Meaty Skrevet 10. mai 2011 #1 Skrevet 10. mai 2011 Jeg synes jeg ser cupcakes overalt om dagen! Ikke bare reklamen her på KG, men også reklame i media generelt. Det er også opptil flere som bruker det som avatar eller bilde på FB, butikkene selger "cupcakesstativ" (veldig nyttig, sikkert...), og det er til og med en TV-serie som handler om noen som baker cupcakes. For å gjøre det hele komplett: I dag så jeg både en sydd tøycupcake og en glasskrukke formet som en cupcake i en butikk. Og hvorfor kalles det ikke muffins lenger, blir muffinsen plutselig forvandlet til cupcake når den får et fjell med ekkelt kliss på toppen? HVA ER GREIA? 7
loffen Skrevet 10. mai 2011 #2 Skrevet 10. mai 2011 Jeg har lurt på det samme. Det er visst ikke in å bake sjokoladekake lenger. Men jeg sier i alle fall muffins, samme hvor høy pynt den har! 1
FrøkenJosefine Skrevet 10. mai 2011 #3 Skrevet 10. mai 2011 Det er en trend vel..som sushi, ostekake, brownies og alt mulig annet har vært før!
Gjest Raindrops Skrevet 10. mai 2011 #4 Skrevet 10. mai 2011 (endret) Jeg kaller det fortsatt for muffins. Men denne cupcake-epidemien har vart utrolig lenge synes jeg. Endret 10. mai 2011 av Raindrops 1
Gjest Miia Skrevet 10. mai 2011 #5 Skrevet 10. mai 2011 Gi meg en god gammeldags muffins, jeg blir kvalm av all glasuren. Jeg tror det er der forskjellen mellom muffins og cupcake ligger, muffins har ikke glasur? Kan jeg forresten spørre om noe uten å kuppe diskusjonen helt? Sier dere muffins i entall på norsk? Jeg gjør det, men min mor er flink til å påpeke at dette er "feil". (Jeg vet jo at det er muffin uten s på engelsk, men for meg har det nesten blitt som med "caps", en fornorsking med s uansett?)
antibac Skrevet 10. mai 2011 #6 Skrevet 10. mai 2011 (endret) Blææ, har lurt på det samme. Lenge. Hele greia gjør meg egentlig kvalm, det er jo "søtt, og fint og DEEEEILIG"... Miia, jeg sier "en muffin" og "flere muffins". Det er det som er korrekt. Hører mange som sier "et stykke brownies" også, herreguuuud. Det er hundre ganger verre enn "en muffins", synes jeg. Endret 11. mai 2011 av antibac
Djungelvrål Skrevet 10. mai 2011 #8 Skrevet 10. mai 2011 Var hos noen som hadde cupcakes med et tonn glasur. I glasuren var det hvit sjokolade, det er noe av det mest kvalmende jeg har smakt. Måtte legge servietten diskret over etter 2 biter.
Gjest Trolltausa Skrevet 11. mai 2011 #9 Skrevet 11. mai 2011 (endret) Og hvorfor kalles det ikke muffins lenger, blir muffinsen plutselig forvandlet til cupcake når den får et fjell med ekkelt kliss på toppen? HVA ER GREIA? Jeg tror det er snakk om å adoptere et amerikansk ord... I USA er vel muffins frokost-, lunsjbakeverk (ofte grove, og tilsatt bær, uten glasur), mens "cupcakes" er hva vi forbinder med muffins (men selvsagt mye større og mye mer overdådig pyntet enn våre små muffins med melisglasur og nonstop). Endret 11. mai 2011 av Trolltausa 3
Gjest Miia Skrevet 11. mai 2011 #10 Skrevet 11. mai 2011 Miia, jeg sier "en muffin" og "flere muffins". Det er det som er korrekt. Hører mange som sier "et stykke brownies" også, herreguuuud. Det er hundre ganger verre enn "en muffins", synes jeg. Jeg får begynne å høre på min mor! Men jeg sier i hvertfall ikke en eller et sykke brownies!
Hoppetaujenta Skrevet 11. mai 2011 #11 Skrevet 11. mai 2011 Jeg har aldri bakt det, aldri smakt det, og ikke skal jeg heller. En helt vanlig velsmakende muffin holder for meg.
Mischa Skrevet 11. mai 2011 #12 Skrevet 11. mai 2011 Greia er at det er en trend, en motegreie.. Kjendiser har skapt blest rundt kaken (Oprah Winfrey, Sex & the city), og vi er flinke til å kaste oss på slike farsotter. De er jo dekorative og lette å lage, så jeg skjønner at folk blir begeistret. Jeg har bodd i USA og alltid hatt et forhold til cupcakes, men selv jeg holder på å bli litt gal av hysteriet som er her til lands. Men det går garantert over Makroner har egentlig tatt over som den nye trendkaken, og er du skikkelig hipp så går du for cake pops! Jeg derimot skal fortsette med cupcakes for det har alltid vært min "greie", så får mannen i gata bare fortsette med klisset sitt. Jeg synes buttercream frosting (gjort skikkelig!), smaker nydelig i små mengder, men skal jeg dømme etter hvordan andre folk baker så ser det jo helt jævelig ut.. skjønner godt at dere blir kvalme!
Kråkesaks Skrevet 11. mai 2011 #13 Skrevet 11. mai 2011 Muffins er mer enn nok for meg og jeg skjønner virkelig ikke greia. Det er vel ikke lenge siden jeg leste om noen som skulle ha cupcakes(muffins) i bryllup. Glasur og nonstop hadde man da på muffins da jeg var barn for godt over 20 år siden. 4
^^Belle^^ Skrevet 11. mai 2011 #14 Skrevet 11. mai 2011 Bah, jeg er helt enig. Hvorfor ikke bare kalle det for muffins egentlig? Synes det er helt greit å pynte muffinsen (for jeg sier én muffins, ja ) til alle kunstens regler, men hvorfor i hule heiteste kalle det for cupcakes når vi allerede har et ord for det i det norske språk? Jeg leser en del mat- og bakeblogger, men hopper konsekvent over norske bloggere som har bakt cupcakes. Da kjenner jeg at jeg blir litt uvel. En muffins er og blir en muffins uansett om den er grov, lys, mørk, med nonstop eller med et fjell glasur på toppen. 5
Mischa Skrevet 11. mai 2011 #15 Skrevet 11. mai 2011 Tja hvorfor skal ikke vi skille mellom kakene når amerikanerne har to ord? Og engelskmenn? (fairy cakes). Muffin er jo ikke akkurat et norskt ord, så det er kanskje heller vi nordmenn som bruker det feil? En "norsk" muffin er for meg en flat tørr kake, som har rent utover formen sin, med gjennomsiktig glasur hvor den ene stusselige non-stop'en har farget av.. Folk må gjerne foretrekke det ene eller det andre, men jeg syns det er logisk å skille mellom en grovere, tyngre deig uten glasur og pynt (muffin) og en kake som har en finere kakerøre, og som er pyntet med glasur/frosting (cupcake). 9
Hoppetaujenta Skrevet 11. mai 2011 #16 Skrevet 11. mai 2011 ...men hvorfor i hule heiteste kalle det for cupcakes når vi allerede har et ord for det i det norske språk? Det er vel heller ikke heilnorsk å kalle dem for muffins, skulle jeg mene, og de skriver faktisk feil betegnelse på Wiki også: http://no.wikipedia.org/wiki/Muffins Utenlandsk er det, utenlandsk blir det, og godt smaker det åkke som! 2
Gjest Spinell Skrevet 11. mai 2011 #17 Skrevet 11. mai 2011 En cupcake er jo ikke annet enn en diger og jålete muffin(s). Ikke sjelden, når den er bakt av oss lekfolk, blir selve kaka også skikkelig tørr fordi den blir stekt litt for lenge på svak varme. Da sitter en igjen med et lass med kvalmende krem og innsøt pynt på toppen, og i tillegg en diger sopp med "tørt sukkerbrød" som føles nærmest uspiselig. Synes det er trist med de brudene som tror de er trendy, men som egentlig bare er noen etterdiltere når de absolutt vil ha cupcakes som bryllupskake... Sånn, ja! Det var dagens utblåsning 2
^^Belle^^ Skrevet 11. mai 2011 #18 Skrevet 11. mai 2011 Det er vel heller ikke heilnorsk å kalle dem for muffins, skulle jeg mene, og de skriver faktisk feil betegnelse på Wiki også: http://no.wikipedia.org/wiki/Muffins Utenlandsk er det, utenlandsk blir det, og godt smaker det åkke som! Neida, det er jeg klar over. Men når det finnes i det norske språk og når det er så godt innbakt og brukt som det er, synes jeg det er litt teit å begynne å kalle dem for noe som så absolutt ikke er norsk. Men det er bare meg, da. Dessuten har jeg aldri sett en eneste blogger skille mellom muffins og cupcakes sånn som det egentlig skal gjøres. De kjører på med cupcakes uansett hva de inneholder. 2
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2011 #19 Skrevet 11. mai 2011 Synes det er trist med de brudene som tror de er trendy, men som egentlig bare er noen etterdiltere når de absolutt vil ha cupcakes som bryllupskake... Sånn, ja! Det var dagens utblåsning Hva med de brudene som faktisk synes det er fint og som har fått noen til å bake gode og lekre cupcakes til bryllupet sitt? Det var da voldsomt så negative vi var, da. Sånn generelt i tråden, mener jeg. Muffins er også et engelsk ord, forresten. 3
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2011 #20 Skrevet 11. mai 2011 Neida, det er jeg klar over. Men når det finnes i det norske språk og når det er så godt innbakt og brukt som det er, synes jeg det er litt teit å begynne å kalle dem for noe som så absolutt ikke er norsk. Men det er bare meg, da. Dessuten har jeg aldri sett en eneste blogger skille mellom muffins og cupcakes sånn som det egentlig skal gjøres. De kjører på med cupcakes uansett hva de inneholder. http://kjoekkentjeneste.blogspot.com/2011/02/sjokolademuffins-med-rosa-glasur.html Her er det muffins. Til og med egen kategori med muffins.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå