Nei, det stemmer ikke. Butikken tar allerede så mye penger de tror de kan få inn ved den prissettingen som gjelder. Det er kun markedsforandringer, ikke svinn, som har innvirkning på prisene. For mye svinn på smågodt vil da heller resultere i at smågodtet forsvinner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...