AnonymBruker Skrevet 18. mai 2011 #61 Skrevet 18. mai 2011 Jeg bare ELSKER generaliseringer!!! Og mine skrivefeiler er som regel bygget opp rundt ord som; ikke = ikek, heller = heleler, gidder = gidedr osv fordi fingrene rett og slett løper for kjapt over tastene og jeg ikke gidder rett meg selv ved kontrol før jeg poster..... setter ergo meg selv i kategorien mindre smart i følge KG, selv med en 6'er i norsk *LOL* herrrrrrlig!!! Det er jo ikke slike skrivefeil man mener her da.
HiCog Skrevet 18. mai 2011 #62 Skrevet 18. mai 2011 Jeg mener helt klart at måten folk skriver på sier veldig mye om hvordan man er som person. Jeg tenker ikke på skrivefeil i enkel betydning, men setningsoppbygging, tegnsetting og særskriving. Man kan lese veldig mye ut av meldinger, mailer og innlegg (som ikke handler om å være reflektert) om hvor "reflektert" en person er f.eks er. Og så er mitt inntrykk at mange som skriver helt feil med tanke på f.eks å ikke sette komma og punktum (isåfall sette de på feil plass), ikke kan da/når, og/å, null kontroll på doble konsonanter, samt ordeling på høyt nivå, dessverre sjelden er skoleflinke eller sosialt flinke personer. Hvis det er sant og du ikke bare lurer deg selv burde det være lett å gi noen kommentarer om meg og hvor "reflektert" jeg er. Med tanke på at jeg faktisk skriver litt om meg selv i postene burde dette tilfellet være ekstra enkelt siden du har dobbelt grunnlag for analyse. Hva mener du med "sosialt flink" i den andre delen av innlegget ditt?
Xaphan Skrevet 18. mai 2011 #63 Skrevet 18. mai 2011 Jeg bare ELSKER generaliseringer!!! Og mine skrivefeiler er som regel bygget opp rundt ord som; ikke = ikek, heller = heleler, gidder = gidedr osv fordi fingrene rett og slett løper for kjapt over tastene og jeg ikke gidder rett meg selv ved kontrol før jeg poster..... setter ergo meg selv i kategorien mindre smart i følge KG, selv med en 6'er i norsk *LOL* herrrrrrlig!!! Det er ikke den type skrivefeil det er snakk om i det hele tatt, og det har blitt påpekt flere steder i tråden.
spinnwild Skrevet 21. mai 2011 #64 Skrevet 21. mai 2011 Har man mange skrivefeil, så er det nok et resultat av latskap og hastverk, heller enn mindre intelligens.
Batteri Skrevet 21. mai 2011 #65 Skrevet 21. mai 2011 Jeg innrømmer gjerne at jeg har en tendens til å tenke mitt om brukere med mange skrivefeil. På den annen side kunne jeg selv ikke ha plassert verken Harstad eller Larvik på kartet om det så sto om livet. Jeg er flink i rettskriving, men suger i geografi. Det var dette med bjelken i eget øye eller noe sånt, da vet du :gjeiper: 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2011 #66 Skrevet 25. mai 2011 Det er jo sammenheng mellom språklig kompetanse og intellegens - da i form av f.eks dårlig utvikling. Om man har en utviklingshemming er det påvist at man har vanskligere for å tilegne seg språk, og benytte det hensiktsmessig i kommunikasjon - spesielt skriftlig. Men da er det - for hundrede gang - ikke snakk om "tilfeldige" skrivefeil, men om fremstillingsevnen man har, hvordan man uttrykker seg. Åmm manskriver sånn ingen skjøner om hva snakkerom og har masse feil når det gjelder ordeling, oppbyging, tegnsetting osv. Så jeg tror absolutt at "skrivefeil", skriftlig fremstiling henger sammen med intellegens. Synes foresten intellegens er et litt dårlig uttrykk å bruke i den sammenhengen, men at man generelt er mindre kompetent hvis man skriver helt feil er jeg helt sikker på. 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2011 #67 Skrevet 25. mai 2011 Må legge til, i innlegget over her, at en utviklingshemming ikke trenger være slik mange ser for seg utvikligshemmede. Det er langt mer enn downs syndrom osv, man kan små utviklingshemninger, eller lærehemning som det også heter. Da har man begrensede kognitive evner.
MaxUflax Skrevet 26. september 2011 #68 Skrevet 26. september 2011 (endret) Hvis det er sant og du ikke bare lurer deg selv burde det være lett å gi noen kommentarer om meg og hvor "reflektert" jeg er. Med tanke på at jeg faktisk skriver litt om meg selv i postene burde dette tilfellet være ekstra enkelt siden du har dobbelt grunnlag for analyse. Hva mener du med "sosialt flink" i den andre delen av innlegget ditt? Gammel tråd, men kunne ikke slutte å lese dette innlegget om og om igjenn. Når jeg leser dette innlegget begynner jeg å reflektere over hvilket behov som ligger bak denne trangen for å promotere sin egen inteligens med å prøve overlesse andre med sin "pompøse" utsråling som ikke beviser annet en person som søker etter en å måle sin unike flora av inteligens på. Jeg opplever at din måte å bruke kognitive tanker på når du formulerer deg, setter din svake personlighet i et mer sårbart lys. Spesielt med å gjemme seg bak sin egen mangel på oppfattelse, når en ikke engang har evnen til å analysere 2 ord satt sammen til en settning som "sosialt flink". Du utfordrer med formaning at noen skal "prøve" deg med å stille spørsmål til å argumenter til ? Så du som den kognitive, inteligente mann med høyere aspekt for å observere og dømme andres inteligens basert på skrive feil, taste feil, rettskriving etc, klarer ikke reflektere over din egen feil i å lage et argument av en tråd som er basert på nettopp dette du anser deg selv på, som blant de beste av 30 000 personer? Det vitner om at du er meget snartenkt og får raskt overblikk over et emne som du i utgangspunktet ikke så meningen med når du trodde dette var en IQ konkuranse for selvgode personer med tendenser til et manisk behov for å føle seg overlegen så du kan få din ego boost i dag også. jeg er imponert, sel som et lavere vesen med redusert inteligens å alt. Endret 26. september 2011 av AHVH 1
MaxUflax Skrevet 26. september 2011 #69 Skrevet 26. september 2011 (endret) Dobbel... Endret 26. september 2011 av AHVH
Gjest Bomullsdott Skrevet 6. oktober 2011 #70 Skrevet 6. oktober 2011 Jeg vil ikke si at jeg ser på de som dumme, men... Vet ikke riktig hva jeg skal kalle disse menneskene. Selv er jeg ekstremt pirkete på slikt, og irriterer meg grønn over skrivefeil, så inni meg blir jeg i alle fall litt oppgitt. Å stave enkelte ord feil er en ting, men når voksne mennesker mangler generelle skrivekunnskaper som man skulle ha lært på barneskolen, rister jeg bare på huset. Jeg husker vi lærte om orddelingsfeil i 5. klasse på barneskolen. At folk ikke kan det i voksen alder, må jo være fordi de ikke fulgte med på skolen. Ren latskap. Jeg ser ikke ned på mennesker med dysleksi eller lærevansker, men alle disse menneskene jeg ser med grove skrivefeil lider ikke av dysleksi eller liknende. Jeg tror også at det ligger mye trening bak. Da jeg var barn brukte jeg lite tid foran pc-en, men nå i tenårene bruker jeg mye mer tid, og dermed lærer jeg bedre å skrive. Jeg elsker å skrive. Det kommer an på hva man prioriterer i livet sitt. Er man ikke vandt med å skrive, er det heller ikke så rart at man ikke skriver noe særlig bra.
Sofiemor Skrevet 6. oktober 2011 #71 Skrevet 6. oktober 2011 Jeg vil ikke si at jeg ser på de som dumme, men... Vet ikke riktig hva jeg skal kalle disse menneskene. Selv er jeg ekstremt pirkete på slikt, og irriterer meg grønn over skrivefeil, så inni meg blir jeg i alle fall litt oppgitt. Å stave enkelte ord feil er en ting, men når voksne mennesker mangler generelle skrivekunnskaper som man skulle ha lært på barneskolen, rister jeg bare på huset. Jeg husker vi lærte om orddelingsfeil i 5. klasse på barneskolen. At folk ikke kan det i voksen alder, må jo være fordi de ikke fulgte med på skolen. Ren latskap. Jeg ser ikke ned på mennesker med dysleksi eller lærevansker, men alle disse menneskene jeg ser med grove skrivefeil lider ikke av dysleksi eller liknende. Jeg tror også at det ligger mye trening bak. Da jeg var barn brukte jeg lite tid foran pc-en, men nå i tenårene bruker jeg mye mer tid, og dermed lærer jeg bedre å skrive. Jeg elsker å skrive. Det kommer an på hva man prioriterer i livet sitt. Er man ikke vandt med å skrive, er det heller ikke så rart at man ikke skriver noe særlig bra. Morsomt at du selv har flere skrivefeil i innlegget ditt
Gjest Bomullsdott Skrevet 6. oktober 2011 #72 Skrevet 6. oktober 2011 Morsomt at du selv har flere skrivefeil i innlegget ditt Jaha? Hvor da?
Sofiemor Skrevet 6. oktober 2011 #73 Skrevet 6. oktober 2011 Jaha? Hvor da? Les gjennom innlegget ditt en gang til, så ser du det. Men det var ikke stygt ment, jeg syns bare det var morsomt;)
Gjest Bomullsdott Skrevet 6. oktober 2011 #74 Skrevet 6. oktober 2011 Les gjennom innlegget ditt en gang til, så ser du det. Men det var ikke stygt ment, jeg syns bare det var morsomt;) Bare fordi jeg sier at jeg er pirkete selv, betyr ikke det at jeg skriver perfekt. Det betyr at jeg er nøye med hvordan jeg skriver. Jeg har aldri sagt at jeg skriver feilfritt. Det er godt mulig det er skrivefeil i det innlegget der, men ikke så vidt jeg kan se. Hvis du tar deg bryet, kan du bare lime inn innlegget mitt i word. Ingen røde streker. Er det kommafeil du tenker på?
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2011 #75 Skrevet 7. oktober 2011 Jeg har 140 +/- i IQ. Jeg fikk 6 i norsk skriftlig på privatisteksamen v.g.s. uten å ha gjort noen nevneverdig innsats i faget siden 7.klasse på ungdomsskolen. Det ble skulket det som skulkes kunne i 8. og 9. klasse. Hele v.g.s. tok jeg som privatist, da jeg i voksen alder var mer motivert for det. Jeg har alltid lært fort, uten nevneverdige anstrengelser (..før jeg kom på universitetsnivå. At jeg nå sliter litt har nok mer med dårlige arbeidsvaner å gjøre ) Hva jeg prøver å si er: det å lære seg å skrive er sannsynligvis et tegn på intelligens og god hukommelse, men avslører egentlig bare IQ på ett område. Årsaken til dysleksi ligger, som de fleste sikkert vet; i fysiologiske forhold i en liten del av hjernen. Denne "feilen" i hjernen trenger ikke gå utover andre områder av kognitive funksjoner i det hele tatt. En kan være musikalsk begavet, matematisk og logisk intelligent, ha god romfølelse og være et motorisk geni (f.eks. gymnast/turner på høyt nivå) selv om man har problemer med skriftsymboler. IQ-tester måler generell intelligens (unntatt motorisk) og om man er dårlig på ett område vil total score på en IQ-test selvfølgelig bli lavere. De nyere testene gir derfor et mer nyansert bilde, med testresultater innen flere kategorier, fordi evner innen disse kategoriene har rot i forskjellige, og i noen tilfeller uavhengige deler av hjernen. Selv er jeg så heldig å score godt over snittet på alt ..men ikke dermed sagt at ikke jeg også feiler. Jeg kjenner et par jeg vil anse som mindre intelligente, på alle mulige områder, og ja; de skriver også som om de aldri var til stedet i grunnskolen: "Lærte di ike bedre en de gjore i løpe av barneskolen å ongdomskolen når, de hade sjangsen så må de vell være noe allvårlig, i væien me dem tenker jeg da!!!!" .. Med forbehold om stavefeil, gramatikalske feil, tegnsettingsfeil og dårlig setningeoppbygging
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2011 #76 Skrevet 8. oktober 2011 Jeg vil ikke si at jeg ser på de som dumme, men... Vet ikke riktig hva jeg skal kalle disse menneskene. Selv er jeg ekstremt pirkete på slikt, og irriterer meg grønn over skrivefeil, så inni meg blir jeg i alle fall litt oppgitt. Å stave enkelte ord feil er en ting, men når voksne mennesker mangler generelle skrivekunnskaper som man skulle ha lært på barneskolen, rister jeg bare på huset. Jeg husker vi lærte om orddelingsfeil i 5. klasse på barneskolen. At folk ikke kan det i voksen alder, må jo være fordi de ikke fulgte med på skolen. Ren latskap. Jeg ser ikke ned på mennesker med dysleksi eller lærevansker, men alle disse menneskene jeg ser med grove skrivefeil lider ikke av dysleksi eller liknende. Jeg tror også at det ligger mye trening bak. Da jeg var barn brukte jeg lite tid foran pc-en, men nå i tenårene bruker jeg mye mer tid, og dermed lærer jeg bedre å skrive. Jeg elsker å skrive. Det kommer an på hva man prioriterer i livet sitt. Er man ikke vandt med å skrive, er det heller ikke så rart at man ikke skriver noe særlig bra. En hel rekke kommafeil i innlegget ditt! :gjeiper:
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå