AnonymBruker Skrevet 11. mai 2011 #21 Skrevet 11. mai 2011 Cupcakes smaker nydelig og er gøyale å pynte! Så det så. 2
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2011 #22 Skrevet 11. mai 2011 Cupcakes smaker nydelig og er gøyale å pynte! Så det så. Enig! Uansett om man kaller det cupcakes eller muffins. Dessuten er det praktisk å servere, ettersom et fat med muffins ser like fint ut selvom mange har forsynt seg. En kvart kakebit slengende på et fat ser ikke like delikat ut. 1
Gjest Cosette Skrevet 11. mai 2011 #23 Skrevet 11. mai 2011 Fordi det er bare sååå lekkert og fabulous, da! Det er fordi det er en motegreie. SATC-syndromet. Norske damer vil føle seg som "the quintessential New York gal" som småtripper rundt over Fifth Avenue iført tolv centimeters Jimmy Choo-hæler, og som svinger innom et glossy konditori hvor hun kjøper med seg rosa cupcakes til dinner partyet i kveld, før hun slenger seg glamorøst inn i en cab. Bare synd det liksom ikke blir helt det samme når man bor på Kampen eller Torshov, ikke Manhattan. Oslo er ikke New York, Norge er ikke USA, og det blir så uutholdelig pinlig flaut hele greia. 5
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2011 #24 Skrevet 11. mai 2011 Fordi det er bare sååå lekkert og fabulous, da! Det er fordi det er en motegreie. SATC-syndromet. Norske damer vil føle seg som "the quintessential New York gal" som småtripper rundt over Fifth Avenue iført tolv centimeters Jimmy Choo-hæler, og som svinger innom et glossy konditori hvor hun kjøper med seg rosa cupcakes til dinner partyet i kveld, før hun slenger seg glamorøst inn i en cab. Bare synd det liksom ikke blir helt det samme når man bor på Kampen eller Torshov, ikke Manhattan. Oslo er ikke New York, Norge er ikke USA, og det blir så uutholdelig pinlig flaut hele greia. Jeg spiser igrunn de aller fleste muffinsene mine innendørs, når jeg tenker meg om. Og har bare på høyhelte sko dersom det er fest. Hva var det som var flaut, mente du? Muffinsene eller at folk tror de er Sarah Jessica Parker? 1
Hoppetaujenta Skrevet 11. mai 2011 #25 Skrevet 11. mai 2011 ...tenk så morsomt det hadde vært om "de jålete muffinsene" faktisk inneholdt like mye godsaker og velsmakende overraskelser, som de potensielt ser ut til å kunne... Når jeg tenker på en forseggjort bakelse, skal det være myke smaksopplevelser inni (og gjerne i glasuren også) samtidig som at de ser veldig fristende ut på utsiden. Det skal ikke pyntes med steinhard fancy pynt, men ting som er gode og fristende å sette tennene i...hver gang! 1
Gjest Spinell Skrevet 11. mai 2011 #26 Skrevet 11. mai 2011 Hva med de brudene som faktisk synes det er fint og som har fått noen til å bake gode og lekre cupcakes til bryllupet sitt? Det er nettopp det som er trist. Kakene ser kanskje lekre ut, men de lover som regel mer enn de holder, og er sjelden til veldig stor glede for andre enn bruden selv. 2
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2011 #27 Skrevet 11. mai 2011 Det er jo bare å bake cupcakesene med overraskelser i? Finnes jo ikke akkurat kun en oppskrift på norske muffins eller cupcakes fra USA. 2
Gjest Ms. Raggsokk Skrevet 11. mai 2011 #28 Skrevet 11. mai 2011 Tråden er ryddet for avsporinger. Ms. Raggsokk, mod.
Hoppetaujenta Skrevet 11. mai 2011 #29 Skrevet 11. mai 2011 Jo, helt klart at det er opp til hver og en å lage "den perfekte" lille kaken, men det er ikke enkelt å smelle sammen vilkårlige ting og få det vellykket både i smak og utseende på samme tid. Man må lage seg sitt prøvekjøkken, med dertil egnet og frivillig smakspanel. Jeg melder meg herved!
Zzyzx Skrevet 11. mai 2011 #30 Skrevet 11. mai 2011 Jeg tror det er snakk om å adoptere et amerikansk ord... I USA er vel muffins frokost-, lunsjbakeverk (ofte grove, og tilsatt bær, uten glasur), mens "cupcakes" er hva vi forbinder med muffins (men selvsagt mye større og mye mer overdådig pyntet enn våre små muffins med melisglasur og nonstop). Det er nok helt riktig, iallfall hvis jeg skal konkludere ut fra det halvtimeslange foredraget jeg fikk fra en amerikaner om dette temaet. Det var visst veldig viktig for henne, men så er hun også gift med en nordmann som insisterer på å kalle det muffins uansett.
Pingting Skrevet 11. mai 2011 #31 Skrevet 11. mai 2011 Cupcakes har glasur, muffins har det ikke. Muffins kan ikkeholde biter med ditt og datt, noe man sjeldent finner i cupcakes. Og det er forskjell i røren: muffins har en større andel mel enn cupcakes, som har mer egg, sukker og fett. Muffins er dermed nærmere et slags søtt brød, mens cupcakes er nærmere kake. Eller som jeg så det oppsummert et sted: kaster du en muffin i veggen sier det "dunk", kaster du en cupcake sier det "poff". Også er det, særlig i USA, visse forskjeller i bruken. Muffins er mer dagligdags, cupcakes er mer fest. Synes ikke det er så galt å skille mellom det jeg da, siden det er ganske viktige forskjeller. Det er mindre forskjeller mellom kjøttkaker og karbonader, eller komle og fiskeball. Ellers forundrer jeg meg litt over ramaskrikene her. Greit at ikke alle er glad i kaker, men er noe negativt bare fordi det er trendy og man ikke er så interessert selv? Er ikke så veldig opphengt i cupcakes selv, men jeg synes det er stas med nye impulser uansett. Og veldig mye av det vi tenker på som norsk tradisjonsmat har ikke så fryktelig lange røtter. Poteten var ny og trendy en gang den og. Ellers kan jeg være enig i at det til tider kan være at estetikken teller mer enn smaken, det er litt harry. Jeg har fått servert cupcakes som ser fantastiske ut, men som var tørre og med ekstremt søt og fettete krem. Æsj. Men når de både er pene OG smaker godt, så er det en nytelse. På samme linje som med muffins. Man må forresten ikke velge mellom de to, det går fint an å være glad i begge. 3
Meaty Skrevet 11. mai 2011 Forfatter #32 Skrevet 11. mai 2011 ...og der ble tråden flyttet til matforumet, ja. Det var jo ikke akkurat oppskrifter jeg var ute etter, dette cupcakegreiene er et fenomen som godt kan diskuteres på generell basis! Men moro at så mange har svart i tråden, og at flere deler mine synspunkter på dette viktige tema. Uansett, det ER riktig å skrive "en muffins" på norsk. Bare slå det opp i ordboka.
Pingting Skrevet 11. mai 2011 #33 Skrevet 11. mai 2011 Uansett, det ER riktig å skrive "en muffins" på norsk. Bare slå det opp i ordboka. Æh? Det er teit! Kan man si "en cupcakes" og, da? Hæ? HÆ? 1
Pingting Skrevet 11. mai 2011 #35 Skrevet 11. mai 2011 (endret) Man kan ikke si cupcakes i det hele tatt. Gammeldaaags! Endret 11. mai 2011 av Pingting 1
Gjest Emera Skrevet 11. mai 2011 #36 Skrevet 11. mai 2011 Huff nei, disse enorme koppekakene med et fjell av smørje på toppen er utrolig kvalme. Datteren mine elsker dem, og vil bake seg igjennom det som finnes av ulike varianter. Så der er vi uenige, gitt. Og så alle disse bakebloggene som har slått seg på trenden. Det er så dillete, men blondeformer og sukkerdiamanter og spesialtut til sprøyting og jeg vet ikke hva. Nei, gi meg en rustikk og gammeldags liten muffin! Jeg fikk smake Møllerens (tror jeg det var) red velvet cupcakes på Obs! her forleden. Det var det søteste jeg har smakt noen sinne. Ikke godt. Fysjameg. :gjeiper:
Gjest baben Skrevet 11. mai 2011 #37 Skrevet 11. mai 2011 cupcakes er ikke særlig godt. ingen av de jeg har smakt eller bakt selv i alle fall. Muffins derimot, kan være veldig godt :D
Gjest Trolltausa Skrevet 11. mai 2011 #38 Skrevet 11. mai 2011 cupcakes er ikke særlig godt. ingen av de jeg har smakt eller bakt selv i alle fall. Muffins derimot, kan være veldig godt :D Norsk eller amerikansk muffins?
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2011 #39 Skrevet 11. mai 2011 Om vi først skal slippe denne greia inn i Norge, så kan vi i det minste begynne å kalle det "koppekaker"! Så får vi se hvor kult det er å servere koppekaker til kaffen i bryllup. (Pluss til Flowers som kalte det koppekaker! ) 4
Gjest Nadezhda Skrevet 11. mai 2011 #40 Skrevet 11. mai 2011 Hvorfor er det så vanskelig å si grovmuffins/matmuffins eller muffins? Irriterer meg det cupcakes-tullet :gjeiper:
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå