AnonymBruker Skrevet 11. mai 2011 #41 Skrevet 11. mai 2011 Fant dette på en blogg.. "Heij. nu har jeg netopp årdnet meg og gu det var deilig !. Jeg har netopp kommen hjem fra ******** og følte att det var en velykka påske og jeg har koset meg. Idag har jeg egentlig ikke gjort så mye, jeg har vært i en barnebursdag i **** og der spiste jeg masse kaker og gu kor jeg spiste... Pappa kjørte meg til ***** til ho **** moor <3 og der satt vi egentlig bare og pratet til vi tok turen hjemover. Nu sitter vi og venter på en træging som skal kjøre **** til ******." Ehh, enig med deg. 1
Gjest imli Skrevet 11. mai 2011 #42 Skrevet 11. mai 2011 (endret) Kjem litt an på kva slags skrivefeil det er. Stor mangel på teiknsetting, dårleg setningsoppbygging, dialektskriving og "mobilspråk", er vel feila som irriterar meg mest. Tekstar med slike feil er veldig vanskelege å lese. Endret 11. mai 2011 av imli 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2011 #43 Skrevet 12. mai 2011 Jeg dømmer ikke så mye etter skrivefeil, heller mer hva som blir skrevet, og om språket har kvalitet (sett bort fra feilene). Har sett folk med mye skrivefeil her inne som alltid skriver godt og saklig likevel, og noen som virker stokk dumme. Dysleksi er vel relativt vanlig. Er enig i at skrivefeil som mobilspråk, dialekt, dårlig setningsoppbygging etc. er irriterende.
defaitist Skrevet 12. mai 2011 #44 Skrevet 12. mai 2011 Eller dysleksi er "utbredt". Dysleksi eller lav intelligens?
Havbris Skrevet 12. mai 2011 #45 Skrevet 12. mai 2011 Er ikke så opptatt av skrivefeil her og der. Har lest mange gode innlegg med skrivefeil. Uttrykksevne, forumleringsevne og sammenheng i det som skrives er viktigere, mener jeg. En god tekst kan tåle noen trykkleifer fordi det ikke har så stor betydning for meningsinnholdet. En tekst full av skrivefeil, mangel på komma, punktum, avsnitt og å-og brølere kan det være verre å fatte sammenhengen i. Det behøver ikke å bety dumskap - men kanskje mangel på skrivetrening? 1
Larsern Skrevet 12. mai 2011 #46 Skrevet 12. mai 2011 Eller dysleksi er "utbredt". Dysleksi eller lav intelligens? Tror like gjerne at det handler om latskap. F.eks tror jeg ikke de som deltar i PH, og har blogger fulle av skrivefeil (for å dra frem noen eksempel), er så veldig opptatt av korrekt språk, men heller festing og moro. Eller, faktisk så kan det jo hende de bare er dumme.
bergensbabe87 Skrevet 12. mai 2011 #47 Skrevet 12. mai 2011 Hva tenker du når du f.eks leser bloggen til en person som har mye skrivefeil? Ikke bare et par tastefeil her og der, men sånn at du virkelig reagerer og tenker "oi...". F.eks særskrivingsfeil, feilskriving av vanlige ord osv. Jeg må innrømme jeg plasserer vedkommende i båsen mindre smart. Vel, det er noen unntak som er smarte og likevel skriver mye feil (dysleksi f.eks), men de fleste med så mange skrivefeil har i mange tilfeller ikke fullført vgs engang. Kom på dette i forbindelse med at jeg sjekket noen av Paradisefolkenes blogger. Noen av dem skrev riktig og relativt bra. Da tenkte jeg "ah, h*n er ikke så dum som jeg trodde". Mens andre skreiv så vanvittig mye feil og med en haug med fjortisting (hjerter, slang, engelsk blandet med norsk osv) at jeg ble svimmel. Tenkte med en gang at vedkommende var mindre intelligent. Ja, jeg er fryktelig slem som dømmer folk, men den skriftlige fremstillingsevnen er faktisk viktig for hvordan folk oppfatter deg. Greier ikke ta folk med mye skrivefeil seriøst, og ser lett ned på vedkommende De fleste, inkl. meg selv, har skrivefeil i ny og ne, men når en hel tekst er gjennomsyret med feil tenker jeg mitt. Tabu å si, men jeg syns folk som skriver mye feil er mindre intelligente! Her følte jeg meg litt truffet hehe! Har en del skrivefeil i innleggene mine,men det er rett og slett slurvefeil. Gidder ikke alltid å gå gjennom alt det jeg har skrevet så oppdager ofte ikke feilen før lenge etterpå. Men vil likevel ikke kalle meg dum eller mindre intelligent,bare litt lat kanskje
Sushi Skrevet 12. mai 2011 #48 Skrevet 12. mai 2011 Jeg dømmer nok (for?) lett folk som har gjennomgående dårlig språk og mange skrivefeil. Det vitner om lav bevissthet om hvordan man fremstår når man blåser i tegnsetting, og/å-feil, dobbel konsonant osv. Én ting er å ha det travelt og overse noen tastefeil, noe annet er å ikke være opptatt av at det man skriver skal bli forstått og tatt seriøst. Det finnes selvsagt alltid unntak, men man kan ikke skylde på dysleksi hvis det er formuleringsevnene som svikter. For å bli leder trenger man i de fleste tilfellene utdannelse (selv om noen har flaks eller riktig slekt). Ingen som ikke evner å skrive noenlunde ok kommer seg gjennom et studie. Beklager at jeg har "lav sosial intelligens", men det heter et studium.
Wombat Skrevet 14. mai 2011 #49 Skrevet 14. mai 2011 Jeg anser meg selv som helt gjennomsnittelig/dum, men vet også samtidig at jeg er en rakker på rettskrivning - hva gjør det meg til da?
Gjest BettyBoop28 Skrevet 14. mai 2011 #50 Skrevet 14. mai 2011 Hva tenker du når du f.eks leser bloggen til en person som har mye skrivefeil? Ikke bare et par tastefeil her og der, men sånn at du virkelig reagerer og tenker "oi...". F.eks særskrivingsfeil, feilskriving av vanlige ord osv. Jeg må innrømme jeg plasserer vedkommende i båsen mindre smart. Vel, det er noen unntak som er smarte og likevel skriver mye feil (dysleksi f.eks), men de fleste med så mange skrivefeil har i mange tilfeller ikke fullført vgs engang. Kom på dette i forbindelse med at jeg sjekket noen av Paradisefolkenes blogger. Noen av dem skrev riktig og relativt bra. Da tenkte jeg "ah, h*n er ikke så dum som jeg trodde". Mens andre skreiv så vanvittig mye feil og med en haug med fjortisting (hjerter, slang, engelsk blandet med norsk osv) at jeg ble svimmel. Tenkte med en gang at vedkommende var mindre intelligent. Ja, jeg er fryktelig slem som dømmer folk, men den skriftlige fremstillingsevnen er faktisk viktig for hvordan folk oppfatter deg. Greier ikke ta folk med mye skrivefeil seriøst, og ser lett ned på vedkommende De fleste, inkl. meg selv, har skrivefeil i ny og ne, men når en hel tekst er gjennomsyret med feil tenker jeg mitt. Tabu å si, men jeg syns folk som skriver mye feil er mindre intelligente! Dysleksi f.eks er ikke et tegn på lavere intelligens. Men av og til slår jeg meg i å tenke at den personen som skrev dette må være veldig ung. Men da er hele innlegget ofte uintelligent, som f.eks tråden om hun som hata dama til exn.
Berentsens Skrevet 14. mai 2011 #51 Skrevet 14. mai 2011 Det kommer helt an på hvilke skrivefeil det er. Dersom det er gjennomgående feil, så tolker jeg det som om at personen rett og slett ikke er sikker på hvordan visse ord staves. Men på debattforum tenker jeg som oftest at skrivefeil skyldes at man skriver fort, eller at man ikke leser gjennom før man poster innlegget. Selv har jeg en tendens til å skrive litt feil, noe som skyldes at jeg er blind å det ene øyet. Men jeg tror ikke at folk med mye skrivefeil er dumme, da tror jeg heller at det skyldes dysleksi.
Berentsens Skrevet 14. mai 2011 #52 Skrevet 14. mai 2011 Nei, man kan ikke være intelligent på forskjellige måter. Intelligens måles ved hjelp av IQ-tester, og er et uttrykk for generell evne til problemløsning. Hva i all verden vil det si og være "smart i datoer"? Tja, man regner med at det finnes flere typer intelligens. Gardner f.eks. mener at vi har 7 ulike intelligenser. Vi kan f.eks. skille mellom lingvistisk intelligens, logisk intelligens og spatial intelligens.
RødeDrage Skrevet 14. mai 2011 #53 Skrevet 14. mai 2011 Jeg kan godt si meg enig i at folk med mye skrivefeil VIRKER (ikke er) dummere, evt latere. Men opplever at sistnevnte, latskap, ofte er skylden i skrivefeil. Man gidder rett og slett ikke å skrive rett, hvilket setter en i et dårligere lys, for mye skrivefeil resulterer ofte også i dårligere språk, noe som får en til å virke dummere. Feks, hvis jeg skriver "han er dust ass lite tet lissom..!!!" kontra "Han fremstår som en idiot." Så vil den første setningen bli oppfatta dårligere enn den første og få meg til å virke dummere. Ok, jeg hadde nok krevet "Han fremstår som en jævla dust" og kanskje (forhåpentligvis) endt opp midt i mellom, men hey, dere tar poenget. 1
HiCog Skrevet 16. mai 2011 #54 Skrevet 16. mai 2011 Wow, dette var morsomt å lese. Rettskriving har en korelasjon med hvor hardt du jobbet med språklige fag i skolen. Som igjen har en korelasjon med intelligens. Men å hoppe fra dårlig rettskriving til mindre inntelligent er tull. Det er en indikasjon som først får betydning sammen med andre tegn til lav intelligens. Jeg er for eksempel veldig dårlig i rettskriving siden jeg knapt jobbet med det i skolen. Når det kommer til intelligens tviler jeg på at det er mange av de over 30.000 medlemmene på forumet som kan måle seg med meg. Jeg har enda til gode å møte et svært intelligent individ som mener skrivefeil er en god grunn til å anta at en person er dum. Tvert imot er det å lage sammenheng mellom skrivefeil og lav intelligens et bedre tegn en skrivefeil i seg selv på at personen er dum. Jeg har utalige ganger støtt på idioter som kaller folk dumme fordi de ikke skriver bra. Det er rett og slett en intellektuell tragedie. Når jeg leser er det sjeldent jeg legger merke til skrifeveil. Fokuset mitt er rettet på argumentene det er der du ser forskjellen på intelligente og dumme mennesker. Kansje en enda større feil en å anta at folk som skriver dårlig er dumme, er å anta at folk som skriver bra er smarte. Jeg skal la være å bruke retteprogram på denne posten. Men jeg har fikset litt på slurv. Jeg er foresten klar over at flere her inne kansje tenkte på personer med mer skrivefeil en det jeg har. På den andre siden har jeg som allerede nevnt tidligere fått masse "arguemntkritikk" begrunnet skrivefeil av idioter tidligere. Så det helt klart at disse idiotene fins det massevis av.
Sushi Skrevet 16. mai 2011 #55 Skrevet 16. mai 2011 Wow, dette var morsomt å lese. Rettskriving har en korelasjon med hvor hardt du jobbet med språklige fag i skolen. Som igjen har en korelasjon med intelligens. Men å hoppe fra dårlig rettskriving til mindre inntelligent er tull. Det er en indikasjon som først får betydning sammen med andre tegn til lav intelligens. Jeg er for eksempel veldig dårlig i rettskriving siden jeg knapt jobbet med det i skolen. Når det kommer til intelligens tviler jeg på at det er mange av de over 30.000 medlemmene på forumet som kan måle seg med meg. Jeg har enda til gode å møte et svært intelligent individ som mener skrivefeil er en god grunn til å anta at en person er dum. Tvert imot er det å lage sammenheng mellom skrivefeil og lav intelligens et bedre tegn en skrivefeil i seg selv på at personen er dum. Jeg har utalige ganger støtt på idioter som kaller folk dumme fordi de ikke skriver bra. Det er rett og slett en intellektuell tragedie. Når jeg leser er det sjeldent jeg legger merke til skrifeveil. Fokuset mitt er rettet på argumentene det er der du ser forskjellen på intelligente og dumme mennesker. Kansje en enda større feil en å anta at folk som skriver dårlig er dumme, er å anta at folk som skriver bra er smarte. Jeg skal la være å bruke retteprogram på denne posten. Men jeg har fikset litt på slurv. Jeg er foresten klar over at flere her inne kansje tenkte på personer med mer skrivefeil en det jeg har. På den andre siden har jeg som allerede nevnt tidligere fått masse "arguemntkritikk" begrunnet skrivefeil av idioter tidligere. Så det helt klart at disse idiotene fins det massevis av. Enig i at formuleringsevne og argumentasjon er bedre mål på intelligens enn skrivefeilene i seg selv, men jeg synes ikke du argumenterer så veldig godt. Ikke godt nok til å kunne påstå at du er smartere enn hele resten av forumet... Det at du kaller folk idioter og påstår at du er den smarteste her inne sier meg mye, mye mer enn det at du sliter med dobbeltkonsonant og tegnsetting. Så du har nok rett i at andre faktorer betyr mer. 4
HiCog Skrevet 16. mai 2011 #56 Skrevet 16. mai 2011 Enig i at formuleringsevne og argumentasjon er bedre mål på intelligens enn skrivefeilene i seg selv, men jeg synes ikke du argumenterer så veldig godt. Ikke godt nok til å kunne påstå at du er smartere enn hele resten av forumet... Det at du kaller folk idioter og påstår at du er den smarteste her inne sier meg mye, mye mer enn det at du sliter med dobbeltkonsonant og tegnsetting. Så du har nok rett i at andre faktorer betyr mer. Jeg har ikke argumentert så mye, bare lagt frem påstander for det meste. Om du vil jeg skal argumentere må du nesten spørre om grunnlag så jeg har en grunn for å gi argumenter. Jeg skrev aldri at jeg er smartere en resten av forumet. Jeg skrev at jeg tvilte på at det var mange som målte seg med meg. Altså etterlater jeg rom for feil, og jeg snakker ikke om best, men av de beste. Antagelsen jeg gjorde er basert på å lese forumet gjennomgående. Når du lagde en stråmann av min posisjon her. En egenkonstruert feiltolkning av hva jeg skrev og kritiserte den istedet for hva jeg faktisk skrev. Sier det meg at du mangler evner i kritisk tenkning det viktigste området i intelligens. Når dette er veldig gjennomgående i forumet har jeg et så godt grunnlag som en kan få for å anta at en har høyere intelligens en de fleste på forumet. Selvfølgelig kan en sende tester til alle på forumet hvis en skal ha en vitenskapelig godkjent begrunnelse. Det ville dessverre vært tidkrevende og hvis det var mange som ikke tok testen ville resultatet ikke hatt validitet. Derfor skrev jeg heller bare at jeg antar. Du lager nok en stråmann når du sier jeg kaller folk her for idioter. Ikke et sted i teksten gjør jeg dette. Derimot sier jeg at jeg har støtt på idioter som har samme holdning som noen av de i tråden muligens har. Jeg sier også at slike holdninger er bedre grunnlag for å anta at folk faktisk er dumme. Dette innlegget gir meg bare mer grunn til å anta at jeg hadde rett om at det er få folk på forumet som ligger på mitt intelligensnivå. Nok en gang impliserer ikke dette nødvendigvis at du er en idiot. Det er forresten ekstremt vanlig med slike kommentarer som du nettopp la til. Aha, han tror han er smart da må han være dum. Det er tvert imot en del av å være intelligent å innse dette selv og kunne plassere seg riktig på skalaen i forhold til andre mennesker. Det betyr ikke at det er uvanlig at dumme mennesker antar at de er smartere en de er. Tvert imot antar faktisk de fleste mennesker at de ligger over snitt. Inkludert de som er aller dårligst. Derfor er det viktig å teste seg selv for kunne vite med en viss sikkerhet at en antar riktig om seg selv. Men tråden handler ikke om meg og mine antagelser, det var bare relevant som et eksempel på at antagelsen tråden er basert på er feil. Hvis du er uenig i mine påstander angående korrelasjon mellom skrivefeil og lav intelligens så får du spørre om argumenter eller argumentere imot det jeg skrev.
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2011 #57 Skrevet 17. mai 2011 Jeg synes nå egentlig at folk som legger seg opp i alt hva andre gjør som hvordan de skriver, hvordan de går kledd og slikt er mer dumme.
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2011 #58 Skrevet 18. mai 2011 Tja. Det er jo litt morsomt at man mener at folk som skriver feil er mindre intelligente, og så gjør man flere tabber selv - i løpet av kun et par setninger. Ellers er nok min sosiale intelligens relativt høy, om jeg selv skal si det. Det er vel ikke snakk om skrivefeil på den måten da.
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2011 #59 Skrevet 18. mai 2011 Jeg mener helt klart at måten folk skriver på sier veldig mye om hvordan man er som person. Jeg tenker ikke på skrivefeil i enkel betydning, men setningsoppbygging, tegnsetting og særskriving. Man kan lese veldig mye ut av meldinger, mailer og innlegg (som ikke handler om å være reflektert) om hvor "reflektert" en person er f.eks er. Og så er mitt inntrykk at mange som skriver helt feil med tanke på f.eks å ikke sette komma og punktum (isåfall sette de på feil plass), ikke kan da/når, og/å, null kontroll på doble konsonanter, samt ordeling på høyt nivå, dessverre sjelden er skoleflinke eller sosialt flinke personer. 1
Carrot Skrevet 18. mai 2011 #60 Skrevet 18. mai 2011 Jeg bare ELSKER generaliseringer!!! Og mine skrivefeiler er som regel bygget opp rundt ord som; ikke = ikek, heller = heleler, gidder = gidedr osv fordi fingrene rett og slett løper for kjapt over tastene og jeg ikke gidder rett meg selv ved kontrol før jeg poster..... setter ergo meg selv i kategorien mindre smart i følge KG, selv med en 6'er i norsk *LOL* herrrrrrlig!!!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå