Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skriver jeg som en 4. klassing? O.o

Nei, siktet ikke til deg:)

Var en generell "analyse" av hvordan sånne tråder alltid utarter seg :fnise:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja. Det er jo litt morsomt at man mener at folk som skriver feil er mindre intelligente, og så gjør man flere tabber selv - i løpet av kun et par setninger.

Ellers er nok min sosiale intelligens relativt høy, om jeg selv skal si det. ;)

Tja, jeg vil ikke si at det å kritisere og være nedlatende som anonym over nettet vitner om veldig høy sosial intelligens, men det er nå min mening.

Jeg vet ikke hva som var feil i den forrige posten min (og jeg har heller aldri påstått at jeg selv er den mest intelligente i verden), men jeg vil påpeke at jeg ikke automatisk tenker at noen med en skrivefeil eller to er uintelligente, det er når de konsekvent skriver feil på mange ulike områder at jeg reagerer.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tja, jeg vil ikke si at det å kritisere og være nedlatende som anonym over nettet vitner om veldig høy sosial intelligens, men det er nå min mening.

Jeg vet ikke hva som var feil i den forrige posten min (og jeg har heller aldri påstått at jeg selv er den mest intelligente i verden), men jeg vil påpeke at jeg ikke automatisk tenker at noen med en skrivefeil eller to er uintelligente, det er når de konsekvent skriver feil på mange ulike områder at jeg reagerer.

Ingen har vel vært nedlatende her? Når tråden handler om rettskriving (igjen, igjen og igjen...), er det ikke irrelevant å rette noens feil, synes jeg. Det ble til og med brukt et ;), ingen mobbing på gang.

Ingen har forresten påpekt noen feil i posten din, etter hva jeg kan se.

Ellers er jeg enig med deg, en skrivefeil eller tre i et lengre innlegg, kan passere. Men når man knapt greier å skrive to setninger uten at to-tre feil blir med, da rynker nesen min litt på seg.

AnonymBruker
Skrevet

Så å rette noens skrivefeil vitner om lav sosial intelligens? Hvorfor det?

Skrevet

Ingen har vel vært nedlatende her? Når tråden handler om rettskriving (igjen, igjen og igjen...), er det ikke irrelevant å rette noens feil, synes jeg. Det ble til og med brukt et ;), ingen mobbing på gang.

Jeg tenker at om man først skal rette på skrivefeil hos andre, så bør man også skrive hva de har gjort feil fremfor å kun påpeke feilen. På den måten kan de i det minste lære av det. Ellers oppfatter jeg det som "Jeg vil bare vise at jeg kan dette bedre enn deg, ta den du ;)".

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at om man først skal rette på skrivefeil hos andre, så bør man også skrive hva de har gjort feil fremfor å kun påpeke feilen. På den måten kan de i det minste lære av det. Ellers oppfatter jeg det som "Jeg vil bare vise at jeg kan dette bedre enn deg, ta den du ;)".

Men det er da også gjort:

"Innpå" forumet? Hvorfor skriver du sånne som deg i anførsel? Overhodet med t. Sovt?

Det er ingenting som heter "selvom".

Anser med én n.

Ellers er setningen din ikke særlig godt konstruert.

Man kan kanskje i verste fall lese det som et lite ironisk stikk. Altså til de som mener at skrivefeil = skortende intelligens, mens de skriver feil selv. Var ikke ment som "ta den, du!"

Gjest Eugene Onegin
Skrevet

sellvfolgelig ar vi dome

Skrevet

Så å rette noens skrivefeil vitner om lav sosial intelligens? Hvorfor det?

"Typiske kjennetegn ved mennesker som har høy sosial intelligens er at de er gode forhandlere, forstår andres situasjon, har lett for å omgås andre, forstår andres intensjoner, liker å være sammen med andre, har mange venner, kommuniserer godt, og liker samarbeide og arbeide i grupper."

Når AB kritiserer de med skrivefeil i denne tråden tolker jeg det som at h*n ikke helt har oppfattet trådens formål, som ikke er "jeg sliter med skrivefeil, kan noen hjelpe meg", men å diskutere hvordan det å ikke kunne skrive riktig kan få andre til å oppfatte deg som mindre smart. Jeg syns heller ikke AB kommuniserer spesielt godt når h*n kristiserer på en veldig ukonstruktiv måte. Når personen i tillegg gjemmer seg bak AB syns jeg ikke det minner om en typisk people-person når h*n ikke en gang tør å stå frem som seg selv.

Men for all del, slike ting er vanskelig å se over nettet. Jeg syns bare det var litt lavmål å kritisere på måten h*n gjorde.

Skrevet

Men det er da også gjort:

Man kan kanskje i verste fall lese det som et lite ironisk stikk. Altså til de som mener at skrivefeil = skortende intelligens, mens de skriver feil selv. Var ikke ment som "ta den, du!"

Greit, da misforstod jeg, my bad. Jeg vet for eksempel ikke hva som var feil med å sette "sånne som deg" i anførselstegn, så om du hadde skrevet hva som var galt med det kunne jeg lært av det å tatt med meg videre. Men som sagt, det er vanskelig å tolke folk riktig over nettet, så da var det bare jeg som misforstod intensjonene dine. Beklager!

AnonymBruker
Skrevet

"Typiske kjennetegn ved mennesker som har høy sosial intelligens er at de er gode forhandlere, forstår andres situasjon, har lett for å omgås andre, forstår andres intensjoner, liker å være sammen med andre, har mange venner, kommuniserer godt, og liker samarbeide og arbeide i grupper."

Når AB kritiserer de med skrivefeil i denne tråden tolker jeg det som at h*n ikke helt har oppfattet trådens formål, som ikke er "jeg sliter med skrivefeil, kan noen hjelpe meg", men å diskutere hvordan det å ikke kunne skrive riktig kan få andre til å oppfatte deg som mindre smart. Jeg syns heller ikke AB kommuniserer spesielt godt når h*n kristiserer på en veldig ukonstruktiv måte. Når personen i tillegg gjemmer seg bak AB syns jeg ikke det minner om en typisk people-person når h*n ikke en gang tør å stå frem som seg selv.

Men for all del, slike ting er vanskelig å se over nettet. Jeg syns bare det var litt lavmål å kritisere på måten h*n gjorde.

Greit, da misforstod jeg, my bad. Jeg vet for eksempel ikke hva som var feil med å sette "sånne som deg" i anførselstegn, så om du hadde skrevet hva som var galt med det kunne jeg lært av det å tatt med meg videre. Men som sagt, det er vanskelig å tolke folk riktig over nettet, så da var det bare jeg som misforstod intensjonene dine. Beklager!

Neida, intet å beklage. Vi er jo enige.

AB er nok bare en kløpper i rettskriving som sitter og kjeder seg i natten. ;) Tror ikke det der sier stort om høyt utviklet eller svak sosial intelligens.

(Men det med å stå fram som seg selv - med nick er du jo ikke mindre anonym enn en uten? Hva innebærer egentlig "seg selv" på et slikt forum? Well, annen diskusjon.)

Gjest SnakeOil
Skrevet

Jeg skriver enormt mye feil, spesielt på KG men det har mye med at jeg rabler ned noe i all hast og trykker "Post" uten en skikkelig gjennomlesning.

Tror ikke jeg er spesielt dum mht IQ heller, synes ikke man skal dømme folk etter hvor gode de er i rettskriving.

(med forbehold om skrivefeil). :)

AnonymBruker
Skrevet

For meg avhenger det av situasjonen om jeg dømmer mange skrivefeil nord og ned eller ei. Tastefeil på et forum skjer alle, men hvis skribenten for eksempel ikke kan regelen for “da” og “når” eller ikke klarer å formulere en leselig setning, så forestiller jeg meg et enklere menneske bak tastaturet.

Mange er kjappe med å reise dysleksiflagget i forsvar, men mannen min har sterk dysleksi og skriver alltid korrekt fordi han tar seg tid til å gjøre en ekstra innsats og setter sin stolthet i det, så det er sjelden jeg regner det som en "gyldig grunn".

• Liker 5
Skrevet

Joda, man kan ha dysleksi og fortsatt være lynende intelligent, mange eksempler på det, men da er konteksten avslørende.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har inntrykk av av folk som absolutt skal rette på skrivefeil hos andre, sliter med lav selvtillit, lav sosial intelligens og således bruker det som hersketeknikk for å hevde seg selv.

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje ikke akkurat dumme. Men det lyser heller ikke høy intelligens av rekke på rekke med skrivefeil.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ikke noe tro på sånne generaliseringer.

Broren min skriver elendig, og han har alltid gjort det. Han har masse skrivefeil og gramatikken hans suger. Han fikk mye pes på skolen for det, og det var nok en av grunnene til at han aldri tok noen egentlig utdanning. Når skoledagene fortoner seg som et kontinuerlig nederlag, så er det ikke innen akademia at du ser for deg en karriere. Men han er smart, og på mange områder smartere enn meg.

Og her på forumet har jeg sett brukere som skriver innlegg som noen ganger som en eneste lang skrivefeil, men som har et innhold som tyder på at den som har skrevet det, er både informert, reflektert og intelligent. Man får heller gi honnør til dyslektikere for at de ytrer seg skriftlig til tross for at rettskrivningen deres er elendig selv etter standarden for 1. klassinger.

• Liker 1
Skrevet

Jeg kan av og til irritere meg dersom det er veldig mange skrivefeil, men jeg vurderer det som er postet ut fra innholdet, og jeg tror ikke antall skrivefeil nødvendigvis henger sammen med manglende intelligens.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er flink skriftlig, i alle fall på korrektur, men jeg driter i om andre har skrivefeil. Jeg ser mer på innholdet. Tråder blir bare ødelagt om man skal gidde å korrekturlese andres innlegg.

Har til og med skrevet innlegg her med masse skrivefeil, jeg liker å luke ut de dumme hønsedamene som pirker.

hilsen ikke hønse dame

Skrevet

Det er ofte sammenheng mellom mange skrivefeil og lav intelligens, ihvertfall etter det jeg har erfart. Ikke alltid, men veldig ofte.

• Liker 2
Skrevet

Jeg skrev med en jente en gang på nett som hadde så mange skrivefeil og problemer med å uttrykke seg skriftlig at jeg ble overraska da jeg møtte henne, for da viste det seg at hun kunne prate normalt og skjønne alt jeg sa. :-p

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...